بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

هنگام انتخاب کمپرسورهای هوا به چه مشخصاتی دقت شود؟

انواع مختلف کمپرسور در صنایع مختلف کاربرد دارند و باید برای کاربرد مورد نظر، نوع مناسب آن را انتخاب کنید تا کارایی لازم را داشته باشد. کمپرسورها دارای ساختار متفاوتی هستند و شما باید قبل از انتخاب به میزان کاری که باید انجام دهند، دقت لازم را داشته باشید تا کمپرسوری با ظرفیت مناسب را انتخاب کنید. هنگام خرید و انتخاب کمپرسور هوا گزینه‌های زیادی پیش روی شما در بازار وجود دارند. آنچه انتخاب دستگاه را برای افراد پیچیده‌ می‌کند؛ دشوار بودن مقایسه نظیر به نظیر بین کمپرسورها است، زیرا بیشتر تولیدکنندگان؛ مشخصات دستگاه‌ها را با شیوه‌هایی متفاوت ارزیابی می‌کنند. با این حال، در نظر گرفتن چند عامل ساده می‌تواند به شما در یافتن یک کمپرسور هوای خوب کمک کند؛ حتی اگر تولیدکنندگان به شیوه‌هایی متفات عملیات رتبه‌بندی را انجام دهند.

آنچه در این مقاله میخوانید:

در نظر گرفتن مشخصات کمپرسور هوا در زمان انتخاب

در مورد کمپرسورها، سه مشخصه اصلی وجود دارد که عملکرد آن‌ها را تعیین می‌کند: فوت مکعب در دقیقه (cfm)، پوند در اینچ مربع (psi) و اسب بخار. Cfm میزان هوایی را که کمپرسور ارائه می‌دهد، اندازه‌گیری می‌کند. psi میزان فشار هوا را نشان می‌دهد و اسب بخار بیانگر قدرتی است که موتور یا دستگاه برای چرخش پمپ تولید می‌کند.

این کار به اندازه کافی ساده به نظر می‌رسد؛ اما موضوع کمی پیچیده‌تر است و این پیچیدگی به دلیل استفاده از چندین روش برای رتبه‌بندی cfm و اسب بخار است. علاوه بر این، ملاحظات دیگری مانند فاکتور خدمات و چرخه عملکرد هم وجود دارد که هنگام تعیین عملکرد به کار گرفته می‌شود. بنابراین، خریداران باید با این اصطلاحات آشنا شوند تا در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب کمپرسور هوا گمراه نشوند.

حجم کارکرد هنگام انتخاب کمپرسورهای هوا

این روش اولین و متداول‌ترین اشتباه در درک عملکرد کمپرسورهای هوا است. در تئوری می‌توانید با ضرب کردن قطر استوانه در میزان چرخش در دقیقه (دور در دقیقه) آن را مشخص کنید. با این حال، این فرمول فقط میزان انتقال را محاسبه می‌کند. به دلیل عواملی مانند فشار اتمسفر، دما و اصطکاک، کمپرسورها در واقع هوای کمتری نسبت به این عدد تولید می‌کنند.

برای اندازه‌گیری دقیق‌تر عملکرد، سایر سیستم‌های رتبه‌بندی توسعه داده شدند. به عنوان مثال، حجم واحد استاندارد در شرایط خاصی مانند فشار 14.7 psia با زاویه 60 درجه در دمای محیط و رطوبت نسبی صفر درصد اندازه‌گیری می‌شود. سیستم واقعی یکی دیگر از سیستم‌های رتبه‌بندی است که خروجی واقعی کمپرسور را در شرایط عملیاتی واقعی محاسبه می‌کند.

از آنجا که هیچ استاندارد طلایی در صنعت برای رتبه‌بندی وجود ندارد، اساسا تولیدکنندگان آزاد هستند تا هر کدام را که ترجیح می‌دهند، استفاده کنند. برخی از شرکت‌ها با رتبه‌بندی کمپرسورهای خود با سیستم واقعی، واقع گرایانه‌تر عمل می‌کنند.

در نظر داشته باشید که واحدی که با سیستم انتقال کار می‌کند نباید مستقیما با یکی از موارد سیستم واقعی مقایسه شود. در این حالت، بهترین روش این است که در ابتدا واحد واقعی سیستم را اندازه‌گیری کنید و سپس مقایسه عادلانه‌ای از میزان هوای کمپرسورها انجام دهید.

مشخصات کمپرسور

انتخاب کمپرسورهای هوا از روی نیروی محرکه

مشخصه دیگری که اغلب در زمان انتخاب کمپرسورهای هوا، باعث سردرگمی می‌شود، اسب بخار یا همان نیروی محرکه دستگاه است. برای کمپرسورهایی که با بنزین تغذیه می‌شوند؛ این مسئله به هیچ عنوان مشکل ساز نیست.

رتبه‌بندی اسب بخار در این واحدها کاملا ساده است و مقایسه آن را آسان‌تر می‌کند. به طور کلی، راه‌حل ایده‌ال این است که به دنبال موتور با بیش از توان کافی برای چرخش پمپ باشید. در غیر این صورت، اگر موتور برای یک واحد، قدرت لازم را داشته باشد؛ به طور مداوم تحت فشار زیاد کار می‌کند و منجر به خرابی زودرس آن می‌شود. از طرف دیگر، موتورهای برقی نیز به خوبی شناخته نشدند. اشخاص ممکن است وقتی که واقعا فقط با قدرت 1.5 اسب بخار کار کنند، فکر کنند که دارای یک واحد با توان 5.5 اسب بخار هستند. این تفاوت بین توان اوج و پیوسته اسب بخار است.

اسب بخار اوج حداکثر خروجی است که یک موتور قادر به تولید آن است. با این حال، موتور فقط هنگام شروع به کار سیم پیچ‌های اولیه به این سطح می‌رسد. با رسیدن موتور به میزان دور موتور طبیعی، سیم پیچ‌ها از کار می‌ایستند و موتور با میزان نیروی محرکه پیوسته خود کار می‌کند که می‌تواند 5 تا 7 برابر کمتر از توان اوج باشد. اگر موتور بیش از مدت زمان شروع اولیه در حالت اوج خود کار کند، می‌تواند به سرعت بیش از حد گرم شود و احتمالا عمر بسیار کمتری خواهد داشت.

برخی از تولیدکنندگان هنگام رتبه‌بندی کمپرسور، مشابه با میزان جابجایی و انتقال، توان اوج اسب بخار را تبلیغ می‌کنند؛ زیرا این عدد بزرگ‌تری است. سایر تولیدکنندگان از میزان توان پیوسته نیروی محرکه استفاده می‌کنند. در این مورد هم هنگام مقایسه واحدها حتما اطمینان حاصل کنید که از همان سیستم رتبه‌بندی استفاده شده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر نیاز به اطلاعات بیشتر از اجزای کمپرسور هوا از جمله فیلتر درایر دارید پیشنهاد میکنیم مقاله “فیلتر درایر چیست ؟ آشنایی با فیلتر درایر کمپرسور و انواع آن” را مطالعه کنید.

ضریب سرویس کمپرسور

علاوه بر نیروی محرکه، ضریب سرویس هم  چگونگی عملکرد یک موتور تحت بارگذاری را بیشتر مشخص می‌کند. این عدد، درصد اسب بخار مداوم را نشان می‌دهد که در آن موتور می‌تواند با آرامش کار کند. به عنوان مثال، اگر ضریب سرویس 1.15 باشد، موتور می‌تواند بدون مشکل در 115 درصد ازنیروی محرکه پیوسته با حداکثر توان کار کند. هرچه ضریب سرویس بالاتر باشد، موتور در تحمل شرایط عملیاتی مختلف بهتر عمل می‌کند.

علاوه بر این، به rpm عملیاتی توجه داشته باشید. بیشتر موتورهای برقی موجود در کمپرسورها در حدود 1725 یا 3500 دور در دقیقه کار می‌کنند. واحدهای rpm کندتر به طور کلی دارای ارزش بیشتری هستند، زیرا عملکرد بی‌صدا‌تری دارند، گرمای کمتری تولید می‌کنند و نسبت به موتورهای سریع‌تر استهلاک کمتری دارند.

تصفیه هوای کمپرسور

در مورد تصفیه هوا در سیستم‌های هوای فشرده شده در مقاله‌های مختلف توضیحاتی ارائه شده، اما تصفیه هوا ذاتا با افت فشار همراه است. اگر آن‌ها را به درستی اندازه بگیرید، افت فشار باید حداقل باشد؛ اما به هر حال آن را باید در نظر بگیرید.

اندازه مخزن

اگر فضای کافی برای مخزن بزرگ‌تری داشته باشید؛ هوای فشرده بیشتری برای کار خواهید داشت. همچنین اگر در حال خرید کمپرسور پیستونی هستید؛ احتمالا برای اندازه مخزن، انتخاب بسیار کمی دارید و بیشتر مواقع، مخزنی که روی آن نصب شده است؛ اندازه مناسبی دارد. اگر برنامه‌های کاربردی شما به هوا زیادی نیاز داشته باشد، باید مخزن بزرگ‌تری تهیه کنید. همچنین اگر از کمپرسور اسکرو استفاده می‌کنید؛ برای هر CFM کمپرسور به مخزنی با ظرفیت چهار گالن نیاز خواهید داشت. بسته به چرخه وظیفه شما ممکن است این اندازه کمتر و یا بیشتر باشد.

در نظر گرفتن پشتیبان

اگر کمپرسور برای تجارت شما ضروری است، همیشه باید برای آن یک پشتیبان تهیه کنید. در زمان‌های سرویس و تعمیرات، می‌توان از سیستم پشتیبان استفاده کرد.

نیاز به عملکرد متفاوت

اگر شرکتی هستید که دارای چندین شیفت کاری است و در هر شیفت کاری، میزان تقاضای هوا متفاوت است، معمولا استفاده از چند کمپرسور، بهترین راه‌حل است. در صورتی که به بیش از 100 CFM هوا احتیاج دارید، آنگاه استفاده از چند کمپرسور، عملکردی بهتر خواهید داشت و متناسب با نیاز می‌توانید آنها را برنامه‌ریزی کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *