بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

پمپ خلا دیافراگمی چیست + آشنایی صفرتاصد با پمپ دیافراگم خلا

پمپ خلا دیافراگمی چیست؟ پمپ دیافراگم خلا به عنوان یکی از تجهیزات کاربردی و پراستفاده شناخته می‌شود که می‌تواند استفاده‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشد.

این پمپ‌ها امروزه از تنوع و تعدد بالایی برخوردارند و می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی ماننند نحوه عملکرد، تعداد مراحل کار، سیستم خنک‌کننده، نوع موتور خنک‌کننده و… دسته‌بندی شوند.

پمپ دیافراگمی خلا از جمله پمپ‌های وکیوم جابجایی مثبت است که از یک مکانیسم ساده برای ایجاد فشار منفی استفاده می‌کند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی پمپ‌های خلأ دیافراگمی، انواع آنها، طرز کار و همچنین مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم تا اگر قصد خرید این محصولات را دارید، به درک درستی نسبت آن و کارکردهایش برسید.

قصد خرید پمپ وکیوم دارید؟ پارس وکیوم بهترین پمپ های خلا را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد. اگر قصد خرید دارید به سایت ما مراجعه کرده و یا با شماره 66801373-021 تماس بگیرید.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم؟

پمپ خلا دیافراگمی چیست؟

پمپ‌ وکیوم دیافراگمی یا غشایی (diaphragm pump) از جمله پمپ‌های جابجایی مثبت و خشک است که معمولاً در ابعاد کوچک تولید می‌شود. این پمپ‌ها از یک مکانیسم و فرآیند ساده استفاده می‌کنند و محرک اصلی آن‌ها میل‌لنگ و شاتون هستند.

محدوده فشاری این نوع پمپ‌ها حداکثر تا 0.5 میلی بار است و سرعت تخلیه بسیار کمی دارند و سرعت آنها می‌تواند از 0.1 مترمکعب تا 10 مترمکعب بر ساعت متغیر باشد.

«لازم به ذکر است که با توجه به عدم استفاده روغن در پمپ دیافراگم خلا یا پمپ دیافراگم وکیوم، خلأ بسیار تمیزی ایجاد می‌شود.»

پمپ دیافراگم خلا

اساس کار پمپ خلا دیافراگمی چیست؟

در این نوع پمپ‌ها هوای فشرده از میان شیر رفت‌وبرگشتی تحویل داده شده و به‌صورت متناوب از یک دیافراگم به دیافراگم دیگری منتقل می‌شود.

این پمپ، اگر هوای یک دیافراگم را تحت فشار قرار دهد، می‌تواند به‌صورت همزمان از دیافراگم دیگر خارج شود. زمانی که یک دیافراگم تحت فشار قرار می‌گیرد، از طرف دیگر به سمت فضای خالی حرکت کرده و در نهایت، فشار در این حفره زیاد می‌شود.

در این حالت، شیر مکش به علت فشار، پایین‌تر از خط مکش بسته شده و در نتیجه شیر رانش باز می‌شود تا مایع مجبور به بیرون رفتن از پمپ شود.

در مقابل اگر دیافراگم به سمت مخالف حرکت کند، فشار کم می‌شود و شیر مکش باز و شیر رانش بسته می‌شود. در نتیجه، سطح فشار پایینی در حفره ایجاد می‌شود که باعث می‌شود مایع در خط مکش و درون پمپ به طرف بالا حرکت کند.

انواع مدل‌های پمپ خلا دیافراگمی

پمپ دیافراگم خلا انواع مختلفی داشته و هر کدام از آنها با داشتن ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فرد، کاربردهای مختلفی دارند. از جمله مهم‌ترین انواع پمپ های خلا می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • پمپ تک دیافراگم، شبیه پمپ پیستونی است و حرکت رفت‌وبرگشت آن، باعث حرکت مایع از میان پمپ به جای پلانجر به وسیله دیافراگم می‌شود.
  • پمپ‌های بزرگ برای پمپاژ فاضلاب‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پمپ‌های کوچک به عنوان اندازه‌گیر شیمیایی یا پمپ‌های اندازه‌گیری استفاده می‌شوند.
  • پمپ‌های دو دیافراگمی عمل‌کننده با هوا از هوای فشرده برای تحریک دیافراگم‌ها استفاده می‌کنند.

مزایای پمپ خلا دیافراگمی چیست؟

پمپ دیافراگم خلا درست مانند دیگر انواع پمپ‌ها مزیت‌های متعددی دارد و به همین دلیل در صنایع و مشاغل گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین مزایای پمپ وکیوم دیافراگمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این پمپ‌ها کاملاً خشک بوده و هیچ‌گونه بخارات روغن و آبی تولید نمی‌کنند.
  • این پمپ‌ها از طول عمر بالایی برخوردارند و چنانچه به‌خوبی نگهداری و استفاده شوند، می‌توانند بیشتر از 10.000 ساعت کارکرد مفید داشته باشند.
  • پمپ خلاء دیافراگمی دارای صدا و لرزش بسیار کمی است؛ در نتیجه هیچ آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند.
  • این پمپ‌ها از ایمنی بسیار خوبی در زمان کار برخوردار هستند.
  • تعمیر و نگهداری این پمپ‌ها با توجه به مکانیسم ساده‌ای که دارند بسیار راحت است.
  • پمپ‌هایی که از دیافراگم تفلونی برخوردارند در برابر مواد شیمیایی مقاومت مناسبی دارند.
  • میزان مصرف انرژی بسیار کمی دارند

پمپ دیافراگمی

معایب پمپ های وکیوم دیافراگمی

پمپ خلا دیافراگمی ( پمپ وکیوم دیافراگمی ) نیز درست مانند هر وسیله دیگری، در کنار تمامی مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبتی که دارد، از معایب و ایراداتی نیز برخوردار است که به عنوان مصرف کننده باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. از مهم‌ترین معایب این پمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه بالای پمپ دیافراگمی وکیوم
  • تولید این پمپ‌ها در ابعاد و اندازه کوچک
  • محدود بودن میزان محدوده فشار

پیشنهاد مطالعه: یکی از مقالات کاربردی پارس وکیوم، توضیحی است که در مورد پمپ های دیافراگمی داده‌ایم، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله پمپ دیافراگم چیست را مطالعه کنید.

کاربردهای پمپ خلا دیافراگمی چیست؟

پمپ خلاء دیافراگمی مانند دیگر پمپ‌ها کاربردها و استفاده‌های متعددی دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده به عنوان پمپ پشتیبان برای دیگر انواع پمپ های دیافراگمی خلا ( وکیوم )
  • استفاده دز آزمایشگاه‌ها
  • استفاده برای اهداف تحقیق و توسعه در پروژه‌های مختلف
  • استفاده در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی
  • استفاده برای جابجایی گازهای خورنده و نشت‌یابی
  • استفاده در صنایع مختلفی مانند صنعت غذا و دارو، صنعت کاشی و سرامیک، صنعت رنگ‌سازی و چسب و…

نحوه نصب پمپ دیافراگم خلا (وکیوم) چیست؟

برای نصب این پمپ‌ها نیاز است که به نوع کانکشن ورودی و خروجی آن دقت شود؛ چرا که دارای انواع مختلفی همچون فلنجی و رزوه‌ای هستند.

بعضی از انواع پمپ های خلا دیافراگمی ، ضد آب بوده و قابلیت نصب به حالت مستغرق را نیز دارند. مدل‌های بادی این پمپ‌ها نیز از قدرت مکش بالایی برخوردارند و می‌توان آن‌ها را هم‌راستا با سطح سیالات نصب کرد.

«لازم به ذکر است که این پمپ‌ها الکتروموتور ندارند و می‌توان آن‌ها را درون باکس یا مکان‌هایی که تهویه مناسبی ندارند نیز نصب کرد.»

سخن پایانی

پمپ خلا دیافراگمی ، نوعی از پمپ‌های جابجایی مثبت هستند که در ابعاد کوچک تولید شده و معمولاً برای تولید فشارهای منفی کمتر از 0.5 میلی بار به کار می‌روند. این پمپ‌ها کاربردهای مختلفی در صنایع مختلف داشته و از مهم‌ترین مزایای آن‌ها می‌توان به عدم داشتن صدا و لرزش، مصرف پایین انرژی، طول عمر بالا، عدم داشتن بخار و روغن و… اشاره کرد.

امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشد و به درستی دریافته باشید که پمپ وکیوم دیافراگمی چیست و استفاده از آن چه مزایا و معایبی دارد. اگر در خصوص مطالب گفته شده سوالی داشتید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

  1. یکی از مهم ترین معایبی که پمپ دیافراگمی داره لرزش بالا و صدای زیاده که تو مقاله بهش اشاره نکردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *