بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

مشکلات کمپرسور باد + علت روغن دادن کمپرسور باد و داغ کردن آن

کمپرسورهای باد از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه جایگاه ویژه‌ای در تمامی صنایع داشته و می‌توانند از کاربردهای متعددی برخوردار باشند. کمپرسورها بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی‌شده و هر کدام از آنها می‌توانند با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند در موقعیت‌ها و شرایط مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. کمپرسورها نیز همانند انواع تجهیزات صنعتی دیگر ممکن است در مدت زمانی که مورد استفاده قرار می‌گیرند دچار مشکلات و ایراداتی شوند که نشتی روغن و داغ شدن موتور از رایج‌ترین آنها است. قبل از خرید کمپرسور هوا لازم است که اطلاعات دقیقی از انواع کمپرسورها پیدا کرد و از دلایل مشکلاتی همچون علت روغن دادن کمپرسور باد و داغ کردن آن و نحوه برطرف کردن آنها آگاهی پیدا کرد. در ادامه مطلب به بررسی دقیق و کامل مشکلات عنوان شده پرداخته می‌شود.

اگر قصد خرید کمپرسور هوا دارید و یا می‌خواهید با شخص متخصصی مشورت کنید تا در نهایت بهترین انتخاب را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا با شماره 66801373-021 تماس بگیرید تا ما شما را در تمامی مراحل خرید راهنمایی کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

علت داغ شدن کمپرسور باد

در حقیقت می‌توان گفت بسیاری از مشکلات کمپرسور باد، ایرادات و خسارت‌هایی که به آنها وارد می‌شود، ناشی از عدم خنک شوندگی مناسب و بالا بودن دمای قطعات آن است. عوامل و پارامترهای مختلفی در گرم شدن و افزایش دمای سیستم و قطعات کمپرسورهای هوا مؤثر هستند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • خراب شدن شیر حرارتی
  • بالا بودن بیش از اندازه دمای محیط
  • میزان استفاده بیش از حد از کمپرسور
  • عدم تخلیه مناسب و نداشتن تهویه کافی
  • استفاده از کمپرسورها در فضای نامناسب
  • استفاده از روغن فرسوده که قطعات را وادار به کار در شرایط بدون روغن می‌کند
  • نوع کمپرسور هوا: چراکه هرکدام از انواع کمپرسورها می‌توانند در شرایط ویژه‌ای استفاده شوند.
  • داشتن قطعات قدیمی و کهنه؛ این مورد، دستگاه را مجبور به کار بیشتر و صرف انرژی بالاتر می‌کند.
  • فشار تخلیه اضافی: دلیل این اتفاق عواملی همچون کثیف بودن سیم‌پیچ‌های متراکم، خط تخلیه نامناسب، انسداد هوای کندانسور، شارژ شدن بیش‌ازحد مبرد و…
  • فشار کم مکش: دلیل این اتفاق،‌ مشکلاتی همچون نصب نامناسب قطعات دستگاه، معیوب بودن دستگاه‌های اندازه‌گیری، از بین رفتن مبرد، انسداد فیلترها، افت فشار و…

 

پیشنهاد بازدید: همه چیز در مورد پمپ وکیوم یا پمپ خلا

 

علت بالا رفتن دمای کمپرسور اسکرو

علت بالا رفتن دمای کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای اسکرو که یکی از انواع کمپرسورهای دورانی و جابجایی مثبت هستند از کاربردی‌ترین انواع کمپرسورها به شمار می‌روند و استفاده‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی دارند. افزایش دمای این کمپرسورها می‌تواند ناشی از دلایلی باشد که در بخش قبلی عنوان شد هر چند که ممکن است دلایل دیگری همچون پایین بودن سطح روغن کمپرسور، انسداد شیلنگ‌های کمپرسور در مسیر انتقال، معیوب بودن فن دستگاه و همچنین حرکت و چرخش نامناسب داشته باشد. قبل از خرید کمپرسور اسکرو و برای برطرف کردن مشکلات احتمالی که در این کمپرسورها به دلیل افزایش گرما ایجاد می‌شود می‌توان دو راهکار متفاوت را به کار برد.

  • در روش اول می‌توان از یک دستگاه خنک‌کننده مناسب در محیط کمپرسور استفاده کرد تا دمای دستگاه همواره متعادل بوده و عملکرد مناسبی داشته باشد.
  • در روش دوم می‌توان از یک کانال در بخش بالای رادیاتور کمپرسور اسکرو استفاده کرد. این کار باعث خروج هوای گرم از محیط کمپرسور و خنک شدن دستگاه می‌شود.

یکی از ابزارهای صنعتی مورد علاقه کاربران و مشتریان کمپرسور اسکرو است که می‌تواند مزایای زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار دهد. اگر قصد خرید کمپرسور اسکرو را دارید، از طریق سایت ما اقدام کنید.

1. نیاز به خنک‌کننده اضافی برای کمپرسور

سیستم‌های صنعتی فشرده‌سازی هوا از آب یا هوا برای کم کردن گرمای تولید شده در طی فرآیند فشرده‌سازی استفاده می‌کنند. بنابراین در دمای بالاتر محیط، برخی از تجهیزات به خنک‌کننده اضافی نیاز پیدا می‌کنند. برای رفع این مشکل، مبدل‌های حرارتی که با هوا خنک می‌شوند را در ابتدای فصل گرم، بررسی کرده و هرگونه آلودگی که بر روی آنها جمع شده را تمیز کنید.

در صورتی که کمپرسورهای استفاده شده در صنعت شما از آب برای خنک شدن استفاده می‌کنند، قبل از گرم شدن هوا، منبع و خنک‌کننده آب را چک کنید. تمامی راه‌های عبور آب و خنک‌کننده‌ها را در صورت وجود آلودگی تمیز کنید تا در روزهای گرم، به خوبی وظیفه خود را انجام دهند.

«پیشنهاد می‌کنیم که همیشه در فواصل زمانی مناسب، میزان آب موجود در منبع را بررسی کرده و در صورت کم شدن میزان آب، منبع را پر کنید.»

2. بررسی نشت روغن از سیستم

یکی دیگر از مواردی که موجب آسیب رسیدن کمپرسور بر اثر گرما می‌شود، از بین رفتن ساختار قطعات کوچک‌تری مانند واشرها و شیلنگ‌ها به مرور زمان است. اگر شیلنگ، شیر یا واشر کمپرسور باد آسیب دیده باشد، امکان نشتی روغن در آن افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که نشت روغن، اجزای دیگر را هم از بین برده و بر عملکرد کلی کمپرسورها تاثیرگذار خواهد بود؛ بنابراین به صورت مرتب آن را چک کنید.

نشت روغن

3. بالا رفتن احتمال خرابی در قطعات داخلی

به جز قطعات خاص که در گرمای بیش از حد، دچار مشکل می‌شوند، بالا بودن دمای هوای نیز ممکن است که باعث سایش و پارگی برخی از تجهیزات در هنگام استفاده از کمپرسور هوا شود. این ایراد در کمپرسورها ممکن است که آشکار نباشد؛ بنابراین باید بدانید که این مشکلات در زمان استفاده از دستگاه به وجود می‌آیند و تا زمانی که مشکل تا حدی جدی پیشرفت نکرده باشد، ممکن است از وجود آن‌ها مطلع نشوید.

اشکالات غیر معمول ممکن است به طور کلی عمر دستگاه‌ها را به شکل قابل توجهی کاهش داده و شما نیاز به تعمیرات مکرر داشته باشید. بهترین راه برای به حداقل رساندن فرسایش و از کار افتادن تجهیزات، برنامه‌ریزی برای سرویس دوره‌ای است که باعث می‌شود مشکلات گرما، تهویه و سایش در اسرع وقت رفع شوند.

4. کوتاه شدن عمر روغن ؛ علت داغ شدن کمپرسور باد

کمپرسور هوا علاوه بر سطح آب مناسب، به سطح روغن کافی برای روغن‌کاری قطعات متحرک و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد نیاز دارد. در حقیقت، اگر دمای محیطی که کمپرسور در آن قرار دارد، 20 درجه فارنهایت از دمای کار بالاتر باشد، عمر روغن به نصف کاهش پیدا می‌کند. در نهایت نیز در صورت گرمای بیش از حد و خاموش شدن کمپرسور، میزان مرغوبیت روغن به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و همچنین خطر وقفه طولانی مدت در کار در همچین شرایطی، اجتناب ناپذیر می‌شود.

5. خاموش شدن کمپرسور

علت خاموش شدن کمپرسور باد چیست ؟ بسیاری از مشکلات کمپرسور هوا در مواجه با هوای گرم می‌تواند، یک نتیجه واحد ایجاد کنند؛ خاموش شدن خودکار کمپرسور. این خاموشی‌ها، هنگامی اتفاق می‌افتد که دمای داخلی کمپرسورها آنقدر زیاد شود که ادامه کار، امری غیر ممکن می‌شود. ممکن است لازم باشد قبل از روشن کردن کمپرسور، صبر کنید تا کاملا خنک شود.

«در صورتی که کمپرسور در فواصل زمانی کوتاه خاموش می‌شود، تا زمانی که ارزیابی آن توسط یک متخصص تعمیر انجام نشده، از دستگاه استفاده نکنید.»

5. نشت آب در خطوط هوایی کمپرسور

آب، بخشی جدایی‌ناپذیر از فرآیند فشرده‌سازی است؛ با اینحال باید مراقب باشید که تحت هیچ شرایطی به قسمت‌های دیگر نفوذ پیدا نکند. اگر زهکشی دستگاه به طور موثری، رطوبت موجود در خطوط هوایی را نتواند از بین ببرد، منجر به کاهش عمر روغن و نارسایی زودرس آن می‌شود. توجه داشته باشید که آب اضافی می‌تواند به دلیل گرما یا رطوبت زیاد ایجاد شود. مهم است که برای محافظت از سیستم فشرده‌سازی خود در برابر نفوذ آب، هر دو عامل را در نظر بگیرید.

یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش مشکلات کمپرسورهای هوا همچون کمپرسور روتاری اسکرو تهیه تجهیزات مناسب، سرویس دوره‌ای و تعمیرات در مراحل اولیه پیدا شدن مشکل است. همچنین فصل بهار، اغلب زمان مناسبی برای سرویس روتین ماشین‌آلات است، حتی اگر هیچ یک از مسائل فصلی که در بالا ذکر شد اتفاق نیفتد.

نشت آب

علت دیر پر شدن پمپ باد

یکی از مهم‌ترین مشکلات کمپرسور باد ، دیر پر شدن پمپ است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهم‌ترین علت پر نشدن کمپرسور باد را می‌توان در موارد زیر دنبال کرد:

  • مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت پر نکردن پمپ باد مشکل داشتن موتور کمپرسور و قطعات داخلی آن است. زمانی که توان موتور کاهش پیدا می‌کند، باعث می‌شود که پمپ دیرتر پر شود. چنانچه موتور کمپرسور دچار مشکلی باشد، مجبور است که کار بیشتری بکند و این به مستهلک شدن آن منجر خواهد شد و این درنهایت باعث می‌شود که پمپ باد دیرتر پر شود و سایر قطعات کمپرسور نیز دچار مشکل خواهند شد. همچنین زمانی که روغن‌موتور در زمان مناسب تعویض نشود و یا از روغن نامرغوب استفاده شود ممکن است باعث ایجاد مشکل در کمپرسور و دیر پر شدن پمپ شود.
  • دلیل دوم برای عدم پر شدن یا دیر پر شدن پمپ باد وجود نشتی در مخزن دستگاه است. هوایی که توسط کمپرسور تولید می‌شود، همواره دارای مقداری رطوبت و آب است و هر بار که کمپرسور پر یا خالی می‌شود مقدار این آب اضافه شده و چنانچه که این آب در زمان دقیق تخلیه نشود، باعث ایجاد زنگ‌زدگی، پوسیدگی و درنهایت سوراخ شدن مخزن می‌شود. این سوراخ مخزن به مرور زمان ممکن است بزرگ‌تر شده و درنهایت باعث نشتی شود. برای رفع این مشکل می‌توان به کمک آب و کف مکان سوراخ شده را پیدا و برطرف کرد و یا از مواد نشت گیر استفاده کرد.

مشکل در شیر یک‌طرفه کمپرسور، می‌تواند از دیگر علت پر نکردن پمپ باد است. این قطعه در اصل وظیفه جلوگیری از برگشت هوا داخل مخزن به موتور را دارد. زمانی که شیر یک‌طرفه مخزن دچار مشکل شده باشد ممکن است در نحوه پر شدن پمپ مؤثر باشد.

علت داغ شدن کمپرسور باد یا هوا

اگر دمای کمپرسورهای هوا بسیار افزایش پیدا کند، احتمال دارد که به مرور زمان از کارکرد طبیعی خود خارج شده و دیگر نتوانند به کار خود ادامه دهند. در این صورت شما باید عیب یابی کمپرسور باد خود را آغاز کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به مشکل ایجاد شده رسیدگی کرده و در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض دستگاه خود اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که اگر به موقع نسبت به پیدا کردن علت بالا رفتن فشار کمپرسور هوا اقدام نکنید و در نهایت کمپرسور خاموش شود، شما مجبور می‌شوید تولید خود را متوقف کنید. پس پیشنهاد می‌کنیم در قدم ابتدایی، علت داغ شدن کمپرسور باد را پیدا کرده و سپس با اصلاح مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن،‌ هزینه‌های خود را کاهش دهید.

1. دمای محیط

از علت خاموش شدن کمپرسور باد می‌توان به دمای محیطی اشاره کرد که قرار است دستگاه را در آن‌جا نصب کنید. اگر فضای اطراف دستگاه خیلی گرم باشد، به صورت طبیعی منجر به افزایش دمای کمپرسور هم می‌شود. پس اگر دستگاهی دارید که گرمای زیادی تولید می‌کند، باید آن را عایق‌بندی کنید تا گرما به دستگاه منتقل نشود.
پیشنهاد می‌کنیم که به دنبال منبع تولید گرما در نزدیکی کمپرسور هوا بوده و بررسی کنید که آیا راهی وجود دارد که این وضعیت را تغییر دهید تا کمپرسور هوای شما در معرض منبع گرما قرار نگیرد. کمپرسورهای هوا را در خنک‌ترین منطقه محل کار خود قرار دهید تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود. در طول تابستان هم بهتر است که دستگاه را حتی از پنجره‌هایی که از طریق آن نور خورشید می‌تواند وارد شود، دور نگه دارید.

«ممکن است که این تغییرات به نظرتان ناچیز و کم اهمیت برسد، اما می‌توانند تاثیر زیادی در دمای کار کمپرسور شما داشته باشند.»

2. مجاری هوا، علت داغ شدن کمپرسور باد

بسیار پیش می‌آید که کمپرسور، هوای مورد نیاز را از محیط بیرون تامین می‌کند؛ بنابراین مجاری و لوله‌ها باید برای تهویه مناسب کافی باشند. هنگامی که مجاری خیلی کوچک هستند، سیستم باید سخت‌تر کار کند. در نتیجه بسته به ساختار سیستم، ممکن است که شرایط برای تامین هوا به اندازه کافی، با مشکل مواجه شده و یا غیرممکن شود.
به یاد داشته باشید که اگر مجاری هوا بسیار بزرگ باشد، هوا سرعت کافی نداشته و در نتیجه شرایط مناسب برای کمپرسور از میان می‌رود. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای به دست آوردن اندازه مناسب مجاری و لوله‌های هوا، از یک فرد متخصص کمک بگیرید؛ زیرا اندازه مجاری صحیح به فرمول پیچیده‌ای نیاز دارد. نداشتن اندازه مناسب مجاری تامین هوا می‌تواند، یک اشتباه گران قیمت باشد.

«در نهایت نیز اطمینان حاصل کنید که مجاری مسدود نشده باشند؛ زیرا امکان دارد که در اثر عوامل مختلف مسدود و مانع رسیدن هوای کافی به سیستم شوند.»

علت بالا رفتن فشار کمپرسور

3. چک کردن روغن کمپرسورهای هوا

در بسیاری از موارد پیش می‌آید که کمپرسور روغن کافی نداشته باشد. به یاد داشته باشید که روغن نقش مهمی در خنک کردن کمپرسور داشته و باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که همیشه سطح روغن را بررسی کنید. همچنین، دستورالعمل‌های سازنده را در مورد چگونگی تعویض روغن باید دنبال کنید. در بسیاری از موارد، روغن ممکن است خاصیت خود را از دست داده و به اصطکاک بیش از حد منجر شود. روان‌کننده‌ها در شرایط عملیاتی بسیار سخت قرار می‌گیرند که در برخی مواقع باعث خراب شدن زود هنگام روغن می‌شود.

هر چه شرایط عملیاتی سخت‌تر و مدت زمانی که کمپرسور باید در آن کار کند، بیشتر باشد، در زمان کوتاه‌تری نیاز به تعویض روغن دارید. ممکن است روغنی که زیاد کار کرده باشد درگاه‌های تزریق روغن را مسدود کند. روغن کمپرسور خراب، شروع به تولید بوی روغن سوخته می‌کند، بنابراین ایده خوبی است که در این مرحله روغن را جایگزین کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید در مورد روغن‌های کمپرسور اطلاعات بیشتری کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما با مراجعه به وبلاگ پارس وکیوم، مقاله بهترین روغن کمپرسور را مطالعه کنید.

4. کنترل شیر حرارتی

سوپاپ حرارتی ممکن است خراب باشد؛ برای جلوگیری از خرابی دیگر اجزای کمپرسور بهتر است که همیشه یک شیر حرارتی یدک در دسترس باشد تا در صورت نیاز بتوانید در کمترین زمان ممکن آن را تعویض کنید. همچنین می‌توان دریچه حرارتی جدید را با شیر قدیمی مقایسه کرد تا مشخص شود که نیاز به تعویض شیر قدیمی وجود دارد یا خیر.

مشکلات کمپرسور باد ناشی از داغ شدن

تا به اینجا توضیح دادیم که علت داغ شدن کمپرسور باد چیست و چگونه می‌توان آن را از بین برد. در این قسمت می‌خواهیم بررسی کنیم که این افزایش دما چه صدماتی به دستگاه شما وارد می‌کند. جدا از علت بالا رفتن دمای کمپرسور اسکرو ، این مورد سبب کاهش عمر و راندمان دستگاه شما می‌شود. برخی از دیگر اتفاقاتی که با افزایش دما برای دستگاه شما ایجاد می‌شود، عبارتند از:

  • نیاز به سیستم خنک‌کننده اضافی برای خنک کردن قطعات مختلف کمپرسور.
  • از بین رفتن ساختار قطعات مختلف کمپرسور هوا؛ مانند واشرها و شیلنگ‌ها به‌مرورزمان و درنهایت نشتی روغن دستگاه.
  • احتمال نشتی آب در خطوط هوایی کمپرسور؛ این امر منجر به سوراخ شدن مخزن دستگاه یا لوله‌های انتقال‌دهنده هوا می‌شود.
  • افزایش احتمال خرابی قطعات داخلی دستگاه؛ زیرا اگر دمای دستگاه افزایش پیدا کند، باعث سایش و خراب شدن تعدادی از قطعات می‌شود.
  • کاهش طول عمر روغن استفاده شده در دستگاه؛ در حقیقت اگر دمای محیطی که کمپرسور در آن کار می‌کند، 20 درجه از دمای کار بالاتر باشد، عمر روغن به نصف کاهش پیدا می‌کند.

شایع‌ترین مشکلات کمپرسور باد

کمپرسورهای هوا اگرچه کاربردها و مزایای متعددی دارند اما در صورتی که به درستی از آنها استفاده نشود و یا به شیوه نامناسبی نگهداری شوند ممکن است دچار مشکلات و ایرادات مختلفی شوند. علاوه بر داغ شدن کمپرسور و نشتی روغن در آنها از شایع‌ترین و رایج‌ترین مشکلات کمپرسورها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • بالا رفتن فشار پمپ باد که می‌تواند ناشی از مشکل داشتن پرشر سوییچ، عدم تنظیم بودن پرشر سوییچ، معیوب بودن یا مشکل داشتن آنلودر کمپرسور، عدم تنظیم بودن PLC دستگاه و… باشد.
  • عدم تنظیم میزان هوای فشرده شده پمپ باد که می‌تواند در اثر کثیف شدن فیلتر، مشکل داشتن آنلودر، نشتی داشتن شیلنگ‌های هوا، شل بودن تسمه‌های دستگاه، تضعیف شدن قدرت موتور کمپرسور و … ایجاد شود.
  • پر نشدن مخزن پمپ باد که می‌تواند ناشی از مشکلاتی همچون کاهش توان موتور کمپرسور، نشتی داشتن مخزن کمپرسور، خراب شدن شیر یک‌طرفه کمپرسور و … باشد
  • تغییر صدای کمپرسور که ناشی از مشکلاتی همچون بالا بودن سطح روغن، معیوب بودن دستک شاتون موتور یا کج شدن آن و … باشد.

جمع‌بندی نهایی

اگر با ابزارهای صنعتی سروکار دارید، مطمئنا می‌دانید که کمپرسورهای هوا از تجهیزات کاربردی و مفیدی هستند که انرژی موردنیاز برای بسیاری از دستگاه‌های پنوماتیک را در صنایع و مشاغل مختلف تأمین می‌کنند. این ابزارها در کنار تمامی مزایایی که دارند، ممکن است با مشکلات متعددی نیز روبه‌رو شود؛ خصوصا در فصل تابستان که هوا گرم می‌شود. ازجمله مهم‌ترین مشکلات کمپرسور باد در اثر افزایش دمای دستگاه کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشتی آب
  • نشتی روغن و کاهش عمر آن
  • کاهش طول عمر قطعات دستگاه
  • خراب شدن قطعات مختلف
  • و…

در این مقاله تلاش کردیم در مورد مشکلات کمپرسور باد و علت روغن دادن کمپرسور باد به طور کامل توضیح دادیم؛ امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفبد بوده باشند. اگر در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، پیشنهاد می‌کنیم در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، مشاوران ما به صورت تخصصی به سوالات شما پاسخ دهند. 

2 پاسخ

  1. سلام من همه موارد رو چک کردم ولی متوجه نشدم دلیل بالا رفتن دمای کمپرسورم چیه و اصلا طبیعی هست یا نه شما کارشناس تعمیر هم دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *