بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کاسه نمد چیست + راهنمای انتخاب کاسه نمد کمپرسور

تجهیزات صنعتی مختلف از قطعات مختلفی تشکیل می‌شوند و هرکدام از این قطعات می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوتی داشته باشند و وظایف مختلفی انجام بدهند. یکی از قطعاتی که تقریباً در بسیاری از دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی وجود دارد کاسه نمد است. وظیفه اصلی کاسه نمدها جلوگیری از نشتی روغن و سیالات در بخش‌های مختلف دستگاه‌ها است و با آب‌بندی کردن مواضع مربوطه می‌تواند به بهبود عملکرد و راندمان دستگاه کمک کرده و باعث افزایش طول عمر آنها شوند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کاسه نمد کمپرسور، انواع آنها و نکات مهم در خرید آنها پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله به آن پرداخته می‌شود:

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد که در زبان انگلیسی با نام oil seal یا radial shaft seal شناخته می‌شود یکی از قطعات بسیار کاربردی است که می‌تواند در بسیاری از سیستم‌های هیدرولیکی مانند کمپرسورها، پیستون‌ها و … به کار برود. کاسه نمد با هدف آب‌بندی سیستم‌ها استفاده می‌شود و از نشت کردن روغن در شفت‌ها و … جلوگیری می‌کند و از آنها در برابر ورود گردوغبار و آلودگی‌های مختلف محافظت می‌نماید. کاسه نمد به صورت کلی شامل دو بخش مختلف است که یک بخش سخت و فلزی خارجی و بخش داخلی انعطاف‌پذیر است. عایق‌کاری و آب‌بندی قطعات بر عهده بخش داخلی و انعطاف‌پذیر کاسه نمد است و جنس این بخش می‌تواند از پلاستیک باشد. در حقیقت می‌توان گفت کاسه نمد 4 وظیفه اصلی دارد که به شرح زیر هستند:

  1. پیشگیری از هدر رفتن روغن با ممانعت از نشت کردن آن.
  2. جلوگیری از ورود آلودگی و ذرات گردوغبار به داخل اجزای روغنی.
  3. جلوگیری از نفوذ آب به داخل اجزا و تداخل آب و روغن.
  4. جلوگیری از تماس اجزای فلزی دوار و ایجاد اصطکاک بین آن‌ها و کمک به روان کار کردن آنها.

پیشنهاد: از دیگر محصولاتی که عموما توسط بخش عظیمی از مشتریان خریداری می‌شود، پمپ وکیوم است. برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا در واتساپ به شماره 09226431108 پیام دهید.

نحوه عملکرد کاسه نمد

در حقیقت عملکرد کاسه نمد بسیار ساده است و لبه آن بر روی بخش دوار (معمولا شفت) قرار گرفته و جداره بیرونی نیز در محفظه نگه‌دارنده به صورت فشرده چفت می‌شود و به این ترتیب کاسه نمد در جای خود قرار می‌گیرد. به عبارت بهتر کاسه نمد از طریق عمل پمپ کردن در محل تماس لبه و سطح شفت، از نشتی جلوگیری می‌کند. جهت پمپ می‌تواند نسبت مستقیمی با جهت پروفایل فشاری داشته باشد و این پروفایل فشاری توسط طراحی هندسه لبه کنترل خواهد شد و این باعث می‌شود که گرادیان فشاری بزرگ‌تری در بخش روغنی لبه ایجاد شود هر چند که این گرادیان فشار فقط یک جنبه از نحوه عملکرد کاسه نمد به شمار می‌رود.

جنبه دوم نیز قرار گرفتن یک لایه‌ از یک فیلم روغنی بین لبه کاسه‌نمد و سطح شفت است و جنبه سوم هم می‌تواند به تشکیل ناهمواری‌ها بر روی لبه کاسه‌نمد اختصاص داده شود. این ناهمواری‌ها به نحوی قرار خواهند گرفت که سیال را به طرف بخش روغنی پمپ می‌کنند.

کاسه نمد

کاربردهای کاسه نمد

در اصل مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد کاسه نمدها آب‌بندی قطعات و جلوگیری از نفوذ گردوغبار به داخل آنها و جلوگیری از نشتی سیال است. به صورت کلی از کاسه نمد کمپرسور، کاسه نمد خودرو و … در سیستم‌هایی استفاده می‌شود که دارای حرکات دوا، نوسانی و رفت و برگشتی باشند.

  • در حرکت دوار جهت چرخش در این سیستم‌ها برای آب‌بندی اهمیت بالایی دارد و شفت ممکن است به صورت ساعت‌گرد، پادساعت‌گرد یا در هر دو جهت بچرخد.
  • در حرکت نوسانی شفت در یک قوس با زاویه‌ای معین نوسان خواهد کرد.
  • در حرکت رفت و برگشتی شفت به صورت رفت و برگشت به محفظه وارد و از آن خارج می‌گردد.

انواع کاسه نمد

کاسه نمدها می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند. از جمله رایج‌ترین انواع کاسه نمدها می‌توان به کاسه نمد گریس، کاسه نمد روغن، کاسه نمدهای فنری و کاسه نمدهای بدون فنر اشاره کرده که هرکدام از ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف برخوردارند. از نظر طراحی و شکل ظاهری نیز این قطعات می‌توانند شامل انواع مختلف همچون کاسه نمد نوع S، کاسه نمد نوع SN، کاسه نمد نوع T، کاسه نمد نوع TN، کاسه نمد نوع V، کاسه نمد نوع K، کاسه نمد نوع D و کاسه نمد نوع U اشاره کرد که هرکدام می‌توانند برای نگهداری روغن، نگهداری گریس و جدا کردن سیالات از هم استفاده شوند. از نظر اندازه و سایز نیز این قطعات می‌توانند تنوع بسیار زیادی داشته باشند و هرکدام در سیستم‌های مختلفی به کار بروند.

از نظر کاربرد نیز این قطعات تنوع بالایی دارند که رایج‌ترین آنها شامل سر میل‌لنگ و ته میل‌لنگ، کمپرسور هوا، فانوسی، گیربکس، الکتروموتور، جک هیدرولیک، لاستیک گیت سوپاپ، شفت ورودی گیربکس، لیور دنده، سیلیکون، گرافیت، کربنی، گردگیر دولب، استیل کربن، آلمانی، دو طرف فنردار، ضد اسید، پمپ آب، چرخ، ماشین، دستگاه سی ان سی، ژنراتور، وایتون، پلوس گیربکس، کاسه نمد شیر فرمان، ضد سایش و اینچی و … هستند.

راهنمای انتخاب کاسه نمد کمپرسور

کمپرسورها از جمله تجهیزات پرکاربردی هستند که امروزی در بسیاری از صنایع استفاده‌های متعددی دارند و از آنجایی که بسیاری از آنها از نوع روغنی هستند از کاسه نمد برای جلوگیری از نشتی و آب‌بندی آنها استفاده می‌شود. برای انتخاب کاسه نمد کمپرسور لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • دما از مهم‌ترین عوامل مؤثر در انتخاب کاسه نمد است چراکه دماهای بالا ممکن است به این قطعه آسیب وارد کند و باید بر اساس دمای قطعات اقدام به خرید آن کرد.
  • سرعت کار دستگاه و چرخش شفت‌ها از دیگر عوامل مؤثر در انتخاب کاسه نمد است.
  • میزان اختلاف فشار در لایه‌های داخلی و بیرونی
  • نحوه قرارگیری عمودی و افقی کاسه نمد
  • نوع سیال می‌تواند در تعیین جنس و نوع کاسه نمد مؤثر باشد.
  • انطباق داشتن شفت با جداره داخلی و …

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

مهم‌ترین دلایل خراب شدن کاسه نمدها

کاسه نمد همانند بسیاری از قطعات دیگر کمپرسورها از یک طول عمر مشخص برخوردار است و لازم است که بعد از مدتی و در صورت آسیب دیدن تعویض شود. از جمله مهم‌ترین دلایلی که باعث آسیب دیدن و عدم عملکرد مناسب کاسه نمدها می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کیفیت پایین تولید کاسه نمد می‌تواند از اصلی‌ترین دلایل خراب شدن آنها باشد.
  • یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن کاسه نمد خشک کار کردن آن است که باعث فرسایش آن و در نتیجه نشتی می‌شود.
  • دلیل دوم افزایش دمای بیش‌ازحد است چراکه کاسه نمدها می‌توانند تا یک دمای مشخص را تحمل کنند و با افزایش دما احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد.
  • از دست دادن خاصیت ارتجاعی که به دلیل کار کردن بیش‌ازحد کاسه نمد خواهد بود.
  • نصب و جا زدن غیراصولی کاسه نمد از دیگر دلایل خرابی و آسیب دیدن آن است.
  • استفاده از روغن بی‌کیفیت در سیستم‌ها می‌تواند باعث خراب شدن کاسه نمد شود.

از جمله مهم‌ترین علائم و نشانه‌های خراب شدن کاسه نمد کمپرسور می‌توان به مواردی همچون ایجاد سروصدای بیش‌ازحد، کم شدن سطح روغن دستگاه، نشستن گردوخاک در اطراف کاسه نمد، مسدود شدن سوپاپ‌های هوا، پایین آمدن راندمان کمپرسور و … اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: در مقاله‌ای که توسط متخصصان پارس وکیوم تهیه شده است، به بررسی کامل مشکلات کمپرسور باد پرداخته‌‎ایم و همه مواردی که ممکن است علت خراب شدن کمپرسور باشد را به طور کامل شرح داده‌ایم، اگر نیازمند اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله “مشکلات کمپرسور باد + علت روغن دادن کمپرسور باد” را مطالعه کنید.

انواع کاسه نمد

فاکتورهای تعیین کننده در قیمت کاسه نمد کمپرسور

همانطور که گفته شد کاسه نمدها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند و انواع مختلفی دارند به همین دلیل قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود. از جمله مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در تعیین قیمت کاسه نمد کمپرسور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع روان کار
  • سرعت دورانی کمپرسور
  • وضعیت شفت کمپرسور که به صورت افقی یا عمودی خواهد بود
  • میزان اصطکاک کاسه نمد و میزان حرارت ناشی از این اصطکاک
  • محیط کار استفاده از کمپرسور و کاسه نمد
  • جنس کاسه نمد و طراحی آن
  • برند و شرکت سازنده کاسه نمد
  • قدرت تحمل سختی کاسه نمد
  • میزان فشار شعاعی
  • هم‌ترازی محور شفت و حفره و …

جمع‌بندی نهایی

کاسه نمد به قطعه‌ای گفته می‌شود که برای آب‌بندی سیستم‌ها و جلوگیری از نشت روانکار استفاده می‌شود و می‌تواند از قطعات سیستم در برابر آلودگی‌ها و گردوغبار محافظت کند. کاسه نمد می‌تواند بر اساس فاکتورهایی همچون نوع کاربرد، طراحی، جنس و … به انواع مختلفی تقسیم شوند. قیمت کاسه نمد کمپرسور نیز تحت تأثیر عواملی همچون میزان تحمل حرارت و فشار، برند و شرکت سازنده، سرعت دورانی دستگاه و … قرار داد.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *