بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

معرفی انواع کمپرسور هوا برای صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلات

امروزه هوای فشرده و کمپرسورهای هوا استفاده های متعددی در مصارف خانگی، مشاغل مختلف و مصارف صنعتی دارد. کمپرسور هوا در حقیقت یک وسیله است که قدرت را به انرژی پتانسیل در هوای فشرده تبدیل می کند. این وسیله برای این پروسه از انرژی برق یا سوخت دیزلی و بنزینی استفاده می کند. به صورت کلی هر وسیله پنوماتیکی (میخکوب ها، چکش ها، منگنه کوب های بادی، پیستوله های رنگ پاش بادی، پرچ کن ها، دریل و …) که در صنایع مختلف استفاده می شود برای تامین انرژی خود به هوای فشرده و کمپرسور هوا نیاز دارند. امروزه تقریبا در تمامی صنایع از جمله صنعت کشاورزی، صنایع دفاعی، خودروسازی، لوازم خانگی، حمل و نقل، پتروشیمی، نفت، معادن، نساجی، کاغذ سازی، صنعت گاز، دامپروری و … از انواع کمپرسور باد استفاده می شود.
انتخاب و استفاده از کمپرسورهای بادی در هر صنعتی مستلزم داشتن آگاهی کامل در مورد نوع نیازها، نوع کمپرسورها و نحوه عملکرد آنها و … می باشد. در ادامه این مطلب از وبلاگ پارس واکیوم به بررسی کمپرسورهای مناسب برای صنایع کشاورزی، دامداری و شیلات پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

کاربرد کمپرسورهای هوا در صنعت کشاورزی

همانطور که گفته شده کمپرسور باد امروزه در صنایع مختلفی استفاده می شود و کاربردهای متعددی دارد. از مهم ترین حوزه هایی که از این وسیله استفاده می شود صنعت کشاورزی است که برخلاف گذشته امروزه اکثرا به صورت مکانیزه انجام می شود و لازم است که از ابزارهای مدرن برای بازدهی بیشتری استفاده شود. مهم ترین و اصلی ترین ماده برای تولید کودهای کشاورزی اوره است که کاربردهای متعددی دارد و کشاورزان به منظور افزایش سطح تولیدات خود از مقادیر زیادی اوره استفاده می کنند. کمپرسورهای هوا برای فشرده سازی اکسیژن و نیتروژن برای تولید اوره به کار می روند و می توان گفت نقش بسیار اساسی و ویژه ای در صنعت کشاورزی دارند. از جمله مهم ترین کاربردهای کمپرسور باد در صنعت کشاورزی می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • دستگاه های خودکار اسپری محصولات کشاورزی
  • تسمه نقاله های مخصوص انتقال محصولات
  • ماشین های بادی، جابجائی مواد و محصولات
  • پر کردن تایر وسایل نقلیه
  • سرویس و نگهداری ماشین آلات و تجهیزات
  • حمل و نقل مازاد مواد غذائی، غلات و محصولات دیگر به سیلوها
  • تهویۀ گلخانه های صنعتی
  • آبیاری محصولات

پیشنهاد: قصد خرید پمپ خلا دارید؟ شما با انتخاب پارس وکیوم، می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین پمپ وکیوم موجود در بازار را با قیمت مناسب دریافت کنید. همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره 66801373-021 تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما، به تمامی ابهامات و سوالات شما پاسخ دهند.

کمپرسور کشاورزی

اهمیت کمپرسور در صنعت کشاورزی

نیتروژن اصلی ترین و مهم ترین ماده مغذی برای رشد و تولید محصولات کشاورزی است و این ماده نقش بسیار ویژه ای در فرآیند تولید انرژی و مواد غذایی در گیاهان دارد. به صورت کلی نیتروژن نقش مهمی در ساختار موجودات زنده و رشد آنها دارد. از کمپرسور باد در صنعت کشاورزی می تواند برای فشرده سازی نیتروژن و … و همچنین رساندن مواد مغذی و کوددهی به گیاهان استفاده می شود.
مولدهای نیتروژن برای تامین هوای فشرده باید از کمپرسورهای هوا استفاده کنند و معمولا در این صنعت از کمپرسور اسکرو که دارای فیلتر هوا می باشد و نیازی به فیلتر جداگانه ندارد استفاده می شود. این کمپرسورها هوای فشرده و عاری از هرگونه آلودگی و گرد و غبار تولید می کنند. هوای پاک وارد دستگاه مولد نیتروژن می شود و سپس با عبور از فیلترهای مخصوص، اکسیژن و دی اکسید کربن از آن جدا شده که در نهایت گاز نیتروژن با درجه خلوص عالی تولید می شود.

کاربرد کمپرسور در دامداری و پرورش آبزیان

در صنعت شیلات تولید اکسیژن اهمیت بسیار زیادی دارد و لازم است که اکسیژن مورد نیاز آبزیان تامین شود تا به بازدهی مناسب برسند. همچنین در دامداری های صنعتی می توان از کمپرسور باد استفاده های متعددی داشت. از مهم ترین کاربردهای کمپرسور هوا در صنایع دامداری و شیلات می توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • دستگاه های خودکار صنایع لبنی مانند شیر دوش ها
  • تهویه مناسب دامداری ها
  • تولید اکسیژن مورد نیاز آبزیان
  • حمل و نقل مواد غذایی و محصولات
  • تولید انرژی ماشین های لبنیات

کاربرد کمپرسور در صنعت شیلات

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین نکات در پرورش آبزیان تامین اکسیژن کافی برای آنها است. زمانی که ماهی ها، میگوها و … پرورش یافته و رشد کردند به مقادیر بیشتری از اکسیژن نیاز خواهند داشت از همین رو برای تولید اکسیژن کافی برای این موجودات از دستگاه های کمپرسور هوا استفاده خواهد شد.

کمپرسور شیلات

انواع کمپرسورهای هوا

همانطور که گفته شد امروزه انواع مختلفی از کمپرسورها برای مصارف خانگی، مشاغل مختلف و صنایع متعدد تولید می شوند که هر کدام از آنها دارای کاربردها، قابلیت ها، مزیت ها و معایب خاص خود هستند. کمپرسورهای هوا را می توان از لحاظ مختلفی تقسیم و درجه بندی کرد. از مهم ترین شیوه های درجه بندی این سیستم ها نوع عملکرد آنها است. بر این اساس کمپرسورها کلا به دو دسته تقسیم می شوند که شامل کمپرسورهای دینامیکی و کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند.

  • کمپرسورهای دینامیکی خود به دو دسته کمپرسورهای محوری و کمپرسورهای گریز از مرکز تقسیم می شوند.
  • کمپرسورهای جابجایی مثبت نیز به دو دسته مجزا شامل کمپرسورهای روتاری که خود شامل کمپرسورهای Vane، Lobe، اسکرو، اسکرول، رینگ مایع و همچنین کمپرسورهای رفت و برگشتی که شامل کمپرسورهای تک مرحله ای، کمپرسورهای دو مرحله ای و کمپرسور های دیافراگمی هستند تقسیم می شوند.

همچنین اگر کمپرسورها را بر اساس فشار مکش، دهش و ظرفیت آنها تقسیم کرد می توان گفت این سیستم ها به پمپ های خلا، بلوئر هوا، کمپرسورها و هواکش ها تقسیم می شوند. تقسیم بندی های دیگری نیز بر اساس سرعت، تعداد مراحل کار، موتور محرک و سیستم پاشش روغن وجود دارد که کمپرسورها را از هم جدا می کند. به صورت کلی هر کدام از این کمپرسورها دارای کاربردها و قابلیت های منحصر به فردی هستند که می توانند در مشاغل و صنایع مختلف به کار برده شوند.

انتخاب بهترین کمپرسور باد در صنایع مختلف

امروزه شرکت ها و برندهای متعددی در سراسر دنیا در زمینه تولید انواع بلوئر هوا، پمپ خلا، کمپرسور هوا و … فعالیت دارند و تنوع و تعدد محصولات در بازار باعث شده است که مصرف کننده ها دغدغه و چالش های متعددی برای انتخاب یک کمپرسور باد مناسب داشته باشند. همانطور که گفته شد امروزه انواع کمپرسورها با کاربردها و قابلیت های متعدد در دسترس هستند. برای انتخاب و استفاده از کمپرسورها لازم است که به نکات مختلفی توجه شود.

هر کدام از صنایع مختلف از ابزارهای هوایی و پنوماتیک مختلفی استفاده می کنند که دارای فشار (PSI)، دبی حجمی (CFM)، قدرت (HP) و ویژگی های منحصر به فردی هستند. لازم است که افراد بر اساس نوع نیاز و میزان استفاده هایی که از کمپرسورهای هوا دارند اقدام به خرید آنها بکنند. کمپرسورهای صنعتی معمولا دارای قدرت بسیار زیاد، حجم مخزن زیاد، دبی حجمی بالا و فشار بالایی هستند. به صورت کلی برای خرید و انتخاب یک کمپرسور باد صنعتی مناسب برای صنایعی همچون کشاورزی، دامداری و شیلات لازم است که فاکتورهای مختلفی مورد توجه و بررسی کامل قرار بگیرند که بیشترین راندمان و بازدهی را داشته باشد. مهم ترین فاکتورها در خرید این کمپرسورها به شرح زیر می باشند:

  • توجه به نیازهای تجهیزات پنوماتیک مورد استفاده در صنعت مورد نظر
  • شناسایی انواع کمپرسورهای باد و آشنایی با عملکرد آنها
  • توجه به مهم ترین فاکتورهای کمپرسور باد مانند مقدار اسب بخار (HP)، دبی حجمی ( CFM (Cubic Feet Per Minute))، میزان قدرت دستگاه و …
  • میزان فشار هوای کمپرسور باد
  • فضا و قابلیت حمل کمپرسورهای هوا
  • نوع و منبع انرژی مورد نیاز کمپرسور
  • حجم و ظرفیت مخزن کمپرسور
  • چرخه‌ی کار یا چرخه‌ی وظیفه در کمپرسور باد

جمع بندی نهایی

امروزه کمپرسورهای هوا کاربردها و قابلیت های متعدد و مختلفی در صنایع مختلف مانند کشاورزی، نفت، پتروشیمی، دامداری، چوب، خودروسازی، رنگ و نقاشی، کارگاه های تولیدی، دامداری، شیلات، لوازم خانگی، صنعت غذا و دارو، پزشکی و … دارند. برای انتخاب و خرید یک کمپرسور مناسب برای هر شغل و صنعتی لازم است که به فاکتورها و نکات مختلفی همچون فشار، حجم مخزن، قدرت دستگاه، نوع نیازها، تجهیزات پنوماتیکی، دبی حجمی و … توجه شود چرا که انواع مختلفی از کمپرسورها در دسترس هستند که هر کدام می توانند کاربردهای متعددی داشته باشند.

شرکت صنایع پارس وکیوم با تولید انواع کمپرسورهای هوا، بلوئرها، پمپ های وکیوم برای مصارف خانگی، شغلی و صنعتی، محصولات بسیار با کیفیتی به مشتریان عرضه می کند. افراد می توانند با در نظر گرفتن تمامی نکات و قواعد گفته شده بهترین و مناسب ترین کمپرسور باد را برای صنعت و شغل خود خریداری نمایند.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *