بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

آشنایی با انواع کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسورهای هوا از کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که می‌توانند کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متفاوتی داشته باشند. انواع کمپرسور گریز از مرکز از جمله کمپرسورهایی هستند که امروزه استفاده‌های متعددی داشته و مزایا مختلفی نسبت به سایر کمپرسورهای محوری، دورانی و رفت و برگشتی دارند. به صورت کلی کمپرسورها می‌توانند بر اساس فاکتورها و عوامل مختلفی همچون فشار مکش، دهش و ظرفیت، سرعت یا سرعت متغیر، تعداد مراحل کار، نوع موتور، نحوه روغن‌کاری و پاشش روغن، عملکرد و نحوه کار به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. کمپرسورهای سانتریفیوژی یا گریز از مرکز زیرمجموعه کمپرسورهای دینامیکی هستند که خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل آنها پرداخته خواهد شد.

انواع تقسیم‌بندی کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسور سانتریفیوژی در حقیقت به نوعی از کمپرسورها گفته می‌شود که می‌تواند با استفاده از یک پروانه چرخان عمل کمپرس سیالات و گازها را انجام می‌دهد و انرژی مورد نیاز را تأمین می‌کند. همان‌طور که گفته شد می‌توان کمپرسورهای گریز از مرکز و انواع دیگر کمپرسورها را بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی کرد. به عنوان مثال این کمپرسورها بر اساس حالت به سه دسته تک‌حالتی، دوحالتی و چندحالتی تقسیم می‌شوند، از نظر روش روغن‌کاری نیز این کمپرسورها به سه دسته ریزشی، تحت فشار و بدون روغن طبقه‌بندی می‌شوند. این کمپرسورها همچنین می‌توانند از نظر نوع موتور محرک، سایز و اندازه، حجم مخزن و … به انواع مختلفی تقسیم شوند.

کمپرسور گریز از مرکز گیربکسی (Integrally Geared)

کمپرسورهای گیربکسی نوعی از کمپرسورهای سانتریفیوژی هستند که در آنها هوا از طریق دهانه مکش مجهز به سیستم فیلتراسیون اولیه به داخل محفظه اول مکیده می‌شود. بعد از مرحله اول هوا با استفاده از پره‌های شعاعی به سمت مرکز پروانه دوار رانده می‌شود و توسط نیروی گریز از مرکز به طرف محیط پروانه دوار به بیرون پرتاب خواهد شد. در حقیقت کمپرسورهای گریز از مرکز گیربکسی و کمپرسورهای جریان محوری می‌توانند در تعداد مراحل کار، حجم و اندازه و… متفاوت باشند درحالی‌که هردو از یک سیستم برای کمپرس کردن گازها استفاده می‌کنند و تفاوت زیادی با کمپرسور هوا دارد.

کمپرسور گیربکسی

کمپرسور گریز از مرکز تک‌محور

در اصل سه دسته کمپرسور سانتریفیوژی به صورت جریان شعاعی، جریان مختلط و جریان محوری وجود دارند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. کمپرسور گریز از مرکز تک‌محور دارای پروانه‌هایی به شکل پروانه کشتی و هواپیما است و جریان به صورت موازی محور یا شفت وارد پمپ می‌شود. پره‌های دیفیوزر در قسمت خروجی کمپرسور قرار دارد که از سرعت چرخش گاز و هوا ناشی از چرخش پروانه کم کرده و از مسیر لوله رانش گاز با فشار بیشتر و تقریباً به صورت موازی با محور خارج می‌شود.

کمپرسورهای گریز از مرکز تک‌محور فقط از یک پروانه برای فشرده‌سازی گازها استفاده می‌کنند. کمپرسورهای تک‌محوری از جمله کمپرسورهایی هستند که می‌توانند در مواقعی که فشار کمتری مورد نیاز است استفاده شوند. کمپرسور گریز از مرکز تک‌مرحله‌ای ممکن است با یک طراحی پرتویی یا با یک طرح پروانه‌ای از بالا آویخته شده تنظیم شود. در طراحی و پیکربندی این نوع از کمپرسورهای سانتریفیوژی معمولاً پروانه در قسمت فوقانی روتور کمپرسور قرار داده می‌شود و سیستم کار ساده‌ای دارد.

کمپرسور تک مرحله ای

انواع کمپرسور گریز از مرکز بر اساس حالت

همان‌طور که گفته شد کمپرسورهای سانتریفیوژی می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند و هر کدام از آنها کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین تقسیم‌بندی‌های این کمپرسورها حالت آنها است و بر این اساس کمپرسورهای گریز از مرکز به سه دسته اصلی شامل کمپرسورهای تک‌حالتی، کمپرسورهای دوحالتی و کمپرسورهای چندحالتی تقسیم می‌شوند.

کمپرسورهای گریز از مرکز تک‌مرحله‌ای

این نوع از کمپرسورهای باد فقط از یک پروانه برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌کنند و دارای یک سیستم ساده با عملکردی آسان هستند. کمپرسورهای تک‌مرحله‌ای فشار کمی تولید می‌کنند و معمولاً برای استفاده‌های غیر صنعتی مناسب‌تر هستند.

کمپرسورهای گریز از مرکز دومرحله‌ای و چندمرحله‌ای

کمپرسورهای دو و چندمرحله‌ای دارای یک مجموعه سیلندر با قطرهای متفاوتی هستند و بین هر مرحله فشرده‌سازی، هوا از مبدل حرارتی عبور کرده و خنک می‌شود. خنک‌سازی هوا در این نوع کمپرسور گریز از مرکز باعث کمتر کار کردن دستگاه می‌شود. در کمپرسور دومرحله‌ای، هوا به یک محفظه‌ جانبی وارد می‌شود و در آن به میزان لازم فشرده می‌شود ولی در کمپرسورهای سه مرحله‌ای، پیش از این مرحله یک چرخه‌ اضافی از فشار و خنک‌کننده نیز رخ می‌دهد.
به صورت کلی کمپرسورهای چندمرحله‌ای می‌توانند از یک تا ده پروانه برای فشرده کردن هوا استفاده کنند اما معمولاً تعداد پروانه‌ها از 6 کمتر است. زمانی که به خنک‌کننده داخلی در کمپرسور نیازی نباشد، پیکربندی کمپرسور به صورت درون خطی و مستقیم خواهد بود ولی زمانی که به خنک‌کننده نیاز باشد کمپرسور می‌تواند به صورت پشت به پشت تنظیم شود. زمانی که سرعت بالایی نیاز باشد از پیکربندی دو جریانه‌ کمپرسور استفاده می‌شود که در آن نیمی از جریان از راه اتصال ورودی در هر انتهای قفسه وارد کمپرسور شده و از طریق سیستم تخلیه‌ی مشترک در مرکز، از محفظه خارج می‌گردد.

کمپرسور دو مرحله ای

انواع کمپرسور گریز از مرکز بر اساس روش روغن‌کاری

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهای تقسیم‌بندی انواع کمپرسورهای گریز از مرکز تقسیم‌بندی بر اساس روش روغن‌کاری آنها است. بر این اساس کمپرسورها به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل کمپرسور ریزشی، کمپرسور تحت فشار و کمپرسور بدون روغن هستند. هر کدام از این کمپرسورها می‌توانند ویژگی‌ها، مشخصات و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند و از کاربردها و استفاده‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی مختلفی برخوردار باشند.

پیشنهاد مطالعه: ما در یک مقاله موضوع روش کار کمپرسور اسکرو بدون روغن را بررسی کرده ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای گریز از مرکز از جمله کمپرسورهای دینامیکی هستند که به سبب داشتن مزیت‌های متعددی همچون محدوده عملیاتی گسترده، قابلیت اطمینان بسیار بالا، هزینه‌های نگهداری کم، کمترین هزینه اولیه ذخیره ظرفیت متوسط، کارایی بالا و … نسبت به سایر کمپرسورها با استقبال بیشتری مواجه شده و کاربردهای بیشتری دارند. این کمپرسورها می‌توانند بر اساس فاکتورهایی همچون نوع موتور، تعداد حالت‌ها و مراحل کار، روش روغن‌کاری و … به انواع مختلفی تقسیم شوند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *