بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

تعمیر موتور دمنده در سیستم تهویه مطبوع

یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که موتور دمنده تهویه مطبوع شما به خوبی کار نمی‌کند؛ این است که کمپرسور دائما در حال کار باشد، اما شما هنوز احساس خنکی نمی‌کنید. با کارکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع می‌توانید از آسایش خانواده خود در طول سال اطمینان حاصل کنید. قبل از شروع هر فصل، تیغه‌های فن را تمیز کنید؛ کمربند و بست موتور را از جهت سایش و پارگی، بررسی و موتور را به اندازه کافی روغن‌کاری کنید. البته باید توجه داشته باشید که برخی از موتورها به روغن‌کاری زیادی نیاز ندارند و بدون روغن‌کاری، سال‌ها به کار خود ادامه خواهند داد. با ما در این مقاله از پارس وکیوم همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد تعمیر انواع بلوئر هوا داشته باشید.

 repair a blower

حتی با تعمیر و نگهداری مناسب، مواردی وجود دارند که هنوز هم می‌توانند، باعث کار نکردن فن در سیستم تهویه مطبوع منزل شما شودن. به عنوان مثال، مسائل مشترک شامل اشکالات در سیم‌کشی، رله فن، شل شدن اتصالات و خرابی کلیدهای کنترلی برای تغییر سرعت فن و روشن و خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع است. با این حال، یک متخصص سیستم‌های تهویه مطبوع باتجربه، مشکلات مربوط به این مولفه‌ها را به خوبی ارزیابی و برطرف می‌کند.

خرابی بلوئر هوا همچنین ممکن است از یاتاقان، بلبرینگ‌های داخلی، بالا رفتن مقاومت در سیم‌پیچ‌های داخلی موتور یا فرسودگی آن‌ها و انسداد فضای داخلی فن باشد. با این حال، نگهداری معمول مانند تمیز کردن منظم، مانع از کثیف شدن موتور می‌شود. بسیاری از مشکلات در سیستم‌های تهویه مطبوع مربوط به تمیز نکردن به موقع آن‌ها است.

نگهداری از موتور دمنده در سیستم تهویه مطبوع

گرد و غبار و کثیفی، مانع از جریان هوا در بخش‌های داخلی می‌شود و در نتیجه، امکان بالا رفتن دما وجود خواهد داشت. کارکرد قطعات مختلف در دمای بالا، باعث خراب شدن زود هنگام می‌شود. از طرف دیگر، گرد و غبار و کثیفی در موتور دمنده باعث بالا رفتن اصطکاک بین قطعات متحرک شده و از حرکت مناسب آن‌ها جلوگیری می‌کند.

هر قدر کثیفی بیشتر باشد، موتور برای گردش به نیروی بیشتری نیاز دارد و گرم‌تر خواهد شد. از طرف دیگر با گرم شدن موتور، سیم‌پیچ‌های داخلی آن نیز در شرایط سخت‌تری باید کار کنند و امکان سوختن روکش آن‌ها بالا می‌رود و در صورتی که این شرایط زمان زیادی ادامه داشته باشد، باعث اتصال کوتاه بین سیم‌ها شده و باعث سوختن موتور می‌شود.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با انواع بلوئر مقاله کاربرد انواع بلوئر هوا را مطالعه کنید.

تعمیر بلوئر

تعمیر و نگهداری موتور دمنده هوا را جدی بگیرید!

در پنل سیستم‌های تهویه مطبوع جریان هوای زیادی عبور می‌کند، این هوای وارد شده به پنل به همراه خود ذرات کوچک و گرد و غبار را نیز به همراه دارد. معمولا فیلترهایی در جلوی این هوای ورودی قرار داده می‌شوند که مقدار زیادی از این ذرات را به خود جذب می‌کنند. باید این فیلترها را در فواصل زمانی مناسب تمیز کنید. در صورت استفاده در زمان طولانی، ذرات راه عبور هوا را مسدود می‌کنند و موتور دمنده هوا تحت فشار قرار می‌گیرد. اگر مدت زیادی سیستم تهویه مطبوع با فیلترهای کثیف کار کند، احتمال آسیب به فن موجود در پنل زیاد خواهد بود.   

اغلب سیستم‌های تهویه مطبوع در محیط‌هایی با رفت و آمد بالا نصب می‌شوند. هر قدر رفت و آمد بیشتر باشد، ذرات گرد و غبار و آلودگی بیشتری وارد محیط می‌شود. بنابراین، کثیفی و حتی ذرات کوچک گرد و غبار اغلب وارد موتور شده و باعث فرسودگی آن می‌شوند. کثیف شدن سیستم تهویه مطبوع بر بالا رفتن مصرف برق و کم شدن بازده این سیستم‌ها تاثیر زیادی دارد.

تمیز نگه داشتن فیلترها و سرویس به موقع برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم تهویه مطبوع شما ضروری است. این کار به راحتی توسط یک متخصص سیستم‌های تهویه مطبوع واجد شرایط انجام می‌شود و باید بخشی از نگهداری منظم سالانه این سیستم‌ها باشد.

یک پاسخ

  1. باسلام و درود بله به نظر میاد سیم پیچ یا بلبرینگ ها مشکل داشته باشه و برای جلوگیری از خسارت های بیشتر به تعمیرکار مجرب مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *