بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

ساخت دستگاه وکیوم خانگی + چگونه پمپ وکیوم بسازیم ؟

پمپ‌های وکیوم از جمله تجهیزات پرکاربردی هستند که می‌توانند استفاده‌های متعدد صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی داشته باشند. پمپ‌ وکیوم در حقیقت برای تخلیه رطوبت و هوای داخل یک محیط خاص استفاده شده و انواع مختلفی از آن بر اساس کاربردها، ابعاد و اندازه، نوع موتور و… وجود دارند. ازآنجایی‌که مکانیسم عملکرد این دستگاه‌ها پیچیدگی بالایی ندارد، می‌توان به راحتی آن‌ها را در منزل ساخت. در ادامه مطلب روش‌های ساخت دستگاه وکیوم خانگی را با هم بررسی می‌کنیم.

اگر می‌خواهید بدور از کوچک‌ترین ریسکی، پمپ‌ وکیوم را از یک عرضه‌کننده مطمئن دریافت کنید، شرکت پارس وکیوم می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌های شما باشد. همچنین اگر در هر مرحله از خرید، با سوالی مواجه شدید، با شماره 66801373 تماس بگیرید تا متخصصان ما به شما کمک کنند تا با توجه به نیازهایتان بهترین انتخاب را داشته باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

پمپ وکیوم چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که ساختن پمپ باد چگونه انجام می‌شود، باید بدانیم که پمپ وکیوم چیست و چه کاربردی دارد. پمپ وکیوم وسیله‌ای کاربردی است که با تخلیه مولکول‌های هوا از یک محفظه آب‌بندی شده موجب ایجاد خلا نسبی می‌شود. به عبارتی پمپ خلا برای ایجاد فشار منفی کاربرد دارد. خلا ترجمه کلمه وکیوم بوده و پمپ خلا معادل فارسی (vacuum pump) است که حاکی از عملکرد این دستگاه یعنی جذب از طریق مکش و ایجاد فشار کمتر از محیط یا خلا است. پمپ خلا انجام عملیات مکش را بر عهده داشته و این فرایند را از چند دهم تا چندین متر مکعب در ساعت انجام می‎‌دهد. سیلندر و الکتروموتور پمپ وکیوم هوا با توجه به میزان وکیوم مورد نیاز طراحی می‌شود و هدف از تولید آن بیشترین بازدهی با کمترین میزان مصرف انرژی است.

ساخت دستگاه وکیوم خانگی

همان‌طور که گفته شد پمپ وکیوم وسیله‌ای است که می‌تواند گازهای موجود در یک فضا را تخلیه کند. این دستگاه می‌تواند با تخلیه مولکول‌های هوا در یک محفظه خلأ یا فشار منفی ایجاد کند. پمپ وکیوم از دو بخش اصلی و اساسی شامل Rotor و Electromotor تشکیل شده و زمانی که الکتروموتور استارت می‌خورد، حرکت دورانی از راه کوپلینگ‌های دستگاه از الکتروموتور به روتور منتقل شده و Rotor شروع به حرکت می‌کند. در این فرآیند هوا به وسیله استاتور فشرده شده و از دریچه دیگری خارج می‌شود.

چگونه پمپ وکیوم بسازیم ؟ با توجه به مکانسیم و نحوه کار پمپ‌های خلأ، ساخت پمپ آب با وسایل ساده قابل انجام است. به صورت کلی می‌توان گفت حتی یک سرنگ ساده تزریق می‌تواند به عنوان یک پمپ خلأ عمل کند. در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه وکیوم بسازیم و ا آن استفاده کنیم؛ با ما همراه باشید.

  • ساخت پمپ وکیوم خانگی با سرنگ

سرنگ می‌تواند به عنوان ساده‌ترین وسیله برای ساخت پمپ گاز خانگی مورد استفاده قرار بگیرد. مهم‌ترین ابزارها برای این کار عبارتند از:

  • یک متر لوله تراز
  • دو عدد شیر تخلیه کوچک
  • سرنگ در سایز و اندازه بزرگ

در مرحله ابتدایی ساخت پمپ باد، باید قسمت انتهایی سرنگ را به اندازه قطر شیر تخلیه سوراخ کرده و سپس شیر را با استفاده چسب محکم در سوراخ ایجاد شده تثبیت کنید.

سپس باید به اندازه 5 تا 10 سانتی‌متر از شیلنگ تراز را بریده و روی نوک سرنگ قرار داده و با استفاده از چسب یا حرارت آن را محکم و در نهایت شیر تخلیه دوم را در ورودی لوله قرار دهید. بعد از تثبیت شیر تخلیه دوم در دهانه لوله باقی مانده و یا هر اندازه‌ای از لوله که مورد نیاز است باید به طرف دیگر شیر تخلیه متصل شود. بعد از انجام این مراحل، پمپ وکیوم آماده استفاده است.

«زمانی که لازم بود هوا یا گاز یک محفظه کشیده شود می‌توان با باز و بسته کردن شیرهای تخلیه این کار را انجام داد.»

ساختن پمپ خلا

  • استفاده از پمپ باد دوچرخه برای ساخت پمپ وکیوم

از روش ساخت یک پمپ خلاء دستی می‌توان به پمپ باد دوچرخه اشاره کرد. برای این کار ابتدا باید یک پمپ باد دوچرخه تهیه کنید و قسمت بالایی آن را بردارید. بعد از باز شدن پمپ می‌بینید که در داخل پمپ یک میله و یک دیسک کوچک قرار دارد که باعث ایجاد هوا می‌شوند. برای ساخت پمپ وکیوم کوچک باید پس از باز کردن سیلندر پمپ، قطعات آن را به شکل برعکس ببندید. پس از آنکه میله و دیسک پمپ را به شکل برعکس در داخل سیلندر بستید، می‌توانید از آن به عنوان یک پمپ خلا استفاده کنید.

«لازم به ذکر است که بعد از بستن کامل پمپ باد دوچرخه می‌توانید از آن برای تخلیه فضاهای مختلف استفاده کنید.»

پیشنهاد مطالعه: یکی از ابزارهایی که مرتبا مورد استفاده قرار می‌گیرد، پمپ وکیوم آزمایشگاهی است. اگر می‌خواهید به طور کامل‌تر با این دستگاه آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ پارس وکیوم، مقاله پمپ خلا آزمایشگاهی چیست را مطالعه کنید.

  • ساخت پمپ خلا با استفاده از آمبوبگ

برای ساخت دستگاه وکیوم خانگی می‌توانید از آمبوبگ (یک وسیله پرکاربرد پزشکی) نیز استفاده کنید. خب آمبوبگ چیست؟ این وسیله، یک مخزن هوایی از جنس سیلیکون یا پلاستیک است که برای ایجاد فشار ریوی مورد استفاده قرارمی‌گیرد. همچنین یک شیر یک طرفه دارد که کیسه هوا را به صورت خودبه‌خودی پر کرده و از خالی شدن آن جلوگیری می‌کند. نکته جالب توجه در مورد این دستگاه این است که شما با یک تغییر ساده و برعکس کردن شیر یک‌طرفه آمبوبگ، می‌توانید کارایی آن را نیز تغییر دهید.

زمانی که شیر یک‌طرفه آمبوبگ برعکس بسته شود باعث مکش هوا شده و از پر شدن دوباره آن جلوگیری می‌کند؛بدین طریق شما یک پمپ خلا دست ساز دارید که می‌توانید از آن برای اهداف ساده استفاده کنید.

  • ساخت دستگاه وکیوم خانگی با ابزارهای گران‌تر اما کاربردی‌تر

علاوه بر روش‌های گفته شده برای ساخت پمپ خلا، راه‌های دیگری نیز وجود دارند؛ اما این روش‌ها هزینه بالایی دارند و ممکن است برای همه به صرفه نباشند. به عنوان مثال ساخت دستگاه وکیوم با جاروبرقی و موتور یخچال نیز امکان‌پذیر است، اما شما باید هزینه‌ای را نیز برای خرید این تجهیزات صرف کنید.

در حقیقت هر وسیله‌ای که بتواند به عنوان پمپ باد و دمنده مورد استفاده قرار گیرد، می‌توان مکانیسم آن را برعکس کرده و به عنوان یک پمپ وکیوم و خلا نیز از آن استفاده کرد. مثلا یک سشوار که المنت حرارتی آن از کار افتاده است را در نظر بگیرید؛ شما با تغییری کوچک در دریچه‌های عقبی و جلویی دستگاه می‌توانید یک دستگاه وکیوم خانگی بسازید.

پیشنهاد: یکی از محبوب‌ترین محصولاتی که مورد استقبال مشتریان قرار می‌گیرند، بلوئر است. اگر شما هم از طرفداران و خریداران این محصول هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت ما مراجعه کنید.

جمع‌بندی نهایی

پمپ وکیوم از آن دست لوازم کاربردی است که در صنایع مختلف و حتی در منازل نیز به منظور اهداف متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، برخی به دنبال ساخت وکیوم در خانه هستند تا بتوانند از مزایای این دستگاه با کمترین هزینه بهره‌مند شوند. در این مقاله ما شما را با بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های ساخت دستگاه وکیوم خانگی آشنا کنیم. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد و به تمامی سوالات شما پاسخ دهد. چننچه در مورد هریک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید در قسمت کامنت مطرح کنید تا متخصصان ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشند.

پمپ وکیوم از جمله لوازم کاربردی و پراستفاده است که در صنایع و مشاغل مختلف استفاده می‌شود. با توجه به مکانسیم عمل این وسیله می‌توان به راحتی و با استفاده از وسایل ساده خانگی آن را ساخت. برای ساخت پمپ وکیوم می‌توان از موتورهای قدیمی یخچال، جاروبرقی، سشوار، سرنگ تزریقات و … استفاده کرد. در حقیقت می‌توان با برعکس کردن فرایند و مکانسیم عملکرد هر نوع دمنده‌ای آن را به یک مکنده و پمپ وکیوم تبدیل کرد.

3 پاسخ

  1. بنظرم تمامی مطالب بالا با عجله و سرسری نوشته شده و هیچکدام از توضیحات ارائه شده قابل اجرا نمیباشند چون همگی ناقص هستند. و.چون نشان دادن کمیت احتمالا مد نظر بوده از کیفیت خبری نیست.
    بهتر بود نویسنده محترم به یک مورد اکتفا میکرد و اون رو شفاف و قابل ساخت توصیف میکرد. بجای چندین مورد. تشکر.

    1. سلام دوست عزیز با تشکر از نظر شما
      تلاش میکنیم در آپدیت های بعدی این مقاله به توضیح کامل تری از موارد فوق بپردازیم🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *