بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

نشتی‌ هوا در کمپرسورهای باد چگونه است و چطور کنترل می‌شود؟

کمپرسورهای هوا از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف و مشاغل گوناگون دارند و با استفاده از انرژی الکتریکی سیالات و گاز را مکیده و سپس با فشار بسیار بالا وارد کندانسور می‌کنند. کمپرسورها می‌توانند بر اساس کاربردها، فشار مکش، دهش و ظرفیت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک، عملکرد و نحوه کار و … به انواع مختلفی تقسیم شوند. این تجهیزات مانند هر وسیله دیگری دارای عمر مفیدی بوده و ممکن است بعد از مدتی استفاده دچار مشکلات مختلفی شود. نشتی‌ هوا در کمپرسور های باد از جمله مشکلاتی است که ممکن است برای این وسایل رخ بدهد و می‌تواند هم از لحاظ مالی و هم از نظر افت میزان بازدهی و کارایی خسارت ایجاد کند. نشتی‌ هوا در کمپرسور های باد می‌تواند اثرات مختلفی در عملکرد خود دستگاه و دستگاه‌های پنوماتیک داشته باشد. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی نشتی هوا، اثرات آن و نحوه کنترل آن پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله میخوانید:

نشتی هوا چیست و چه تأثیری بر کمپرسور هوا دارد؟

نشتی هوا در کمپرسور های هوا در حقیقت به خروج گاز و هوای فشرده شده از نقاطی غیر از خروجی‌ها و دریچه‌های تعبیه‌شده برای آن گفته می‌شود. در اصل زمانی که هوای فشرده از هر نقطه‌ای از کمپرسور هوا خارج شود به‌گونه‌ای که در عملکرد دستگاه و ابزارهای استفاده‌کننده از هوای فشرده اختلال ایجاد کند، کمپرسور دچار نشتی شده است. نشتی‌ هوا در کمپرسور های باد می‌تواند در اثر عوامل و پارامترهای مختلفی ایجاد شود و ممکن است تأثیرات متعددی بر روی دستگاه داشته باشد. از جمله مهم‌ترین اثرات نشتی هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: مواردی که توضیح دادیم تنها بخش کوچکی از آن چیزی است که نیاز است در مورد کمپرسور، انواع و کارایی هریک از آن‌ها بدانیم. پیشنهاد می‌کنیم برای درک درست آنچه در این مقاله عنوان می‌کنیم، حتما در ابتدا مقاله کمپرسور چیست را در وبلاگ پارس وکیوم مطالعه کنید.

نشتی در کمپرسور

  • باعث هدر رفتن انرژی برق می‌شود و حدوداً 20 تا 30 درصد انرژی از بین می‌رود.
  • باعث می‌شود که کمپرسور برای جبران نشتی هوا بیشتر کار کرده و در نهایت استهلاک دستگاه بیشتر خواهد شد.
  • راندمان و نرخ بهره‌وری دستگاه کاهش می‌یابد
  • باعث بالا رفتن هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمپرسور می‌شود.
  • نشتی هوا در کمپرسور های هوا باعث ایجاد نشتی‌های جدید می‌شود و در نهایت آسیب بیشتری به سیستم وارد می‌شود.

نشتی هوا در کنار اثرات منفی و مخربی که بر روی خود دستگاه دارد می‌تواند بر روی دستگاه‌های پنوماتیک که از هوا فشرده استفاده می‌کنند نیز تأثیر منفی داشته باشد. ابزارهای پنوماتیک می‌توانند با یک هوای فشرده مشخص کار کنند و چنانچه فشار هوا به حد مورد نظر نرسد ممکن است دچار آسیب و خسارت شوند.

نشتی هوا در کمپرسور ها چگونه است؟

به‌صورت کلی می‌توان گفت نشتی هوا در کمپرسور های باد می‌تواند به شیوه‌های مختلفی نمایان شود. چنانچه هر کدام از قطعات کمپرسور مانند لوله‌ها، اتصالات، شیرها، فیلترها، واشرها و … دچار عیب یا ایرادی شده باشند می‌تواند به نشتی هوا ختم شود. زمانی که کمپرسورهای هوا دچار نشتی هوا می‌شوند صداهای نامتعارفی از خود ساطع می‌کنند هرچند که بسیاری از این صداها با گوش قابل شنیدن نیستند اما می‌توان با خاموش کردن دستگاه تا حدود زیادی منابع صدا و نشتی را پیدا کرد.

پیشنهاد: یکی از جمله محصولاتی که عموما مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، پمپ خلا است. اگر شما هم قصد خرید این محصول کاربردی را از یک ارائه دهنده مطمئن دارید، به سایت ما سر زده و یا در واتساپ با شماره 09226431108 ارتباط بگیرید.

چگونه نشتی کمپرسور باد را پیدا کنیم؟

همان‌طور که گفته شد ساده‌ترین و سریع‌ترین روش برای پیدا کردن نشتی‌ هوا در کمپرسور های باد گوش دادن به صدای آن است. برای این کار فرد باید بعد از کمپرس کردن هوا توسط دستگاه آن را خاموش کند و به دقت به صداهای ساطع شده از آن گوش کند تا بتواند منبع نشتی را پیدا کند.

  • روش دوم که روشی کاربردی‌تر است استفاده از دستگاه نشتی یاب اولتراسونیک است. این دستگاه از چندین میکروفون مختلف قوی که صداهای ایجاد شده توسط دستگاه را تقویت می‌کند ساخته شده و به افراد اجازه می‌دهد به راحتی صداهای ریزودرشت منتشر شده از کمپرسور را شناسایی کند.
  • در یک روش دیگر می‌توان در زمان خاموش بودن دستگاه شیلنگ‌های دستگاه مقداری صابون دستشویی مالیده و سپس دستگاه را روشن کرد، چنانچه شیلنگ نشتی داشته باشد حباب‌هایی بر روی آن ظاهر می‌شود. همچنین لوله‌ها، اتصالات محل تخلیه آبگیر و تله آبگیر، شیرهای کنترل و انسداد، میله سیلندرها، فلنج‌ها، رزوه‌ها، واشرها و … باید کاملاً بررسی شوند چراکه هر کدام از آنها ممکن است منبع نشتی باشند.

روش تعمیر نشتی پمپ باد چگونه است؟

بعد از مشخص شدن منبع نشتی لازم است که حتماً برای برطرف کردن آن اقدام کرد. چنانچه قطعاتی مانند شیلنگ، لوله، کوپلینگ‌ها، واشرها و … عامل نشتی بودند باید تعویض شده و یا در صورت امکان سفت شوند. به‌صورت کلی اولین کار برای تعمیر نشتی سفت کردن اتصالات است و چنانچه مشکل با این کار برطرف نشد لازم است که حتماً قطعات آسیب دیده جایگزین شوند.

نشتی هوا در کمپرسور

پیشنهاد مطالعه: همانطور که می‌دانید کمپرسور انواع متفاوتی داشته و هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، می‌تواند خدمات متفاوتی را ارائه دهد. از جمله مهم‌ترین انواع آن‌ها، کمپرسور روتاری و پیستونی است. اگر می‌خواهید با تفاوت این دو دستگاه به طور کامل آشنا شده و در نهایت سرمایه خود را در جایی هزینه کنید که بیشتری بازدهی را به شما ارائه دهد، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه لینک روبه‌رو را از دست ندهید: کمپرسور روتاری یا پیستونی .

کنترل نشتی کمپرسور هوا چه مراحلی دارد؟

بروز نشتی‌ هوا در کمپرسور های باد می‌تواند امری کاملاً طبیعی باشد و نمی‌توان انتظار داشت که این دستگاه‌ها همیشه بدون مشکل کار کنند. چنانچه کمپرسور به‌صورت مستمر و مداوم دچار نشتی می‌شود می‌توان برای کنترل آن در چند مرحله اقدام نمود.

  • در مرحله اول لازم است که حتماً نشتی‌های سابق به‌صورت کامل ترمیم شوند چراکه تا نشتی‌های فعلی برطرف نشوند امکان رفع نشتی‌های جدید وجود ندارد.
  • در مرحله دوم لازم است که مکان نشتی‌های گذشته کاملاً بررسی شوند و موقعیت آنها ثبت گردند تا محل پراکندگی نشتی‌ها مشخص شود.
  • در مرحله سوم لازم است که فیلترهای کمپرسورهای هوا تعویض شوند چراکه این قطعات به‌مرورزمان گردوغبار زیادی جذب کرده و ممکن است باعث ایجاد نشتی در سیستم شوند. ذرات گردوغبار با برخورد به دیواره لوله‌های انتقال باعث نازک شدن آنها و در نهایت نشتی هوا می‌شوند بنابراین باید فیلترها تعویض شده تا اجازه ورود این ذرات را به لوله‌ها ندهند.
  • رطوبت موجود در هوا در بخش‌های مختلف دستگاه به آب تبدیل شده و در نهایت باعث خوردگی قطعات مختلف شده و می‌تواند به نشتی کمپرسور کمک کند بنابراین باید میزان رطوبت هوا همیشه بررسی شود و از وسایلی همچون افتر کولر، درایرهای تبریدی و … استفاده شود.
  • در مرحله پنجم باید معماری خطوط انتقال هوا بررسی شود چراکه وجود مشکل در خطوط لوله نیز می‌تواند منجر به ایجاد نشتی‌ هوا در کمپرسور های باد شود.
  • در مرحله بعدی لازم است که حتماً اتصالات آسیب دیده بررسی شده و در صورت لزوم سفت، تعمیر یا تعویض شوند.
  • مرحله پایانی کنترل نشتی کمپرسورهای هوا نیز مدیریت فشار و دمای دستگاه است. افزایش فشار و دما می‌تواند باعث آسیب دیدن قطعات مختلف کمپرسور مانند لوله‌ها شده و درنهایت منجر به ایجاد نشتی شود.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای هوا از کاربردی‌ترین تجهیزات صنعتی هستند که می‌توانند استفاده‌های متعددی در صنایع و مشاغل مختلف داشته باشند. نشتی‌ هوا در کمپرسور های باد یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای این سیستم‌ها ایجاد می‌شود و لازم است که حتماً برطرف شود چراکه باعث اتلاف انرژی، استهلاک بیشتر کمپرسور، آسیب دیدن دستگاه‌های پنوماتیک و کاهش عملکرد دستگاه می‌شود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *