بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

راهنمای انتخاب پمپ مکش

پمپ‌های مکش که با نام پمپ وکیوم نیز شناخته می‌شوند از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که می‌توانند استفاده‌های خانگی، نیمه‌صنعتی و صنعتی داشته باشند. با توجه به آنکه پمپ‌های وکیوم همانند کمپرسورهای هوا می‌توانند بر اساس فاکتورهایی مانند نحوه عملکرد، فشار مکش، سرعت، موتور محرک، تعداد مراحل کار، نحوه روغن‌کاری و … به انواع مختلفی تقسیم شوند انتخاب پمپ مکش می‌تواند چالش‌های مختلفی به همراه داشته باشد. در ادامه این مطلب از وب سایت پارس وکیوم به بررسی مهم‌ترین فاکتورها و پارامترها در خرید و انتخاب پمپ مکش پرداخته می‌شود.

پمپ مکش چیست؟

پمپ مکش یا پمپ وکیوم یک وسیله است که می‌تواند برای ایجاد فشار منفی به کار برده شود. هنگام انتخاب پمپ مکش مناسب، ابتدا سطح مکش و فشار مورد نیازتان را تعیین کنید. به طور مثال پمپ‌های مکش آزمایشگاهی یا مورد استفاده در صنایع تصفیه، پمپ‌هایی کاربردی عمومی و خاص برای کاربردهای آزمایشگاه یا هر جایی که به مکش کمی نیاز دارید، هستند.

بیشتر انواع پمپ آزمایشگاهی یا مورد استفاده در صنایع تصفیه، دارای هر دو قابلیت مکش و فشار هستند. در حقیقت این پمپ می‌تواند با تخلیه مولکول‌های هوا از یک محفظه آب‌بندی شده موجب ایجاد خلأ نسبی شود. این دستگاه می‌تواند از طریق مکش هوا را جذب کرده و باعث ایجاد فشار منفی یا فشار کمتر از محیط شود و می‌تواند این فرآیند را از چند دهم تا چندین متر مکعب در ساعت انجام دهد.

راهنمای انتخاب پمپ مکش

اهمیت میزان مکش در انتخاب پمپ

پمپ‌های مکش در حقیقت می‌توانند به سه دسته کلی تقسیم شوند که شامل پمپ وکیوم خشک، پمپ وکیوم رینگ روغن و پمپ وکیوم رینگ آب هستند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. میزان مکش پمپ‌های وکیوم می‌تواند تعیین کننده کارایی و کاربرد آنها باشد به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد. هر کدام از انواع پمپ‌های وکیوم می‌توانند با داشتن یک میزان مشخص مکش کاربردهای مختلفی داشته باشد بنابراین لازم است در انتخاب پمپ مکش توجه ویژه‌ای به میزان مکش شود. تقسیم‌بندی میزان مکش پمپ‌های وکیوم به شرح زیر می‌باشند:

  • پمپ‌های دیافراگمی، پمپ‌های پیستونی و پمپ‌های خلأ دارای مکش نهایی 0.2 تا 0.3 (mbar) هستند.
  • پمپ‌های مکش دوار vane دارای مکش نهایی 1.5 تا 2 Torr هستند.
  • پمپ‌های مکش توربو مولکولی دارای مکش نهایی تا 7.5 m bar هستند.

فاکتورهای مهم در انتخاب پمپ مکش

برای انتخاب و خرید پمپ‌های مکش همانند کمپرسور هوا لازم است که به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه شود. اگرچه میزان مکش هوا در پمپ مهم‌ترین و اصلی‌ترین فاکتور در انتخاب این تجهیزات است اما پارامترها و نکات دیگری نیز وجود دارند که حتماً باید مورد توجه قرار بگیرند.

شرایط محیط استفاده از پمپ

پمپ‌های مکش می‌توانند در محیط‌های مختلف دارای عملکرد و کارایی متفاوتی باشند به همین دلیل لازم است که حتماً قبل از انتخاب پمپ مکش به محیط و شرایط استفاده از آن توجه شود. با در نظر گرفتن این امر، برای انتخاب پمپ‌های مناسب باید تأثیر کاربرد سیستم پمپ و شرایط مختلفی مانند گرد وغبار یا پسماند ناشی از فرایند، گازهای مخربی مانند کلر در حضور بخار آب، خروجی بالای گاز، تخلیه مکرر، حرکات و ضربات مکانیکی، ارتعاشات، بازتابش گرما به پمپ، میدان‌های مغناطیسی و … مورد توجه قرار بگیرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع پمپ صنعتی مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

نحوه نصب پمپ

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب و خرید پمپ‌های مکش نحوه نصب آنها است. لازم است که حتماً در انتخاب این پمپ‌ها مانند سایر تجهیزات به نحوه نصب آنها و اتصالات درگاه و الزامات تجهیزات جانبی توجه شود.

تأثیر پمپ بر روی کاربرد

ارزیابی تأثیر پمپ مکش بر روی کاربرد یا فرایند آن بسیار مهم است و می‌تواند تحت تأثیر متغیرهای مختلفی باشد که مهم‌ترین آنها شامل موارد مختلفی همچون انتشار روغن یا هیدروکربن، ارتعاش ایجاد شده توسط پمپ، انتشار صدا، میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط پمپ، انتشار جزئی، انتشار گرما، مصرف انرژی و … هستند.

سازگاری شیمیایی پمپ مکش

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید و انتخاب پمپ مکش میزان سازگاری گازهای مورد استفاده در پمپ است چرا که این گازها می‌توانند مشکلات مختلفی برای پمپ ایجاد کنند. سرعت پمپاژ و فشار دستگاه حتماً باید مورد توجه قرار بگیرد. قبل از خرید پمپ لازم است که حتماً سرعت پمپ خلأ محاسبه شود تا در نهایت مناسب‌ترین پمپ انتخاب شود.

مصرف انرژی

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند در خرید پمپ‌های مکش تعیین کننده باشد میزان مصرف انرژی آنها است. هر کدام از پمپ‌هایی که دارای موتورهای برقی، دیزلی و … هستند می‌توانند مصرف متفاوتی داشته باشند و در نهایت در صنایع مختلفی استفاده شوند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

تعمیر و نگهداری پمپ

در انتخاب و خرید پمپ مکش همانند کمپرسور اسکرو باید به شرایط تعمیر و نگهداری آن توجه ویژه‌ای شود. تعمیر و نگهداری تجهیزاتی مانند پمپ وکیوم هزینه‌های مختلفی به همراه دارد و لازم است که تمامی موارد آن مورد توجه قرار بگیرد.

اهمیت میزان مکش در انتخاب پمپ

حجم و اندازه

یکی دیگر از فاکتورهایی که در انتخاب پمپ مکش باید به آن توجه ویژه‌ای شود اندازه و نحوه طراحی پمپ است چرا که هر کدام از پمپ‌های صنعتی و نیمه‌صنعتی می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید شده و کاربردهای متعددی داشته باشند.

در کنار تمامی موارد گفته شده مواردی همچون نوع موتور پمپ مکش، نوع سیستم خنک‌کننده آن، حجم مخزن پمپ، میزان صدای پمپ، قیمت پمپ، برند و شرکت سازنده، فناوری‌های به کار رفته در پمپ و … نیز باید در زمان خرید انواع پمپ‌های مکش مورد توجه قرار بگیرند.

کاربرد پمپ‌های مکش

پمپ‌های وکیوم امروزه کاربردهای بسیار زیادی دارند و می‌توانند در صنایع و مشاغل مختلف استفاده شوند. این پمپ‌ها حتی در تولید لوازم خانگی مانند جاروبرقی نیز به کار می‌روند. از مهم‌ترین کاربردهای پمپ مکش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در بیمارستان‌ها و دستگاه‌های ساکشن پزشکی
  • استفاده در صنایع چاپ و ماشین‌آلات چاپی
  • استفاده در صنعت چوب و روکش‌کاری ماشین‌آلات
  • استفاده در کارخانه‌های مختلف تولیدی برای بسته‌بندی محصولات
  • استفاده در صنعت ریخته‌گری
  • استفاده در صنعت پلاستیک و لاستیک
  • استفاده در پالایشگاه‌ها و …

جمع‌بندی نهایی

پمپ مکش برای ایجاد فشار منفی استفاده می‌شود و می‌تواند کاربردهای مختلفی در صنایع و مشاغل گوناگون داشته باشد. برای انتخاب و خرید پمپ‌های مکش لازم است که به موارد و فاکتورهای مختلفی همچون نحوه نصب، محل استفاده، تعمیر و نگهداری، شرایط محیطی و … توجه شود.

بیشتر بدانید :آشنایی با نحوه تعمیر پمپ وکیوم

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *