بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

آنچه درباره کمپرسور تیغه ای باید بدانید

کمپرسورهای تیغه‌ای برای مدت زیادی است که در صنایع خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند و در موارد مختلفی به غیر از کمپرسور هوا کاربرد دارند. اولین باری که از پمپ‌های تیغه‌ای، نام برده شد در کتاب یک مهندس ایتالیایی به نام آگوستینو راملی بود که در سال 1588 چاپ شد. در ادامه کمپرسورهای تیغه‌ای در سال 1876 توسط چارلز سی بارنز، مهندس کانادایی ثبت اختراع شد و به طور کلی، اعتبار خود را در عرصه طراحی مدرن پس از آن کسب کرد.

اولین کمپرسور تیغه ای از اوایل دهه 1900 تولید شده و تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها در کاربردهای خودرو و سیستم‌های هیدرولیکی، بسیار محبوب هستند. برای ایجاد توان در فرمان اتومبیل شما نیز احتمالاً از یک پمپ تیغه‌ای استفاده می‌شود. در دنیای کمپرسورها و جاروهای برقی، آنها هنوز هم رایج هستند؛ اما محبوبیت سابق را ندارند.

نحوه فشرده سازی هوا توسط کمپرسورهای تیغه ای

این نوع کمپرسورها دارای یک تیغه استوانه‌ای درون محفظه هستند که این محفظه دارای شکاف‌هایی است که درون تیغه‌ها قرار دارند. در نظر داشته باشید که تیغه‌ها می‌توانند داخل و خارج محفظه شوند. روتور به صورت خارج از مرکز درون محفظه تنظیم شده است؛ به طوری که یک طرف محفظه را تقریبا لمس می‌کند. با چرخش روتور، تیغه‌ها توسط نیروی گریز از مرکز به بیرون پرتاب می‌شوند تا این که محفظه را لمس کنند. اگر پمپ توسط روغن روانکاری می‌شود؛ یک نوار نازک از روغن بین تیغه و محفظه وجود خواهد داشت.

کمپرسورهای تیغه‌ای

با ورود هوا به داخل بخش ورودی، باد در بین تیغه‌ها به دام می‌افتد و با چرخش روتور، حجم هوای به دام افتاده به تدریج کاهش می‌یابد؛ در ادامه، کاهش حجم باعث افزایش فشار می‌شود. تیغه‌ها معمولاً قطعات کوچکی از فیبر کربن یا کامپوزیت گرافیتی هستند؛ اما بسته به کاربرد ممکن است از مواد مختلفی ساخته شوند. آن‌ها اکثراً مستطیل شکل هستند و گاهی اوقات دارای برش‌های زاویه‌دار در یکی از لبه‌های بلند خود هستند. اگر به دنبال یک کمپرسور تیغه ای هستید؛ می‌توانید هم از یک گزینه روغن کاری شده و هم بدون روغن استفاده کنید. انتخاب نوع آن بسته به نوع کاربری شما، چرخه کارکرد و ترجیح شما برای تعمیر و نگهداری متغیر است.

در صورت استفاده از یک پمپ روغن کاری شده از نقطه نظر تعمیر و نگهداری می‌توانید به راحتی روغن، جداکننده و در صورت نیاز فیلتر روغن را بطور مداوم تعویض کنید. در صورت استفاده از پمپ بدون روغن، تیغه‌ها را می‌توانید در حین تعمیر تعویض کنید. تعویض تیغه‌ها هزینه بر است، اما آنها خیلی کمتر از تعویض روغن و فیلترها در پمپ‌های روغن کاری شده نیاز به تعویض دارند. چرخه کارکرد شما مشخص خواهد کرد که در درازمدت کدام گزینه مقرون به صرفه‌تر است. تیغه‌های چرخنده یک فناوری قدیمی بوده که هنوز هم در عرصه کمپرسورهای هوا و مکنده‌ها رایج است. با این حال، در حال حاضر فناوری‌های دیگری نیز وجود دارند که کارایی بهتری دارند.

بیشتر بدانید : ” پمپ خلا آزمایشگاهی چیست؟

کارایی کمپرسور تیغه ای و تفاوت آ‌ن‌ها با سایر دستگاه‌ها

در کاربردهای با فشار بالاتر (بالای 80 psi)، یک کمپرسور پیچی دوار معمولا می‌تواند، کارآمدتر باشد. هزینه اولیه برای خرید هر دو مورد دوار و تیغه‌ای بسیار نزدیک است و هزینه‌های نگهداری آن‌ها نیز تقریباً یکسان است، بنابراین در اغلب موارد، شما بهتر است یک کمپرسور پیچی ​​دوار را انتخاب کنید.

در کاربردهای با فشار کمتر و مکنده‌ها، یک پمپ چنگکی معمولا همین کار را با کارایی بیشتری انجام می‌دهد. با این حال، پمپ‌ پنجه‌ای بسیار گران‌تر از پمپ‌های چنگکی هستند. شما باید میزان صرفه جویی در مصرف انرژی و نیاز به نگهداری کمتر پمپ‌های چنگکی در مقایسه با مدل‌های تیغه‌ای را برای بازگشت سرمایه مورد نظر خود محاسبه کنید.

بنابراین اگر به دنبال خرید یک کمپرسور تیغه‌ای چرخشی برای فشرده سازی هوا یا ایجاد مکش هستید، با متخصصین ما در واحد فروش پارس وکیوم تماس بگیرید، شاید گزینه‌های بهتری برای شما وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که قیمت اولیه تجهیزات مورد نظر خود را بررسی کنید. فقط مقایسه قیمت دو قطعه از تجهیزات که قصد خریداری دارید؛ یک استراتژی نامناسب به حساب می‌آید و در نهایت هزینه بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. شما باید هزینه کل از جمله هزینه‌های نگهداری و صرفه جویی در مصرف انرژی را با یکدیگر مقایسه کنید.

اشتباه نکنید، پمپ‌های تیغه‌ای کاربردهای خاص خود را دارند و بعضی اوقات آنها محصول مناسبی هستند که بهترین سازگاری را برای انجام کار مورد نظر شما دارند. نقش موثر آن‌ها در دنیای خودروسازی و سیستم‌های هیدرولیکی کاملا پذیرفته شده است. با این حال با ظهور فن آوری‌های جدید و کارآمدتر، نقش نوع تیغه‌ای در عرصه کمپرسورهای هوا و سیستم‌های مکنده به سرعت در حال فراموشی است.