بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

علت خاموش شدن کمپرسور + بهترین راه‌های جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی کمپرسور

کمپرسورهای هوا از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که می‌توانند در صنایع مختلف به کار بروند و استفاده‌های متعددی داشته باشند. کمپرسورها می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون نوع موتور محرک، سرعت، تعداد مراحل کار، میزان ظرفیت و … به انواع مختلفی تقسیم شوند. کمپرسورها همانند انواع تجهیزات دیگر می‌توانند بعد از مدت‌ها دچار مشکلات مختلفی شوند که خاموش شدن ناگهانی یکی از مهم‌ترین آنها است. خاموش شدن کمپرسور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و چنانچه به آن توجه نشود و سریعاً مشکل برطرف نگردد می‌تواند خسارت‌های زیادی ایجاد کند. در ادامه مطلب به بررسی علت خاموش شدن ناگهانی کمپرسور و راهکارهای جلوگیری از آن پرداخته می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

اصلی‌ترین دلایل خاموش شدن کمپرسور

معمولاً کمپرسورها در صنایع بزرگ استفاده می‌شوند و بیشتر اوقات مدت زمان زیادی روشن هستند و به همین دلیل ممکن است در طول زمان فعالیت دچار مشکلات مختلفی شوند. خاموش شدن ناگهانی کمپرسور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

داغ شدن بیش از حد کمپرسور

به صورت کلی دمای بالا می‌تواند برای تمامی تجهیزات صنعتی مضر باشد و باعث آسیب دیدن آنها شود. چنانچه کمپرسور مدت زمان زیادی کار کند دمای آن افزایش پیدا می‌کند و اگر تهویه مناسبی وجود نداشته باشد و دمای کمپرسور کم نشود ممکن است باعث خاموش شدن ناگهانی آن شود. در کمپرسورهای هوا قطعه‌ای به نام اورلود حرارتی وجود دارد که در زمان داغ شدن بیش از حد موتور برق دستگاه را قطع می‌کند و در نهایت باعث خاموشی آن می‌شود.

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر روبوسکی است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، انواع بلوئر را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

کاهش سطح روغن

روغن می‌تواند برای خنک کردن موتور کمپرسورها نقش ویژه‌ای داشته باشد و به کاهش اصطکاک و همچنین روان کاری قطعات کمک کند. اگر سطح روغن دستگاه کاهش پیدا کند و یا آنکه از روغن‌های بی‌کیفیت در آنها استفاده شود باعث می‌شود که فشار مضاعفی به دستگاه وارد شده و در نتیجه گریپاژ کند. برای جلوگیری از این مشکل حتماً باید روغن کمپرسور به صورت منظم تعویض شود، از روغن مناسب و استاندارد و مخصوص موتور کمپرسور استفاده شود و در نهایت سطح روغن را در یک مقدار مشخص ثابت نگه داشت.

خاموش شدن کمپرسور

سوختن قطعات داخلی

یکی دیگر از مهم‌ترین خاموش شدن ناگهانی کمپرسورهای باد در زمان کار می‌توان به سوخته شدن قطعات داخلی آن اشاره کرد. علائمی همچون دود و آتش‌سوزی، صدای بلند در حین کار یا تغییر ناگهانی صدای دستگاه، فیوز پریدگی، سوختن خازن و … نشان دهنده سوخته شدن قطعات داخلی کمپرسورها هستند. 

در صورت سوختن هر کدام از قطعات داخلی کمپرسور مانند خازن‌ها به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن باید قطعات مورد نظر تعمیر یا تعویض شود.

ایجاد مشکل برای قطعات موتور

بروز مشکل در هر کدام از قطعات موتور کمپرسور می‌تواند باعث خاموش شدن آن شود. چنانچه هر کدام از قطعات داخلی موتور دچار مشکلی شود می‌تواند باعث معیوب شدن آن شده و در نهایت باعث توقف دستگاه می‌گردد. به عنوان مثال خراب شدن واشرهای سرسیلندر کمپرسور باعث اشکال در عملکرد موتور کمپرسور شده و در نهایت به خاموش شدن آن ختم می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد مفهوم و کاربرد کمپرسور در این مقاله نمی‌گنجد، پیشنهاد می‌کنیم که برای درک بهتر آنچه در این مقاله عنوان مي‌کنیم حتما با مراجعه به وبلاگ پارس وکیوم، مقاله کمپرسور دینامیکی چیست را مطالعه کنید.

روش‌های جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی کمپرسور

همان‌طور که گفته شد؛ کمپرسور هوا می‌تواند در اثر عواملی همچون افزایش بیش از حد دما، کاهش سطح روغن دستگاه، خراب شدن قطعات داخل موتور، سوختن قطعات داخلی و … به صورت ناگهانی خاموش شود؛ و لازم است که برای جلوگیری از این مشکل از راهکاری مختلفی استفاده کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

عدم استفاده از کمپرسور به صورت مداوم

بسیاری از کمپرسورها قابلیت کار کردن مداوم را ندارند و بعد از مدتی دچار افزایش دما می‌شوند که ممکن است باعث ایجاد خسارت شوند به همین دلیل لازم است که بعد از 2 یا 3 ساعت کار کردن کمپرسور حتماً برای مدتی خاموش شود تا استراحت کند و موتور آن کاملاً خنک شود.

قرار دادن خنک‌کننده‌های بیشتر بر روی کمپرسور

چنانچه لازم است که برای مدت‌های طولانی از کمپرسور استفاده شود باید محیط به‌گونه‌ای باشد که از تهویه مناسبی برخوردار باشد. استفاده از خنک‌کننده‌های بیشتر بر روی موتور کمپرسور کمک می‌کند که دمای آن همواره خنک باشد و عملکرد آن با اختلال مواجه نشود. البته حتی وجود خنک‌کننده‌های متعدد بر روی موتور کمپرسور نمی‌تواند باعث شود که کمپرسورها برای مدت‌های طولانی روشن باشد و حتماً باید به کمپرسورها استراحت داده شود.

سرویس کردن مرتب کمپرسور

لازم است که طبق یک برنامه مشخص و منظم کمپرسورها را بررسی و سرویس کرد و چنانچه مشکلی برای آنها ایجاد شده بود در سریع‌ترین زمان ممکن برطرف شوند. بسیاری از قطعات موجود در کمپرسورها مصرفی هستند و لازم است که بعد از مدتی تعویض شوند و یا آنکه تعدادی از قطعات نیاز به تعمیر پیدا می‌کنند و باید تعمیر شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

در دسترس بودن کمپرسور

در بسیاری از صنایع به نحوی از کمپرسورها استفاده می‌شود که دستگاه دور از دسترس بوده و این باعث می‌شود که از اپراتورها از وضعیت کمپرسور بی‌خبر باشند و در صورت بروز هرگونه مشکل نمی‌توان سریعاً آنها را برطرف کرد. بهتر است که کمپرسورها همواره در دسترس باشند تا وضعیت سلامت آن به صورت منظم بررسی شود.

پیشنهاد: از دیگر محصولاتی که عموما توسط بخش عظیمی از مشتریان خریداری می‌شود، پمپ وکیوم است. برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا در واتساپ به شماره 09226431108 پیام دهید.

جلوگیری از خاموش شدن کمپرسور

مهم‌ترین نکات استفاده از کمپرسورهای باد

می‌توان گفت اصلی‌ترین علت خاموش شدن ناگهانی کمپرسور عدم استفاده صحیح از آن است و لازم است که در زمان استفاده از این سیستم‌ها به نکات و عوامل مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • شیر تخلیه مخزن کمپرسور باد باید به صورت مرتب (هر دو هفته یک بار) تخلیه شود تا هرگونه آلودگی و مایعات جمع شدن در آن خارج شود و باعث کاهش عملکرد دستگاه نشود.
  • فیلترهای هوای کمپرسور باید به صورت ماهانه باز و تمیز شود تا منافذ آن کاملاً باز شده و به بهبود عملکرد دستگاه کمک کند.
  • روغن کمپرسور باید به صورت مرتب تعویض شود و اصلاً از روغن‌های بی‌کیفیت استفاده نشود.
  • تغییرات صدای کمپرسور باید جدی گرفته شود و حتماً باید دلایل آن بررسی و برطرف شود.
  • لوله‌کشی و شلنگ‌های کمپرسور باید به صورت منظم بررسی شوند و هرگونه ایراد و اشکال موجود در آنها برطرف شود.
  • بعد از اتمام کار با کمپرسورها حتماً باید از برق کشیده و خاموش شود.
  • کمپرسورهای باد باید در یک محیط کاملاً تراز و صاف استفاده شوند
  • حتی‌الامکان باید در محیط باز از کمپرسورها استفاده کرده و تهویه مناسب آن تأمین شود.
  • از داغ شدن دستگاه باید جلوگیری کرد و در صورت افزایش دما، دستگاه را خاموش کرده تا خنک شود.
  • بست ها و اتصالات کمپرسور باید سفت و محکم شوند و …

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با کمپرسور جابه جایی مثبت، وارد وبلاگ پارس وکیوم شده و مقاله “کمپرسور جابجایی مثبت چیست و چه عملکردی دارد؟” را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

خاموش شدن کمپرسور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آنها شامل داغ شدن بیش از حد دستگاه، کاهش سطح روغن یا استفاده از روغن نامرغوب، سوختن قطعات داخل موتور، معیوب شدن قطعات کمپرسور و … هستند. از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی کمپرسور می‌توان به عدم استفاده مکرر و طولانی از آن، استفاده از خنک‌کننده‌ها در محیط کمپرسور، سرویس کردن مرتب کمپرسور باد و در دسترس بودن سیستم اشاره کرد.

یک پاسخ

  1. با سلام باید توسط متخصص بررسی بشه ممکن است مشکل از سنسور های و لو پرشر دستگاه باشه ولی باید اطلاعات دقیق تری از مشکل در دست باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *