بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

راهنمای خرید کمپرسور اویل فری

کمپرسورهای هوا امروزه کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی دارند و به همین دلیل از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند. مهم‌ترین فاکتورهای طبقه‌بندی کمپرسورها شامل مواردی همچون نحوه کار و عملکرد، نوع موتور محرک، تعداد مراحل کار، ظرفیت و … هستند. کمپرسورهای اویل فری یا کمپرسورهای خشک نوعی از کمپرسورهای هوا هستند که عمل متراکم کردن هوا را بدون دخالت روغن انجام می‌دهند و در واحد هواسازهای آن هیچ روغنی وجود ندارد. از آنجایی که امروزه این کمپرسورها از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند، انتخاب و خرید آنها می‌تواند چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد کند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی راهنمای خرید کمپرسور اویل فری به طور کامل و نکات مهم آن پرداخته می‌شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کمپرسور اویل فری چیست؟

کمپرسورهای اویل فری در حقیقت به نوعی از کمپرسور اسکرو گفته می‌شوند که زیرمجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند و بدون استفاده از روغن اقدام به فشرده‌سازی هوا می‌کنند و در واحدهای هواسازهای آنها هیچ‌گونه روغنی وجود ندارد. این کمپرسورها برای خنک کردن و روان کاری قطعات دستگاه از هوا استفاده می‌کنند و هوای فشرده شده آنها هیچ‌گونه روغنی ندارد و کاملاً تمیز است. اگرچه این کمپرسورها می‌توانند معایب و ایرادات محدودی داشته باشند اما در صنایع مختلفی همچون غذا و دارو، نظامی، پزشکی و … کاربردهای متعددی دارند.

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد کاربرد و جزئیات کمپرسور اویل فری یا بدون روغن در این مقاله نمی‌گنجد، پیشنهاد می‌کنیم که برای درک بهتر آنچه در این مقاله عنوان مي‌کنیم حتما با مراجعه به وبلاگ پارس وکیوم، مقاله “کمپرسورهای اسکرو هوا بدون روغن” را مطالعه کنید.

اجزای اصلی کمپرسور اویل فری

کمپرسورهای اویل فری همانند انواع کمپرسورهای دیگر می‌توانند از قطعات و بخش‌های مختلفی ساخته شوند و هر کدام از این قطعات می‌توانند کاربردها و وظایف مختلفی داشته باشند. مهم‌ترین قطعات کمپرسورهای اویل فری به شرح زیر هستند:

کلید قطع کننده تنظیم‌کننده هوای ورودی

این کلید که در کنار گیج کمپرسور قرار دارد و قادر است تا زمانی که هوای داخل مخزن به حد اشباع نرسد جریان هوا را قطع نماید. این کلید تنظیم‌کننده هوای ورودی بوده و در زمان خرید حتماً باید به سلامت آن دقت بالایی داشت چرا که اگر این کلید معیوب باشد ورود هوای اضافی به سیستم باعث آسیب کمپرسور می‌شود.

فیلتر هوا ورودی و خروجی

فیلتر در تمامی کمپرسورها نقش پررنگی دارد و از ورود هرگونه گردوغبار و آلودگی به سیستم جلوگیری می‌کند. در اصل فیلتر به دوام و ماندگاری سیستم کمک کرده و از ورود مواد مزاحم به داخل مخزن جلوگیری می‌کند. در زمان خرید کمپرسور اویل فری حتماً باید فیلتر دستگاه بررسی شده و از سلامت آن اطمینان حاصل کرد هرچند که فیلتر باید به صورت مستمر تمیز و سرویس شود.

مخزن کمپرسور

مخزن کمپرسور نیز از مهم‌ترین اجزای آن به شمار می‌رود که وظیفه آن نگهداری هوای متراکم شده است. مخزن باید به گونه‌ای باشد که مقاومت بالایی در برابر فشار هوای متراکم شده داشته باشد. مخزن‌ها می‌توانند در ظرفیت‌های مختلفی وجود داشته باشند و لازم است که قبل از خرید کمپرسور میزان ظرفیت و سلامت کمپرسور بررسی شود.

سیستم خنک‌کننده

از دیگر اجزای کمپرسورهای اویل فری و سایر کمپرسورهای دیگر می‌توان به سیستم‌های خنک‌کننده اشاره کرد. در اصل وجود این سیستم‌ها برای کمپرسورهای اویل فری بسیار ضروری است چرا که این کمپرسورها به شدت دمای هوا را افزایش می‌دهند و باعث داغ شدن قطعات می‌شوند که ممکن است باعث کاهش طول عمر آنها شود. سیستم خنک‌کننده با کاهش دمای کمپرسور می‌تواند به سلامت دستگاه کمک کرده و هوای فشرده شده نیز دمای متعادلی داشته باشند.

خرید کمپرسور اویل فری

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

دریچه‌های ورودی و تخلیه کمپرسور

دریچه‌های ورودی و تخلیه کمپرسور نیز می‌توانند برای پر کردن و خالی کردن کمپرسور استفاده شوند. بعد از هواگیری دریچه ورودی بسته می‌شود و از ورود هوای اضافی جلوگیری می‌کند و بعد از فشرده شدن هوا توسط دریچه تخلیه به بیرون منتقل می‌شود. در زمان خرید کمپرسور اویل فری حتماً باید از سلامت این دریچه‌ها و عدم انسداد آنها اطمینان حاصل کرد.

سوپاپ اطمینان کمپرسور اویل فری

سوپاپ اطمینان یک سوپاپ فنردار یک‌طرفه است که بر روی مخزن قرار می‌گیرد و در زمان افزایش غیرطبیعی جریان، هوای اضافی را قطع می‌کند و آن را از خروجی مخزن خارج می‌کند. این شیر کمک می‌کند که مخزن نشتی نداشته باشد و مشکلی ایجاد نکند و در اصل امنیت دستگاه را تأمین می‌کند. سوپاپ اطمینان کمپرسور می‌توان به دو شکل ثابت و متحرک وجود داشته باشد و لازم است که بر اساس قطر، اندازه و دبی سیستم روی کمپرسورها نصب شوند.

علاوه بر موارد گفته شده قطعات دیگری نیز در کمپرسور اویل فری وجود دارند که در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرند و مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون جعبه برق کمپرسور، بلوک اویل فری، موتور و … هستند.

مهم‌ترین پارامترهای خرید کمپرسور اویل فری

کمپرسورهای بدون روغن از جمله کمپرسورهایی هستند که دارای مزیت‌های متعددی همچون کیفیت عالی هوای فشرده، عدم داشتن صدا و آلودگی‌های صوتی، تنوع بالا در ظرفیت و ابعاد، حمل‌ونقل و جابجایی راحت، نصب و تعمیر راحت، ایمنی بالا، داشتن قابلیت ارتقا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و … هستند. علاوه بر قطعات و تجهیزاتی که عنوان شد در زمان خرید کمپرسور اویل فری باید به نکات و پارامترهای دیگری توجه داشت که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

توجه به نیاز تجهیزات

در هر صنعتی تجهیزات مختلفی وجود دارند که با نیروهای فشار هوا کار می‌کنند و هر کدام از این ابزارهای پنوماتیک به حجم مشخصی از هوای فشرده نیاز دارند و در زمان خرید کمپرسور لازم است که به نیاز تجهیزات توجه شود. اگر کمپرسور قادر به تأمین هوای مورد نظر دستگاه‌های مختلف نباشد باید بیشتر از توان خود کار کند و این باعث آسیب دیدن آن خواهد شد.

توجه به مقدار اسب بخار (HP)

قدرت کمپرسور نیز از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید باید به آن توجه شود. قدرت دستگاه بر اساس واحد اسب بخار سنجیده می‌شود و نشان دهنده حجم تولید هوای دستگاه است. هر کدام از کمپرسورها می‌توانند در یک محدوده و دامنه مخصوص اسب بخار طبقه‌بندی شوند. هرچه میزان اسب بخار و قدرت کمپرسور بیشتر باشد جریان هوای بیشتری تولید می‌کند و می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد.

توجه به CFM (Cubic Feet Per Minute)

CFM نشان دهنده جریان حجمی دستگاه است و هر کدام از کمپرسورها می‌توانند دارای یک CFM مشخص باشند. هرچقدر که CFM کمپرسور اویل فری بیشتر باشد حجم بیشتر از هوا را متراکم می‌کند و کاربردهای بیشتری خواهد داشت.

برند و شرکت سازنده کمپرسور

امروزه برندهای مختلف از کشورهای متعدد سراسر جهان در زمینه تولید انواع کمپرسورهای روغنی و بدون روغن فعالیت می‌کنند و طبیعتا تعدادی از آنها شناخته شده تر و معتبرتر هستند. خرید از برندهای معتبر می‌تواند مزایایی همچون استفاده از گارانتی معتبر، اطمینان از کیفیت بالای محصول، استفاده از خدمات پس از فروش، دسترسی راحت‌تر به قطعات و تجهیزات مصرفی کمپرسور و … دارد.

راهنمای خرید کمپرسور بدون روغن

پیشنهاد: از دیگر محصولاتی که عموما توسط بخش عظیمی از مشتریان خریداری می‌شود، پمپ وکیوم است. برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا در واتساپ به شماره 09226431108 پیام دهید.

مهم‌ترین نکات در نگهداری از کمپرسورهای اویل فری

اگرچه کمپرسورهای اویل فری از طول عمر بالایی برخوردارند و هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایینی دارند اما لازم است که در نگهداری آنها به نکات و فاکتورهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • کمپرسور هوا نباید در معرض رطوبت باشد و همواره باید رطوبت آن تمیز شود.
  • دریچه‌های ورودی کمپرسور همیشه باید تمیز شوند
  • در مواقع نیاز فیلتر هوا باید تعویض شود
  • تمامی پیچ‌های کمپرسور باید به صورت مرتب سفت شوند
  • شلنگ‌های کمپرسور باید مرتب بررسی شوند
  • شیر یک‌طرفه باید مرتباً تمیز شود
  • سیم برق باید چک شود که دچار قطعی نشده باشد.
  • سوپاپ اطمینان و کلید قطع کند باید تست شوند
  • کمپرسور باید در سطح صاف و تراز قرار داده شود.
  • در صورت وجود نوسانات برق باید از محافظ استفاده کرد
  • کمپرسور باید به صورت دوره‌ای سرویس شود و …

خرید کمپرسور اویل فری

همانطور که در بخش‌های قبلی توضیح داده شد کمپرسورهای اویل فری از تجهیزات و قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. قیمت خرید این سیستم‌ها می‌تواند تحت تأثیر فاکتورهای مختلفی باشد که مهم‌ترین آنها شامل مواردی همچون نوع منبع تغذیه کمپرسور، حجم مخزن دستگاه، شاخص‌های عملکرد دستگاه مانند SCFM، PS و HP، نوع کمپرسور بر اساس نحوه کار و عملکرد، برند و شرکت تولیدکننده کمپرسور، هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمپرسور، فروشگاه عرضه‌کننده، کاربردها و کارایی کمپرسور، مدت زمان گارانتی کمپرسور، نرخ ارز و … هستند.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای اویل فری از جمله کاربردی‌ترین کمپرسورهای هوا هستند که در صنایع ابزار دقیق، صنایع رنگ، صنایع مواد غذایی، صنایع PET، صنایع داروسازی، صنایع تولید کاغذ، دندانپزشکی، بیمارستان‌ها و … استفاده می‌شوند. در زمان خرید این کمپرسورها لازم است که به پارامترها و نکاتی همچون قدرت دستگاه، مخزن و حجم آن، ابعاد و اندازه‌های کمپرسور، قطعات و تجهیزات مختلف کمپرسور، سیستم خنک‌کننده، برند و شرکت سازنده و … توجه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *