بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور تقویت‌کننده

کمپرسور هوا از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع کاربردهای متعددی دارند و برای تولید و تأمین هوای فشرده استفاده می‌شوند. کمپرسورها می‌توانند با صرف یک انرژی اولیه که از نوع انرژی مکانیکی است هوا را با حجم اولیه زیاد به سرعت و با قدرت مکش بالا به داخل خود کشیده و سپس بعد از کمپرس به خارج انتقال می‌دهند. زمانی که در صنایع مختلف به میزان هوای زیادی با فشار بیشتر از حد متعارف مانند فشارهای 30 تا 40 بار نیاز باشد و کمپرسورهای عادی توان تأمین چنین فشار هوایی را نداشته باشند باید از کمپرسورهای تقویت کننده یا بوسترها استفاده کرد. در حقیقت کمپرسور تقویت کننده به عنوان یک پشتوانه و تقویت کننده کمپرسورهای عادی شناخته می‌شود و می‌تواند کاربردهای متعددی داشته باشد. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل کمپرسور تقویت کننده و انواع آن پرداخته می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کمپرسور تقویت کننده چیست؟

کمپرسور تقویت کننده (Booster Compressors) در حقیقت وسیله‌ای است که می‌تواند میزان فشار هوای وارد شده را افزایش داده و چند برابر کند. زمانی که به فشار هوای بیشتر از حد متعارف مانند فشارهای 30 تا 40 بار نیاز باشد از این دستگاه استفاده می‌شود. معمولاً برای فشرده‌سازی هوا از انواع کمپرسورهای دینامیکی و جابجایی مثبت استفاده می‌شود و شایع‌ترین کمپرسورها در صنایع کمپرسورهای پیستونی هستند. نیروی مورد نیاز برای بوستر با افزایش فشار افزایش خواهد یافت در حالی که جریان جرم کاهش پیدا می‌کند. در کل این کمپرسورها می‌توانند فشار هوای موجود 80-150 psig را تا 2000 psig افزایش بدهند.

کمپرسور تقویت کننده

نحوه عملکرد کمپرسور تقویت کننده

در حقیقت استفاده از کمپرسورهای بوستر یا تقویت کننده کمپرسور برای افزایش فشار هوای فشرده خواهد بود و این دستگاه‌ها برای این کار از 3 فرآیند مختلف استفاده می‌کنند که شامل موارد زیر هستند:

  1. افزایش مقدار گاز که با افزودن بیشتر مولکول‌های گاز، تعداد برخورد مولکول‌های هوا افزایش یافته و در نهایت فشار افزایش می‌یابد.
  2. افزایش دمای گاز که در اثر آن حرکت بین مولکول‌ها افزایش یافته و در نهایت فشار افزایش خواهد یافت.
  3. کاهش حجم گاز که می‌توان آن را در داخل یک مخزن کوچک‌تر ذخیره کرد و این کار باعث بالا رفت فشار می‌شود.

کمپرسور تقویت کننده شامل مخزن گیرنده، لوله‌کشی و مخزن تخلیه است و ورودی مخزن گیرنده هوای فشرده شده را از کمپرسور اصلی هوا دریافت می‌کند و گاز متراکم بعد از چند مرحله متراکم سازی مجدد فشرده‌تر شده و فشار آن افزایش می‌یابد. در نهایت هوای فشرده شده از طریق لوله به یک مخزن تخلیه‌ای منتقل شده و از خروجی آن به سمت دستگاه‌های مورد نظر هدایت می‌گردد.

پیشنهاد: از دیگر محصولات پرکاربردی که عموما مورد استقبال کاربران ما قرار می‌گیرد، بلوئر است. اگر شما هم قصد خرید این محصول را دارید، با ما در تماس بوده و یا به سایتمان مراجعه کنید.

انواع کمپرسورهای تقویت کننده

کمپرسورهای تقویت کننده همانند کمپرسورهای معمولی هوا می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و برای اهداف مختلف استفاده شوند. به صورت کلی این کمپرسورها شامل 3 نوع هستند که به شرح زیر می‌باشند:

  • کمپرسور تقویت کننده اکسیژن که خشک و بدون روغن است و نیازی به روغن روان کننده ندارد.
  • کمپرسور تقویت‌کننده نیتروژن که معمولاً در تفکیک گازها و موارد دیگر استفاده شده و برای صنایعی همچون مهندسی شیمی و تولید مواد غذایی کاربرد دارد.
  • کمپرسور تقویت‌کننده CO2 که بدون روغن بوده و کاربردهای صنعتی متعددی دارد.

کاربرد کمپرسور تقویت کننده

تفاوت کمپرسور و بوستر چیست؟

در حقیقت عملکرد کمپرسورهای معمولی و کمپرسورهای بوستر شباهت بالایی دارند و هر دو در جهت متراکم سازی و فشرده کردن گازها به کار می‌روند. کمپرسور بوستر نیز همانند کمپرسورهای استاندارد بر این اصل کار می‌کنند که در یک سیستم مسدود (غیر خلأ)، با کاهش حجم، فشار را افزایش بدهند.

کمپرسورهای استاندارد هوا می‌توانند هوای فشرده را تا حدود 150 psi متراکم کرده و مهم‌ترین مرحله عملکرد آنها مرحله متراکم سازی هوا است اما کمپرسورهای بوستر یا تقویت کننده می‌توانند فشار گازها را تا 2000 psi افزایش بدهند. همچنین بوستر کمپرسورها به سیستم اصلی متراکم سازی هوا متصل می‌شوند و از تعداد مراحل متراکم سازی بیشتری برخوردارند.

پیشنهاد مطالعه: یکی از مشکلات رایج در مورد کمپرسور، برگشت مایع مبرد به آن است. مي‌دانید این موضوع به چه دلیل اتفاق می‌افتد و چگونه مي‌توان از آن جلوگیری کرد؟ برای پاسخ به تمامی این سوالات و پیشگیری از این موضوع، به لینک مقابل مراجعه کنید: برگشت مایع مبرد به کمپرسور .

مهم‌ترین کاربردهای کمپرسورهای تقویت کننده

همان‌طور که گفته شده هدف اصلی استفاده از کمپرسور تقویت کننده افزایش میزان فشار هوا خصوصاً در زمان‌هایی است که نیاز به فشار هوای بیشتر از 30-40 بار باشد. در حقیقت می‌توان گفت این کمپرسورها می‌توانند در تمامی صنایع از جمله صنعت غذا و دارو، پتروشیمی، خودروسازی، پالایشگاه‌ها، کشاورزی، لوازم تعمیرگاهی، انتقال خط لوله گاز طبیعی، تجهیزات برودتی و حرارتی صنعتی، نیروگاه تولید برق، صنعت هوا فضا، کشتی‌سازی، ماشین‌آلات سنگین، صنایع ساخت و تولید و … کاربردهای متعددی داشته باشد و هوای فشرده مورد نیاز را تولید و تأمین کنند.

پیشنهاد: از دیگر محصولاتی که عموما توسط بخش عظیمی از مشتریان خریداری می‌شود، پمپ وکیوم است. برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا در واتساپ به شماره ۰۹۲۲۶۴۳۱۱۰۸ پیام دهید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسور تقویت‌کننده یا بوسترکمپرسورها در اصل تجهیزاتی هستند که می‌توانند هوای فشرده شده توسط کمپرسورهای معمولی هوا را دریافت کرده و فشار آنها را چند برابر کنند. این تجهیزات می‌توانند از طریق افزایش دما، کاهش حجم و افزایش میزان گاز اقدام به افزایش فشار هوا کنند. این کمپرسورها نیز انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین و رایج‌ترین آنها شامل کمپرسور تقویت کننده اکسیژن، کمپرسور تقویت کننده نیتروژن و کمپرسور تقویت کننده CO2 هستند و می‌توانند در صنایع مختلف و متعددی کاربرد داشته باشند.

 

2 پاسخ

    1. باسلام باتوجه به اینکه اطلاعات کافی از فضای کارگاه شما و کمپرسور در دست نیست با کارشناسان ما جهت مشاوره و راهنمایی کامل و رایگان از طریق شماره تماس 02166801373 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *