بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

علت باد نشدن پمپ باد

پمپ‌های باد از جمله تجهیزاتی هستند که امروزه در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای متعددی دارند. این تجهیزات می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی همچون فشار مکش و دهش، ظرفیت دستگاه، تعداد مراحل کار، موتور محرک، نحوه پاشش روغن و خنک کاری، نحوه عملکرد و … دسته‌بندی شوند و از تنوع بالایی برخوردارند. کمپرسورهای هوا در کنار مزیت‌های متعددی که دارند می‌توانند معایب و ایراداتی نیز داشته باشند و گاهی دچار مشکلات مختلفی شوند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای این پمپ‌ها ایجاد شود عدم باد شدن است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی علت باد نشدن پمپ باد پرداخته خواهد شد.

مهم‌ترین دلایل باد نشدن پمپ باد

کمپرسورهای هوا همانند انواع تجهیزات صنعتی دیگر از یک عمر مفید ویژه برخوردار هستند اما ممکن است تحت شرایط خاص دچار مشکلات مختلفی شوند به همین دلیل حتماً باید به صورت دوره‌ای سرویس شوند. یکی از مشکلاتی که ممکن است برای انواع کمپرسورهای هوا ایجاد شود باد نشدن آن است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. شناخت دلیل اصلی باد نشدن پمپ باد می‌تواند اهمیت ویژه‌ای در روش برطرف کردن آن داشته باشد. مهم‌ترین دلایل عدم باد شدن پمپ باد به شرح زیر هستند:

وجود نشتی در مخزن کمپرسور

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین دلایل باد نشدن کمپرسورهای هوا وجود نشتی در مخزن است. در حقیقت هوایی که توسط کمپرسور هوا فشرده می‌شود حاوی مقداری آب است که می‌توان به مرور زمان باعث خوردگی و زنگ‌زدگی مخزن شود و این باعث می‌شود بعد از مدتی مخزن سوراخ شده و نشتی پیدا کند. چنانچه مخزن سوراخ باشد و نشتی داشته باشد پمپ باد نخواهد شد. برای تشخیص محل نشتی مخزن می‌توان از کف استفاده کرد و سپس اقدام به ترمیم آن نمود.

یکی از مهم‌ترین اجزای پمپ باد شیر تخلیه کمپرسور است که ممکن است دلیل نشتی باشد برای آشنایی کامل با این قطعه و انواع آن، هم‌چنین جزئیات مربوط به آن مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

نشتی در کمپرسور باد

معیوب بودن موتور کمپرسور

از دیگر عواملی که می‌توانند نقش پررنگی در عدم باد شدن کمپرسورهای هوا داشته باشد وجود عیب و ایراد در موتور پمپ و قطعات آن است. چنانچه موتور دچار مشکل باشد قادر نخواهد بود مخزن را پر کند و یا به صورت ناقص عمل خواهد کرد. عوامل مانند تعویض نکردن روغن‌موتور، گرفتگی فیلتر و … می‌توانند در خراب شدن پمپ باد مؤثر باشند.

معیوب بودن سوپاپ اطمینان

سوپاپ اطمینان از مهم‌ترین قطعات کمپرسورهای هوا هستند که وظیفه اصلی آن‌ها تخلیه فشار اضافی مخزن است. مخزن دستگاه قادر به تحمل مقدار معینی فشار است و چنانچه میزان فشار از این مقدار بیشتر باشد باعث سوراخ شدن مخزن و وارد شدن فشار به موتور می‌شود و این باعث می‌شود در نهایت کمپرسور باد نشود.

پیشنهاد: برای آشنایی کامل با اجزای کمپرسور مقاله قطعات کمپرسور را مطالعه کنید.

شرایط نامناسب محیطی

در اصل نحوه عملکرد کمپرسورهای هوا به این شکل است که هوای محیط را به داخل کشیده و پس از متراکم کردن، آن را به بیرون انتقال می‌دهند. در صورتی که محیط از تهویه مناسبی برخوردار نباشد و هوای مطلوبی وارد دستگاه نشود، کارایی موتور کاهش پیدا می‌کند. همچنین شرایط نامناسب محیطی باعث داغ شدن موتور و عدم راندمان مناسب آن می‌شود و این عوامل می‌توانند در نهایت باعث شوند که کمپرسور هوا باد نشود.

موتور پمپ باد

خراب شدن شیر یک‌طرفه

شیر یک‌طرفه دارای یک فنر و روکش پلاستیکی بوده و زمانی که هوا از آن عبور می‌کند، فنر جمع شده و بعد از خارج شدن هوا باز می‌شود و این امر باعث جلوگیری از خروج هوا از شیر یک‌طرفه می‌شود. چنانچه این شیر در حالت بسته باقی بماند هوای داخل کمپرسور از مخزن خارج و باد بیرون می‌آید و این فرآیند می‌تواند دلیل باد نشدن پمپ باد باشد.

عدم تنظیم بودن پرشر سوئیچ

وجود مشکل و ایراد در پرشر سوئیچ نیز می‌تواند به عنوان علت باد نشدن پمپ باد شناخته شود. در حقیقت زمانی که این شیر به خوبی تنظیم نشده باشد نمی‌تواند وظایفی همچون اندازه‌گیری فشار مخزن، فرمان روشن و خاموش شدن هستند را به خوبی انجام بدهد. سوئیچ فشار به دو حالت فشار بالا و پایین تنظیم می‌شود که فشار بالا، فشاری است که پرشر سوییچ با رسیدن به آن، مدار برق را قطع می‌کند. با قطع شدن مدار برق فشار مخزن هیچ موقع از فشار بالا فراتر نخواهد رفت؛ اما اگر پرشر سوییچ روی فشار پایین‌تری از حد مطلوب تنظیم شده باشد، موتور پمپ زودتر از زمان موعد خاموش و مخزن پر نخواهد شد.

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

عدم هماهنگی عرضه و تقاضا

یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی که می‌توان در عدم بادگیری یا بادگیری ناقص پمپ‌های باد مؤثر باشد نداشتن تناسب میزان عرضه و تقاضا است. چنانچه بیشتر از میزان ظرفیت کمپرسور هوا استفاده شود، دستگاه ناچار به کار بیشتر می‌شود که در نهایت باعث افت عملکرد و راندمان آن خواهد شد. همچنین زمانی که از دستگاه‌های پنوماتیک متعددی به صورت همزمان استفاده شود مخزن کمپرسور فرصت کافی برای پر شدن نخواهد داشت.

راهکارهای برطرف کردن عدم باد شدن پمپ باد

همان‌طور که گفته شد عوامل مختلفی می‌توانند در عملکرد کمپرسور هوا و پر شدن مخزن آن از هوا مؤثر باشند. هر کدام از مشکلات گفته شده می‌توانند به عنوان علت باد نشدن پمپ باد شناخته شوند و تعدادی از آن‌ها را می‌توان به راحتی و با کمترین هزینه برطرف کرد. همچنین اگر برخی از قطعات کمپرسور مانند شیر یک‌طرفه، پرشر سوئیچ و … قابل تعمیر نبود می‌توان با تعویض آن‌ها مشکل را برطرف کرد.

پمپچ با یا کمپرسور باد

پیشنهاد: از دیگر محصولاتی که عموما توسط بخش عظیمی از مشتریان خریداری می‌شود، پمپ وکیوم است. برای خرید این محصول با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به سایت پارس وکیوم مراجعه کرده و یا در واتساپ به شماره ۰۹۲۲۶۴۳۱۱۰۸ پیام دهید.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسور باد از کاربردی‌ترین تجهیزاتی است که در صنایع مختلف کاربرد دارد اما گاهی ممکن است بر اثر عوامل مختلفی دچار مشکلاتی همچون عدم باد شدن مخزن مواجه شود. باد نشدن مخزن می‌تواند ناشی از مشکلاتی همچون وجود نشتی و سوراخ در مخزن، عدم وجود جریان هوای مناسب در محیط، خراب شدن شیرهای یک‌طرفه و شیر تنظیم فشار، معیوب بودن موتور کمپرسور یا سوپاپ اطمینان باشد که باید به صورت دقیق و کامل بررسی شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *