بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

رطوبت گیر کمپرسور باد چیست + نحوه نصب رطوبت گیر پمپ باد

رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ؟ کمپرسور هوا به‌عنوان یکی از تجهیزات و ابزارهای کاربردی در صنایع و مشاغل مختلف شناخته می‌شود و می‌تواند انرژی مورد نیاز انواع ابزارهای پنوماتیک را تأمین کند. کمپرسورهای هوا در انواع مختلفی وجود دارند و هرکدام از آنها دارای کاربردها و استفاده‌های مختلفی هستند. پمپ باد از قطعات مختلفی تشکیل می‌شود و هرکدام از این قطعات دارای وظایف منحصربه‌فردی بوده و در عملکرد و راندمان نهایی دستگاه تأثیرگذارند. رطوبت گیر پمپ باد یکی از قطعاتی است که نقشی ویژه و حیاتی در کمپرسورها داشته و می‌تواند در افزایش طول عمر و بهبود کارکرد آن‌ها مؤثر باشد.

به عبارتی دیگر،  رطوبت‌گیر هوا یک دستگاه مستقل است و می‌تواند در موقعیت‌های مختلف و بر روی کمپرسورهای مختلف هوا نصب شده و به افزایش راندمان و سلامت قطعات آنها کمک کند. در ادامه مطلب به بررسی بیشتر رطوبت‌گیر پمپ باد و نحوه عملکرد آن پرداخته خواهد شد.

رطوبت گیر کمپرسور هوا دستگاهی ضروری برای انواع کمپرسورها است که در دوام و کیفیت عملکرد این وسیله، نقش مهمی ایفا می‌کند. قیمت رطوبت گیر کمپرسور باد با توجه به کارکردهای فراوانی که دارد، بالا نبوده و همین امر، آن را به محصولی به صرفه برای مصارف مختلف تبدیل کرده است. مطلب حاضر اطلاعات مفید و ارزشمندی به شما ارائه می‌دهد که لازم است، پیش از خرید کمپرسور هوا حتما مد نظر قرار دهید و با رطوبت گیر کمپرسور بیشتر آشنا شوید و با عملکرد، ویژگی ها و قیمت و.. آشنا شوید.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: همه چیز در مورد خرید پمپ وکیوم یا پمپ خلا

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

دستگاه رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ؟

همان‌گونه که از نام این دستگاه مشخص است، رطوبت گیر پمپ باد وسیله‌ای است که از ورود ذرات سنگین و درشت به کمپرسور جلوگیری کرده و با انجام این وظیفه می‌تواند به‌خوبی از تجهیزات و قطعات مختلف کمپرسور محافظت کند. در حقیقت رطوبت‌گیر می‌تواند یکی از مهم‌ترین قطعات کمپرسور هوا باشد؛ چرا که عمر دستگاه را بالا برده و با جلوگیری از ورود ذرات، مواد جامد سنگین و رطوبت، از زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات کمپرسور جلوگیری می‌کند.

دستگاه رطوبت‌گیر دارای یک ورودی و یک خروجی است و زمانی که هوا وارد ورودی دستگاه می‌شود، هرگونه ذراتی که در هوا وجود داشته باشد، گیر افتاده و در نهایت هوای خالص وارد دستگاه کمپرسور می‌شود. به همین دلیل، در صورت بروز هرگونه اختلال و مشکل در این قطعه، کل سیستم مختل خواهد شد.

«رطوبت گیر هوای فشرده با جلوگیری از وارد شدن مواد جامد سنگین، آب و البته رطوبت، جلوی زنگ زدگی و تخریب‌های ناشی از ورود این مواد به سیستم را می‌گیرد. این دستگاه با قیمت‌ها و انواع مختلف در بازار موجود است.»

آشنایی با انواع رطوبت گیر کمپرسور باد

انواع مختلفی از رطوبت گیر پمپ باد وجود دارند که هرکدام می‌توانند کاربردهای متفاوت و راندمان مختلفی داشته باشند. از جمله رایج‌ترین و مهم‌ترین انواع رطوبت گیر ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. میکرو فیلترهای کمپرسور باد

به صوت کلی انواع مختلفی از میکرو فیلترها برای حذف ذرات جامد و سنگین موجود در هوا وجود دارند که می‌توانند به کمک نیروی گریز از مرکز این مواد را گرفته و از ورود آنها به داخل کمپرسور جلوگیری کنند. این رطوبت‌گیرها می‌توانند در مدل‌های مختلفی همچون مدل‌های فلنچی و بوشنی طراحی و تولید می‌شوند.

این فیلترهای رطوبت‌گیر می‌توانند به‌صورت خودکار آب را خارج کرده و دیگر نیازی به شیر تخلیه اتوماتیک برقی نداشته باشند. این نوع از رطوبت گیر های کمپرسور هوا قیمت‌های مناسبی داشته و به همین دلیل، فروش بالایی دارند. در نهایت نیز کمک زیادی به سلامت کمپرسور شما خواهند بود.

2. خشک‌کن تبریدی – یخچالی

خشک‌کن تبریدی – یخچالی در اصل با داشتن یک یخچال در داخل خود، دمای هوای فشرده شده توسط کمپرسور هوا را تا 3 درجه کاهش داده و در این دما، بخار آبی که در هوا وجود دارد را به مایع تبدیل می‌کنند. بعدازآنکه قطرات آب از هوا خارج شود، هوای خشک شده دوباره به دمای نرمال خود برمی‌گردد و آماده ورود به سیستم پنوماتیک می‌شود.

آشنایی با عملکرد رطوبت گیر کمپرسور هوا

همان‌طور که گفته شد دستگاه رطوبت‌گیر دارای یک ورودی اصلی است و بعد از آن یک تله آبگیر قرار داده شده است. پس از آنکه هوا از بخش ورودی وارد تله آبگیر می‌شود، هرگونه ذرات سنگین و ذرات رطوبتی که در آن وجود داشته باشد، گیر افتاده و هوای بدون گرد و غبار و ذرات سنگین خارج می‌شود.

در حقیقت، هوای مرطوب و دارای ریزگردهای مختلف وارد سیستم پنوماتیک شده و در نهایت تمامی ذرات و مایعات در تله آبگیر گیر می‌افتند. در نهایت نیز تمامی این ذرات، از قسمت خاصی از دستگاه رطوبت گیر به نام شیر تخلیه یا خروجی آب خارج می‌شوند. در اصل رطوبت گیر کمپرسور باد می‌تواند تا 30 درصد از ذرات رطوبت موجود در هوا را حذف کند.

«لازم به ذکر است که به علت تراکم ناپذیر بودن رطوبت محیط، همیشه مقداری آب در خطوط هوای فشرده وجود دارد که برای دستگاه آسیب‌زا است.»

رطوبت و قطرات آب می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای کمپرسور هوا داشته باشند و به همین دلیل استفاده از رطوبت‌گیر اهمیت بسیار بالایی دارد. تخریب قطعات صنعتی دستگاه کمپرسور، تخریب جک‌های بادی و شیرهای برقی، زنگ زدن قطعات، اختلال در عملکرد دستگاه و کاهش عمر دستگاه از مهم‌ترین اثرات وجود رطوبت در سیستم است.

هوا در فرآیند رطوبت‌گیری از ورودی، وارد سیستم شده و دستگاه انواع ذرات را می‌گیرد. رطوبت وارد شده یا با سیستم خشک کن از بین می‌رود یا در مخزن جمع شده و به وسیله شیر تخلیه از دستگاه خارج می‌شود. البته میزان رطوبت محل نیز در عملکرد دستگاه اثرگذار خواهد بود.

رطوبت گیر پمپ باد

ویژگی‌های رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ؟

همواره استفاده و تنظیم رطوبت گیر پمپ باد به فنی‌کاران توصیه می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، مزیت‌های فراوانی است که این وسیله برای کمپرسور به همراه دارد.

  • یکی از بارزترین مشخصات و ویژگی‌های نصب رطوبت گیر پمپ باد ، مقرون به صرفه بودن آن است؛ قیمت رطوبت گیر پنوماتیک بالا نبوده و خرید آن موجب افزایش کیفیت خروجی از کمپرسور می‌شود. همچنین این وسیله کاملا مطابق با استاندارد مخازن تحت فشار درست شده و امکان استفاده از آن در اماکن حساس با اطمینان بالا فراهم است. 
  • ساخت رطوبت گیر پمپ باد موجب پاک ماندن و جلوگیری از ایجاد رسوب در خطوط هوای فشرده شده است. جنس بدنه این دستگاه از جنس آلومینیوم با یک لایه پوشش ضد خوردگی است که سبکی و عمر بالای آن را موجب می‌شود.
  • رطوبت گیر پمپ باد به دلیل، تخلیه اتوماتیک مکانیکی، به نگهداری چندانی نیاز ندارد. همچنین در صورتی که برای کارهای حساس مانند رنگ کردن ساختمان از کمپرسور استفاده شود، کیفیت هوا اهمیت بیشتری می‌یابد. دز نتیجه، این دستگاه با پایین آوردن رطوبت به شما کمک می‌کند.

نحوه نصب رطوبت گیر پمپ باد ،‌تعمیر و نگهداری از آن

نصب رطوبت گیر پمپ باد نیازمند طی کردن مراحلی فنی است:

  1. بعد از خرید کمپرسور باد، فیلتر هوا روی راهگاه ورودی نصب می‌شود.
  2. سپس باید شیر اطمینان روی مخزن کمپرسور چک شود.
  3. مرحله بعد بررسی دریچه تخلیه کمپرسور هوا است. هنگام راه‌اندازی کمپرسور باید از بسته بودن این شیر اطمینان حاصل کرد تا موتور پمپ هوا، مخزن را پر کند.
  4. به غیر از شیر اطمینان، شیر خروجی هوای فشرده هم روی مخزن است که پیش از روشن کردن و راه اندازی اولیه، باید بسته باشد.
  5. مرحله بعد نصب فیلتر رطوبت روی خروجی کمپرسور است.

«به یاد داشته باشید که در صورت استفاده از کمپرسور باد برای رنگ کاری و ابزارهای بادی می‌توان از یک فیلتر دوقلو یا فیلترهای دیگر استفاده کرد تا همزمان رطوبت و روغن را از باد جدا کند.»

با توجه به اهمیت این دستگاه، تعمیر رطوبت گیر پمپ باد کاری بسیار تخصصی است که باید به دست کارشناسان این حوزه انجام شود. شرکت پارس وکیوم با برخورداری از متخصصان مجرب و با بکارگیری دانش روز، قادر به انجام کلیه خدمات تعمیر رطوبت‌ گیر کمپرسور هواست.

همانطور که قابل حدس ایت، نگهداری و مراقبت از کمپرسور هوا از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل، ما در مقاله‌ ای دیگر تحت عنوان مهم‌ترین نکات تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا شما را به طور کامل با تمامی جوانب این موضوع آشنا کرده‌ایم.

مهم‌ترین دلایل استفاده از رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، کمپرسورهای هوا،‌کاربردهای متفاوتی دارند. در نتیجه باید مراقبت ویژه‌ای از آن‌ها شود که در نتیجه بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه دهند. یکی از مشکلاتی که عموما برای این دستگاه‌ها ایجاد می‌شود، نفوذ رطوبت و ذرات گرد و غبار در آن است که عملکرد آن را مختل می‌کند. علاوه‌بر این مورد، دلایل دیگری نیز وجود دارند که باعث می‌شوند تنظیم رطوبت گیر پمپ باد اهمیت بیشتری پیدا کند. از جمله:

  • جذب قطرات بزرگ آب و روغن به میزان ۲۰ میکرون به شیوه سانتریفیوژی
  • تولید انواع رطوبت گیر کمپرسور باد بر اساس آخرین استانداردهای جهانی و بالا بودن قابلیت اطمینان آن
  • برخورداری از یک پوشش خاص و منحصربه‌فرد به منظور جلوگیری از خوردگی‌های احتمالی
  • افزایش کیفیت هوای فشرده شده

بهترین دستگاه رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ؟

همان‌طور که گفته شد انواع رطوبت گیر پمپ باد متفاوتی در بازار وجود دارند که هرکدام از قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند. به همین دلیل برای اینکه بهترین رطوبت گیر کمپرسور باد را انتخاب کنید، باید به فاکتورها و موارد مختلفی توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین این فاکتورها عبارتند از:

  • نوع کمپرسور هوا
  • میزان هوای فشرده تولید شده توسط کمپرسور و فشار آن
  • محیط و موقعیت استفاده از کمپرسورها
  • نوع رطوبت‌گیر و مدل آن
  • برند و شرکت تولید کننده
  • قیمت رطوبت‌گیر
  • میزان هوای خروجی مورد نیاز

قیمت رطوبت گیر کمپرسور باد

همانطور که پیشتر عنوان کردیم، خرید رطوبت گیر کمپرسور باد باکیفیت و مطمئن، عملی به صرفه است که ماندگاری دستگاه شما را تضمین می‌کند. یکی از مطرح‌ترین برندهای این دستگاه، رطوبت گیر رونیکس است که با برخورداری از اعتبار بین‌المللی، توانسته نبض بازار ایران را نیز در دست بگیرد.

«لازم به ذکر است که قیمت رطوبت گیر کمپرسور هوا پیستوله، با توجه به سایز و درجه فیلتراسیون متنوع است. همچنین نوع فیلتر به کار رفته در دستگاه نیز عامل تعیین کننده دیگر در قیمت جنس است.»

البته قیمت رطوبت گیر کمپرسور هوا دوقلو در مقایسه با پیستوله بیشتر بوده و وابسته به این که تولید داخل باشد یا نه، متفاوت خواهد بود. در نتیجه، پیش از هرگونه اقدام به خرید دستگاه، نیاز است رطوبت محل زندگی و کار خود را مد نظر قرار دهید. همچنین با توجه به حجم مخزن کمپرسور باد، فیلتری که قدرت و توانایی لازم را داشته باشد، خریداری کنید.

شما می‌توانید برای بدست آوردن اطلاعات لازم و مشاوره در خصوص رطوبت گیر پمپ باد با کارشناسان پارس وکیوم و شماره 66801373-021 تماس گرفته و کمک‌های لازم را دریافت کنید.

جمع‌بندی نهایی

همانطور که توضیح دادیم، کمپرسورهای هوا به کمک انرژی الکتریکی، هوا را به داخل پمپ کشیده و بعد از فشرده کردن آن را وارد کندانسور کرده و انرژی لازم برای ابزارهای پنوماتیک را تأمین می‌کنند. چنانچه در هوا رطوبت و ذرات درشت وجود داشته باشد، ممکن است عملکرد دستگاه مختل شده و دچار آسیب و خسارت شود؛ به همین دلیل لازم است که از رطوبت گیر پمپ باد یا کمپرسور باد استفاده کنید. این دستگاه، رطوبت، قطرات آب و ذرات سنگین و درشت را جذب کرده و از ورود آن به کمپرسور ممانعت می‌کند. در نهایت، کیفیت هوای فشرده شده افزایش یافته و در نهایت عمر قطعات دستگاه افزایش یافته و راندمان آن بهتر می‌شود.

در این مقاله ضمن توضیح در این مورد که رطوبت گیر کمپرسور باد چیست ، شما را با نواع، ویژگی‌ها و طریقه نصب رطوبت گیر پمپ باد نیز آشنا کردیم. چنانچه در مورد مسايل گفته شده با مشکل مواجه شدید و یا موضوعی بود که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *