بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

پمپ وکیوم کولر گازی

کمبود آب و مصرف انرژی بالای کولرهای آبی و باعث شده است که امروزه استفاده از کولرهای گازی رواج بیشتری داشته باشد. البته کولر گازی مزایای دیگری نسبت به کولرهای آبی دارد که نصب همیشگی، عدم نیاز به آب و … از مهم ترین آنها هستند. وکیوم کردن کولر گازی در هنگام نصب آن از مهم ترین قواعد و عملیات نصب کولر است. چنانچه وکیوم کولر گازی با پمپ وکیوم کولر گازی به درستی انجام نشود عملکرد سیستم ضعیف خواهد شد.

به صورت کلی استفاده از پمپ وکیوم و وکیوم کردن به معنی تخلیه رطوبت و هوای داخل سیستم خنک کننده است که در نهایت منجر به ایجاد خلأ برای تزریق گاز مبرد خواهد شد. هر چقدر عمل وکیوم کردن کولر گازی به درستی و دقت انجام شود عملکرد و راندمان کولر گازی بهتر خواهد شد و میزان خنک کنندگی آن افزایش پیدا می کند و در زمان کوتاه تری محیط را خنک می کند. وکیوم کردن کولر گازی همچنین باعث می شود که این دستگاه انرژی کمتری مصرف کرده و طول عمر آن افزایش پیدا کند.

در این مقاله که توسط تیم محتوای پارس وکیوم آماده شده است، قصد داریم به طور کامل به وکیوم کولر گازی، لزوم این کار و پمپ وکیوم کولر کازی بپردازیم. برای آشنایی کامل با این مقوله با پارس وکیوم همراه باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

پمپ وکیوم چیست؟

پمپ وکیوم به وسیله ای گفته می شود که به وسیله یک روش مکش مانند جاروبرقی گازهای موجود در یک فضا را تخلیه می کند. در حقیقت این دستگاه می تواند با تخلیه مولکول های هوا در یک محفظه ایجاد خلأ یا فشار منفی کند. پمپ خلا از دو قسمت اساسی Rotor و Electromotor تشکیل شده است. زمانی که الکتروموتور استارت می خورد حرکت دورانی به واسطه کوپلینگ های دستگاه از الکتروموتور به روتور منتقل شده و Rotor شروع به حرکت می کند. در این بین هوا به وسیله استاتو فشرده می شود و از یک دریچه دیگر خارج می شود. زمانی که فشار در محفظه کاهش پیدا کند حذف مولکول های اضافی به صورت تصاعدی سخت تر خواهد شد.

وکیوم کولر گازی

چرا باید کولر گازی را وکیوم کرد؟

همانطور که گفته شد بعد از مدتی که کولر گازی کار می کند ممکن است هوا و رطوبت به داخل لوله های کولر گازی نفوذ کرده باشد و عملکرد آن را با اختلال مواجه کند. وکیوم کولر گازی باعث می شود که این هوا و رطوبت از سیستم خنک کننده تخلیه شده و ناخالصی های موجود در سیکل عملکردی دستگاه از بین برود. چنانچه رطوبت در داخل سیکل کولر گازی وجود داشته باشد می تواند باعث آسیب دیدن آن و ایجاد خسارت های جبران ناپذیر شود.

پیشنهاد: از دیگر محصولاتی که عموما مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، بلوئر هوا است. اگر شما هم قصد خرید این محصول را دارید، می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کرده و یا با شماره 09226431108 تماس بگیرید.

بهترین زمان وکیوم کولر گازی

بهترین و مناسب ترین زمان برای وکیوم کردن کولر گازی هنگام نصب و راه اندازی آن است اما بسیاری از نصاب ها به این قضیه توجهی ندارند و در هنگام نصب کولر گازی آن را وکیوم نمی کنند که بعد از مدتی باعث ایجاد اختلال در عملکرد کولر می شود. بسیاری از مصرف کنندگان هیچ اطلاعاتی در مورد وکیوم شدن کولر گازی ندارند به همین دلیل در هنگام نصب دستگاه به نصاب تذکری در این مورد نمی دهند و همین امر باعث می شود که وجود ناخالصی در سیکل برودتی کولر باعث اختلال در عملکرد دستگاه شود.
چنانچه کولر گازی در مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد که در معرض گرد و غبار قرار دارد و بعد از فصل سرما دوباره از آن استفاده می شود لازم است که دوباره دستگاه وکیوم شود تا ناخالصی هایی که وارد دستگاه شده اند تخلیه شوند و دستگاه عملکرد مناسبی داشته باشد و طول عمر آن افزایش پیدا کند.

وکیوم کولر گازی با استفاده از پمپ وکیوم

برای وکیوم کردن کولر گازی روش های مختلفی وجود دارد. یکی از روش های سنتی و قدیمی وکیوم کردن این دستگاه استفاده از مبرد است که البته کاملا منسوخ شده و توصیه ای برای استفاده از آن وجود ندارد. در این روش کپسول مبرد به یک شیر سرویس متصل شده و همزمان با باز کردن آن، سوزنی شیر دیگر را فشار داده می شود تا هوای داخل لوله ها و یونیت داخلی کولر گازی تخلیه شود. این عمل تا زمانی که مبرد خارج می شود باید انجام شود.

پیشنهاد: برای اطلاعات بیشتر از از دلایل برگشت مایع مبرد به داخل کمپرسور میتوانید مقاله “برگشت مایع مبرد به کمپرسور+بررسی علل، علائم و راه جلوگیری” که به توضیح کامل این مسئله پرداخته است را مطالعه کنید.

در روش دوم برای وکیوم کردن کولر گازی از یک پمپ خلأ استفاده می شود. نحوه وکیوم کردن کولر گازی به کمک پمپ وکیوم به شرح زیر می باشد:

  • در اولین مرحله لازم است که لوله های مسی به شیر وصل شده و کاملا محکم می شود. لوله های مسی احتمال نشتی را به حداقل میرساند.
  • در مرحله دوم وکیوم کردن کولر گازی باید شیلنگ گیج فشار که با رنگ آبی قابل تشخیص است را به شیر سرویس لوله برگشت وسیله سرمایشی متصل کرد. لوله ای که برای این کار انتخاب می شود دارای قطر بیشتری است و به راحتی قابل تشخیص می باشد.
  • در مرحله سوم شیلنگ زرد رنگ به دستگاه پمپ وکیوم کولر گازی متصل می شود و سپس روشن خواهد شد.
  • در مرحله بعدی باید شیر آبی رنگی که به لوله برگشت متصل شده است باز شود و اجازه داد که پمپ خلأ برای 45 دقیقه روشن باشد و کار کند.

بعد از انجام مراحل گفته شده لازم است که حتما قبل از خاموش کردن پمپ وکیوم، شیر آبی رنگ گیج فشار بسته شود. چنانچه این شیر بسته نشود ممکن است روغنی که داخل پمپ وکیوم کولر گازی وجود دارد به داخل کولر نفوذ کند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن شود. این نوع از وکیوم کردن کولر گازی می تواند برای انواع کولرهای گازی از جمله کولر گازی های دیواری، کولر گازی های پنجره ای، کولر گازی های سقفی و کولر گازی های پرتابل انجام شود و باعث افزایش راندمان و عملکرد آنها شود.

وکیوم پمپ خلا

بهترین پمپ خلأ برای وکیوم کولر گازی

به صورت کلی 3 نوع پمپ خلأ وجود دارند که می توانند برای وکیوم کولر گازی مورد استفاده قرار بگیرند که شامل پمپ وکیوم خشک، پمپ وکیوم رینگ روغن و پمپ وکیوم رینگ آب است که پمپ وکیوم رینگ روغن رایج ترین نوع آنها می باشد و معمولا استفاده های بیشتری دارد. هرچند که پمپ های خلأ قیمت های بالایی دارند و نیازی نیست که افراد برای نصب و راه اندازی کولر گازی اقدام به خرید آن بکنند اما کسانی که قصد دارند آن را خریداری کنند باید به فاکتورها و موارد مختلفی توجه داشته باشند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • برند و شرکت سازنده پمپ
  • حجم وکیوم پمپ
  • میزان قدرت مکش آن
  • قیمت دستگاه
  • هزینه های نگهداری و …

سخن نهایی

قبل از راه اندازی کولرهای گازی لازم است که به خوبی وکیوم شوند تا عملکرد و بازدهی مناسبی داشته باشند. وکیوم کردن کولر گازی به روش های مختلفی انجام می شود که استفاده از پمپ وکیوم بهترین روش می باشد. انواع پمپ های وکیوم وجود دارند که می توان برای وکیوم کردن انواع کولرهای گازی از آنها استفاده کرد.

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      برای اطلاع دقیق از قیمت روز محصولات و مدل انتخابی خود همچنین مشاوره و راهنمایی میتوانید با شماره تماس 02166801373 ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *