بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

مهمترین نکات تعمیر و نگهداری کمپرسور باد

تعمیر و نگهداری وسایل پرمصرف باید یکی از اولویت‌های اصلی ما باشد تا از هزینه‌های بیشتر در آینده جلوگیری کنیم. همانند تمامی تجهیزات دیگر، تعمیر و نگهداری کمپرسور باد برای افزایش طول عمر و عملکرد مطلوب این دستگاه‌های پرکاربرد بسیار ضروری است. همچنین مراقبت دائمی کمپرسور هوا یک اصل غیر قابل انکار به منظور تضمین کارایی آن‌ها به حساب می‌آید.

علاوه بر موارد بالا، داشتن اطلاعات کافی در مورد چرخه نگهداری کمپرسور هوا به امری حائز اهمیت تبدیل شده است. این کار باعث می‌شود که کمپرسور شما برای ده‌ها هزار ساعت بدون هیچ گونه مشکلی کار خود را انجام دهد. به همین صورت، اگر قصد دارید که دستگاه خود را در آینده عوض کنید، تعمیر و نگهداری کمپرسور هوا می‌تواند ارزش آن را تا مدت‌ها حفظ کند. در این مطلب قصد داریم نکاتی مهم را در خصوص تعمیر و نگهداری کمپرسور باد مرور کنیم که به سادگی قابل انجام هستند.

دفترچه راهنمای محصول را به دقت مطالعه کنید.

پیش از هر چیز به یاد داشته باشید که خواندن دفترچه راهنمای محصول مهم‌ترین مرحله در آشنایی و نگهداری از دستگاه است. مدل‌های مختلف کمپرسور هوا تفاوت‌هایی اساسی با هم دارند مانند کمپرسور صنعتی و خانگی بنابراین از طریق مطالعه دفترچه راهنما این اطمینان را به دست آورید که با بخش‌های مختلف کمپرسور خود آشنایی دارید. دفترچه راهنما نکات ساده‌ای را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تا طول عمر دستگاه را به شیوه‌ای چشمگیر افزایش دهید.

مطالعه دفترچه محصول کمپرسور هوا

اگرچه بیشتر ما فکر می‌کنیم که با بررسی بخش‌های مختلف کمپرسور می‌توانیم نکات زیادی یاد بگیریم، اما واقعیت چیز دیگری است. آشنایی با محصول به عملکرد مناسب آن کمک می‌کند، خرابی‌های غیرمنتظره را کاهش می‌دهد و تجربه لذتبخشی را برای شما فراهم می‌آورد.

پیشنهاد مطالعه: ما یک مقاله در مورد بهترین کمپرسور خانگی نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

کمپرسور را به صورت روزانه بررسی کنید.

بررسی روزانه به شما کمک می‌کند که تا حد زیادی از هزینه‌های ناخواسته جلوگیری کنید. زمانی که حرف از بررسی روزانه به میان می‌آید، کارهایی مانند بررسی شلنگ‌ها، سیم کشی برق، لوله‌ها، مخازن و اتصالات را مد نظر قرار دهید. سپس به سراغ صفحه کنترل، دستگاه اندازه‌گیری فشار و لوازم جانبی بروید و مطمئن شوید که هیچگونه خرابی در آن‌ها وجود ندارد.

به همین ترتیب، قبل از خاموش کردن کمپرسور، به مواردی مانند میزان فشار و صدای آن‌ دقت کنید تا در صورت یافتن هرگونه مشکل در مورد آن اقدامی انجام دهید. این بررسی‌ها تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارند، اما می‌توانند ماه‌ها یا حتی سال‌ها به عمر مفید دستگاه اضافه کنند.

تعمیر ونگهداری کمپرسور یعنی بررسی و بازید روزانه از روغن کمپرسور، شلنگ های کمپرسور هوا، هواساز و… می باشد این نکات و مراحل باعث افزایش عمر و کارکرد بهتر دستگاه و پمپ باد می شود.

سطح روغن کمپرسور را به طور مرتب نگاه کنید.

بسیاری از مدل‌های کمپرسور هوا مانند کمپرسور اسکرو دارای مخزن روغن و یا نشانگر برای نظارت بر میزان روغن داخل دستگاه هستند. روغن کمپرسور پروانه‌ها را چرب می‌کند و دریچه‌ها را می‌بندد تا از نشت هوا جلوگیری کند و همچنین گرما را از قطعات داخلی کمپرسور هوا خارج می‌سازد. یکی از وظایف روغن کمپرسور باد که کمتر به آن توجه می‌شود، قابلیت آن در تمیز کردن هوا از گرد و غبار و همچنین ذرات معلق در فیلتر است.

روغن کمپرسور باید قبل از آغاز کار روزانه بررسی شود تا از تمیز بودن آن اطمینان به دست آوریم. در صورت کثیف بودن روغن، باید بلافاصله آن را تعویض کنید. جای گفتن دارد که که کمپرسورها برای کار با نوع خاصی از روغن طراحی می‌شوند تا گرما را جذب کنند. روغن نامناسب می‌تواند منجر به گرم شدن بیش از حد یا حتی آسیب به پروانه‌های دستگاه شود. در واقع بسیاری از روغن‌های غیر اورجینال زمانی که با آب مخلوط می‌شوند، خاصیت ضد اصطکاک دستگاه را از بین برده و در نهایت ایجاد خرابی می‌کنند.

 

چک کردن سطح روغن کمپرسور باد

همچنین مصرف زیاد روغن مشکلات ناخواسته دیگری را به وجود می‌آورد. این کار می‌تواند موجب خرابی چرخه کار، آسیب به حلقه‌های پیستون یا حتی شکاف در دریچه کارتریج شود. اگر کمپرسور بیش از حد داغ شد، فیلتر داخلی و فیلتر تخلیه را به منظور یافتن آلودگی بررسی کرده و در همان حال از کیفیت و سطح روغن دستگاه مطمئن شوید.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید مقاله ” انتخاب بهترین نوع روغن کمپرسور هوا ” را مطالعه کنید.

فیلترهای هوا را بررسی کنید.

هوایی که در هر ثانیه تنفس می‌کنید، حاوی میلیون‌ها ذره خاک، گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها است. این آلاینده‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را برای کمپرسور هوا به وجود آورند و باعث خرابی سوپاپ، انسداد و یا حتی پارگی شلنگ‌ها شوند. فیلتر هوای کثیف پس از مدتی به کمپرسور آسیب رسانده و آن را مجبور به مصرف انرژی بیش از حد می‌کند. چنین روندی در طولانی مدت به کاهش بازده انرژی منجر خواهد شد.

محیط کاری نیز در این امر بسیار تاثیرگذار است، چرا که فیلترهای هوا بسته به نوع آب و هوا عملکرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال، در محیط‌های مرطوب، میزان کار دستگاه به شکلی چشمگیر افزایش می‌یابد. از همین رو، نظارت و تعویض فیلترهای هوا بسیار ضروری است. این فیلترها باید هر هفته به خوبی بررسی شوند و در صورت نیاز با فیلترهای جدید تعویض گردند.

پیشنهاد: از محصولات پر استفاده‌ای که عموما مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، پمپ وکیوم است. این محصول کاربردی به دلیل، مصارف گوناگونی که دارد، در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. برای خرید پمپ وکیوم با کارشناسان ما مراجعه کنیددر ارتباط باشید.

رطوبت موجود در مخزن کمپرسور را خارج کنید.

تقریبا تمامی کمپرسورهای باد دارای یک مخزن هستند که وظیفه جذب رطوبت هوا در حین استفاده از دستگاه را بر عهده دارند. اکثر مخازن دارای یک یا دو سوپاپ برای تخلیه این رطوبت هستند و باید در زمان تعمیر و نگهداری، آن‌ها را حتما در نظر داشته باشید.

در ابتدا کمپرسور باد را از برق بکشید. اگر دستگاه قابل حمل است، آن را در حالتی‌ شیب‌دار قرار دهید تا دریچه تخلیه در پایین‌ترین نقطه قرار گیرد. دریچه را به آرامی باز کرده و هوا و رطوبت را از مخازن خارج کنید. هنگامی که فشار مخزن به زیر 10 PSI می‌رسد، این امکان را در اختیار دارید که شیرها را باز و مخزن‌ را تخلیه کنید. مایع خارج شده از مخزن می‌تواند حاوی روغن باشد، بنابراین باید به شیوه‌ای اصولی و بهداشتی دفع شود. باز کردن آرام و دقیق شیرها به جلوگیری از رسوب و زنگ‌زدگی دستگاه کمک خواهد کرد.

پیشنهاد مطالعه: ما در یک مقاله به صورت جداگانه به موضوع ” آشنایی با عملکرد رطوبت گیر کمپرسور هوا ” پرداختیم که می توانید مطالعه کنید.

نکات اصولی در خصوص نگهداری از کمپرسور باد

برخی از نکات ساده و اصولی وجود دارند که برای نگهداری از کمپرسور هوا بسیار کارامد خواهند بود. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • محافظ تسمه را بررسی کرده و از کشش مناسب تسمه اطمینان حاصل کنید.
  • در زمان کار با دستگاه به دنبال صدا یا لرزش‌های کمپرسور هوا به صورت غیرمعمول باشید
  • تمامی اتصالات و پیچ‌ها را به خوبی محکم کنید.
  • شلنگ‌ها را به طور مرتب چک کرده و مراقب هرگونه نشتی باشید.
  • سیستم ایمنی دستگاه را حداقل هر ماه یک بار آزمایش کنید.
  • مخزن سوخت را مرتبا تمیز کنید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *