بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

جریان هوای مناسب برای کمپرسور چیست؟

کمپرسورهای هوا از جمله تجهیزات کاربردی هستند که امروزه می‌توانند در مشاغل و صنایع مختلف استفاده‌های متعددی داشته باشند. کمپرسورهای هوا بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون نوع موتور، سرعت، فشار، تعداد مراحل کار، نوع سیستم خنک‌کننده، نحوه عملکرد و … انواع مختلفی تقسیم می‌شوند و هر کدام از آنها می‌توانند در شرایط منحصربه‌فردی استفاده شوند. کیفیت جریان هوا می‌تواند در عملکرد و نحوه کار کمپرسورها نقش ویژه‌ای داشته باشد به همین دلیل لازم است که جریان هوای کمپرسور همواره مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی جریان هوای مناسب برای کمپرسور پرداخته ایم.

جریان هوای مناسب برای کمپرسور

هوای مناسب برای عملکرد کمپرسورها

به صورت کلی کارایی کمپرسورها می‌تواند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار بگیرد که مهم‌ترین آنها نوع هوای ورودی به آن است. هوای مناسب برای کمپرسور باید از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • عاری بودن از آلودگی‌ها

برای آنکه کمپرسور هوا بتواند عملکرد و کارایی مناسبی داشته باشد لازم است که حتماً هوایی عاری از هرگونه آلودگی‌های جامد و گاز از قسمت ورودی آن وارد شود. وجود آلودگی‌های جامد در هوای ورودی کمپرسور هوا می‌تواند اثرات مخربی همچون سایش و خوردگی قطعات مختلف دستگاه داشته باشد. ورودی هوای کمپرسورهای هوا معمولاً در منفذی در محفظه کاهنده صدا قرار می‌گیرد و امکان قرارگیری آن در مکانی که هوای تمیز و پاکیزه دسترسی داشته باشد نیز وجود دارد.

چنانچه گازهایی مانند گاز اگزوز دستگاه‌های مختلف به کمپرسور هوا وارد شوند می‌توانند آثار تخریبی زیادی داشته باشند. اگر غبار محیط از غلظت بالایی برخوردار باشد حتماً باید بر روی کمپرسورهای هوا فیلترهای هوا نصب شود. البته باید توجه داشت که نصب فیلتر بر روی کمپرسور می‌تواند باعث کاهش فشار شود و این کاهش فشار حتماً باید در محاسبات مربوط به طراحی فاز بعد لحاظ شود.

 

  • تأمین هوای خنک برای کمپرسور

با توجه به آنکه کمپرسورهای هوا در زمان کار دمای بسیار زیادی ایجاد کرده و ممکن است تحت فشار قرار گرفته به‌گونه‌ای که حتی سیستم‌های خنک‌کننده نیز قادر به کاهش دمای آنها نباشد بهتر است که دمای هوای ورودی به آنها تا حد امکان کم باشد.

به همین دلیل بهترین مکان برای قرارگیری کمپرسورها مکان‌هایی است که در سایه قرار داشته باشند. هوای نقاطی که سایه دارند از دمای کمتری برخوردارند و می‌توانند در کاهش دمای کلی کمپرسور هوا مؤثر باشند.

  • میزان رطوبت هوا

یکی دیگر از نکاتی که می‌تواند کارکرد و عملکرد کمپرسورهای هوا را تحت تأثیر قرار بدهد میزان رطوبت هوای ورودی آن است. هوای مرطوب می‌تواند به مرور زمان باعث خوردگی و زنگ‌زدگی قطعات مختلف دستگاه شده و در نهایت حتی می‌تواند باعث آسیب دیدن ابزارهای پنوماتیک مختلف شود که از هوای فشرده کمپرسورها استفاده می‌کنند.

  • تهویه مناسب

برای تأمین هوای مناسب برای کمپرسور اسکرو حتماً باید به تهویه مناسب توجه ویژه‌ای شود. کمپرسورهای هوا با هر مرحله متراکم کردن هوا گرمای بیشتری ایجاد می‌کنند و چنانچه تهویه هوای کافی برای اتاق کمپرسور وجود نداشته باشد باعث کاهش طول عمر آن و افزایش احتمال آسیب‌دیدگی آن می‌شود. هوای مطبوع باید از خارج ساختمان با ماکسیمم سرعت ۴ متر بر ثانیه به داخل کشیده شود.

  • وجود پنجره‌های مشبک و واحدهای کاهنده جریان هوا باعث می‌شوند که جریان هوای سرد به سختی وارد سیستم شود و باید به آن توجه داشت.
  • ورودی هوا و تهویه هوای ترمواستاتیک به ترتیب باید در پایین‌ترین نقطه‌ی ممکن بر روی یک دیوار و بالاترین نقطه‌ی ممکن در دیوار مقابل قرار داشته باشند تا عملکرد کمپرسور بهبود پیدا کند.
  • برای کمپرسورهای هوا خصوصاً زمانی که همواره مورد استفاده قرار می‌گیرند حتماً باید از فن استفاده شود و فن‌ها نیز باید قابلیت کنترل افت فشار درون مجرا و دیواره‌های داخلی و … را داشته باشند.
  • مقدار هوای تهویه باید به اندازه‌ای باشد که دمای اتاق فقط ۱۰~۷ درجه سانتیگراد افزایش پیدا کند.

هوای کمپرسور

تخصیص یک واحد اختصاصی و مرکزی برای کمپرسورها

برای آنکه کمپرسورهای هوا عملکرد و راندمان بهتر و بیشتری داشته باشند لازم است که حتماً یک نقطه اختصاصی و مرکزی برای آنها در نظر گرفته شود.

این اقدام می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد و به کاهش هزینه‌ها، قرارگیری بهتر تجهیزات هوای فشرده، سرویس و تعمیرات آسان‌تر، کاربری بهتر و لوله‌کشی راحت‌تر، فرصت‌های بهتر برای کنترل تهویه هوا و سطوح سر و صدا و در نهایت جلوگیری از دسترسی افراد غیرمسئول کمک کند.

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

نصب مستقیم کمپرسور اسکرو و سایر کمپرسورهای هوا در کارگاه و یا سوله‌ای نزدیک به نقطه‌ مصرف منجر به صرفه‌جویی در فضا و موجب کاهش افت فشار ناشی از لوله‌کشی و … می‌شود. همچنین با انجام این عمل می‌توان از فرصت ایجاد سیستم ریکاوری انرژی با کمک روغن و یا هوای خنک‌کننده بهره‌مند شد.

همچنین در زمان نصب و قرارگیری کمپرسورهای هوا باید به وجود فضای کافی، اطمینان از عدم گرد و غبار، عدم وجود مواد اشتعال زا و خورنده و … دقت داشت و ایمنی دستگاه کاملاً حفظ شود تا در نهایت کارایی بهتر و بیشتری داشته باشد.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای هوا از کاربردی‌ترین تجهیزات صنعتی به شمار می‌روند که می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. جریان هوای کمپرسور اهمیت بسیار زیادی در راندمان آن خواهد داشت به همین دلیل برای تأمین جریان هوای مناسب برای کمپرسور حتماً باید به مواردی همچون عدم وجود گرد و غبار در هوا، دمای پایین هوا، وجود تهویه مناسب و … توجه شود.

پیشنهاد: از دیگر محصولاتی که عموما توسط بخش عظیمی از مشتریان خریداری می‌شود، پمپ وکیوم است. برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا در واتساپ به شماره ۰۹۲۲۶۴۳۱۱۰۸ پیام دهید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *