بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

بررسی مهم‌ترین تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی به زبان ساده

تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی چه چیزهایی هستند؟ کمپرسور پیستونی و اسکرو چه کاربرهایی دارند و در چه زمانی باید از آن‌ها استفاده کنیم؟ به طور کلی، کمپرسورهای هوا از جمله کاربردی ترین وسایل در صنعت های مختلف و مشاغل گوناگون هستند که به کمک انرژی الکتریکی، هوا را به داخل پمپ کشیده و بعد از فشرده سازی هوا، آن را وارد کندانسور می‌کنند. این کمپرسورها انرژی مورد نیاز برای ابزارهای پنوماتیک را تامین کرده و هر شغل و صنعتی متناسب با نوع کار، میزان استفاده حجم هوای مورد نیاز، انواع ابزارهای پنوماتیک و… از نوع خاصی از این دستگاه‌ها استفاده می‌کند.

دو مورد از کاربردی‌ترین این ابزارها، نوع پستونی و اسکرو آن‌هاست که در این مقاله با مقایسه کمپرسور اسکرو و کمپرسور پیستونی قصد داریم به تمامی سوالات شما پاسخ داده و کمک کنیم که در زمان خرید، انتخاب ساده‌تری داشته باشید.

اگر قصد خرید کمپرسور از یک ارائه‌دهنده مطمئن را دارید، پارس وکیوم می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. ما برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که شما بودجه خود را در جای درستی هزینه کرده‌اید و بهترین انتخاب را داشته‌اید، در تمامی مراحل خرید همراه شما خواهیم بود تا به تمامی سوالات و ابهامات شما پاسخ دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت اقدام کرده و یا با شماره 66801373-021 تماس بگیرید.

کمپرسور چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که مهم‌ترین تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی چه چیزهایی هستند، لازم است که بدانیم اصلا کمپرسور چیست و چه کاری انجام می‌دهد.

کمپرسور (Compressor) یا متراکم کننده در حقیقت به دستگاهی گفته می‌شود که می‌تواند با کاهش حجم سیالات و متراکم کردن آن‌ها، باعث افزایش فشار در این دستگاه‌ها شود. در اصل این دستگاه،‌ می‌تواند با استفاده از یک انرژی اولیه که از نوع انرژی‌های مکانیکی است، هوا را با سرعت و قدرت بالا مکیده و به واسطه نوع طراحی و برنامه‌ای که دارد، آن را فشرده و متراکم و در نهایت به سمت کندانسور منتقل کند.

فرآیند متراکم کردن گاز در کمپرسورها باعث می‌شود که دمای هوا به شکل قابل توجهی بالا برود؛ به همین دلیل در مسیر خروج گاز از کمپرسور ، از لوله‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. گازی که توسط کمپرسور ها تولید می‌شود، می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه‌های مختلف در صنایع گوناگون را تأمین کند.

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد کمپرسور و کاربردها و مزایای آن، در این مقاله نمی‌گنجد، پینشهاد می‌کنیم برای آشنایی بهتر با این ابزار کاربردی، به وبلاگ پارس وکیوم مراجعه کرده و مقاله تعریف کمپرسور چیست را مطالعه کنید.

کمپرسور چیست

تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی ؛ کمپرسور اسکرو

کمپرسور هوا به دو دسته اصلی جابجایی مثبت و دینامیکی تقسیم می‌شود. کمپرسورهای جابجایی مثبت نیز در دو دسته کمپرسورهای دوار و کمپرسورهای پیستونی قرار می‌گیرند. در این میان، کمپرسور اسکرو، زیر مجموعه‌ای از کمپرسورهای دوار است که وظیفه دارد، هوا را از اطراف دستگاه، به بخش هواساز وارد کند.

این بخش دارای دو روتور مارپیچی در حال چرخش است و زمانی که هوا وارد دستگاه می‌شود به روتور‌های مارپیچی رسیده و حجمشان به شدت کاهش می‌یابد. با کاهش حجم هوا، انرژی جنبشی مولکول‌های آن بالا رفته و فشرده می‌شود. در نهایت و پس از مراحل مختلف، وارد مخزن ذخیره هوا می‌شود.

پیشنهاد: از محصولات پر استفاده‌ای که عموما مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، پمپ خلا است. این محصول کاربردی به دلیل، مصارف گوناگونی که دارد، در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. برای خرید پمپ وکیوم به سایت ما مراجعه کنید.

آشنایی با کاربردهای کمپرسور اسکرو

در راستای مقایسه پمپ اسکرو با پیستونی شما باید با کاربردهای هر کدام از این دتسگاه‌ها نیز به طور مستقل آشنا شوید. برخی از مهم‌ترین و کاربردها و مصارف این دستگاه را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • استفاده در صنعت گاز
  • استفاده از صنایع غذایی، دارویی و پزشکی
  • استفاده در صنایع تولیدی همچون خودروسازی، لوازم خانگی و…
  • استفاده در صنایع شیمیایی و پتروشیمی و همچنین صنعت معدن
  • استفاده در صنعت حمل و نقل، صنایع دریایی و همچنین صنایع ریلی
  • و…

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به طور کامل‌تر با کمپرسور اسکرو و انواعی که دارد، آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: انواع کمپرسورهای اسکرو .

تفاوت کمپرسور هوای فشرده اسکرو و پیستونی

تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی ؛ کمپرسور پیستونی

کمپرسورهای پیستونی نیز زیر مجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند که با نام کمپرسور رفت و برگشتی نیز شناخته می‌شوند. این دستگاه، هوا را به وسیله یک پیستون و سیلندر محور میل لنگ فشرده می‌کند.

نحوه عملکرد کمپرسور پیستونی به این شکل است که ابتدا پیستون به سمت پایین حرکت کرده و در اثر حرکت آن، خلاء ایجاد می‌شود. در نهایت، خلاء ایجاد شده باعث می‌شود که هوای خارج با فشار اتمسفر، سوپاپ ورودی را باز کرده و در نتیجه بخش بالای پیستون پر شود.

مزایای کمپرسورهای پیستونی

استفاده از انواع کمپرسورهای پیستونی مزیت‌‌های متفاوتی را در اختیار مشتریان می‌گذارد که برخی از قابل توجه‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • کاربردی در صنایع و مشاغل کوچک
  • برخورداری از قیمت مناسب؛ البته انتخاب و خرید کمپرسور باید بر اساس نوع نیاز و حجم کار انجام بگیرد.
  • برخورداری از قابلیت چند پیستونه بودن؛ این دستگاه از هر سیلندر به صورت جداگانه برای فشرده سازی گازها استفاده می‌کند.
  • مورد استفاده برای صنایع و مشاغلی که به حجم هوای کمتری از 2000 لیتر نیاز دارند؛ زیرا هزینه نگهداری این نوع کمپرسورها کمتر است.

پیشنهاد: پارس وکیوم به عنوان نماینده بلوئر robuschi در ایران، می‌تواند بهترین محصولات این برند را در اختیار مشتریان خود قرار دهد. برای خرید این محصولات، می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کرده و یا در واتساپ به شماره 09226431108 پیام بدهید.

آشنایی با کاربردهای کمپرسور پیستونی

به منظور مقایسه کمپرسور پیستونی با کمپرسور اسکرو، شما باید بدانید که هر کدام از این دستگاه‌ها در چه زمینه‌هایی کاربرد دارند. مواردی که در ادامه ذکر کرده‌ایم، تنها گوشه‌ای از کاربردهای دستگاه کمپرسور پیستونی است:

  • استفاده در تعمیرگاه های خودرو و گاراژها
  • استفاده در کارهای ساخت و ساز و ساختمانی
  • استفاده برای نقاشی و رنگ آمیزی ساختمان و ماشین و…
  • استفاده از انواع کارگاه های کوچک مانند کارگاه چوب بری و نجاری
  • و…

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی هرچه بیشتر با دستگاه کمپرسور پیستونی، انواع و کاربردهای آن، پیشنهاد می‌کنیم حتما با مراجعه به وبلاگ پارس وکیوم، مقاله کمپرسور پیستونی چیست را مطالعه کنید.

کمپرسور پیستونی

بررسی تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی

همانطور که گفته شد هر دو نوع کمپرسور اسکرو و پیستونی نوعی از کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت هستند که از قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای متعددی برخوردارند. همین موضوع، باعث می‌شود که انتخاب آن‌ها برای کاربران و اپراتورهای دستگاه‌های مختلف پنوماتیک، چالش برانگیز باشد. مهم‌ترین مزیت‌های کمپرسور اسکرو در مقایسه با کمپرسور پیستونی عبارتند از:

  • کمتر بودن میزان صدای تولید شده
  • هزینه کمتر تولید مخزن کمپرسورهای اسکرو
  • 25 تا 30 درصد مصرف انرژی کمتر در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی
  • به صرف بودن هزینه نگهداری و تعمیر؛ به همین دلیل کمپرسورهای اسکرو انتخاب بهتری برای بخش‌های صنعتی هستند که به حجم بالای 2000 لیتر نیاز دارند.
  • کمتر بودن میزان اصطکاک کمپرسور اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی به دلیل نیاز به روغن کاری مستمر؛ در نتیجه طول عمر این دستگاه‌ها بیشتر می‌شود.

در پایان اگر بخواهیم تفاوت کمپرسور هوای فشرده اسکرو و پیستونی را به صورت لیستی بیان کنیم، می‌توانید موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • کمپرسورهای اسکرو در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی قیمت ها بالاتری داشته و گران تر هستند.
  • در کمپرسورهای پیستونی فشار بین 7 تا 10 بوده در حالی که در کمپرسورهای اسکرو 7 تا 13 بار خواهد بود.
  • سیستم های خنک کننده در کمپرسورهای پیستونی از نوع هوا و در کمپرسورهای اسکرو با رادیاتور قوی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: بسیاری از کاربران، تفاوتی میان پمپ و کمپرسور قائل نیستند و همین موضوع سبب می‌شود تا در زمان خرید، انتخاب درستی نداشته و محصول مناسبی تهیه نکنند. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از محتوای لینک مقابل استفاده کنید: تفاوت پمپ با کمپرسور .

جمع بندی نهایی

امروزه انواع مختلفی از کمپرسورها با ویژگی‌ها و قابلیت‌های ویژه‌ای وجود دارند که هر کدام می‌توانند برای صنایع و مشاغل مختلف مناسب باشند. کمپرسورهای اسکرو و پیستونی از رایج‌ترین این دستگاه‌ها هستند که در صنایع بزرگ و کوچک استفاده شده و هر کدام، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله ما شما را با تفاوت کمپرسور اسکرو و پیستونی آشنا کردیم تا بتوانید در زمان انتخاب، بودجه خود را در جای درستی هزینه کنید.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *