بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

فیلتر درایر چیست ؟ آشنایی با فیلتر درایر کمپرسور و انواع آن

فیلتر درایر چیست ؟ چه انواعی داشته و از آن برای چه مواردی استفاده می‌شود؟ سیستم‌های تبرید و سیستم‌های تهویه مطبوع از جمله تجهیزاتی هستند که کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته و هر کدام قطعات و لوازم مختلفی دارند. فیلتر درایر کمپرسور یکی از مهم‌ترین قطعات این سیستم‌هاست و همان‌گونه که از نام آن مشخص است وظیفه فیلتر و خشک کردن مبرد را بر عهده دارد. در حقیقت این فیلترها می‌توانند با جذب ذرات آب و آلودگی‌های مختلف، از سایر قطعات سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع محافظت کرده و از آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری کنند. با ما همراه باشید تا با هم بررسی کنیم که فیلتر درایر یا کر درایر چیست و چه وظایفی برعهده دارد.

اگر به دنبال خرید پمپ وکیوم با بهترین کیفیت از یک فروشنده معتبر هستید، پارس وکیوم می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. همچنین در صورت وجود هر گونه مشکلی در هر یک از مراحل خرید، کارشناسان و متخصصان ما همراه شما هستند تا در نهایت از خرید خود رضایت داشته و بتوانید سرمایه خود را در جای درستی هزینه کنید. با شماره 66801373-021 تماس گرفته و یا از طریق سایت ما اقدام کنید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

فیلتر درایر چیست ؟

همان‌طور که گفته شده سیستم‌های تبریدی و تهویه مطبوع، قطعات مختلفی دارند که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آن‌ها فیلتر درایر (dryer filter) است. این فیلتر وسیله‌ای است که به خشک شدن مبرد کمک کرده و در نهایت از ورود ذرات و آلودگی‌های مختلف به داخل قطعات جلوگیری می‌کند. در حقیقت این فیلتر با جلوگیری از ورود مواد مختلف به داخل قطعات سیستم، باعث می‌شود که این دستگاه‌ها در شرایط بهینه کار کرده و عملکرد مناسبی داشته باشند. مهم است که بدانید رطوبت می‌تواند به سرعت قطعات سیکل تبرید را خراب کند. در نتیجه حتماً باید از ورود آن به داخل سیستم جلوگیری شود. پس استفاده از دراير کمپرسور، از این جهت، اهمیت بالایی دارد.

فیلتر درایرها عموما از مواد خشک کننده مانند نمد و صفحات توری تشکیل می‌شوند. این مواد، رطوبت را جذب کرده و توری‌های فلزی نیز مانع از ورود ذرات و آلودگی‌های مختلف به داخل سیستم می‌شوند.

«خوشبختانه درایر ، می‌تواند به اندازه کل سیستم تهویه عمر کند اما تحت شرایط ویژه ممکن است نیاز به تعویض آن وجود داشته باشد.»

پیشنهاد مطالعه: هر دستگاهی در زمان استفاده ممکن است دچار مشکل شده و نتواند به درستی کار کند؛ کمپرسور باد نیز یکی از این دستگاه‌هاست. اگر می‌خواهید بدانید معمول‌ترین مشکلاتی که برای این دستگاه به وجود می‌آید و چگونه باید آن را برطرف کرد، فرصت مطالعه مقاله علت داغ شدن کمپرسور باد را از دست ندهید.

انواع فیلتر درایر یا کر درایر

dryer filter که با نام کر درایر نیز شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد که هر کدام می‌توانند نیاز متفاوتی از کاربران را برطرف کنند. برخی از پر استفاده‌ترین انواع این دستگاه را می‌توان در انواع زیر خلاصه کرد:

  • فيلتر دراير خط مايع
  • فيلتر درایرهای دو جهته
  • فيلتر درایرهای دو جهته برای خط مایع
  • فیلتر درایرهای دوجهته دارای شير یک طرفه
  • فيلتر درايرهاي ترکيبي
  • فيلتر درايرهاي خط ساکشن

اما به طور کلی، می‌توان تمامی این موارد را در دو دسته‌بندی کلی نیز تقسیم‌بندی کرد که در ادامه در مورد هر کدام از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

کر درایر

  • قابل نصب در خط مایع

این نوع از فیلتر درایر بعد از کندانسور و قبل از شیر انبساط نصب می‌شود و این قابلیت را دارد که مایع مبرد را قبل از ورود به شیر انبساط، از ذرات و رطوبت فیلتر پالایش کند. این دستگاه قابلیت این را دارد که ذراتی با اندازه 20 میکرون به بالاتر را از سیستم فیلتر کند. لازم به ذکر است که تعدادی از این فیلترها به سایت گلس مجهز هستند که امکان مشاهده مبرد را فراهم می‌کند. همچنین در بعضی موراد، می‌توان با اضافه کردن مواد شیمیایی و تغییر رنگ مبرد، میزان رطوبت وارد شده به داخل مبرد را نیر ارزیابی کرده و تخمین زد.

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد معنا و مفهوم کمپرسور، از موضوع اصلی این مقاله دور است، نمی‌توان بیشتر در مورد این دستگاه مهم و کاربردی صحبت کرد. پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای مقاله کاربرد کمپرسور چیست استفاده کنید تا به درستی آنچه را که در این مقاله توضیح می‌دهیم را درک کنید.

  • قابل نصب در خط مکش

این نوع از فیلتر درایر ها نیز بعد از اواپراتور و قبل از کندانسور نصب شده و از ورود هرگونه آلودگی و ناخالصی به داخل کمپرسور و قطعات آن جلوگیری می‌کنند.

به یاد داشته باشید که اگر کمپرسور عملکرد نامناسبی داشته باشد، اسید و آلاینده‌های مختلف به داخل سیکل تبرید وارد شده و در نتیجه باعث ایجاد خسارت زیادی به کل سیستم می‌شود؛ به همین دلیل معمولاً نصب فیلتر درایر قبل از کمپرسور ضروری است.

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید بااطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

مهم‌ترین وظایف فیلتر درایر چیست ؟

همان‌طور که گفته شد وظیفه اصلی و مهم dryer filter، محافظت از قطعات مختلف سیستم‌های تبرید و تهویه مطبوع است که می‌تواند موارد زیر را شامل شود:

  • این قطعه با جذب رطوبت مانع از یخ زدن قطعات آب در خروجی روزنه شیر انبساط و مسدود شدن مسیر عبور به سمت اواپراتور می‌شود و مانند سیلیکاژل مانع از ورود رطوبت می‌شود.
  • در تعدادی از کمپرسورها به دلیل شرایط کاری و سیستم خنک‌کننده متفاوت، اسیدهای مختلفی تشکیل می‌شوند که باعث آسیب به قطعات شده و فیلتر درایر با جذب این اسیدها مانع از این آسیب‌ها می‌شود.
  • معمولاً در سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع، انواع مختلفی از اکسید فلزات و رسوبات در جداره‌های داخلی لوله‌ها مشاهده می‌شوند. در چنین شرایطی، فیلتر درایر کمپرسور مانع از ورود این ذرات و آسیب رساندن به قطعات مختلف سیستم می‌شود.
  • یکی از دیگر وظایف مهم فیلتر درایر ها جذب مواد حاصل از تجزیه روغن است. روغن‌های پایه معدنی در دمای تقریبی 180 درجه سانتی‌گراد و روغن‌های پایه الکل در دمای 200 درجه سانتی‌گراد شروع به تجزیه شدن می‌کند. حتی بهترین و باکیفیت‌ترین روغن‌ها نیز در شرایط بحرانی تجزیه شده و فیلتر درایر مواد آن‌ها را جذب کرده و اجازه آسیب رساندن به قطعات سیستم را به آن‌ها نمی‌دهد.

وظایف فیلتر

آشنایی با اجزای dryer filter

کر درایر علی‌رغم داشتن وظایف سنگین و کاربردی از قطعات پیچیده‌ای تشکیل نمی‌شود. این دستگاه به طور کلی چند بخش مختلف دارد که عبارتند از:

  • پوسته درایر: این بخش از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود که رایج‌ترین نوع آن‌ها را می‌توان پوسته‌های آلومینیومی و فلزی دانست.
  • فنر: این قطعه در داخل فیلتر درایر برای نگهداری هسته مرکزی فیلتر قرار می‌گیرد.
  • هسته مرکزی: این هسته مهم‌ترین بخش آن بوده و وظیفه اصلی فیلتراسیون را بر عهده دارد.
  • لوله‌های ورودی و خروجی: این لوله‌ها روی پوسته درایر برای دریافت و انتقال مواد به کار می‌رود.

پیشنهاد مطالعه: در کمپرسورها، استفاده از یک سیستم لوله کشی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر می‌خواهید بدانید در زمان انتخاب و نصب لوله کشی این دستگاه باید چه مواردی را در نظر بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه مقاله مقابل را از دست ندهید: نکات نصب لوله کشی کمپرسور .

آموزش تعویض فیلتر درایر در سیستم‌های مختلف

همان‌طور که گفته شد معمولاً فیلتر درایر ها طول عمر بالایی داشته و در طول عمر سیستم تهویه و تبریدی، به تعویض درایر نیازی نیست. اما ممکن است شرایطی پیش بیاید که نیاز باشد این دستگاه را تعویض کنید؛ برخی از رایج ‌ترین دلایل تعویض را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • هرزمانی که سیستم‌های تبریدی و تهویه مطبوع تعمیر شدند، حتماً باید فیلر درایر آن نیز تعویض شود.
  • زمانی که یکی از اجزای سیستم مانند کمپرسور تعویض شود، حتماً باید فیلتر نیز همزمان با آن تعویض شود.
  • زمانی که سايت گلس، ميزان رطوبت موجود در سيستم را زیاد تشخیص داده و زرد شود حتماً باید فیلتر تعویض شود.
  • زمانی که در فیلتر درایر افت فشار زیاد باشد، حتماً باید تعویض شود. تشخیص افت فشار از روی تشکیل حباب‌ها در طول کارکرد عادی سیستم خواهد بود.

تعویض فیلتر

مهم‌ترین نکات ایمنی در خصوص فیلتر درایر چیست ؟

فیلتر درایر از مهم‌ترین قطعات سیستم‌های تبریدی به شمار می‌رود و لازم است که حتماً توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته و در نهایت نکات ایمنی را در مورد آن‌ها رعایت کنید. از جمله مهم‌ترین نکات ایمنی عبارتند از:

  • در زمان انتخاب فیلتر درایر و تعویض آن، حتماً باید به نوع سیال مبرد و روغن کمپرسور توجه داشته باشید.
  • برای نصب فیلتر درایرهای یک جهته، باید در نصب آن‌ها به جهت فلش درج شده روی پوسته توجه داشت.
  • در زمان استفاده از فیلتر درایر حتماً باید به شناساگر سایت گلس توجه داشته و در صورت زرد شدن آن را تعویض کنید.
  • از آنجایی که جذب رطوبت در این قطعات به صورت شیمیایی و فیزیکی صورت می‌گیرد، می‌توان با گرما آن را احیا کرده و مجددا از آن استفاده کرد.
  • زمانی که از یک فیلتر درایر بر روی خط لوله استفاده می‌شود، باید توجه داشته باشید که این قطعه نیز به مرور زمان اختلال پیدا کرده و بعد از مدتی باید تعویض شود.

پیشنهاد: قصد خرید بلوئر دارید، اما نمی‌دانید که باید به کجا برای خرید محصول اورجینال اعتماد کنید؟ ما در پارس وکیوم، بهترین و باکیفیت‌ترین محصول بازار را در اختیار شما می‌گذاریم. برای صحبت با مشاوران ما می‌توانید از طریق سایت اقدام کرده و یا در واتساپ به شماره 09226431108 پیام دهید.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که توضیح دادیم فیلتر درایر قطعه‌ای است که در سیستم‌های تبریدی و تهویه مطبوع به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت، ذرات گردو غبار، اسیدها و… به داخل سیستم استفاده شده و در نهایت به عملکرد بهتر دستگاه کمک می‌کند. این قطعات می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند اما در کل به دو دسته قابل نصب در خط مایع و قابل نصب در خط مکش تقسیم می‌شوند.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند و به تمامی سوالات شما در مورد اینکه فیلتر درایر چیست پاسخ داده باشد. اما اگر چنانچه در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها پاسخ دهیم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *