بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

تفاوت فن‌های محوری و گریز از مرکز سانتریفیوژ

هنگامی که شما نیاز به خرید فن‌های صنعتی از تولید کنندگان محلی داشته باشید؛ امکان دارد که دقیقا ندانید که کدام نوع به بهترین وجه، نیازهای تجاری شما را برآورده خواهد کرد. در این مقاله از پارس واکیوم، ما دو نوع اصلی از فن‌ها را با هم مقایسه و تفاوت‌های آنها را توضیح خواهیم داد: فن‌های گریز از مرکز سانتریفیوژ و فن‌های محوری. دانستن اطلاعاتی درباره فن‌های گریز از مرکز در کنار فن‌های محوری و تفاوت فن‌های محوری و گریز از مرکز سانتریفیوژ به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که کدام نوع فن یا بلوئر هوا برای شما کارساز خواهد بود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

یک سیستم تهویه کارآمد برای هر نوع مشاغل با کیفیت ضروری است، اما آن‌ها با مولفه‌هایی از یکدیگر تفکیک می‌شوند. از آنجا که در اکثر سیستم‌ها از فن‌ها و هواکش‌ها تشکیل شدند؛ بهترین مکان برای شروع، دانستن تفاوت بین انواع فن‌های رایج است. هر کدام از انواع مختلف فن کاربردی مخصوص دارند که نسبت به شرایط کارکرد طراحی شدند. استفاده از فن‌های مناسب باعث کارایی بهتر سیستم و در نتیجه راندمان بالاتر خواهد شد.

با انتخاب فن مناسب، هزینه‌های کمتری برای نگهداری نیاز دارید و هزینه نهایی پایین خواهد آمد. برخی از فن‌ها را می‌توان به عنوان بلوئر استفاده کرد و از آنها برای کاربردهای دمنده هوا در صنایع بهره برد.

فن‌های گریز از مرکز سانتریفیوژ

این فن‌ها شبیه چرخ‌های همستر بزرگ هستند و با کشیدن هوا به مرکز فن و سپس خروج آن با زاویه 90 درجه کار می‌کنند. نمونه‌های کوچک‌تری از فن‌های گریز از مرکز در سشوار، جاروبرقی و کوره‌های خانگی استفاده می‌شوند. همه فن‌ها و دمنده‌ها، قادر به مقاومت در برابر فشار بسیار بالا هستند. فن‌های گریز از مرکز معمولا در سیستم‌های تهویه اگزوز استفاده می‌شوند و زیر شاخه‌های آن‌ها با توجه به نوع تیغه‌های آن تعیین می‌شوند. این فن‌ها شامل دسته‌بندی شعاعی، منحنی رو به جلو، خمیده به عقب، ایرفویل می‌شوند.

تفاوت فن‌های محوری و گریز از مرکز سانتریفیوژ

فن‌های گریز از مرکزی که تیغه‌های شعاعی ناهموار دارند، بهترین گزینه برای تخلیه مقادیر سنگین گرد و غبار هستند؛ زیرا کمترین احتمال گرفتگی یا ساییده شدن توسط گرد و غبار را دارند. از فن‌های گریز از مرکز در سیستم‌های HVAC نیز استفاده می‌شود. خروجی فشار باورنکردنی آن‌ها، همان طور که در دمنده‌های گریز از مرکز با فشار بالا مشاهده می‌شود؛ آن‌ها را برای تمیز کردن تجهیزات و کاربردهای خودرو ایده‌آل می‌کند.

با استفاده از این نوع تجهیزات با کارایی بالا، نگه داشتن آن در یک منطقه با تهویه مناسب زیر 40 درجه سانتیگراد برای دستیابی به حداکثر طول عمر مهم است. البته این فن‌ها دارای طول عمری بالا در شرایط محیطی سخت هستند و با کمترین نگهداری به کار خود ادامه می‌دهند.

بیشتر بدانید : برای آشنایی بیشتر با سانتریفیوژها میتوانید مقاله کمپرسور سانتریفیوژ هوا را که در بلاگ پارس وکیوم نوشته شده است را مطالعه کنید.

فن‌های محوری

این فن‌ها شباهت زیادی به فن‌های سنتی دارند که به طور مستقل عمل می‌کنند. آن‌ها با کشیدن هوا به طور مستقیم از طریق فن عمل می‌کنند و در سه نوع اصلی طبقه بندی می‌شوند: فن‌های پروانه‌ای (Propeller)، فن‌های محوری لوله‌ای (Tubeaxial) و فن‌های محوری با پره‌های استاتیک (Vaneaxial).

به طور معمول، فن‌های پروانه‌ای برای تهویه رقیق سازی یا خنک کننده استفاده می‌شوند و معمولا بر روی یک دیوار یا سقف قابل نصب هستند. آن‌ها مقدار زیادی از هوا را جابجا می‌کنند؛ البته تا زمانی که مقاومت کمی وجود داشته باشد. بر خلاف فن‌های گریز از مرکز، آن‌ها برای انتقال مواد مناسب نیستند؛ زیرا مکش کافی برای کشیدن ذرات از طریق سیستم، تولید نمی‌کنند.

این نوع فن‌ها اغلب به عنوان پنکه رادیاتور اتومبیل و مواردی مانند آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. فن‌های محوری لوله‌ای (Tubeaxial) و فن‌های محوری با پره‌های استاتیک (Vaneaxial) دارای طراحی مشابه با فن‌های پروانه‌ای هستند؛ اما به گونه‌ای طراحی شدند که درون مجاری قرار بگیرند. پره‌های این نوع از فن درون یک لوله با طول کوتاه و به قطر پره‌های فن قرار دارند و به طور معمول از آن‌ها برای تکمیل وظایف فن‌های اگزوز با جابجایی هوا از طریق مجاری هوا استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر در این حوزه می‌توانید مقاله فن آکسیال یا محوری را مطالعه کنید.

axial blower

تفاوت فن‌های محوری و گریز از مرکز سانتریفیوژ

برای تصمیم‌گیری بین این دو دمنده، ابتدا باید نحوه عملکرد هر یک را درک کنید. این دمنده‌ها حاوی یک دمنده بوده که از تیغه‌هایی تشکیل شده است که به یک مرکز متصل هستند. این تیغه‌ها می‌توانند به یکی از سه روش مختلف تنظیم شوند: شعاعی، خمیده به جلو یا خمیده به عقب.

آن‌ها هوا را با زاویه 90 درجه تخلیه می‌کنند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز (همان طور که از نام آن‌ها مشخص است) هوا را به بیرون منتقل می‌کنند. به عبارت دیگر، جهت هوای خروجی متفاوت از جهت هوای وارد شده است. این تغییر در جریان هوا به لطف محفظه دمنده باعث ایجاد سیستم جریان هوای کم فشار می‌شود. آن‌ها برای هوایی استفاده می‌شوند که از طریق لوله‌کشی جهت دستیابی به یک هدف خاص هدایت می‌شوند.

به طور کلی، تامین کنندگان فن‌های گریز از مرکز سانتریفیوژ به شما خواهند گفت که این فن‌ها بسیار کارآمد هستند. آن‌ها جریان پایدار هوا را تامین می‌کنند و اغلب در سیستم‌های تصفیه و پیشگیری از آلودگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آن‌ها برای کار به قدرت بیشتری نیاز دارند، به خاطر این که این سیستم‌ها معمولا بزرگ هستند. همچنین بسیار بادوام بوده و قادر به کار در محیط‌های سخت هستند. به عنوان یک مزیت، فن‌های سانتریفیوژ به راحتی قابل نگهداری هستند و طیف متنوعی را ارائه می‌دهند.

پیشنهاد: از محصولات پر استفاده‌ای که عموما مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، پمپ وکیوم است. این محصول کاربردی به دلیل، مصارف گوناگونی که دارد، در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. برای خرید پمپ وکیوم با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

هنگام انتخاب بین فن‌های گریز از مرکز سانتریفیوژ در مقایسه با فن‌های محوری، درک کاربردهای متداول هر یک از آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. در حالی که ممکن است فن‌های گریز از مرکز سانتریفیوژ به راحتی در سیستم‌های HVAC استفاده شوند؛ به طور معمول یک فن محوری برای تهویه بخارات مایع یا ماشین آلات کارخانه و سیستم‌های سرمایش استفاده می‌شود.

این تیغه‌ها برخلاف تغییر جهت 90 درجه‌ای که در بسیاری از دمنده‌های گریز از مرکز نشان داده شده است؛ هوا را به موازات مسیر به درون خود می‌کشند و هوا را در همان جهت به بیرون هدایت می‌کنند. فن‌های محوری حجم زیادی از جریان هوا را جابجا می‌کنند؛ اما این جریان هوا فشار نسبتا کمی را ایجاد می‌کند.

از طرف دیگر، فن‌های محوری برای کارکردن به برق زیادی احتیاج ندارند. با این حال، این بدان معنی است که آن‌ها در فضاهای بزرگ نسبت به مکان‌های کوچک کارآیی بیشتری دارند. این‌ها معمولا برای جابجایی هوا بر روی ناحیه عمومی و نه از طریق لوله کشی، مانند فن‌های گریز از مرکز عمل می‌کنند.

سخن آخر

نکته مهمی که باید در مورد فن‌های گریز از مرکز در مقایسه با فن‌های محوری به خاطر داشته باشید؛ این است که آن‌ها ذاتا برتری خاصی نسبت به دیگری ندارند. صرفا باید در نظر داشته باشید که کدام نوع دمنده در برنامه‌های خاص مورد نظر شما مناسب است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی استفاده از فن‌های ما در ایجاد محیطی بهداشتی‌تر، ایمن‌تر یا راحت‌تر، همین امروز با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما به شما در انتخاب صحیح دمنده مورد نیازتان، مشاوره خواهند داد. ما بهترین و مرغوب‌ترین محصول را به شما ارائه خواهیم داد.

2 پاسخ

  1. من ازتون پمپ وکیوم خریدم و خیلی راضی بودم از خدمات و پشتیبانیتون ممنونم ازتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *