بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

با کاربرد هواکش محوری یا آکسیال آشنا شوید

هواکش‌ها از جمله تجهیزات کاربردی و مؤثری هستند که برای تهویه هوا استفاده می‌شوند و می‌توانند در صنایع و مشاغل مختلفی استفاده شوند. این تجهیزات همچنین می‌توانند برای کنترل دمای محیط استفاده شوند. هواکش آکسیال در حقیقت اولین فنی است که توسط انسان ساخته شده است و قابلیت‌های منحصربه‌فردی همچون خارج کردن هوای آلوده، فراهم کردن هوای تازه، خروج دود، گاز، گرد و غبار و … دارد. هواکش‌های آکسیال معمولاً در تمامی خانه‌ها وجود داشته و برای تصفیه هوا استفاده می‌شوند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به فن‌های آکسیال و کاربرد و همچنین نحوه عملکرد آنها پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

هواکش آکسیال چیست؟

فن آکسیال (Axial Fan) در حقیقت به نوعی دستگاه تهویه گفته می‌شود که هوا در داخل آن به صورت موازی با محور پروانه جریان دارد. راندمان این فن‌ها می‌تواند 70 تا 80 درصد باشد و تعدادی از آنها نیز می‌توانند به راندمان 90 درصد برسند. هواکش‌های آکسیال می‌توانند با توجه به نوع طراحی خود انواع مختلفی داشته باشند که مهم‌ترین آنها شامل فن آکسیال پروانه‌ای یا فن ملخی (Axial Propeller Fan)، فن آکسیال پره‌ای (Vane Axial Fan) و فن آکسیال لوله‌ای یا اگزاست فن کانالی (Tube Axial Fan) هستند.

پیشنهاد مطالعه: ما در مقاله‌ای از بلاگ پارس وکیوم به توضیح انواع فن از جمله فن حلزونی پرداخته‌ای پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با انواع فن این مقاله را مطالعه کنید.

این فن‌ها از نظر هوادهی و انتقال جریان هوا نیز می‌توانند به دو دسته اصلی شامل فن آکسیال کانالی خمیده به جلو (جلو زن) و فن آکسیال کانالی خمیده به عقب (عقب زن) تقسیم می‌شوند. همچنین این فن‌ها از نظر نوع کاربردی می‌توانند به دو دسته اصلی شامل فن آکسیال صنعتی و فن آکسیال تأسیساتی تقسیم می‌شوند.

فن محوری یا axial fan

کاربردهای فن آکسیال

همان‌طور که گفته شد فن‌های آکسیال می‌توانند بر اساس نوع طراحی انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای متفاوتی داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای این فن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
از مهم‌ترین کاربردهای فن آکسیال پروانه ملخی می‌توان به مواردی همچون استفاده به‌عنوان اگزاست فن‌های دیواری، استفاده به‌عنوان فن‌های آکسیال سقفی، استفاده به‌عنوان مبدل‌های حرارتی برج خنک‌کننده، استفاده به‌عنوان خنک‌کننده‌های هوا و … اشاره کرد.
از مهم‌ترین کاربردهای فن آکسیال کانالی می‌توان به مواردی همچون استفاده در تونل‌ها، استفاده در کانال‌ها، استفاده در پارکینگ‌های بزرگ طبقاتی، استفاده در انواع معادن، استفاده در محیط‌هایی که تولید دود در آن‌ها زیاد است اشاره کرد.
به صوت کلی می‌توان گفت فن‌های جریان محوری کاربردهای متعددی دارند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر خواهند بود.

  •  استفاده در انواع محیط‌های صنعتی، تجاری، اداری، تفریحی، مسکونی و …
  • استفاده در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و همچنین استفاده در انواع سیستم‌های تهویه مطبوع
  • استفاده در سیستم‌های حمل‌ونقل زیرزمینی و استفاده در برج‌های خنک‌کننده و سردخانه‌ها
  • استفاده در انواع سوله‌های صنعتی
  • استفاده در دامداری‌ها، گلخانه‌ها، کارخانجات صنعتی و انواع کارگاه‌های تولیدی
  • استفاده در سیستم‌های تأسیساتی و صنعتی و همچنین صنعت خودروسازی
  • استفاده در رستوران‌ها، باشگاه‌های ورزشی و …

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با کاربرد کمپرسور در صنعت شیلات می‌توانید مقاله انواع کمپرسور برای صنایع کشاورزی دامپروری و شیلات را مطالعه کنید.

نحوه عملکرد هواکش آکسیال

فن آکسیال همانند انواع بلوئر هوا می‌تواند کاربردها و قابلیت‌های متعددی داشته باشد و به همین دلیل در انواع محیط‌های خانگی، اداری و صنعتی بر روی دیوارها و پنجره‌ها نصب می‌شود. فن‌های دیواری معمولاً به‌عنوان مکنده و دمنده استفاده می‌شوند و می‌توان از آنها در فضاهای انفجاری با حرارت و رطوبت بالا و همچنین فضاهایی با خورندگی بالا استفاده کرد. همان‌طور که گفته شد جریان هوا در این فن‌ها با محور پروانه حرکت می‌کند. از جمله انواع پروانه‌هایی که در فن آکسیال استفاده می‌شود شامل پروانه‌های زیمنسی، ایندولا، مولت فن و مولتی دینگ هستند.

پره‌های این دمنده مانند بال هواپیما طراحی شده‌اند و به همین دلیل عملکرد مشابهی دارند و سرعت هوا در بالا و پایین آنها یکسان نخواهد بود. جریان هوا در قسمت بالایی پره دارای نیروی دینامیک بیشتر و فشار استاتیک کمتری است درحالی‌که در قسمت زیر آن هوا به آرامی حرکت می‌کند و نیروی دینامیکی کمتری دارد. تیغه پروانه‌ای فن آکسیال شباهت بالایی به بال ماهی دارد و به دور یک محور ثبات دوران دارد و باعث تولید جریان هوا می‌شود. دهانه‌ ورودی فن هم مانند شیپور معکوس عمل می‌کنند و جریان آرامی از هوا را به سمت بخش مکش فن هدایت خواهد کرد.

پیشنهاد : پارس وکیوم بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات صنعتی مانند کمپرسور، پمپ هوا و بلوئر هوا در ایران است که محصولاتی مقرون به صرفه و رقابتی را با کیفیتی جهانی در اختیار هموطنان عزیز قرار می‌دهد. پمپ وکیوم از جمله محصولات محبوب پارس وکیوم است که کارایی فوق‌العاده‌ای را به شیوه‌ای بسیار بهینه فراهم می‌آورد. در صورتی که به دنبال گزینه‌ای مناسب برای کارگاه یا کسب و کار خود هستید، با مشاورین پارس وکیوم تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

فن آکسیال

عوامل تأثیرگذار در عملکرد فن

به صورت کلی عملکرد و کارایی فن‌های آکسیال می‌تواند تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای مختلفی قرار بگیرد که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • میزان افزایش فشار استاتیک فن
  • تعداد پره‌ها و شکل تیغه‌های پروانه
  • قدرت و توان الکتروموتور فن آکسیال
  • سرعت جریان ایجاد شده توسط فن
  •  میزان بازدهی و راندمان هواکش

قیمت فن آکسیال

قیمت فن‌های آکسیال می‌توانند تحت تأثیر فاکتورها و عوامل مختلفی قرار داشته باشد اما اصلی‌ترین عوامل آن توان و قدرت موتور است. برند و شرکت سازنده فن، نوسانات نرخ ارز، تعداد و جنس پره‌ها، جنس بدنه دستگاه، ابعاد و اندازه دستگاه، نوع فن آکسیال و … از دیگر فاکتورهایی هستند که می‌توانند در قیمت آن مؤثر باشند.

جمع‌بندی نهایی

فن آکسیال یک دستگاه تهویه است که هوا در داخل آن به صورت موازی با محور پروانه جریان پیدا می‌کند و می‌تواند شامل فن‌های پروانه‌ای یا فن ملخی، فن آکسیال پره‌ای، فن آکسیال لوله‌ای یا اگزاز فن کانالی (Tube Axial Fan) هستند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوتی داشته باشند. همچنین در صورت نیاز به مشاوره و یا خرید بلوئر هوا ، کمپرسور اسکرو، پمپ وکیوم و سایر محصولاتی که در شرکت پارس وکیوم تولید شده و به فروش می‌رسد، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *