بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

فن حلزونی چیست و چگونه کار می‌کند؟

فن‌ها از جمله تجهیزاتی هستند که می‌توانند مانند بلوئر هوا و پمپ‌های باد کاربردها و استفاده‌های متعددی در صنایع و مشاغل مختلف داشته باشند. فن‌ها بر اساس فاکتورهایی همچون نحوه عملکرد، قدرت، نوع موتور و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. به صورت کلی می‌توان فن‌ها را از نظر ساختار به چهار دسته اصلی شامل فن آکسیال، فن‌های سانتریفیوژی، فن‌های مماسی و فن‌های ترکیبی تقسیم کرد و هر کدام از این فن‌ها قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متفاوتی دارند. فن‌های حلزونی نوعی از فن‌های سانتریفیوژی هستند که می‌توانند در مقیاس‌های صنعتی و DC تولید شوند. در ادامه این مطلب به بررسی فن‌های حلزونی، نحوه کارکرد و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

فن حلزونی چیست؟

فن حلزونی نوعی در حقیقت یک نوع فن و دمنده است که همانند انواع فن‌های دیگر وظیفه ایجاد جریان هوا و همچنین مکش آن را بر عهده دارد. این فن‌ها نیز همانند بلوئر هوا و سایر فن‌های دیگر دارای یک موتور الکتریکی هستند که همراه با یک پرده انجام وظیفه می‌کنند. موتور استفاده شده در فن‌های کوچک از نوع موتورهای DC براشلس است که از سرعت چرخش بالایی برخوردار است. فن‌های هوا با توجه به نوع ساختاری که دارند از بازدهی بالایی برخوردارند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند.

فن حلزونی پارس وکیوم

پیشنهاد: قصد خرید پمپ خلا دارید؟ شما با انتخاب پارس وکیوم، می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین پمپ وکیوم موجود در بازار را با قیمت مناسب دریافت کنید. همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره 66801373-021 تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما، به تمامی ابهامات و سوالات شما پاسخ دهند.

اجزای اصلی هواکش حلزونی

فن حلزونی که برای تهویه هوا، بیرون راندن آلودگی‌ها و آلاینده‌ها و … استفاده می‌شود از قطعات پیچیده‌ای ساخته نشده و نصب آن نیز بسیار راحت است. از جمله مهم‌ترین اجزای این فن‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • بدنه فن که به شکل اگزاست بوده و معمولاً از ورق‌های آهنی ضخیم با آلیاژ ST37 تولید می‌شوند و از قطعات داخلی فن محافظت می‌کند.
  •  پروانه که از آلیاژ ST37 ساخته شده و اندازه و سایز آن می‌تواند متناسب با نوع فن از 250 الی 1400 میلی‌متر متفاوت باشد.
  •  شاسی که تمامی قطعات فن بر روی آن سوار هستند.
  •  بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌ها که به منظور سهولت در چرخش پروانه و تماس آن با تسمه استفاده می‌شوند.
  • شافت و الکتروموتور که وظیفه اصلی به جریان انداختن هوا را بر عهده دارند.

 

نحوه عملکرد فن‌های حلزونی

فن‌های حلزونی همانند کمپرسور هوا و سایز تجهیزات می‌توانند عملکرد ویژه‌ای داشته باشند و به شکل خاصی وظیفه خود را انجام بدهند. در واقع فن‌های حلزونی به دلیل داشتن ظاهری شبیه به حلزون نام‌گذاری شده‌اند و همین شکل و ساختار ویژه آنها است که باعث می‌شود از هوادهی بالایی برخوردار باشند و نسبت به سایر فن‌ها کاربردی‌تر باشند. به صورت کلی فن حلزونی به سبب داشتن یک عدد پروانه رادیال خم به عقب و همچنین رادیال خم به جلو که در آن تعبیه شده است حرکت می‌کند و با انجام حرکت خود هوا را مکیده و به محیط خارج انتقال بدهد. فن‌های حلزونی به سبب نوع عملکرد خود با نام دستگاه تخلیه هوا به محیط خارج نیز شناخته می‌شوند. در اصل فن حلزونی با استفاده از نیروی گریز از مرکز عمل می‌کند و می‌تواند هوا را به محیط بیرون انتقال بدهد.
استفاده از هواکش‌های با قدرت مکش بالا برای محیط‌های خانگی و صنعتی برای تهویه هوا بسیار حائز اهمیت است و وجود آنها باعث می‌شود تا همیشه هوای محیط تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد به همین دلیل فن‌های حلزونی می‌توانند بهترین گزینه باشند چرا که عملکرد ویژه‌ای داشته و از طول عمر بالایی نیز برخوردارند.

مزیت‌های فن‌های حلزونی

فن‌های حلزونی همانند انواع فن‌ها می‌توانند مزیت‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای داشته باشند و به همین دلیل امروزه مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفته و در صنایع و مشاغل مختلف استفاده می‌شوند. از مهم‌ترین مزیت‌های این فن‌ها می‌توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  •  میزان سروصدای کم
  •  قیمت مناسب
  • طول عمر بالا
  • تعمیر و نگهداری آسان
  •  مصرف برق کم
  •  نصب و استفاده راحت
  •  داشتن استفاده‌های متعدد و …

پیشنهاد: بلوئر ارزن ، از آن دست برندهایی است که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و آن‌ها ترجیح می‌دهند از میان چندین برند مختلف موجود در بازار، خرید خود را از این برند انجام دهند. پارس وکیوم به عنوان نماینده aerzen در ایران، اورجینال‌ترین محصولات این برند را در اختیار شما قرار می‌دهند.

مهم‌ترین کاربردهای فن حلزونی

فن‌های حلزونی استفاده‌های متعددی دارند و در صنایع و مشاغل مختلف به کار گرفته شوند. از جمله مهم‌ترین و بارزترین کاربردهای این نوع از هواکش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • این فن‌ها می‌توانند در انواع پرینترهای 3 بعدی استفاده شوند و جریان هوای کافی و مناسبی برای آنها ایجاد کنند.
  •  از این فن‌ها می‌توان در دستگاه‌های بخور و هواساز استفاده کرد و هوا را به جریان انداخت.
  •  این فن‌ها می‌توانند در انواع لوازم الکترونیکی و الکتریکی مانند کامپیوترها و لب تاب‌ها استفاده شوند و برای خنک‌سازی قطعات مختلفی همچون پردازنده مرکزی سیستم به کار گرفته شوند.
  • همچنین از این فن‌ها می‌توان در بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها، برج‌های مسکونی، شرکت‌ها، رستوران‌ها و … به منظور تهویه هوا استفاده کرد.

نقشه فن حلزونی

جمع‌بندی نهایی

فن‌های حلزونی از جمله فن‌های سانتریفیوژی هستند که با داشتن قطعات ساده می‌تواند عملکرد بی‌نظیری در به جریان انداختن هوا داشته باشند و کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی متعددی دارند. این فن‌ها می‌توانند هم در مقیاس صنعتی و هم در مقیاس‌های کوچک تولید شوند و در مقایسه با سایر فن‌های دیگر امتیازات و مزایای ویژه‌ای همچون قیمت مناسب، سروصدای کم، استهلاک پایین، نصب و تعمیر راحت و … دارند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان پارس وکیوم در ارتباط باشید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *