بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور ضد انفجار

کمپرسورها از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند و با پیشرفت علوم و تکنولوژی‌های متعدد روزبه‌روز در حال توسعه هستند. کمپرسورها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون قدرت، سرعت، ظرفیت، نوع موتور محرک، تعداد مراحل کار، نحوه روغن پاشی و … دسته‌بندی شوند و هر کدام از آنها می‌توانند تحت شرایط خاصی کار کنند. کمپرسورهای ضد انفجار نیز نوعی از کمپرسورها هستند که برای محیط‌های بسته و مخاطره آمیز ساخته شده‌اند و وظایف متعددی دارند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل کمپرسور ضد انفجار، انواع، مشخصات و کاربردهای آن پرداخته می‌شود.

کمپرسور ضد انفجار چیست؟

همان‌طور که گفته شد ممکن است در یک محیط خاص خطرات مختلفی همچون احتمال انفجار مواد محترقه، اشتعال مواد و گازهای مختلف و … وجود داشته باشد و امنیت لازم برای فعالیت کمپرسورها وجود نداشته باشد و در این حالت می‌توان از کمپرسورهای ضد انفجار استفاده کرد. این پمپ‌ها که با نام الکتروموتور Ex نیز شناخته می‌شوند می‌توانند در محیط‌های خطرناک عملکرد بسیار خوبی داشته باشند.

این کمپرسورها معمولاً دارای حجم و وزن بالایی بوده و مخصوص محیط‌های بسته تولید می‌شوند و از حساسیت و امنیت بالایی برخوردار هستند و این باعث می‌شود که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار بگیرند. در حقیقت در هر محیطی که امکان اشتعال مواد مختلف و انفجار وجود داشته باشد نباید از کمپرسورهای معمولی استفاده کرد و حتماً باید کمپرسورهای ضد انفجار را به کار برد تا امنیت کامل محیط تأمین شود.

انواع کمپرسور ضدانفجار

مشخصات اصلی کمپرسور ضد انفجار

در اصل تمامی کمپرسورها بر اساس نوع طراحی، نوع موتور، قدرت و سرعت و … می‌توانند از مشخصات و ویژگی‌های مختلفی برخوردار باشند. در تعدادی از کمپرسورهای معمولی ممکن است که انفجارهای احتمالی به داخل موتور راه پیدا کند اما کمپرسورهای ضد انفجار به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که این احتمال به کمترین میزان خود رسیده است. آب‌بندی این نوع از کمپرسور هوا به‌گونه‌ای انجام می‌شود که از ورود انواع گازهای قابل اشتعال به داخل پمپ جلوگیری می‌کند.

این کمپرسورها همچنین از مواد اولیه بسیار باکیفیت و مقاومی تولید می‌شوند تا بتوانند در شرایط سخت در برابر عوامل مختلف مقاومت بالایی داشته باشند. این کمپرسورها در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارند چرا که خوردگی می‌تواند مشکلات مختلفی همچون نشتی داشتن بخش‌های مختلف را به همراه داشته باشد. کمپرسورهای ضد انفجار از نظر فاکتورهایی همچون قدرت، سرعت، توان، فشار و … می‌توانند همانند انواع کمپرسورهای معمولی تنوع بالایی داشته باشند و می‌توان از آنها در صنایع مختلف با توجه به نوع و میزان نیاز پروژه‌ها استفاده کرد. یکی از مشخصات و ویژگی‌های بسیار مهم و حیاتی کمپرسورهای ضد انفجار این است که در صورت افزایش احتمال احتراق و جرقه، از ورود آن به فضای بیرونی جلوگیری می‌کند. در این صورت خطر آتش‌سوزی محیط به شدت کاهش می‌یابد.

انواع کمپرسورهای ضد انفجار

کمپرسورهای ضد انفجار همانند انواع کمپرسورهای دیگر می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون میزان قدرت، میزان سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور و … به انواع مختلفی دسته‌بندی شوند اما به صورت کلی می‌توان آنها را به دو دسته اصلی کمپرسورهای پوسته باز و کمپرسورهای پوسته بسته تقسیم کرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر با انواع کمپرسور به طور کامل آشنایی ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله کمپرسور چیست را مطالعه کنید.

سیستم حفاظتی کمپرسورهای ضد انفجار پوسته باز از 4 بخش مختلف تشکیل شده است و به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده که می‌تواند در برابر قطرات آب، شرایط مختلف آب و هوایی و … محافظت شود. کمپرسورهای ضد انفجار پوسته باز دارای طراحی و ساختار متفاوتی هستند و استفاده از آنها در محیط‌های خیلی خطرناک توصیه نمی‌شود.

به صورت کلی کمپرسورهای پوسته بسته می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل کمپرسور محصور بدون تهویه هوا، کمپرسور مجهز به پروانه فن خنک‌کننده، کمپرسور محصور با ایجاد هوای کافی و کمپرسور محصور ضد انفجار هستند. بهترین انتخاب برای محیط‌هایی بسته و خطرناک کمپرسورهای پوسته بسته هستند.

کمپرسور ضدانفجار و مزایای آن

مهم‌ترین کاربردهای کمپرسور ضد انفجار

در حقیقت کمپرسورهای ضد انفجار می‌توانند از تمامی کاربردهایی که برای انواع کمپرسورهای معمولی تعریف شده‌اند برخوردار باشند و در تمامی صنایع استفاده شوند. در اصل این کمپرسورها می‌توانند بهترین گزینه ممکن برای انتقال گازها و جابجایی سوخت باشند چرا که از امنیت بالایی برخوردار هستند. به صورت کلی مهم‌ترین کاربردهای این کمپرسورها به شرح زیر هستند.

پیشنهاد: اگر قصد خرید پمپ وکیوم دارید اما نمی‌دانید دقیقا چه گزینه‌ای بهترین انتخاب شماست، پیشنهاد می‌کنیم که به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا با شماره ۶۶۸۰۱۳۷۳-۰۲۱ تماس بگیرید تا مشاوران ما به شما کمک کنند که با توجه به فاکتورهای مختلف، چه انتخابی می‌تواند برای شما سودمندتر باشد.

  • این کمپرسورها در جایگاه‌های سوخت، پمپ‌های گاز و پمپ‌بنزین‌ها استفاده می‌شوند.
  • کمپرسور ضد انفجار می‌تواند در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز، پتروشیمی، سیمان، حفاری و … کاربردهای گسترده‌ای داشته باشد.
  • این کمپرسورها می‌توانند به عنوان میکسر و همزن کاربردهای متعددی در کارخانه‌ها و کارگاه‌های مختلف داشته باشند.
  • در صنایعی همچون رنگ‌سازی، تولید الکل و مواد شیمیایی مختلف، نظامی و هسته‌ای، خودروسازی و … کاربردهای متعددی دارند.

قیمت کمپرسور ضد انفجار

به صورت کلی کمپرسورهای ضد انفجار در شرایط یکسان از قیمت‌های بسیار بیشتری در مقایسه با کمپرسورهای معمولی برخوردارند چرا که از مواد اولیه باکیفیت‌تری در تولید آنها استفاده می‌شود و می‌توانند در شرایط متفاوت‌تری فعالیت داشته باشند. قیمت این کمپرسورها می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی همچون برند و شرکت سازنده کمپرسور، کیفیت ساخت، نوع کمپرسور از نظر باز و بسته بودن محفظه، نرخ ارز و نوسانات آن، مشخصات و قابلیت‌های کمپرسور مانند قدرت، سرعت و توان، ابعاد و اندازه‌های کمپرسور، فروشگاه عرضه‌کننده، استانداردها و مدت زمان گارانتی و … قرار داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به شکلی کامل‌تر با تعریف کمپرسور جابجایی مثبت آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه مقاله کمپرسور جابجایی مثبت چیست را از دست ندهید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای ضد انفجار از جمله انواع کمپرسورهای هوا هستند که برای محیط‌های خاص و خطرناک طراحی شده‌اند و می‌توانند در محیط‌هایی که امکان انفجار و آتش‌سوزی وجود دارد عملکرد مناسبی داشته باشند. این کمپرسورها بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند اما به صورت کلی به دو دسته محفظه بسته و محفظه باز تقسیم می‌شوند که مدل اول آن بهترین و مناسب‌ترین کمپرسور برای محیط‌های بسته و خطرناک است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *