بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

روغن کمپرسور اسکرو

روغن کمپرسور هوا به روغن استاندارد یا مصنوعی گفته می‌شود که مخصوص دستگاه‌های تولید فشار هوا ساخته شده است. برخلاف روغن موتور، این محصولات دارای مواد شوینده نیستند و معمولا مقادیر کمتری از کربن، گوگرد و سایر آلاینده‌ها را در خود جای می‌دهند. در بیشتر موارد، کمپرسورهای هوای اسکرو از روغن مصنوعی استفاده می‌کنند، در حالی که کمپرسورهای دیگر از نوع استاندارد نیز بهره می‌برند. این روغن‌ها از نظر ترکیب و رنگ تفاوت‌هایی با هم دارند، اما اغلب رنگی زرد یا قهوه‌ای روشن دارند و به مرور زمان تیره‌تر می‌شوند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

دلیل تعویض روغن کمپرسور اسکرو

روغن‌ها چندین نقش مهم را در انواع کمپرسور اسکرو ایفاء می‌کنند که در میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روغن‌ها باعث حرکت روان‌تر قطعات متحرک می‌شوند.
  • ایجاد مهر و موم در بین روتورها برای به دام انداختن هوا در داخل کمپرسور هوا ضروری است.
  • سایش قطعات به حداقل می‌رسد.
  • این کار به خنک شدن دستگاه در زمان فشرده‌سازی کمک می‌کند.

یکی از مهم‌ترین کارهایی که روغن کمپرسور اسکرو انجام می‌دهد، ترکیب شدن با هوا در حین فشرده‌سازی است تا از خروج هوا از داخل سیستم جلوگیری به عمل آید. برخی از مدل‌های کمپرسور هوا اصلا نیازی به روغن ندارند. با این وجود، چنین مدل‌هایی قیمت بالاتری دارند. چنین دستگاه‌هایی معمولا در بخش‌های صنعتی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا خطری از لحاظ آلودگی وجود نداشته باشد.

تعویض کمپرسور هوا

پیشنهاد مطالعه: از آنجایی که صحبت بیشتر در مورد Compressor در این مقاله نمی‌گنجد، برای آشنایی بیشتر با این دستگاه مهم و کاربردی، پیشنهاد می‌کنیم که به وبلاگ ما مراجعه کرده و مقاله کمپرسور چیست را مطالعه کنید.

انواع روغن مورد استفاده در کمپرسورهای هوا

برخی از کمپرسورهای هوا به نوع خاصی از روغن نیاز دارند و برای برخی دیگر می‌توان از روغن‌های مختلف استفاده کرد. قبل از تصمیم‌گیری در مورد روغن مناسب برای کمپرسور هوا ، جزئیات دفترچه راهنما را بررسی کنید تا از نوع روغن مورد نیاز آن مطمئن شوید. اگر سازنده دستگاه نوع خاصی از روغن را پیشنهاد کرده است، همیشه از آن استفاده کرده و سرخود کاری نکنید. به عنوان مثال، مدل‌های رایج و جدید کمپرسور اسکرو اغلب از روغن‌های مصنوعی با عملکرد بالا استفاده می‌کنند. این روغن‌ها ترکیب شیمیایی کاملی برای روانکاری و محافظت از اجزاء و همچنین جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه ایجاد می‌کنند. محصولاتی که مارک دقیق روغن مورد نیاز را روی خود ندارند، به احتمال زیاد با انواع روغن‌های ۲۰ الی ۳۰ مشکلی نخواهند داشت.

زمان مناسب برای تعویض روغن کمپرسور اسکرو

به یاد داشته باشید که باید برنامه زمانی مشخصی را برای تعویض کمپرسور اسکروی خود مد نظر داشته باشید. این کار باعث مي‌شود که دستگاه همواره بهترین کارایی خود را نشان داده و قطعات کمتر مستهلک شوند. باز هم به شما توصیه می‌شود که دفترچه محصول را به خوبی بررسی کنید تا دریابید که شرکت سازنده چه مدت‌زمانی را برای تعویض روغن پیشنهاد داده است. به همین صورت، هر کدام از انواع کمپرسور اسکرو دارای یک مدت زمان مشخص برای تعویض روغن هستند. به همین خاطر، این فاصله زمانی را در جایی یادداشت کنید تا در زمان نیاز آن را خاطر آورید.

نحوه بررسی روغن کمپرسور اسکرو

سطح روغن کمپرسور هوا را باید هر یک یا دو روز یک بار بررسی کنید. برای این کار، پیش از هر چیز اطمینان حاصل کنید که دستگاه در سطحی صاف قرار دارد و کاملا خنک است. سپس سطح روغن را در قسمت مربوطه (معمولا به صورت شیشه‌ای) نگاه کنید تا در فضای مابین Max و Min قرار داشته باشد. اگر سطح روغن دستگاه کمتر از حد مورد نیاز است، درپوش مخزن را بردارید و از یک قیف برای ریختن روغن داخل آن استفاده کنید. سطح نشانگر روغن را همیشه تحت نظر قرار دهید. همچنین دستگاه‌های فاقد شیشه نشانگر دارای یک میله هستند که باید در داخل مخزن فرو برده و سطح آن را بررسی کنید.

پیشنهاد مطالعه: یکی دیگر از محصولاتی که مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، پمپ خلا یا پمپ وکیوم است؛ اگر می‌خواهید با پمپ وکیوم و کاربردها و انواع آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به صفحه پمپ وکیوم مدل های مختلف را ببینید و مطالب کامل راجع به این دستگاه را مطالعه کنید.

چگونگی تعویض روغن کمپرسور اسکرو

وقتی که زمان تعویض روغن کمپرسور اسکرو فرا می‌رسد، دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای دستگاه را دنبال کنید. اگرچه اصول اولیه تعویض روغن دستگاه تاحدودی ساده است، اما توجه به مراحل جداگانه تخلیه روغن قدیمی و ریختن روغن جدید می‌تواند تا حدودی مشکل‌ساز باشد. مراحل اصلی تعویض اغلب مدل‌های کمپرسور هوا بدین صورت است.

  • برای جلوگیری از هرگونه آلودگی، اطراف مخزن کمپرسور اسکرو و فیلتر روغن را تمیز کنید.
  • درپوش تخلیه روغن را برداشته و روغن را در یک ظرف با ظرفیت حداقل ۴ لیتر خالی کنید. همچنین آن را از نظر آسیب یا هرگونه اشکال دیگر بررسی کنید تا در صورت نیاز تعویض شود.
  • درپوش را به خوبی سر جای خود قرار داده و محکم کنید.
  • فیلتر روغن را بردارید و اطمینان حاصل کنید که نخ‌های آن آسیبی نمی‌بینند.
  • نشانگر سطح روغن را تمیز و آن را از نظر آسیب بررسی کنید.
  • روغن را تا اندازه‌ای داخل مخزن بریزید که سطح نشانگر به حالت Max برسد. مخزن بیشتر کمپرسورهای هوا بیش از ۴ لیتر نخواهد بود و در صورتی که مخزن شما بزرگ‌تر است، به احتمال زیاد باید دو روغن خریداری کنید.
  • فیلتر روغن و درپوش مخزن را به خوبی سر جای خود قرار دهید و از محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • موتور را روشن کرده و قسمت‌های مختلف دستگاه را از لحاظ نشت روغن بررسی کنید. برای این کار می‌توانید از چندین دستمال کاغذی در اطراف روغن استفاده کنید تا نشت‌های جزئی نیز کاملا به چشم بیایند.
  • اجازه دهید که دستگاه به حداکثر فشار خود برسد – تنظیمات کارخانه اغلب روی 145 PSI قرار دارد.
  • زمانی که دستگاه برای مدت پنج دقیقه روشن بود، باز هم سطح روغن را از طریق نشانگر بررسی کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل آن را سریعا خاموش کرده و بخش‌های مختلف را نگاهی بیاندازید. این موارد بیشتر اوقات به دلیل عدم دقت در بستن درپوش‌ به وجود می‌آید.

روغن کمپرسور

مقدار روغن مورد نیاز توسط کمپرسور اسکرو

در حال حاضر هیچ استاندارد جهانی در مورد میزان دقیق روغن کمپرسور هوا در میان تولیدکنندگان این دستگاه‌ها وجود ندارد. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، بیشتر کمپرسورهای اسکرو دارای مخزنی ۴ لیتری هستند، اما این عدد گاهی اوقات تا ۹ لیتر نیز گسترش می‌یابد. چنین اطلاعاتی به وضوح در دفترچه راهنمای محصول نوشته می‌شوند و قبل از خریداری آن‌ها باید به صورت کامل توسط شما بررسی شوند.

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      این زمان بستگی به شرایط عملیاتی کار دارد ولی به طور کلی بهتر است به صورت سالیانه میزان سلامت روغن کمپرسور بررسی شود. به طور معمول بین 1000 تا 2000 ساعت کارکرد نیاز به تعویض وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *