بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

آشنایی با انواع کمپرسور صنعتی و کاربردهای هرکدام

کمپرسور باد صنعتی جایگاه مهمی در صنعت هوای فشرده دارد و هر روزه با پیشرفت تکنولوژی بر اهمیت این دستگاه، به عنوان عضو حیاتی سیستم چرخه هوای فشرده نیز افزوده می‌شود. متن حاضر، راهنمای جامعی جهت انتخاب کمپرسور صنعتی مناسب با کسب و کار شما را ارائه می‌دهد.

اگر قصد خرید کمپرسور هوا دارید، سایت پارس وکیوم می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کمپرسور چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در این مورد صحبت کنیم که انواع کمپرسور صنعتی کدامند و از چه مزایایی برخوردارند، در ابتدا باید بدانیم که اصلا کمپرسور چیست.

کمپرسور یکی از انواع دستکاه‌های مکانیکی است که در انواع صنایع مختلف کاربرد دارد. کاربرد کمپرسور این است که نیروی مکش لازم برای مکیدن گاز مبرد از اوپراتور را فراهم آورده و در نهایت با متراکم کردن گاز و فرستادن آن به کندانسور، باعث ایجاد گاز به مایع شود. این دستگا‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه قصد داریم شما را با موتور کمپرسور صنعتی آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با کمپرسور سرعت متغیر و موارد مربوط به آن مقاله مربوط به آن در پارس وکیوم را مطالعه کنید.

کمپرسور صنعتی

کمپرسور صنعتی چیست؟

کمپرسور باد صنعتی یا متراکم کننده سیالات کاربردهای بسیار زیادی در صعت‌های مختلف دارد. با توجه به تعاریف قبلی و همانطور که از اسم این محصول مشخص است، انواع کمپرسور صنعتی وظیفه دارند تا نیرو را با استفاده از موتور الکتریکی، بنزینی، دیزل و… به انرژی ذخیره شده و هوای فشرده شده تبدیل کنند.

آشنایی با روش کار کمپرسورهای صنعتی

انواع کمپرسورهای صنعتی ابزارهایی هستند که نیرو را با کمک موتور الکتریکی، موتور دیزل یا بنزینی به انرژی ذخیره شده که همان هوای فشرده است؛ تبدیل می‌کنند. این ابزار، با فنون مختلف هوای بیشتری در مخزن ذخیره کرده و موجب افزایش فشار هوا می‌شود. کمپرسور صنعتی با رسیدن به نقطه ماکسیمم فشار هوای داخل مخزن، خاموش شده و سپس این هوا را تا زمان استفاده در مخزن نگهداری می‌کند. در نهایت نیز انرژی پتانسیل این ذخیره سازی، در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هرگاه فشار باد داخل مخزن ذخیره سازی، به کمترین میزان برسد؛ موتور کمپرسور صنعتی مجددا روشن شده و این پروسه مجددا تکرار می‌گردد. کمپرسور باد صنعتی یکی از انواع کمپرسورهای هوای فشرده است که هوای اطراف خود را به درون مخزن مکیده و بعد از ذخیره کردن، آن را به هوای پرفشار تبدیل می‌کند.

«به یاد داشته باشید که از آنجایی که طی عملیات فشرده سازی هوا، دمای کمپرسور بالا می‌رود؛ بهتر است از فن خنک کننده استفاده شود.»

یکی از دیگر انواع کمپرسورها، نوع پیستونی آن است که ما در وبلاگ پارس وکیوم در مورد آن صحبت کرده‌ایم. اگر می‌خواهید اطلاعات لازم و کافی درباره انواع کمپرسور پیستونی و کارکرد آن‌ها را بدست آورید، به وبلاگ ما مراجعه کنید. 

کاربرد کمپرسور صنعتی

انواع کمپرسورهای صنعتی برای کاربردهای مختلف در شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شوند؛ برای مثال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وظیفه فشرده سازی گاز را دارند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای استفاده از انواع کمپرسور هوا صنعتی عبارتند از:

  • برای شستشو و تمیز کردن با هوای فشرده
  • در تعمیرگاه‌های خودرو
  • تعمیر لوازم خانگی
  • بالا بردن قطعات سنگین
  • ایجاد نیروی زیاد
  • افزایش و کاهش فشار در سیستم‌های برودتی و حرارتی
  • و…

انواع کمپرسور صنعتی

انواع کمپرسورهای صنعتی به دو گروه اصلی دینامیکی و جا‌به‌جایی مثبت تقسیم می‌شوند.

  • کمپرسور دینامیکی دارای دو مدل محوری و گریز از مرکز است.
  • کمپرسور جا‌به‌جایی مثبت نیز دو دسته روتاری و رفت و برگشتی دارد که هرکدام دارای انواع مختلفی هستند.

در ادامه انواع پرکاربرد کمپرسور باد صنعتی را معرفی کرده و کارکرد هرکدام را توضیح می‌دهیم.

علاوه بر کمپرسور صنعتی ما در مقاله‌ای دیگر، انواع کمپرسور باد برای صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلات را معرفی کرده‌ایم که می‌توانند برای شما مفید و کمک کننده باشند. 

1. کمپرسورهای صنعتی دینامیکی

این نوع کمپرسور صنعتی یا متراکم کننده بر خلاف نوع جا‌به‌جایی مثبت که با جریان ثابت کار می‌کند؛ با فشار ثابت عملیات فشرده‌سازی را انجام می‌دهند. کمپرسور دینامیکی به شدت تحت تاثیر عوامل بیرونی است و تغییری جزئی در فشار ورودی روی ظرفیت آن اثر به‌سزایی دارد. همانطور که گفته شد، نوع کمپرسورهای صنعتی دینامیکی دو مدل محوری و گریز از مرکز دارند.

  • در مدل گریز از مرکز که به آن سانتریفیوژ گفته می‌شود؛ چنانچه از نامش پیداست، گاز با نیروی گریز از مرکز سیال فشرده می‌شود.
  • در مدل محوری که دارای جریان محوری است، عملیات بر پایه انتقال سیال از طریق پروانه‌های چرخان رتور صورت می‌گیرد. این دسته از کمپرسورهای باد صنعتی در توربین‌های گازی کاربرد دارند و گاز را آهسته از فضای باز به فضای تنگ‌تری هل می‌دهند تا از حجم سیال آن کاسته و بر فشارش افزوده شود.

مزایای کمپرسور دینامیکی

انتخاب کمپرسور صنعتی وابسته به این است که شما به درک درستی نسبت به مزایای این محصول با سایر انواع آن برسید. به همین دلیل در ادامه مزایای کمپرسور صنعتی دینامیکی را لیست کرده‌ایم:

  1. کم بودن هزینه تعمیر و نگهداری
  2. کم بودن میزان اصطکاک
  3. دوام بیشتر
  4. ارتعاش کمتر
  5. بازدهی بالاتر نسبت به کمپرسورهای جابه‌جایی مثبت

«لازم به ذکر است که این کمپرسورها برای مصارف صنعتی، مناسب بوده و نیازمند فشار بالا هستند.»

2. انواع کمپرسور صنعتی؛ کمپرسور جا‌به‌جایی مثبت

این مدل کمپرسور، حجم معینی از گاز را محصور کرده و با کم کردن منطقه حجم محصور شده، فشار را بیشتر می‌کند. دو دسته اصلی این کمپرسورها روتاری و رفت و برگشتی هستند. مدل روتاری شامل کمپرسور لوب، کمپرسور اسکرو، وان، رینگ مایع و اسکرول می‎‌شود که در همگی عضوهای چرخشی با چرخش خود هوا را مکیده و فشرده می‌کنند.

در کمپرسور رفت و برگشتی، حرکت یک عضو در جهت محور طولی موجب مکش و کمپرس گاز می‌شود. این قطعه با حرکت به سمت عقب، مکش هوا را ایجاد می‌کند و با حرکت به سمت جلو، همان هوا را کمپرس کرده و به سمت خروجی هدایت می‌کند. کمپرسورهای رفت و برگشتی به سه دسته کمپرسورهای تک اثره، دو اثره و دیافراگمی تقسیم می‌شوند.

انواع کمپرسور صنعتی

تعمیر انواع کمپرسور صنعتی

برای حفظ کارایی کمپرسور باد صنعتی، همواره باید تعمیر و کنترل دوره‌ای دقیق و به موقع انجام شود. فرایند تعمیر کمپرسور، کاری بسیار تخصصی است و نیازمند آشنایی تعمیرکار با قطعات و اجزای تشکیل‌دهنده آن است. یکی از متداول‌ترین مشکلاتی که در کمپرسور هوا ایجاد می‌شود، خرابی پمپ باد است. همچنین گاهی کمپرسور به دلایلی همچون شل شدن قطعات، نصب نادرست و بروز مشکل در میل لنگ یا پیستون‌ها، سر و صدای زیادی تولید می‌کند.

مطلب مرتبط: از دیگر محصولات صنایع پارس واکیوم که مورد استقبال بسیاری از مشتریان ما قرار گرفته است، پمپ وکیوم یا پمپ خلا و بلوئر هوا می‌باشد؛ اگر قصد خرید یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصولات را دارید، با کارشناسان ما در پارس وکیوم از طریق راه‌های ارتباطی موجود در ارتباط باشید.

در برخی موارد کمپرسور بخاطر عدم وجود توان یا روغن، خراب شدن کلید روشن و خاموش یا اختلاف فشار کار نمی‌کند. در کلیه این موارد، دستگاه نیاز به بررسی کارشناسی و دقیق دارد. شرکت پارس وکیوم در بخش تعمیر و سرویس کمپرسور هوا صنعتی با بهره‌گیری از متخصصان باتجربه و به‌روز کلیه خدمات تعمیر کمپرسور باد صنعتی تولیدکنندگان و صنعتگران کشور را بر عهده دارد.

قیمت کمپرسور باد صنعتی

در سال‌های اخیر، ایران در صنعت هوای فشرده پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. اکنون این محصول در اندازه‌ها و با کاربردهای مختلف در بازار داخلی موجود است. مهم است که ویژگی‌های کمپرسور صنعتی را هنگام خرید این محصول مد نظر قرار دهید که شامل تعداد مراحل فشرده‌ سازی، محیط خنک کننده، نوع درایو، روش روغن کاری، میزان فشار باد و مصرف برق می‌شود. همچنین قیمت کمپرسور هوا با توجه به نوع کارکرد و اندازه آن نیز متنوع است.

شرکت پارس وکیوم با کادری مجرب و متخصص، سال‌ها است که در زمینه فروش کمپرسور باد صنعتی و تعمیرات آن فعالیت می‌کند. این شرکت با افتخار توانسته است نیازهای کشور را با ارائه کمپرسور هوا صنعتی باکیفیت و مرغوب برطرف کند.

2 پاسخ

    1. بله دوست عزیز برای افزایش طول عمر مفید کمپرسور بهتره که رطوبت جمع شده در مخزن ذخیره رو تخلیه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *