بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

انواع کمپرسورهای هوا و ویژگی‌ آن‌ها

کمپرسورهای هوا نه تنها در صنایع بلکه در تولید، جوشکاری، ساخت و سازها، نیروگاه‌ها، کشتی‌ها، کارخانه‌های خودروسازی، صافکاری‌ها و همچنین پرکردن کپسول هوای تنفسی کاربرد دارد. با این وجود انواع مختلفی از کمپرسور هوا هستند که مشخصا برای اهداف فوق مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بلاگ پارس وکیوم انواع این کمپرسورها را بررسی می‌کنیم. کمپرسورها از بسیاری جهات طبقه بندی می‌شوند که نوع رایج آن طبقه بندی بر اساس عملکرد است.

انواع کمپرسورهای هوا

  1.  جابجایی مثبت
  2.  کمپرسورهای چرخشی – دینامیکی (Roto-dynamic)

همچنین کمپرسورهای جابجایی مثبت به کمپرسورهای پیستونی (reciprocating) و چرخشی (rotary) تقسیم می‌شود.

انواع کمپرسورهای پیستونی

  •  کمپرسورهای خطی ( قرار داشتن در یک خط یا ردیف)
  •  کمپرسورهای V شکل
  •  کمپرسورهای پیستونی Tandem
  •  کمپرسورهای تک مرحله‌ای
  •  کمپرسورهای دو مرحله‌ای
  •  کمپرسورهای دیافراگمی

انواع کمپرسورهای هوا و ویژگی‌ آن‌ها

انواع کمپرسورهای چرخشی

  •  کمپرسورهای پیچشی (srew)
  •  کمپرسورهای پره‌ای (Vane)
  •  کمپرسورهای گوشواره‌ای (Lobe) و پیچی (scroll)

انواع کمپرسورهای چرخشی دینامیکی

«برای خرید پمپ وکیوم قیمت مناسب و کیفیت بالا می‌توانید به سایت پارس وکیوم وارد شده و یا با شماره 66801373-021 تماس بگیرید.»

کمپرسورهای رفت و برگشتی خطی (Reciprocating In-line)

این کمپرسورهای هوا پرکاربردترین نوع و دارای محدوده فشار مختلف هستند. طراحی آن‌ها بسیار ساده و غیر اتوماتیک است. وقتی از بالا نگاه کنید؛ می‌بینید که سیلندرهای مراحل مختلف در یک خط مستقیم قرار دارند. معمولا محرک این کمپرسورها، موتورهای الکتریکی یا موتورهای دیزلی هستند.

کمپرسورهای هوا V شکل

این کمپرسورها اغلب با هوا خنک می‌شوند و روی هر واحد، سر سیلندر آن سوپاپ‌های متحد المرکز قرار گرفته. این کمپرسور دارای واحدهای مختلفی است که معمولا تا 90 درجه جابجا می‌شوند و می‌توانند به همان پین میل لنگ متصل شوند یا نشوند. همچنین کمپرسورهای با ظرفیت بالا با آب خنک می‌شوند. در نظر داشته باشید با جابجایی این واحدها در زاویه‌ای خاص، گشتاور و تعادل بهتر صورت می‌گیرد.

کمپرسورهای هوا یک واکنشی

این نوع، معمولا جز کمپرسورهای رفت و برگشتی هستند که با هوا و تنها از یک سمت پیستون کار می‌کند. سمت دیگر پیستون اغلب آزاد یا باز است که هیچ کاری انجام نمی‌دهد. هوا فقط در قسمت بالای پیستون فشرده می‌شود. قسمت پایین پیستون مخصوص کارتر میل لنگ است و برای فشرده سازی هوا استفاده نمی‌شود.

کمپرسورهای هوا دو واکنشی

این کمپرسورها، دو مجموعه مکش و هواکش دارند و در هر دو طرف، پیستون سوپاپ تحویل قرار دارد. با حرکت پیستون به سمت بالا و پایین، هر دو طرف آن عمل فشرده سازی هوا را انجام می‌دهد. سوپاپ‌های دریافت و تحویل مربوط به عملیات رفت پیستون هستند. تحویل هوای فشرده این کمپرسور در مقایسه با نوع تک واکنشی نسبتا مداوم است. بنابراین هر دو طرف پیستون‌ها عملا در فشرده سازی هوا استفاده می‌شوند.

کمپرسورهای دوار یا چرخشی

این کمپرسورها دارای ماهیت برگشت پذیر نیستند، بنابراین هیچ پیستونی و میل لنگ در ساختار خود ندارند. در عوض، این کمپرسورها دارای پیچ، دریچه، غلتک و ابزارهای دیگر هستند که می‌چرخند و به این ترتیب هوا را فشرده می‌کنند. کمپرسورهای دوار به انواع پیچی، لوب‌دار، پره‌ای، غلتکی و انواع دیگر طبقه بندی می‌شوند.

این کمپرسورها از نوع رفت و برگشتی نیستند؛ بنابراین هیچ پیستون و میل لنگی ندارند. در عوض دارای پیچ، پره، پیچک یا اسکرول و دیگر قطعاتی است که می‌چرخند و هوا را فشرده می‌کنند. این کمپرسورهای هوا به چند نوع تقسیم می‌شوند؛ نوع پیچی، نوع پره‌ای، نوع گوشواره‌ای، کمپرسور اسکرو و انواع دیگر.

type of compressors

کمپرسور غلتکی

این کمپرسورها دارای موتورهایی هستند که توسط حرکت دهنده اصلی هدایت می‌شوند. لبه‌های بیرونی با استفاده از غلتک‌ها، هوا را به دام می‌اندازند و بعد از چرخش، هوا از خارج به سمت داخل حرکت می‌کند و به دلیل کاهش فضا، فشرده می‌شوند. بنابراین هوای فشرده شده از طریق فضای مرکزی غلتک به خط هوایی منتقل می‌شود.

کمپرسور هوای نوع پره‌ای (Vane)

این نوع دارای یک محفظه ثابت و یک دیسک چرخشی بوده که دارای شکاف‌هایی برای نگه داشتن صفحات کشویی است. با چرخش روتور، دیسک هم می‌چرخد ​​، به این ترتیب صفحات کشویی اجازه خواهند داشت که از مرکز فاصله بگیرند. با فاصله گرفتن صفحات کشویی از مرکز، مقادیر عظیمی از هوا به دام می‌افتد؛ بنابراین با همگرایی صفحات، هوا فشرده می‌شود.

کمپرسور هوای نوع لوب (Lobe)

کمپرسور هوای از نوع لوب (Lobe) بسیار ساده بوده و هیچ گونه قطعات متحرک پیچیده در ساختار خود ندارد. آنها دارای لوب‌های تکی یا دوتایی هستند که به محور پیشران اصلی متصل می‌باشد. لوب‌ها می‌توانند 90 درجه جابجا شوند. بنابراین اگر یکی از لوب‌ها در حالت افقی قرار داشته باشد، لوب دیگر در آن لحظه خاص در حالت عمودی قرار می‌گیرد. بنابراین هوا در بین این لوبها به دام می‌افتد و با چرخش آنها فشرده می‌شوند و به خط تحویل منتقل می‌شود.

کمپرسورهای پیچی

دو پیچ در حالی که به یکدیگر متصل هستند شروع به چرخش می‌کنند، بنابراین هوای موجود بین پیچ‌ها و محفظه کمپرسور به دام انداخته می‌شود که محفظه‌هایی را تشکیل می‌دهند که به صورت پیوسته حرکت می‌کنند و هوا را فشرده می‌کنند و فشار بیشتری ایجاد کرده که در نهایت دریچه تحویل را باز می‌کند. تحویل هوای فشرده نسبت به یک کمپرسور برگشت پذیر پیوستگی بیشتری داشته و کارآیی کم سر و صدایی خواهد داشت.

کمپرسورهای پیچی در شرایط فشار هوای کم، کار می‌کنند. دو پیچ در داخل یکدیگر می‌چرخند و هوا بین پیچ‌ها و کارتر کمپرسور هوا به دام می‌افتد و هوا را انباشته و دائما حرکت می‌دهند و فشرده می‌کنند و سپس با فشار انتقال می‌دهند و با این کار سوپاپ تحویل باز می‌شود. تحویل هوای فشرده در این کمپرسورها نسبت به کمپرسور رفت و برگشتی، پیوسته و آرام انجام می‌شود.

کمپرسور هوای نوع پره‌ای دارای یک کارتر ثابت و یک دیسک روتوری (چرخانه‌ای) دورانی است که دنده‌های آن صفحات لغزنده را نگه می‌دارد. با چرخش این روتور (آرمیچر) دیسک می‌چرخد و صفحات لغزنده را به حرکت درمی آورد؛ زیرا سطح داخلی این کارتر، خارج از مرکز (لنگ) است. بنابراین صفحات لغزنده دور از مرکز حرکت می‌کنند و حجم زیادی از هوا در آن به دام می‌افتد؛ به همین دلیل وقتی این صفحات در تقارن هم قرار می‌گیرند، هوا فشرده می‌شود.

کمپرسورهای اسکرو دارای پیچ‌هایی است که عامل محرک کل هستند. پیچ‌های لبه بیرونی هوا را به دام می‌اندازند و با چرخش این پیچ‌ها، هوا از بیرون به داخل حرکت می‌کند و به دلیل کاهش سطح، هوا فشرده می‌شود. در نتیجه هوای فشرده از فضای مرکزی اسکرولبه خط هوایی تحویل، انتقال می‌یابد.

کمپرسور هوای نوع گوشواره‌ای بسیار ساده و هیچ بخش متحرک پیچیده‌ای ندارد. یک یا دو گوشواره یا لوب به میل گاردان چسبیده و عامل محرک کل هستند. لوب‌ها تا 90 درجه جابجا می‌شوند. بنابراین اگر یکی از لوب‌ها در موقعیت افقی باشد، لوب دیگر در موقعیت عمودی قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب هوا بین این لوب‌ها به دام افتاده و هنگام چرخش آنها، فشرده شده و به خط تحویل انتقال می‌یابند.

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      در اين نوع كمپرسور لوب گاز از قسمت ورودي Suction وارد كمپرسور ميشود و با حركت چرخشي لوب ها كه توسط الكترو موتور به آنها داده ميشود و در جهت عكس همديگر ميچرخند گاز حبس شده بين رتورها و بدنه كمپرسور را به سمت راهگاه خروجي Discharge كمپرسور كه به تدريج حجم آن كم مي شود مي رانند نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هر چه تعداد لوب ها بيشتر باشد راندمان كمپرسور نيز افزايش پيدا مي كند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *