بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

پمپ پره ای چیست ؟ آشنایی کامل با پمپ های پره ای

پمپ پره ای چیست ؟ چه کاربردها و مزایایی دارد؟ پمپ باد که از کاربردی‌ترین تجهیزاتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد، می‌تواند بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی شده و انواع متفاوتی داشته باشد. در این میان، پمپ‌های پره‌ای یا کارتریجی از جمله پمپ‌های بادی هستند که می‌توانند فشار متوسطی ایجاد کرده و جریان خروجی با دبی ثابت یا دبی متغیر تولید کنند.

در اصل پمپ‌ها بر اساس نحوه انتقال انرژی به دو دسته جابجایی مثبت و دینامیک تقسیم می‌شوند؛ در این میان، پمپ پره‌ای یکی از زیرمجموعه‌های پمپ جابجایی مثبت است که در ادامه به بررسی بیشتر آن، انواع پمپ پره‌ای، کاربردها و مزایا و معایب آن می‌پردازیم.

اگر قصد خرید پمپ وکیوم یا پمپ خلا دارید و می‌خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید، سایت پارس وکیوم یکی از بهترین انتخاب‌های شما خواهد بود. همچنین شما با تماس با شماره 66801373-021 می‌توانید با مشاوران و متخصصان ما صحبت کنید تا شما را برای خرید راهنمایی کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

پمپ پره ای چیست ؟

پمپ پره ای (vane pumps) که با نام پمپ کارتریجی (cartridge pumps) نیز شناخته می‌شود، نوعی از پمپ‌های باد دورانی و جابجایی مثبت هستند که می‌توانند به شکلی متناوب انرژی را به سیالات منتقل کنند. این پمپ‌ها از پره‌هایی ساخته شده‌اند که بر روی روتوری در حال دوران نصب شده و در داخل یک محفظه ثابت (استاتور) قرار گرفته‌اند. ساختار داخلی این پمپ‌ها به نحوی است که دایره‌های روتور و استاتور، هم‌مرکز نیستند. به همین دلیل در انتهای تیغه‌ها، فنرهایی تعبیه شده تا در یک چرخش کامل روتور، پره‌ها همیشه در تماس با استاتور باشند.

«لازم به ذکر است که در مرکز روتور شافتی وجود دارد که توسط الکتروموتور، پمپ را به چرخش درمی‌آورد.»

معرفی انواع پمپ های پره ای

پمپ کارتریجی یا پره ای را می‌توان بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی کرد؛ به همین دلیل انواع متعددی از آن‌ها وجود دارند که می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند. به صورت کلی می‌توان این پمپ‌ها را از نظر دبی به دو دسته تقسیم کرد:

  1. پمپ‌های دبی ثابت
  2. پمپ‌های دبی متغیر

همچنین از نظر ساختار و ساختمان داخلی ، پمپ پره ای را می‌توان به پمپ‌های متعادل و پمپ‌های نامتعادل تقسیم‌بندی کرد.

  1. در پمپ‌های متعادل روتور داخل یک محفظه بیضوی به چرخش درمی‌آید و مجراهای ورودی و خروجی متقابل هستند که باعث تعادل بیشتر آن خواهد شد.
  2. در پمپ‌های نامتعادل یا نامتقارن چنین تعادلی وجود ندارد و همین امر باعث می‌شود که پمپ‌های متقارن، استهلاک کمتری در مقایسه با پمپ‌های نامتقارن داشته باشند.

آشنایی با ویژگی‌های پمپ کارتریجی

امروزه انواع پمپ های پره ای مختلفی در بازار وجود دارد که می‌تواند در زمینه‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی کاربرد داشته باشند. هر کدام از این دستگاه‌ها ویژگی‌های متعددی دارند که به شما کمک می‌کنند به بهترین شکل، مشکلات و دغدغه‌های خود را کنار بگذارید. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های پمپ پره ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از قیمت مناسب و به صرفه
  • اشغال فاضی محدود به دیلی طراحی خاص
  • بالا بودن میزان راندمان و بازدهی
  • امکان تعویض کارتریج
  • بالا بون طول عمر پمپ پره ای
  • کم بودن میزان آلودگی صوتی و صدای تولید شده
  • برخورداری از یک روتر شکاف دار که پره‌های پمپ در آن‌ها جای گرفته و به صورت نیروی گریز از مرکز کار می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: انواع مختلفی از پمپ باد وجود دارد که هر کدام امتیازات و و مزایای متعددی را در اختیار شما می‌گذارند. ما در مقاله‌ای تحت عنوان معرفی انواع پمپ باد تمامی این موارد را بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

پمپ کارتریجی چیست

کاربرد پمپ پره ای چیست ؟

همانطور که گفتیم روند کاری پمپ های پره ای ( پمپ کارتریجی ) به گونه‌ای است که پس از عبور از مجرای عبوری و با افزایش فضای بین روتور و محفظه سیال و در نهایت کاهش فشار، سیال به سمت داخل مکیده می‌شود. در انتهاب نیز برای رسیدن به تعادل، تلاش می‌شود تا با کاهش فضا و اضافه شدن فشار، هیدرولیک به بیرون انتقال پیدا کند.

پمپ تیغه ای یا پره ای کاربردهای متعددی دارند که مهم‌ترین آن‌ها، موارد زیر را شامل می‌شود:

  • صنعت چوب
  • صنایع پزشکی
  • صنعت غذا و دارو
  • صنعت خودروسازی
  • صنعت رنگ و چسب
  • بالا بودن ویسکوزیته سیال
  • وجود حالت سایندگی سیال
  • صنعت تولید لوله‌های پلیمری
  • کاربرد در زمانی که فشار کاری مدار بالا است

مزایا پمپ پره ای چیست ؟

پمپ کارتریجی درست مانند دیگر انواع پمپ‌های باد، از مزایا متعددی برخوردار است که می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند. از جمله مهم‌ترین این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طول عمر بالا
  • آلودگی صوتی کمتر
  • هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین
  • اشغال کردن فضای کم و مناسب برای محیط‌های محدود کاری
  • برخورداری از قیمت مناسب و در نتیجه به صرف بودن خرید آن‌ها
  • بیشتر بودن راندمان و بازدهی پمپ پره ای در مقایسه به پمپ‌های دینامیکی
  • و…

مزایای استفاده

معایب استفاده از پمپ تیغه ای

انواع پمپ های پره ای در کنار تمام مزایایی که در اختیار شما می‌گذارند، از معایبی نیز برخوردارند که آشنایی با آن‌ها به خرید بهتر شما کمک می‌کند. از جمله مهم‌ترین این موارد، عبارتند از:

  • عدم پمپاژ سیالات جامد و ساینده
  • عدم پمپاژ سیالات در فشارها بالا
  • عدم پشتیبانی و پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا
  • و…

پیشنهاد: یکی از دیگر محصولات پرطرفدار پارس وکیوم، بلوئر هوا است که مشتریان زیادی به آن نیاز دارند. اگر شما هم قصد خرید بلوئر هوا را دارید، به سایت ما سر بزنید.

آشنایی با روش کار پمپ پره ای

عملکرد پمپ‌های هیدرولیک پره‌ای بسیار ساده است؛ از آنجایی که روتور پمپ دارای شیارهای شعاعی است، با اتصال به محور متحرک در درون رینگ بادامکی به چرخش در آمده و نیروی گریز از مرکز ایجاد شده باعث بیرون راندن تیغه‌های موجود در شیار روتور می‌شوند. در نهایت نیز تیغه‌های موجود در شیار با سطح رینگ در تماس خواهند بود.

در اصل پمپ های پره ای برای انتقال سیالات از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌کنند که توسط الکتروموتور کوپل شده با شفت پمپ کارتریجی ایجاد شده است. روش کار این پمپ‌ها به این شکل است که در ابتدا در نیم دور اول، فضای بین روتور و رینگ بادامکی افزایش یافته و باعث انبساط حجمی و در نهایت کاهش فشار و ایجاد مکش می‌شود. سپس در نیم دور دوم نیز تیغه‌ها به داخل شیار برگشته و کاهش حجم ایجاد شده باعث حرکت سیال به طرف مجرای خروجی می‌شود.

«به یاد داشته باشید که اگر جریان خروج از مرکز بین محور روتور و رینگ بادامکی صفر شود جریانی در خروجی ایجاد نمی‌شود.»

سخن پایانی

در این مقاله توضیح دادیم که پمپ پره ای یا کارتریجی نوعی از پمپ‌های جابجایی مثبت هستند که با استفاده از نیروی گریز از مرکز سیالات را منقل می‌کنند. این پمپ‌ها براساس فاکتورهای مختلفی به انواع مختلفی همچون پمپ پره‌ای متقارن، نامتقارن، دبی ثابت و دبی متغیر تقسیم می‌شوند.

نکته مثبت این پمپ‌ها این است که از نظر اقتصادی کاملا مقرون‌به‌صرفه بوده، از راندمان بالایی برخوردارند، صدای کمی تولید کرده و به‌راحتی تعمیر می‌شوند. تمامی این موارد باعث می‌شوند که پمپ تیغه ای به یکی از انتخاب‌های اول خریداران تبدیل شود.

در این مقاله تلاش کردیم تا به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که پمپ پره ای چیست و در چه مواردی باید از آن استفاده کرد. اگر در مورد هر یک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      پمپ های پره ای انواعی از پمپ ها هستند که مزایا و معایبی دارند که در مقاله به آن اشاره شده است. طول عمر پایین تر ارتباطی به نوع پمپ ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *