بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

پمپ خلا حلقه ای مایع چیست؟

پمپ خلا حلقه ای مایع دارای پروانه‌هایی با تیغه‌های متصل به یک نقطه مرکزی است که در یک بدنه استوانه‌ای قرار گرفته و به صورت موازی از مرکز به سمت خارج نصب شدند. در این نوع پمپ‌ها می‌توانید ببینید که پره‌های نزدیک به بالای پمپ نسبت به طرفین و پایین پمپ به دیواره خارجی نزدیک‌تر هستند. پروانه بین دو صفحه انتهایی (صفحات انتقال) قرار دارد که سوراخ‌هایی به شکل پورت در آنها ایجاد شده است که صفحه انتقال نامیده می‌شود.

دستگاه مورد بحث برای ایجاد مکش پمپ به مایع عایق نیاز دارد. در نظر داشته باشید که قبل از شروع به کار، پمپ خلا باید تا حدودی با مایع عایق پر شود. این مایع بسته به نوع کاربرد می‌تواند آب، روغن یا مایع حلال باشد.

آنچه در این مقاله میخوانید:

پمپ خلا حلقه ای مایع چگونه کار می‌کند؟

پمپ‌های حلقه مایع سیستم‌های بسیار ساده‌ای هستند، اما توضیح نحوه کار آن‌ها بسیار پیچیده است؛ زیرا با وجود داشتن تنها یک قسمت در حال حرکت داخل پمپ، جریان زیادی به وجود می‌آید. با شروع به کار پمپ خلا حلقه ای مایع، پروانه درزگیر آن، مایع را با نیروی گریز از مرکز به دیواره‌های خارجی بدنه می‌رساند و حلقه‌ای از مایع را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که پروانه در موازی بدنه قرار دارد؛ برخی از تیغه‌ها به طور کامل درون مایع غوطه‌ور و بعضی دیگر تقریبا خارج از مایع هستند. ناحیه فضای خالی بدون مایع، سلول پروانه نامیده می‌شود.

پمپ خلا حلقه‌ای مایع

با بررسی یک سلول پروانه از بالای پمپ، مشاهده خواهید کرد که مایع برگشتی از نقطه مرکزی خلاف جهت عقربه‌های ساعتدر حال حرکت است که به عنوان یک پیستون مایع عمل می‌کند تا یک سلول بزرگ‌تر ایجاد کند. این مکش پمپ، عامل کشیدن هوا، گازها یا بخارات از طریق «پورت ورودی» در کنار پروانه است. پس از آن که سلول پروانه از پورت ورودی عبور کرده و به سمت درگاه تخلیه حرکت می‌کند، مایع درزگیر مجبور می‌شود که به سمت مرکز پروانه بازگردد و مرحله فشرده سازی را آغاز کند.

ا عبور سلول پروانه از درگاه تخلیه، فشرده سازی در بالاترین حد خود قرار می‌گیرد و گازها به همراه مقداری مایع عایق از طریق درگاه تخلیه به هوا منتقل می‌شوند. اگرچه نمودارها حلقه‌ای بسیار ملایم از مایعات را نشان می‌دهند؛ در حقیقت، مایع عایق بسیار متلاطم است. در نتیجه بخشی از مایع عایق همراه با گازها تخلیه می‌شود.

پیشنهاد: اگر قصد خرید پمپ وکیوم را دارید پیشنهاد میکنیم کاتالوگ محصولات پارس وکیوم را مشاهده کنید و یا از طریق شماره تماس 02166801373 برای راهنمایی و مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مقایسه پمپ خلاء حلقه‌ای مایع تک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای

موارد بالا چرخه پمپ خلا حلقه‌ای مایع تک مرحله‌ای را شرح می‌دهد. در یک عملیات، هم مکش (با جذب هوا) و هم عملیات فشرده سازی (با آزادسازی آن به هوای اتمسفر) رخ می‌دهد. پمپ‌های تک مرحله‌ای ساخته شده توسط برخی از تولید کنندگان می‌توانند تا 26 ″ HgV کار کنند؛ در حالی که برخی دیگر می‌توانند تا 28 ″ HgV و برخی دیگر تا 29 ″ HgV را نیز پشتیبانی کنند.

پمپ‌ های دو مرحله‌ای به سادگی دو مورد از این مجموعه‌ها به صورت سری هستند؛ بنابراین موارد تخلیه شده مجموعه یک به داخل درگاه مکش مجموعه دو وارد می‌شوند. پمپ‌ دو مرحله‌ای نسبت به نوع تک مرحله‌ای از راندمان مکش بالاتری (بالاتر از 23 ″ HgV) برخوردار است و به گونه‌ای طراحی شده است که در سطوح مکش بالاتر از 20 ″ HgV کار کند.

در صورت استفاده از مایعات حلال در سطح مکش بالاتر، پمپ‌های دو مرحله‌ای انتخاب بسیار بهتری برای شما خواهد بود. این موضوع مربوط به تاثیر افزایش درجه حرارت مایع عایق در دو مرحله و ارتباط آن با فشار بخار عایق در پمپ‌های مکش حلقه‌ای مایع است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با پمپ وکیوم، انواع و کاربردهای آن مقاله «انواع و کاربردهای پمپ وکیوم یا پمپ خلا« را مطالعه کنید.

پمپ خلا حلقه ای مایع با عایق حلال

پمپ‌های مکش حلقه‌ای مایع می‌توانند از هر نوع مایع سازگار با فرآیند استفاده کنند؛ به شرطی که مایع عایق دارای خواص فشار بخار مناسب باشد. اگرچه متداول‌ترین مایع عایق، آب است و پمپ گاهی اوقات تحت عنوان پمپ مکش حلقه‌ای آبی شناخته می‌شود؛ اما می‌توان تقریبا از هر مایع دیگری جز آب استفاده کرد

دومین ماده متداول عایق، روغن است. امکان استفاده از هر نوع مایع، این امکان را به شما می‌دهد تا پمپ مکش حلقه‌ای مایع برای بازیابی حلال از هر نظر ایده آل باشد. به عنوان مثال، اگر در یک دستگاه جاروبرقی از حلال خشک شده تولوئن استفاده شود، می‌توانیم از تولوئن به عنوان مایع درزگیر استفاده کرده و تا 99٪ از آن را برای استفاده مجدد بازیابی کنیم. در حقیقت وینتک پمپ‌های مکش حلقه‌ای با مایعات حلال زیر را طراحی و عرضه کرده است:

  • الکل ها: بوتانول، اتانول، ایزوپروپیل الکل (IPA) ، متانول
  • سایر حلال‌ها: استرونیتریل، دکان، DMF، هپتان، دی اکتیل-فتالات، هگزان، ایزوپروپیل الکل (IPA) ، متانول، THF، تولوئن

پمپ وکیوم حلقه ای

فشار بخار عایق در اندازه گیری سیستم مکش بسیار مهم است؛ زیرا این امر به طور مستقیم، بلکه بر ظرفیت و مکش پمپ تاثیر می‌گذارد. شما می‌توانید با استفاده از مراحل اضافی فشرده سازی مانند اجکتورها و تقویت کننده‌ها، پا فراتر از محدودیت‌های فشار بخار بگذارید. حتما از تامین کنندگان بخواهید تا منحنی عملکرد کامل پمپ مکش را با استفاده از همه نوع حلال مورد استفاده در اختیار شما قرار دهند (نه فقط یک منحنی آب). این امر به طور ویژه هنگام در نظر گرفتن یک سیستم مکش حلقه ای مایع تقویت شده، بسیار حائز اهمیت است.

معایب پمپ‌های حلقه مایع

  • این پمپ‌ها نسبت به سایر فناوری‌ها بهره‌وری انرژی کمتری دارند.
  • پمپ‌های حلقه مایع معمولا هزینه اولیه بالاتری دارند.

شرکت واکیوم پارس سیستم‌های عایق کاری شده با متانول را که در محدوده گشتاور 5 torr کار می‌کنند و سیستم‌های عایق کاری شده با آب با توان 0.03 torr را طراحی و عرضه کردیم.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *