بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

موتور دمنده هوا چیست؟

موتور دمنده هوا مولفه‌ای بسیار مهم در سیستم تهویه مطبوع است. به عبارتی موتور دمنده، هوای گرم یا سرد شده را هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع از طریق دریچه‌ها به بخش‌های مختلف محیط انتقال می‌دهد. برخی از این موتورها، توانایی انتقال حجم زیادی هوا را دارند که بیشتر در سیستم‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به صورت کلی دو نوع موتور دمنده هوا وجود دارد: «موتورهای تک سرعته» و «موتورهای دارای سرعت متغیر». موتورهای تک سرعته، هوا را با سرعت مشخصی دم می‌کنند؛ اما موتورهای با سرعت متغیر، قادر هستند تا هوا را با سرعت‌های مختلف به جریان اندازند. یک موتور دمنده یا بلوئر در تمامی سیستم‌های تهویه مطبوع، وظیفه انتقال و عبور هوا را برعهده دارد. این نوع از موتور برای حفظ درجه حرارت در خانه شما بسیار کاربردی است.

هم‌چنین ببینید: انواع مختلف پمپ وکیوم

موتور دمنده هوا چگونه کار می‌کند؟

در ابتدا باید بگوییم که ترموستات موجود در سیستم گرمایش و سرمایش منازل برای نظارت بر دما کار می‌کند. هنگامی که دما پایین‌تر از تنظیم ترموستات در حالت گرما قرار می‌گیرد یا در حالت سرد از حد تنظیم شده بالاتر می‌رود؛ سیستم تهویه مطبوع و در نتیجه موتور دمنده هوا را روشن می‌کند. این موتور، هوا را به جریان می‌اندازد و باعث متعادل شدن دمای محیط می‌شود. بسته به سیستم تهویه مطبوع و ظرفیت آن در این سیستم‌ها از انواع مختلف موتور دمنده استفاده می‌شود.

موتور دمنده، هوا را به داخل سیستم تهویه مطبوع کشیده؛ سپس آن را از روی کوئل گرم یا سرد عبور می‌دهد و به منظور اطمینان از رسیدن دما به آنچه در ترموستات فراخوانی می‌شود؛ باعث گردش هوا در محوطه می‌شود. این کار با چرخاندن فن انجام می‌شود که باعث ورود هوا به سیستم تهویه مطبوع می‌شود. در نظر داشته باشید که حتی یک موتور دمنده کوچک، قابلیت جابجایی حجم زیادی از هوا را دارد.

موتور دمنده هوا

پیشنهاد: پارس وکیوم نماینده بلوئر روبوسکی می‌باشد، شما می‎‌توانید برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین انواع بلوئر با کارشناسان ما در پارس وکیوم با شماره 02166801373 در تماس باشید.

تفاوت موتورهای دمنده هوا تک سرعته با دو سرعته

همانطور که پیش از این گفتیم، موتورهای تک سرعته با سرعتی معین عمل می‌کنند و در صورت استفاده، تمام ظرفیت هوا را منتقل می‌کنند. ترموستات به موتور دمنده شما می‌گوید چه موقع روشن و یا خاموش شود. در صورت استفاده از موتورهای تک سرعته، بعضی اوقات نوسانات دمایی محیط زیاد می‌شود زیرا تا هنگامی که دستگاه توسط ترموستات خاموش نشوند، با تمام قدرت عمل خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: در مقاله ای از پارس وکیوم به تفاوت پمپ وکیوم تک مرحله ای و دو مرحله ای پرداخته ایم که می توانید برای اطلاعات بیشتر به مطالعه آن بپردازید.

برعکس، موتورهای با سرعت متغیر، در صورت نیاز هوا را با سرعت بالاتر و یا پایین‌تر انتقال می‌دهند. بنابراین، این نوع از موتور به ایجاد درجه حرارت یکنواخت توزیع شده در کل محوطه کمک می‌کند. همچنین موتورهای با سرعت متغیر معمولا نسبت به موتورهای تک سرعته از لحاظ صرفه‌جویی در انرژی، بهره‌وری بالاتری دارند و باعث کم شدن هزینه استفاده از سیستم تهویه مطبوع خواهند شد.

نمونه‌هایی از انواع موتور دمنده هوا

سیستم‌های تهویه مطبوع هوا، متداول‌ترین دستگاهی است که در آن از یک موتور دمنده استفاده شده است. در واقع نوعی از موتورهای دمنده در سیستم تهویه مطبوع خودروها وجود داردو فشار هوای گرم و یا سرد را به سمت اتاق وسیله نقلیه هدایت می‌کند. انواع بزرگ این دستگاه‌‌ها در ساختمان‌ها و کارخانه‌ها، هوای گرم و یا سرد را به محیط انتقال می‌دهند.

انتخاب موتور دمنده هوا

هنگام انتخاب موتور دمنده هوا، بهتر است محاسبات دقیقی انجام دهید. اما در صورت تعویض، سعی کنید مدلی که دارای مشخصاتی مشابه با مدل فعلی است را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با پیدا کردن شماره سریال در موتور دمنده خود و پیدا کردن سازنده آن، موتور معیوب را تعویض کنید. اگر موتور اصل موجود نباشد؛ معمولا می‌توانید یک مدل استاندارد پیدا کنید که با سیستم تهویه مطبوع شما سازگار باشد. شما نیاز به دانستن نوع درایو، قطر موتور، ولتاژ، اسب بخار، سرعت، جهت چرخش، اندازه خازن راه‌انداز (در صورت لزوم) و روش نصب مناسب در هنگام خرید موتور دمنده جایگزین دارید.

یک متخصص سیستم تهویه مطبوع واجد شرایط، بهترین فرد برای کمک به نصب موتور مناسب دمنده برای سیستم شما خواهد بود و می‌تواند به خوبی این کار را انجام دهد.

2 پاسخ

  1. خسته نباشد من میخوام یک دمنده هوا کوچک بخرم به نظرتون چه مدلی رو باید انتخاب کنم؟

    1. درود بر شما
      دوست عزیز با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی از نیاز خود ارائه ندادید پیشنهاد میکنیم برای مشاوره دقیق با کارشناسان ما با شماره 66801373-021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *