بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

تفاوت کمپرسور روتاری و اینورتر

کمپرسورها از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه استفاده‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی دارند و از تنوع بسیار زیادی از نظر قدرت، سرعت، نوع موتور، نحوه عملکرد، تعداد مراحل کار و … برخوردار هستند. در حقیقت کمپرسورها تجهیزاتی هستند که وظیفه آن‌ها افزایش فشار و کاهش حجم گازها بوده و به همین دلیل می‌توانند در سیستم‌های سرمایشی و دستگاه‌های خنک‌کننده مانند کولرهای گازی به کار بروند. کمپرسور روتاری و اینورتر از جمله رایج‌ترین کمپرسورهایی هستند که در سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شوند و هر کدام می‌توانند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی مهم‌ترین تفاوت کمپرسور روتاری و اینورتر پرداخته می‌شود.

کمپرسور چیست؟

کمپرسور در حقیقت به دستگاهی گفته می‌شود که قادر است فشار گازها را با استفاده از کاهش حجم آن‌ها افزایش بدهد و برای این کار از یک انرژی اولیه که از نوع انرژی‌های مکانیکی است استفاده کرده و هوا را با سرعت و قدرت بالا مکیده و به واسطه نوع طراحی و برنامه‌ای که دارد آن را فشرده و متراکم می‌کند و در نهایت آن را به سمت کندانسور منتقل می‌نماید. کمپرسور هوا اولین بار در سال 1875 کشف و اختراع شد و امروزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات صنعتی و غیر صنعتی شناخته می‌شود که کاربردهای متعددی دارد.

کمپرسور روتاری

کمپرسور روتاری نوعی کمپرسور است که از دو بخش ثابت و متحرک ساخته شده و روتور (متحرک) داخل محفظه (ثابت) چرخش کرده و هوا را فشرده می‌کند. این کمپرسور از سرعت ثابتی برخوردار است و در زمان‌های مختلف سرعت آن تغییر نخواهد کرد و در حقیقت بین دو وضعیت کامل روشن یا کامل خاموش تغییر خواهند کرد. این کمپرسورها دارای هزینه‌های پایینی بوده و برای برنامه‌های تهویه هوای و یخچال‌های معمولی گزینه مناسبی هستند.

کمپرسور روتاری

کمپرسور اینورتر

کمپرسور اینورتر نوعی کمپرسور قابل تنظیم است که با برخورداری از تکنولوژی اینورتر قادر به تغییر پیوسته سرعت چرخش خود خواهد بود و می‌تواند به صورت پویا و دقیق در حالت‌های مختلف کار کنند. این ویژگی در کمپرسور اینورتر به آن‌ها امکان می‌دهد تا در واکنش به تغییرات دما و بار، سرعت چرخش خود را تنظیم کرده و برای حفظ شرایط دقیق و پایدارتر کنترل خود را بهبود بخشند.

کمپرسور اینورتر

مهم‌ترین تفاوت‌های کمپرسور روتاری و اینورتر

کمپرسورهای اینورتر و روتاری از جمله رایج‌ترین و کاربردی‌ترین کمپرسورهایی هستند که امروزه در سیستم‌های تهویه و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کمپرسورها در کنار تمامی شباهت‌ها و مزایای که دارند می‌توانند تفاوت‌هایی نیز داشته باشند که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

نحوه عملکرد

همانطور که گفته شد کمپرسورهای روتاری با سرعت ثابت و کمپرسورهای اینورتر با سرعت متغیر کار می‌کنند. کمپرسور روتاری به صورت متناوب خاموش و روشن شده و زمانی که سیستم به خنک کردن یا گرم کردن بیشتری نیاز داشته باشد میزان سرعت آن‌ها افزایش خواهد یافت. کمپرسور اینورتر دارای قابلیت تنظیم سرعت بوده و می‌توان از آن در حالت‌های مختلف استفاده نمود و سرعت چرخش آن‌ها به طور پویا تغییر می‌کند و به محض تشخیص نیاز به خنک کردن یا گرم کردن بیشتر، سرعت بالاتری به دست می‌آورند و در مواقع کمتری نیاز، سرعت کمتری دارند. به صورت کلی کمپرسور روتاری به صورت روشن یا خاموش عمل کرده در حالی که کمپرسور اینورتر قابلیت تنظیم پیوسته سرعت دارد.

پیسنهاد مطالعه: هر چیزی که لازم است در مورد کمپرسور سرعت متغیر بدانید را در بلاگ پارس وکیوم مطالعه کنید.

مصرف انرژی

از آنجایی که کمپرسور اینورتر دارای قابلیت تنظیم سرعت است میزان مصرف انرژی کمتری دارد و در نهایت استفاده از آن می‌تواند در صرفه جویی در هزینه‌ها نیز مؤثر باشد. کمپرسور روتاری نیز به دلیل عملکرد روشن و خاموش بودن می‌توانند مصرف انرژی بالاتری داشته باشند.

کنترل دما و پایداری

دیگر تفاوت کمپرسور روتاری و اینورتر میزان کنترل دما و پایداری آن‌ها است و بر این اساس ممکن است با توجه به دلیل برخورداری از چرخه خاموش و روشنی در کمپرسورهای روتاری نتوان دمای آن‌ها در محدوده‌ای دقیق تنظیم کرد اما کنترل دما در کمپرسورهای اینورتر به دلیل تنظیم پیوسته سرعت به راحتی انجام می‌شود و پایداری بیشتری دارند.

تفاوت ساختاری

از نظر ساختاری نیز می‌توان گفته کمپرسورهای روتاری و اینورتر کاملاً متفاوت هستند چرا که کمپرسورهای اینورتر از موتورهای الکتریکی و الکترونیک‌های پیچیده‌ای استفاده می‌کنند که قابلیت کنترل دقیق و پیوسته سرعت چرخش را به آن‌ها می‌دهند و این باعث می‌شود راندمان بالایی داشته باشد. کمپرسور روتاری دارای ساختاری مکانیکی بوده و توسط روتورها چرخش آن انجام می‌شود و در مقایسه با کمپرسور اینورتر نگهداری ساده‌تری دارد.

انواع کمپرسور اینورتر

طول عمر و نگهداری

دیگر تفاوت کمپرسور روتاری و اینورتر در طول عمر آن‌ها است و با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن‌ها عنوان شد و با توجه به آنکه کمپرسورهای روتاری از ساختار ساده‌تری برخوردارند می‌توانند طول عمر بیشتری داشته باشند. کمپرسورهای اینورتر با توجه به سیکل کاری پیچیده‌تر و قابلیت تنظیم پیوسته، ممکن است به نگهداری دقیق‌تری نیاز داشته باشند و طول عمر آن‌ها تحت وابستگی به مراقبت و نگهداری صحیح قرار دارد و نسبت به کمپرسور روتاری طول عمر کمتری دارند.

میزان سر و صدا

کمپرسورهای اینورتر و روتاری از نظر میزان سر و صدا و آلودگی‌های صوتی نیز با همدیگر متفاوت هستند و معمولاً کمپرسورهای روتاری میزان صدای بیشتری دارند و به همین دلیل کمپرسورهای اینورتر از محبوبیت بالاتری برخوردارند و در سیستم‌های سرمایشی بیشتر استفاده می‌شوند. در کنار تمامی موارد گفته شده کمپرسورهای روتاری و اینورتر می‌توانند از نظیر قیمت، کنترل رطوبت محیط و … نیز متفاوت هستند.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای روتاری و اینورتر از جمله رایج‌ترین کمپرسورهای مورد استفاده در سیستم‌های سرمایشی، تهویه مطبوع و … هستند که با وجود شباهت‌های زیاد می‌توانند از نظر کارایی و راندمان، تنظیم سرعت، تنظیم و کنترل دما و رطوبت، نحوه عملکرد، نوع ساختار، میزان طول عمر، نحوه نگهداری و هزینه‌های آن و … متفاوت باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *