بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

روش مناسب برای اندازه گیری کمپرسور هوا چیست؟

انواع کمپرسور هوا مانند هر دستگاهی، تعدادی پارامتر دارد که جهت اندازه گیری آن استفاده می‌شود. جریان، فشار، چرخه کار و شرایط محیط از مهم‌ترین پارامترهایی در تعیین اندازه مورد نیاز کمپرسور هوا و انتخاب آن است. در ادامه و این مقاله از شرکت پارس وکیوم قصد داریم که توضیح کافی و کاملی را در خصوص این موارد به شما ارائه دهیم.

جریان کمپرسور هوا

در بسیاری از کشورها جریان معمولا با فوت مکعب در دقیقه (CFM) اندازه گیری می‌شود. در تعداد دیگری از کشورها میزان جریان را به صورت متر مکعب در دقیقه (m3/min)، لیتر در ثانیه (l/s) و متر مکعب در ساعت (m3/hr) اندازه می‌گیرند. در واقع منظور از جریان، فقط حجم و سرعت انتقال هوا توسط کمپرسور باد خواهد بود. به طور مثال یک فوت مکعب معادل 7.48 گالن است؛ بنابراین یک فوت مکعب در دقیقه به این معنی است که در هر دقیقه 7.48 گالن هوا انتقال پیدا می‌کند.

فشار کمپرسور باد

فشار به طور معمول با پوند در هر اینچ مربع (PSI) اندازه گیری می‌شود؛ اما ممکن است که شما آن را به عنوان بار (bar)، میلی‌بار (bar)، کیلوگرم بر سانتی‌متر مکعب (kg/cm3) و MPa هم مشاهده کنید. اطلاع از فشار (psi) کمپرسور بدون دانستن جریان (CFM) آن بی فایده است و کمکی به شما نمی‌کند. درجه CFM کمپرسور هوا بستگی به psi آن دارد؛ شما باید هر دو آن‌ها را در کنار هم در نظر داشته باشید.

اندازه گیری کمپرسور

اهمیت هماهنگی فشار و جریان دستگاه

شما باید اطمینان حاصل کنید که کمپرسور انتخابی شما، جریان صحیح را با فشار مناسب تولید می‌کند. باید کمپرسور هوا را با توجه به میزان جریان تحویل داده شده، انتخاب کنید تا کارایی مورد نظر را داشته باشد. بنابراین ممکن است در یک بروشور ذکر شود که کمپرسور می‌تواند فشار ماکزیمم 125 psi تولید کند؛ در صورتی که می‌تواند 10 CFM را در 40 psi ارائه دهد. اگر برای درخواست خود به 10 CFM با 90 psi نیاز دارید، آن کمپرسور احتمالا برای شما مناسب نیست و باید نوعی را انتخاب کنید که بتواند مشخصات مورد نظر شما را ارائه دهد.

هر قطعه‌ای از تجهیزات شما که از هوای فشرده شده استفاده می‌کند؛ دارای یک جریان و فشار مورد نیاز خود است. با ما تماس بگیرید تا اطلاعات مورد نیاز شما را ارائه دهیم تا بتوانید مناسب‌ترین کمپرسور هوا را انتخاب کنید. برخی از ابزارها، مانند میخ‌زن بادی به جای CFM، مقدار فوت مکعب مورد استفاده در هر چرخه را نیاز دارد. در این حالت باید بفهمید که در یک دقیقه چند بار می‌خواهید از این ابزار استفاده کنید. اگر می‌خواهید در هر 2 ثانیه یک میخ بزنید، و برای میخ زدن به 0.3 فوت مکعب در هر چرخه با 40 psi فشار نیاز است؛ بنابراین می‌توانید از 9 CFM در 40 psi استفاده کنید. اگر یک ابزار میخ‌زن آهسته دارید و فقط قابلیت این را دارد که در هر 10 ثانیه، تنها یک میخ بزن؛ فقط به 1.8 CFM با 40 psi نیاز خواهد بود.

شما باید جریان مورد نیاز تمام ابزارها را جمع ببندید تا بتوانید مقدار psi مورد نیاز را به دست آورید. پس از آن شما باید به چرخه کار (Duty Cycle) نگاه کنید.

چرخه کار (Duty Cycle)

پس از به دست آوردن جریان مورد نیاز، باید تعیین کنید که چگونه از این هوا استفاده شود. آیا شما تمام روز یا فقط چند ساعت در روز از این تجهیزات استفاده می‌کنید؟ اگر یک برنامه کاربرد ثابت دارید؛ یک کمپرسور پیستونی را 40٪ بزرگ‌تر یا یک کمپرسور دوار متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

بخش دیگری از چرخه کار، جستجوی وسایلی است که به هوای زیادی نیاز دارند. اگر شما دستگاهی دارید که فقط 30 ثانیه در هر ساعت به مقدار زیادی CFM نیاز دارد، اما بقیه دستگاه‌های شما از هوای بسیار کمتری استفاده می‌کنند؟ آیا شما نیاز به خرید کمپرسور برای تامین CFM برای بزرگترین دستگاه دارید؟ احتمالا نه. این نوع مشکل با مخزن ذخیره هوای اضافی قابل حل است. از یک مخزن به اندازه کافی بزرگ برای تامین هوا برای آن 30 ثانیه استفاده کنید و مطممئن شوید که کمپرسور هوا می‌تواند این مخزن را در کمتر از یک ساعت در حالی که تمام ابزارهای دیگر مشغول به کار هستند، پر کند.

پیشنهاد مطالعه: با توجه به این که در این مقاله از سایت امکان توضیح بیشتر در مورد چرخه وظیفه یا چرخه کار وجود ندارد، میتوانید اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع را در مقاله ای از پارس وکیوم به با عنوان «آنچه در مورد چرخه وظیفه کمپرسور هوا باید بدانید» را بیابید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *