بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور دو مرحله ای چیست؟

پارس وکیوم بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات صنعتی مانند کمپرسور، پمپ هوا و بلوئر هوا در ایران است که محصولاتی مقرون به صرفه و رقابتی را با کیفیتی جهانی در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد. پمپ وکیوم از جمله محصولات محبوب پارس وکیوم است که کارایی فوق‌العاده‌ای را به شیوه‌ای بسیار بهینه فراهم می‌آورد. در صورتی که به دنبال گزینه‌ای مناسب برای کارگاه یا کسب و کار خود هستید، با مشاورین پارس وکیوم تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

کمپرسور دو مرحله ای چیست؟

تاسیسات و صنایع مدرن امروزی با چالش‌های متعددی روبرو هستند. مسائلی مانند بهینه ساختن میزان تولید، کاهش میان تجهیزات مختلف کارخانه‌ای، سیستم هوای فشرده بیشترین فرصت را برای بهبود و صرفه‌جویی در هزینه‌ها به وجود می‌آورد. شرکت‌های تولیدی زیادی وجود دارند که انواع مختلفی از کمپرسور را روانه بازار می‌کنند. 

تمامی کمپرسورهای هوا بر اساس یک اصل کلی کار می‌کنند:

  • آن‌ها انرژی را از یک منبع مشخص
  • مانند موتور الکتریکی، گازوئیلی یا دیزلی
  • به هوای تحت فشار تبدیل می‌کنند که در ابتدا ذخیره و سپس رها می‌شود.

در این مطلب به بررسی کمپرسور دو مرحله ای پرداخته و نکاتی را در مورد عملکرد و کارایی آن‌ها مرور خواهیم کرد.

Two stage compressor

تفاوت کمپرسور تک مرحله ای کمپرسور دو مرحله ای

کمپرسور تک مرحله‌ای مانند برخی از مدل‌های کمپرسور اسکرو سال‌هاست که کارایی خود را در صنایع مختلف ثابت کرده است. فرایند فشرده سازی هوا در این دستگاه‌ها با مکش هوا به داخل سیلندر آغاز می‌شود. در مرحله بعد، هوای به دام افتاده در مدت زمانی کوتاه تا حدود 120 psi فشرده می‌گردد. سرانجام هوای فشرده به سمت مخزن ذخیره‌سازی انتقال می‌یابد تا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد. این فرایند در کمپرسور دو مرحله‌ ای یک تفاوت عمده دارد: هوای فشرده به مخزن ذخیره‌سازی ارسال نمی‌شود و برای دومین بار به پیستون کوچکتر راه می‌یابد تا در حدود 175 psi فشرده گردد. هوای فشرده شده از آنجا به مخزن ذخیره‌سازی می‌رسد که می‌تواند توان و فشار بسیار زیادی را تولید کند.

کمپرسورهای دو مرحله ای در مقایسه با انواع دیگر قدرت هوای بالاتری را تولید می‌کنند و همین امر آن‌ها را به گزینه‌ای بهتر برای عملیات در مقیاس بزرگ و فعالیت‌های دائمی تبدیل می‌سازد. در هر حال، این کمپرسورها معمولا قیمت بالاتری دارند و بیشتر برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ مناسب هستند. ظرفیت بیشتر در کارگاه‌های صنعتی، کارخانه‌های پرس‌کاری و سایر کارخانه‌هایی که به توان زیادی نیاز دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر بیشتر آن‌ها از کمپرسور دو مرحله ای برای فعالیت‌های خود بهره می‌برند.

مزایای استفاده از کمپرسور دو مرحله ای

برخی از مزایای عمده کمپرسورهای دو مرحله ای عبارت‌اند از:

  •  نیاز ناچیز به تعمیر و نگهداری: به لطف اجزاء مناسب و دمای پایین‌تر، اجزاء این کمپرسور هوا استهلاک چندانی ندارند. در نتیجه، نیازی به تعمیر و نگهداری دائمی این دستگاه‌ها نبوده و از طول عمر بسیار بالایی برخوردار هستند.
  •  صرفه‌جویی در مصرف انرژی: استفاده از کمپرسور دو مرحله ای روی تنظیمات پایین به انرژی بسیار کمتری در مقایسه با دستگاه‌های معمولی نیاز دارد، حتی اگر چرخه‌های خنک‌کننده آن بیشتر طول بکشد.
  • نوسانات کمتر دما: کمپرسور دو مرحله ای می‌تواند برای مدتی طولانی هوا را با فشاری ثابت در اختیار شما قرار دهد، بدون آنکه ذره‌ای نوسانات دمایی را تجربه کنید.
  • بهبود کارایی: استفاده از کمپرسور دو مرحله ای به معنی کار بیشتر در مدت زمانی کمتر است که به نوبه خود باعث کاهش هزینه‌های عملیاتی خواهد شد.
  • رطوبت کمتر در هنگام کار با کمپرسور: هوای خنک‌تر دارای رطوبت کمتر است. رطوبت در هوای فشرده می‌تواند منجر به خرابی تجهیزات شود. این مسئله در کمپرسور دو مرحله ای به هیچ عنوان مشکلی به وجود نمی‌آورد.
  • اندازه مناسب: اندازه کمپرسور دو مرحله ای در مقایسه با دستگاه‌های تک مرحله ای چندان بزرگ‌تر نیست و در همان حال فشار هوای بیشتری را به شما ارائه می‌دهند. 

کاربردهای کمپرسور دو مرحله ای

ویژگی‌های منحصر به فرد کمپرسور دو مرحله ای باعث شده است که استفاده از آن در بسیاری از صنایع بسیار کارامد باشد. کارهایی مانند نجاری، میخکوبی، حفاری، سنباده‌زنی، فلزکاری، برش زدن، سنگ‌زنی، مونتاژ و نگهداری خودرو، رنگ‌آمیزی، تولید غذا و نوشیدنی، قالب گیری، بسته‌بندی، پودر کردن مواد، خرد کردن و غیره تنها بخشی از کاربردهای پرشمار این دستگاه کارامد هستند. 

کمپرسور دو مرحله ای

نکاتی مهم قبل از خریداری کمپرسور دو مرحله ای

اگر ضرورت استفاده از کمپرسور دو مرحله ای برای شما ثابت شده است، احتمالا به این فکر می‌کنید که دستگاه مورد نظر خود را باید بر اساس چه معیارهایی برگزینید. زمانی که چنین مسائلی را از نظر می‌گذرانید، موارد زیر را نیز مرور کنید:

  • فشار مورد نیاز

قبل از در نظر گرفتن هر چیز دیگری، فشار مورد نیاز برای کار خود را به صورت کامل مشخص کنید. از آنجا که هوا در کمپرسورهای دو مرحله ای با شدتی بیشتر نگه داشته می‌شود، فشار نهایی بسیار بیشتر از دستگاه‌های مشابه است. اگر به فشار بیش از 100 psi برای کارگاه خود نیاز دارید، باید سراغ این کمپرسورها بروید.

  • حجم هوای مورد نیاز 

کمپرسور دو مرحله ای میزان بسیار زیادی از هوا را بدون هرگونه مشکلی ذخیره می‌کند. همچنین ماشین‌آلات و تجهیزاتی که برای مدت زمانی طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، به مخزنی بزرگ‌تر برای ذخیره‌سازی هوا نیاز دارند.

  • کنترل دمای هوا

بیشتر مدل‌های کمپرسور دو مرحله ای می‌توانند دمای هوای تولیدی را تنظیم کنند. این دستگاه‌ها در هنگام عبور هوا از هر محفظه آن را خنک می‌کنند و هوای خروجی را با دمایی پایین‌تر در اختیار شما می‌گذراند. اگر دمای بیشتر باعث آسیب رساندن به ابزار شما می‌شود، چنین دستگاه‌هایی را انتخاب کنید.

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید بااطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

  • فضای قابل استفاده در محیط کار

به صورت کلی، کمپرسورهای تک مرحله ای در مقایسه با کمپرسورهای دو مرحله ای فضای کمتری را اشغال می‌کنند. به همین دلیل است که بیشتر صاحبان مشاغل خانگی به دنبال استفاده از دستگاه‌های تک مرحله ای هستند. از سوی دیگر، کمپرسورهای دو مرحله ای خروجی بالاتری دارند و کاربردهای صنعتی سنگین‌ را بهتر پشتیبانی می‌کنند.

  • بودجه مورد نظر

هزینه مورد نظر برای خرید کمپرسور را باید در مقایسه با طول عمر آن‌ها در نظر بگیرید. کمپرسور دو مرحله ای از این جهت به صرفه‌تر است که هوای فشرده را با کار مکانیکی کمتری تولید می‌کند و به همین دلیل طول عمر بالاتری دارد.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *