بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

مبانی کارکرد سیستم‌های پمپاژ

سیستم پمپاژ مکش به مجموعه‌ای از پمپ‌های مکش، پورت‌های جداکننده، لوله‌ها و اتصالات لازم اشاره دارد. سیستم‌های پمپ مکش به سه نوع مختلف طبقه‌بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • سیستم‌های یک‌طرفه
  • سیستم چرخش نسبی
  • سیستم چرخش کلی

پیش از مطالعه این مطلب از پارس وکیوم و آشنایی با کارکرد سیستم‌های پمپاژ ، باید در نظر داشته باشید که چگونگی انتخاب سیستم پمپ مکش به نیاز و کاربرد پمپ وکیوم مورد استفاده شما بستگی دارد.

بیشتر بدانید : انواع و کاربردهای پمپ وکیوم یا پمپ خلا

کارکرد سیستم‌های پمپاژ یک‌طرفه

در سیستم‌های یک‌طرفه، مایع درزگیر وارد پمپ وکیوم می‌شود. دبی مایع حاصل از پمپ برای خارج کردن گاز از مایع به یک پورت جداکننده ارسال می‌شود و سپس مایع تخلیه می‌شود. در این سیستم هیچ چرخش یا بازیابی صورت نمی‌گیرد. این یک روش معمول است که در آن حفظ یا آلودگی مایع درزگیر به عنوان یک نگرانی شناخته نمی‌شود.

کارکرد سیستم‌های پمپاژ یک‌طرفه

مزایا:

  • این سیستم بسیار ساده و کم هزینه است.
  • برای خدمات کم اهمیت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معایب:

  • میزان مصرف مایع درزگیر بسیار بالا است.

سیستم چرخش نسبی

در این نوع سیستم پمپاژ، ورود و خروج مایع درزگیر به پمپ مکش به شیوه‌ای مشابه با پمپ‌های یک‌طرفه اتفاق می‌افتد. در سیستم چرخش نسبی از مخزن جداکننده برای چرخش مایع درزگیر استفاده می‌شود که مقداری آب اضافی وارد مخزن جداکننده می‌کند. بسته به مقدار آب اضافی، مقدار مساوی مایع (به علاوه هر گونه فشردگی) از طریق اتصال سرریز از مخزن جداکننده تخلیه می‌شود تا سطح آن در همان صفحه افقی به عنوان خط مرکز محور پمپ حفظ شود. در ادامه مقداری مایع درزگیر اضافه و تازه که برای حفظ درجه حرارت و عملکرد مناسب پمپ ضروری است و از کاویتاسیون جلوگیری می‌کند، وارد سیستم می‌شود.

از این نوع سیستم بیشتر در فضاهایی استفاده می‌شود که حفظ مایع درزگیر در آن اهمیت بالایی دارد (تا 50٪ کاهش مصرف آب شیرین امکان پذیر است و در صورت استفاده غیر از آب، بسته به فشار بخار سیال می‌توان میزان مصرف و درجه حرارت را بیش از 50٪ کاهش داد).

مزایا:

  • این سیستم در مقایسه با سیستم چرخشی کلی، هزینه اولیه کمتری دارد.
  • میزان مصرف مایع درزگیر در این روش کم است.

سیستم چرخش کلی

در این سیستم، مایع درزگیری کاملا دوباره در سیستم به گردش در می‌آید. گرمای تولید شده در سیستم مکش توسط یک مبدل حرارتی حذف و مایع درزگیر مجددا وارد پمپ مکش می‌شود. در این سیستم، سطح مایع درزگیر درون مخزن چرخش باید کمی پایین‌تر از خط مرکزی شفت پمپ باشد. همچنین ممکن است برای سیستم‌های بازیابی در سطح بالا از سرریز سطح بالا و آرایش سطح پایین نیز استفاده شود.

مبانی کارکرد سیستم‌های پمپاژ

این تمهیدات کنترل سطح آب به جلوگیری از آغاز به کار پمپ با محفظه پر از آب کمک می‌کند؛ زیرا این امر باعث اضافه شدن بار به موتور و آسیب رساندن به پمپ می‌شود. همچنین اگر افت فشار در سیستم بسیار زیاد باشد؛ پمپ گردش مایع در سیستم گنجانده می‌شود.

مزایا:

  • در این سیستم از خدمات گاز و بخار با فشار بسیار بالا استفاده می‌شود.
  • میزان مصرف مایع درزگیر بسیار کم است.

معایب:

  • هزینه اولیه و نگهداری سیستم بسیار بالا است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *