بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

پمپ وکیوم کلاو

پمپ‌های خلا یا وکیوم از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه کاربردهای صنعتی، غیر صنعتی و نیمه‌صنعتی متعددی داشته و از نظر پارامترهایی همچون نحوه عملکرد، میزان فشار مکش، سرعت، نوع موتور محرک، سیستم خنک‌کننده، تعداد مراحل کار و … از تنوع بالایی برخوردارند. یکی از کاربردی‌ترین پمپ‌های وکیوم، پمپ وکیوم کلاو است که می‌تواند در صنایعی که نیاز به دبی بالا و بدون روغن است استفاده‌های متعددی داشته باشد. این پمپ‌ها شباهت بالایی به پمپ‌های روتس دارند و فقط شکل روتورهای آن‌ها متفاوت است. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل و دقیق پمپ‌های کلاو پرداخته خواهد شد.

آنچه دراین مقاله می‌خوانید

پمپ کلاو وکیوم چیست؟

در اصل پمپ خلأ وسیله‌ای است که می‌تواند با تخلیه مولکول‌های هوا یک فشار منفی ایجاد کند و این فشار منفی می‌تواند از چند دهم تا چند متر مکعب در ساعت متفاوت باشد. پمپ‌های خلا شامل سه دسته اصلی پمپ وکیوم خشک، پمپ وکیوم رینگ روغن و پمپ وکیوم رینگ آب هستند و هرکدام کاربردهای مختلفی دارند.  از جمله مهم ترین فناوری هایی که در پمپ های خلا استفاده شده اند می توان به مواردی همچون پمپ وکیوم روتاری وین یا پره دوار Rotary Vane، پمپ وکیوم روتاری پیستونی Rotary Claw، پمپ وکیوم روتاری اسکرو Rotary Screw، پمپ وکیوم اسکرال، پمپ وکیوم کلاو، پمپ وکیوم بوستر / بوستر وکیوم / روتس وکیوم پمپ، پمپ وکیوم دیافراگمی و پمپ وکیوم پیستونی اشاره کرد.

مشاهده بیشتر: باتوجه به‌اینکه توضیح در مورد انواع پمپ‌های وکیوم در این مقاله نمیگنجد، پیشنهاد میکنیم مقاله انواع پمپ را که به توضیح مختصری از انواع پمپ پرداخته است، مطالعه کنید و یا در قسمت کامنت‌ها سوالات خود را مطرح کنید.

پمپ وکیوم کلاو دستگاهی دو محوره است که با چرخش روتورهای آن در میان هم از طرفی ایجاد مکش و در طرف دیگر ایجاد دمش هوا می‌کند. این پمپ‌ها شبیه پمپ‌های روتس بوده و می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشند.

پمپ وکیوم کلاو

کاربردهای پمپ وکیوم کلاو

هر کدام از انواع پمپ‌های وکیوم به سبب داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون خشک بودن و عدم تماس گاز با روغن، راندمان بالا، ارتعاش و صدای کم، قیمت مناسب، طول عمر بالا و … کاربردهای متعددی دارند و پمپ‌های وکیوم کلاو نیز می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. این پمپ‌ها می‌توانند در پکیج‌های وکیوم استفاده شوند. همچنین از مهم‌ترین کاربردهای این پمپ‌ها می‌توان به استفاده در صنایع غذایی، صنایع دارویی، خودروسازی، پزشکی و بیمارستان‌ها، لوازم‌خانگی، صنعت چوب و فلز، لاستیک‌سازی و پلاستیک‌سازی، صنایع ریخته‌گری، نساجی، چاپ، قندسازی و شکلات، چرم‌سازی، نفت و پتروشیمی، بسته‌بندی، آزمایشگاه‌ها و … اشاره کرد.

نحوه عملکرد پمپ وکیوم کلاو

پمپ‌های خلا وکیوم در حقیقت از پمپ‌های خشک و جابجایی مثبت هستند که از یک محفظه پمپاژ و دو پنجه ضد چرخشی، همزمان و بدون تماس تشکیل شده‌اند. عملکرد این پمپ‌ها به این صورت است که گاز از طریق ورودی وارد شده و توسط صفحه ورودی فیلتر می‌شود و در نهایت وارد محفظه پمپاژ می‌گردد. پنجه‌ها با ابعاد دقیق شروع به چرخش می‌کنند و فاصله کوچک بین آن‌ها شروع به فشرده کردن گاز می‌کنند به طوری که طرف ورودی فشار کمتری دارد و فشار زیاد روی تخلیه خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: برای اشنایی کامل با کاربردها و جزئیات مربوط به کمپرسور جابجایی مثبت، مقاله مربوط بهآن را که توسط تیم محتوایی پارس وکیوم تهیه شده است را مطالعه کنید.

پمپ‌های خلأ کلاو از نوع پمپ‌های خشک بوده و برای آب‌بندی و روان کاری خلأ نیازی به مایع ندارند به همین دلیل قدرت بالایی داشته و در شرایط سخت نیز کاربردهای متعددی دارند. این پمپ‌های پنجه خشک از دو جزء ضد چرخش برای ایجاد فشرده‌سازی و انبساط استفاده می‌کنند. روتورها بدون لمس در نزدیکی یکدیگر قرار گرفته‌اند و پنجه‌ها با حداقل فاصله ممکن از همدیگر قرار خواهند گرفت و زمانی که در محفظه می‌چرخند، پنجه‌ها از طریق ورودی هوا را جذب می‌کنند. با هر بار ورودی جدید، پمپ به صورت همزمان بخش دیگری از هوا را متراکم کرده و با هر چرخش کامل پنجه‌ها دو چرخه فشرده‌سازی وجود دارد.

مهم‌ترین نکات خرید پمپ وکیوم کلاو

پمپ‌های وکیوم امروزه از تنوع بسیار زیادی برخوردار هستند و هر کدام از آن‌ها با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد می‌توانند استفاده‌های مختلفی داشته باشند. تنوع و تعدد بالای پمپ‌های وکیوم باعث می‌شود که چالش‌ها و مشکلات متعددی برای افراد در حین خرید ایجاد شود. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که در زمان خرید پمپ وکیوم کلاو باید مد نظر قرار داد می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سطح خلا پمپ که می‌تواند در سطوح مختلف خلا کم، خلا متوسط، خلأ بالا، خلا بسیار بالا و خلأ خیلی شدید وجود داشته باشند.
  • میزان مکش پمپ وکیوم چرا که پمپ‌های خلأ می‌توانند در مکش‌های مختلفی وجود داشته باشند (پمپ‌های دیافراگمی، پمپ‌های پیستونی و …با مکش نهایی 0.2 تا 0.3 (mbar)، پمپ‌های مکش دوار vane با مکش نهایی 1.5 تا 2 Torr و پمپ‌های مکش توربو مولکولی با مکش نهایی تا 7.5 m bar)
  • محیط استفاده از پمپ
  • قیمت و کاربردهای پمپ
  • نحوه نصب پمپ خلا
  • سازگاری شیمیایی پمپ مکش
  • فناوری‌های به‌کاررفته در پمپ
  • میزان مصرف انرژی که با توجه به نوع موتور آن متفاوت خواهد بود.
  • برند و شرکت تولیدکننده
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری
  • طراحی و ظاهر ساختاری پمپ و …

کلاو وکیوم پمپ

جمع‌بندی نهایی

پمپ وکیوم کلاو یکی از انواع پمپ‌های خلا است که شباهت بالایی به پمپ‌های روتس داشته و با چرخش روتورهای آن در میان هم از طرفی ایجاد مکش و در طرف دیگر ایجاد دمش هوا می‌کند. این پمپ به دلیل ویژگی‌هایی همچون قیمت مناسب، طول عمر بالا، خشک بودن و عدم تماس گاز با روغن، راندمان بالا، ارتعاش و صدای کم و … کاربردهای متعددی در صنایع مختلفی همچون ریخته‌گری، پتروشیمی، پزشکی، غذا و دارو و … دارد.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: با روتس بلوئرها آشنایی ندارید؟ صفر تا صد آشنایی با انواع روتس بلوئر در بلاگ پارس وکیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *