بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

مزایای استفاده از بلوئر

بلوئر هوا را می‌توان در میان تجهیزات صنعتی پرکاربردی قرار داد که بسیاری از بخش‌های صنعتی و تجاری تا حدود زیادی به آن‌ها وابسته هستند. این دستگاه‌ها به طور گسترده در پروژه‌های ساختمان سازی و کارگاه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر، بلوئر از اهمیت زیادی در صنایع سنگین مانند تولید سیمان، صنایع نساجی، شیشه و برخی از نیروگاه‌ها برخوردار است.

اگرچه تقریبا همه ما تاکنون چند بار استفاده از این دستگاه‌ها را از نزدیک دیده و با آن‌ها تا حدودی آشنا هستیم، اما به دست آوردن اطلاعات مناسب در مورد انواع مختلف آن‌ها و نحوه انتخاب محصول مناسب کمی دشوار است. بنابراین، در این مطلب از پارس وکیوم اطلاعاتی ساده و کاربردی را در مورد انواع بلوئر هوا بررسی کرده و مزایای استفاده از بلوئر را مرور خواهیم کرد.

آنچه در این مقاله میخوانیم:

نحوه عملکرد بلوئر هوا

بسیاری از اوقات پیش می‌آید که عملکرد و مکانیزم بلوئر با فن‌های معمولی مقایسه می‌شود، اما این مسئله در مورد بسیاری از مدل‌های جدیدتر صادق نیست. بلوئر هوا تا حدودی زیادی مانند یک آسیاب بادی معکوس کار می‌کند. این دستگاه‌ها دارای یک تیغه متصل به روتور مرکزی هستند که به آن‌ها پروانه هم گفته می‌شود. این تیغه‌های چرخان هوا را به سمت خود کشانده و بدین صورت عمل مکش انجام می‌گیرد. هوا معمولا از دو طرف دستگاه وارد آن می‌شود، اما برخی از مدل‌ها دارای یک دریچه مخصوص در قسمت بالایی خود هستند. چرخش پره‌ها موجب می‌شود که هوا شتاب بیشتری به خود بگیرد و بدین صورت در زمان نیاز با سرعت بسیار بالایی به بیرون پرتاب خواهد شد.

تفاوت میان کمپرسور هوا و بلوئر هوا

تفاوت اصلی میان کمپرسور هوا و بلوئر به میزان فشار کار هر کدام برمی‌گردد. کمپرسور با نسبت فشار به حجم بالا کار می‌کند، در حالی که بلوئر با نسبت فشار پایین کار می‌کند. کمپرسور، هوا را به فضای کوچکی منتقل می‌کند که باعث فشرده شدن آن می‌شود. از سوی دیگر، بلوئر هوا را با افزایش متوسط فشار حرکت می‌دهد. همچنین با تغییر زاویه تیغه دمنده، می‌‌توان جهت هوای تولید شده بلوئر را به صورت دلخواه تغییر داد.

مزایای بلوئر هوا

موارد استفاده از بلوئر هوا

فشار ایجاد شده توسط بلوئر هوا ، آن را به گزینه‌ای کاربردی و مقرون به صرفه برای بسیاری از صنایع تبدیل کرده است. در حال حاضر، کارگاه‌های زیادی وجود دارند که فرایندهای اصلی خود را با استفاده از بلوئرها به انجام می‌رسانند. در میان کاربردهای پرشمار این دستگاه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارخانه‌های تولیدی: کارخانه‌های تولیدی که در آن‌ها از ماشین‌آلاتی مانند دستگاه پرس یا ماشین جوش استفاده می‌شود، تا حدود زیادی نیروی مورد نیاز خود را با استفاده از بلوئر هوا تامین می‌کنند.
  • صنایع تولید مواد غذایی: مکش هوا به منظور نگه داشتن بافت اصلی مواد غذایی در طول زمان و همچنین بسته‌بندی محصولات مختلف با استفاده از ایجاد خلاء جزئی اهمیت بالایی دارد. همچنین انتقال بسیاری از مواد با استفاده از بلوئرها صورت می‌گیرد. 
  • حمل و نقل: فرایند حمل و نقل در تجهیزات پیشرفته‌ای مانند لوله‌های پنوماتیک یا حمل‌کننده‌های مواد پودری با استفاده از بلوئر بسیار آسان‌تر است.
  • استخراج گرد و غبار: کارخانه‌های تولید سنگ و غیره برای دفع گرد و غبار محل کار به این دستگاه‌ها وابسته هستند.
  • منبع هوا: تامین هوا برای مشعل‌های گاز، زباله‌سوزها یا تجهیزات پزشکی
  • تهویه: تهویه هوا در محل‌هایی مانند قطار و کارگاه‌های صنعتی
  • خشک کردن یا سرد کردن مواد: خشک کردن مواد پردازش شده در خط تولید کارخانه‌ها 
  • دمیدن و هوادهی: تمیز کردن لوله‌ها، سندبلاست، هوادهی سپتیک و اکسیژن رسانی به حوضچه‌های آبزی پروری

برس هوا، جاروبرقی، تهویه مطبوع، آبگرمکن، دستگاه‌های کپی، پرینترهای سه‌بعدی، پاک‌کننده‌های هوا، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات پزشکی، تجهیزات خودرو، پرورش آبزیان با استفاده از بلوئر هوا، سرورها و پروژکتور تنها چند مورد از محصولات متکی به بلوئر هوا هستند. ما یک مقاله در مورد بلوئر رفت و برگشتی نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

پیشنهاد: پارس وکیوم نماینده بلوئر robuschi می‌باشد، شما می‎‌توانید برای خرید بهترین و باکیفیت‌ترین انواع بلوئر با کارشناسان ما در پارس وکیوم با شماره 02166801373 در تماس باشید.

مزایای استفاده از بلوئر هوا

برخی از مزایای بلوئر هوا بدین صورت هستند:

  • برخورداری از قدرت مکش و دمش

بیشتر مدل‌های بلوئر که در بازار دیده می‌شوند، از گزینه‌های مکش و دمش به صورت همزمان برخوردار هستند. تنظیم حالت دستگاه به سادگی هرچه تمام‌تر و تنها با استفاده از یک دکمه انجام می‌گیرد. 

  • عدم استفاده از روغن و تمیز بودن هوا

در گذشته، دستگاه‌های مورد استفاده برای افزایش فشار هوا عمدتا از نوع روغنی بودند و همین مسئله مشکلاتی را از بابت آلودگی هوا ایجاد می‌کرد. در بسیاری از موارد، افرادی که به صورت روزمره از این دستگاه‌ها استفاده می‌کردند، با مشکلات تنفسی مواجه می‌شدند. اما بلوئرهای کنونی کاملا از این قضیه مستثنی هستند. مکانیزم افزایش فشار در این دستگاه کاملا عاری از روغن است تا هوای خروجی کاملا تمیز باشد.

  • فشار هوای بیشتر در مقایسه با تجهیزات دیگر

نیازی به گفتن ندارد که فشار هوای خروجی بلوئر هوا در مقایسه با تجهیزات دیگر بسیار بیشتر است. به طور میانگین، فشار هوای بلوئر حدود ۱۰ برابر بیشتر از فن سانتریفیوژ است که از دستگاه‌های محبوب به شمار می‌آید. 

  • عدم نیاز به تعمیر و نگهداری

بدون روغن بودن بلوئر هوا موجب می‌شود که نیاز به تعویض روغن و تعمیرات جانبی به صورت کامل از میان برداشته شود. همچنین این دستگاه‌ها از قطعات متحرک کمی برخوردار هستند و این یعنی ساییدگی مکانیکی در آن‌ها به حداقل رسیده است.

  • امکان تنظیم فشار هوا

دستگاه‌های جدیدتر دارای دسته کاملی از ابزارهای کنترل فشار هوا هستند تا در هنگام کار در شرایط مختلف با مشکلی مواجه نشوید. تنها لازم است که دستگاه را روی حالت مورد نظر قرار داده و کار خود را ادامه دهید.

بلوئر هوا و مزایای آن

مطالعه بیشتر :بررسی تفاوت بلوئر و کمپرسور ” 

نکات مهم در زمان خریداری بلوئر هوا

همیشه به دنبال بلوئرهایی باشید که وزن کمی دارند و انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بدین صورت، قابلیت استفاده از دستگاه در شرایط گوناگون به طرزی چشم‌گیر افزایش خواهد یافت. چنین دستگاه‌هایی همچنین به راحتی قابل حمل و نگهداری هستند. اگر از بلوئر خود در محیط بیرونی هم استفاده می‌کنید، خریداری گزینه‌های دارای باتری کار شما را بسیار راحت‌تر خواهد کرد. شارژ کردن این دستگاه‌ها به زمان زیادی نیاز ندارد و به سرعت می‌توانید دوباره از آن‌ها استفاده کنید. ما در یک مقاله به انواع بلوئر هوا و کاربرد آن پرداخته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید تا در زمان خرید آگاهانه انتخاب کنید.

به همین ترتیب، دستگاه مورد نظر را بر اساس عواملی مانند میزان فشار مورد نیاز، دمای محیط و قابلیت جابجایی انتخاب کنید. شایان ذکر است که خریداری بلوئر از یک برند معتبر همواره باید در درجه اول اهمیت قرار داشته باشد. این کار به شما اطمینان می‌دهد که در صورت هرگونه خرابی، قطعات دستگاه به آسانی قابل دسترسی خواهند بود.