بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

آشنایی با انواع کمپرسور پیستونی و کاربرد هرکدام آن‌ها

بهترین انواع کمپرسور پیستونی کدام‌اند؟ به طورکلی، کمپرسور پیستونی در صنعت هوای فشرده از جایگاه بسیار مهم و حیاتی برخوردار بوده و به عنوان یکی از اجزای اصلی سیستم یا چرخه هوای فشرده شناخته می‌شود. صنعتگران عموما از آن در عرصه‌های مختلف برای نیازهای متعددی بهره می‌گیرند. با توجه به تنوع آب و هوایی در کشور ما و قرارگیری بخش وسیعی از ایران در مناطق گرمسیری، این دستگاه وسیله‌ای ضروری تلقی می‌شود و تولید داخلی آن به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع کمپرسور پیستونی و کاربردهایی که هر کدام از آن‌ها می‌توانند داشته باشند، صحبت خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

اگر قصد خرید کمپرسور دارید می‌توانید به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و در صورت نیاز، با مشورت با متخصصان ما بهترین انتخاب را داشته باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

کمپرسور چیست ؟

پیش از اینکه تعریف کمپرسور پیستونی را با هم بررسی کنیم نیاز است که بدانید کمپرسور چیست . کمپرسور نوعی پمپ بنزین مبرد است که اپراتور مبرد آن گاز را با فشار کم تامین کرده و سپس بر آن اضافه می‌کند. در نهایت نیز با فشرده شدن هوا، دما و فشار بخار بیشتر می‌شود. در این عملیات، مبرد گازی از طریق فشاری که در آن چگالش صورت می‌گیرد به کندانسور تحویل داده می‌شود.

کمپرسور امروزه در صنایع کوچک و بزرگ به یک ابزار کاملا کاربردی و حیاتی تبدیل شده است. این دستگاه انواع گوناگون و متعددی دارد که ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با نوع پیستونی آن آشنا کنیم؛ با ما باشید.

مشاهده کنید: انواع مختلف پمپ وکیوم یا پمپ خلا

کمپرسور پیستونی چیست ؟

کمپرسورها با توجه به کارکرد خود شامل دو نوع دینامیکی و جابه‌‎جایی مثبت می‌شوند. سانتریفیوژ و محوری از نوع دینامیکی و کمپرسور پیستونی ، اسکرو و دورانی (روتاری) از نوع جابه‌جایی مثبت هستند. کمپرسور پیستونی نیز با توجه به کاربرد خود شامل دو مدل می‌شود:

  • کمپرسور باد پیستونی تک مرحله ای : معمولا در منزل و محل کار برای خنک کردن فضا کاربرد دارد.
  • کمپرسور باد پیستونی دو مرحله ای : دارای دو پیستون است و به علت قدرت زیاد، بیشتر در صنایع استفاده می‌شود.

این دستگاه یکی از رایج‌ترین انواع کمپرسورهای باد است که محدوده بسیار وسیعی را شامل شده و در ابعاد مختلفی (عموما سایز 25 تا 1000 لیتری) در کارگاه‌های مختلف به تامین هوای فشرده اقدام می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: صحبت بیشتر در مورد تعریف کمپرسور پیستونی در این مقاله نمی‌گنجد. اما اگر می‌خواهید به طور کامل با این دستگاه و کاربردهای آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ ما سر زده و مقاله کمپرسور پیستونی چیست را مطالعه کنید.

هدف استفاده از انواع کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی دارای منبع تغذیه و مکانیسم فشرده سازی (پیستون) هستند. به طور مثال در نوع پیستونی هوا، باد وارد پیستون شده و با افزایش فشار، کاهش می‌یابد. از جمله اهداف اصلی استفاده از انواع کمپرسور هوا نیز هیدروژن سازی گاز فشرده شده پالایش روغن در صنعت نفت و همچنین انتقال گاز است. در صنایع شیمیایی نیز گازهای فشرده معمولا برای سنتز و پلیمریزاسیون مناسب هستند.

دلیل استفاده از کمپرسور های پیستونی

انواع کمپرسور پیستونی

امروزه انواع کمپرسور پیستونی یا کمپرسور رفت و برگشتی متفاوتی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌ها توسط صنعت‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته و مفید واقع می‌شوند. کارایی‌های متعدد کمپرسور هوای فشرده پیستونی باعث شده تا این محصول در صنعت‌های متفاوتی به یک ابزار ضروری تبدیل شود. صنعت‌هایی مانند:

  • معادن
  • تونل‌ها
  • مصارف خانگی
  • صنعت پزشکی
  • و…

در ادامه قصد داریم تا انواع کمپرسور پیستونی را مورد بررسی قرار دهیم تا در نهایت بتوانید به درک درست‌تری نسبت به این ابزار کاربردی برسید.

پیشنهاد مطالعه: لازم به ذکر است که اسکرو یکی از انواع کمپرستور های پیستونی است؛ در حالیکه بسیاری از کاربران این دو محصول را با هم اشتباه می‌گیرند. برای رفع این مورد، ما در وبلاگ پارس وکیوم، مقاله‌ای تحت عنوان بررسی تفاوت کمپرسور اسکرو با پیستونی را منتشر کرده‌ایم؛ فرصت مطالعه آن را از دست ندهید.

1. کمپرسور پیستونی کولر گازی

با توجه به تغییرات آب و هوایی، دانشمندان هر روز از کم شدن منابع آبی و گرم شدن زمین سخن گفته و ما را به استفاده بهینه از انرژی دعوت می‌کنند. کولرهای گازی که در انواع و مدل‌های مختلف در بازار موجودند، سه جزء اصلی دارند که شامل بخش تبخیر کننده یا اوپراتور، کندانسور و کمپرسور می‌شود. 

اوپراتور، هوای گرم و مرطوب داخل خانه را به سمت خود می‌کشد و آن را به کندانسور انتقال می‌دهد. سپس، کمپرسور که عمده مصرف انرژی کولر گازی را بر عهده دارد و از اجزای اساسی کولرهای گازی است، کار فشرده سازی و متراکم کردن سیالات و گازها را انجام می‌دهد. در واقع عملکرد کمپرسورهای پیستونی که در سه نوع پیستونی، روتاری یا اسکرو در کولر گازی استفاده می‌شود، چیزی شبیه به موتور خودروست.

در این فرآیند، گاز موجود در اسپلیت‌ها توسط کمپرسور فشرده شده و دمای آن به سرعت کاهش می‌یابد و طی عملیات میعان به مایع تبدیل می‌شود. سپس گاز متراکم شده، باعث ایجاد سرما می‌شود. در اینجا، نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی به این صورت است که با بهره‌گیری از پیستون‌های موجود در یک محفظه عملیات، فشرده سازی گاز را انجام می‌دهد؛ به طوری که طی هر رفت و آمد این پیستون‌ها، گاز موجود در محفظه را فشرده کرده و با فشار از دریچه خارج می‎‌کند.

2. کمپرسورهای پیستونی یخچال

کمپرسور یخچال نیز یکی از اجزای اصلی آن است که نقش سرمازایی را بر عهده دارد. دستگاه‌هایی که در آن‌ها، موتور و کمپرسور از همدیگر جدا هستند و کمپرسور باز نامیده می‌شوند، عموما در یخچال‌های منازل که موتور کوچکی دارند، مصرف می‌شوند. بنابراین این وسیله دو بخش را شامل می‌شود؛

  • موتور الکتریکی تک فاز
  • اجزای مکانیکی که میل لنگ و پیستون و سوپاپ‌‎ها را در برمی‌گیرد.

البته لازم به ذکر است که کمپرسورهای باز با قدرت بالا، بیشتر افقی بوده و گاهی نیز دو عمله هستند؛ اما کمپرسورهای بسته عموما عمودی و یک مرحله هستند.

به طور کلی، عملکرد کمپرسور یخچال این گونه است که موتور آن موجب چرخش میل لنگ شده و میل لنگ با تغییر این حرکت دورانی به حرکت خطی و انتقال آن به پیستون‌ها باعث حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها می‌شود. در نتیجه این امر است که سوپاپ‌ها باز و بسته می‌شوند. کمپرسور پیستونی ظرفیت 100 اسب بخار را دارا است؛ اما با این حال سر و صدای زیاد و حرارت بالایی دارد که باعث می‌شود برخی از مشتریان خرید کمپرسور اسکرو ترجیح دهند؛ چرا که در مقایسه با همتای پیستونی خود لرزش و صدای کمتری دارد و همچنین فضای کمتری را اشغال می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر تمایل دارید که با کمپرسور اسکرو  به عنوان رقیب سرسخت کمپرسور پیستونی آشنا شوید و بدانید چه انواعی دارد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع کمپرسور اسکرو چیست را مطالعه کنید.

کمپرسور یخچال

3. انواع کمپرسور پیستونی چیلر

در انواع چیلر، سیکل تبرید کمپرسور به این صورت است که با مصرف انرژی الکتریکی، گاز تبرید از اوپراتور مکیده شده و پس از فشرده شدن وارد کندانسور می‌شود. در کمپروسور پیستونی ، طراحی سیلندر با توجه به تعداد و نحوه آرایش و همچنین دو سره یا یکسره بودن پیستون‌ها متفاوت است. معمولا این دستگاه با 16 سیلندر ساخته می‌شود که به صورت‌های جناقی، جفت جناقی، شعاعی و ستاره‌ای با توجه به مورد مصرف قرار می‌گیرند. در زمان ساخت انواع کمپرسور پیستونی کولر گازی ، عموما از این کمپرسور استفاده شده و به سه دسته هرمتیک، نیمه هرمتیک و سیستم باز تقسیم می‌شوند.

«لازم به ذکر است که یکی از دلایلی که باعث می‌شود تا انواع کمپرسور چیلر در موتورخانه یا پشت بام نصب شوند، صدای بالای آن در مقایسه با دیگر کمپرسورهاست.»

مزایای استفاده از انواع کمپرسورهای پیستونی

کمپرسور پیستونی صنعتی از مزایای متعددی برخوردار است که در این قسمت، قصد داریم مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کنیم:

  • طراحی آسان
  • انتقال بدون روغن
  • مصرف کمتر انرژی
  • کمپرسور های پیستونی با کار کردن در فشار بالا، آزمون خود را پس داده و نشان دادند نسبت به دیگر انواع خود قوی‌تر هستند.
  • امکان جداسازی اجزا کمپرسور های پیستونی ؛ این موضوع، عملیات تعمیر این دستگاه را بسیار آسان می‌کند و شما دیگر نگرانی از این بابت نخواهید داشت.
  • دوام بالا و طول عمر بیشتر ؛ این موضوع، موتور پیستونی را به انتخابی عقلانی برای استفاده در خطور انتقال گاز، نیروگاه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها تبدیل کرده است.
  • مناسب بودن قیمت و صرفه اقتصادی؛ این موضوع سبب می‌شود تا انواع کمپرسور پیستونی محبوبیت بیشتری نسبت به کمپرسورهای محوری و سانترفیوژی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا انواع کمپرسور پیستونی کدامند و استفاده از آن چه مزایایی به همراه دارد. چنانچه در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود دارد که تمایل دارید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

  1. سلام روزتون بخیر ممنون از مطلب خوبتون امکانش نیست من درایر نخرم واسه کمپرسورم؟

    1. درود بر شما
      پیشنهاد میکنیم که خشک کن یا درایر و رطوبت گیر تهیه کنید ولی اگر تمایل ندارید هزینه زیادی برای این مورد انجام دهید، از رطوبت گیر یا تله آبگیر استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *