بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

تفاوت‌های کمپرسور اسکرو بدون روغن و روغنی

امروزه و در صنایع و مشاغل مختلف از انواع کمپرسورها استفاده می‌شود و این سیستم‌ها از کاربردی‌ترین لوازم و ابزارهای صنعتی و غیر صنعتی به شمار می‌روند. کمپرسورها بر اساس پارامترها و فاکتورهای مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که مهم‌ترین آنها شامل فشار مکش، دهش و ظرفیت کمپرسور، سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک، پاشش روغن و نحوه روغن‌کاری، عملکرد و نحوه کار هستند. کمپرسورهای اسکرو از نظر عملکرد زیر مجموعه کمپرسورهای روتاری بوده که نوعی از کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند.
این کمپرسورها می‌توانند استفاده‌های صنعتی، غیر صنعتی و خانگی متعددی داشته باشند. کمپرسورهای اسکرو از نظر سیستم خنک‌کنندگی به دو دسته کمپرسورهای بدون روغن و کمپرسورهای روغنی تقسیم می‌شوند که هرکدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. در ادامه این مطلب که به همت تیم محتوای وکیوم پارس تهیه شده است، به بررسی تفاوت‌های کمپرسور اسکرو بدون روغن و روغنی پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مطلب میخوانید:

کمپرسور اسکرو روغنی چیست؟

کمپرسور اسکرو روغنی یا اویل اینجکت یکی از انواع کمپرسور هوا می باشد که از روغن برای خنک کردن هوای فشرده، روانکاری روتورها، روانکاری پوسته و ممانعت از برگشت فشار استفاده می‌کند. فشار خروجی از واحد هواساز در این نوع از کمپرسورها حداقل باید 4 بار باشد تا بتواند روغن را به داخل هواسازی سیرکوله کند.
به صورت کلی عملکرد کمپرسورهای اسکرو به این شکل است که هوا از اطراف دستگاه وارد بخش هواساز که شامل دو روتور مارپیچی است می‌شود. این روتورها همیشه در حال چرخش هستند و می‌توانند حجم هوای ورودی را به شدت کاهش بدهند و انرژی جنبشی آن را بالا ببرند و در نهایت آن را به مخزن ذخیره هوا انتقال دهند.

کمپرسور اسکرو روغنی

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر روبوسکی است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، انواع بلوئر هوا را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

مزایای استفاده از کمپرسور اسکرو اویل اینجکت

کمپرسور Oil Inject یا روغنی کاربردهای متعددی دارد و استفاده از آن می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر است:

  • روغن‌کاری بیرینگ‌ها در این نوع کمپرسور اسکرو بسیار راحت است.
  • با توجه به وجود روغن در واحد هواساز، روتورها همیشه با روغن در تماس هستند.
  • در ایرند به دلیل پر کردن حجم‌های خالی از بازگشت هوا جلوگیری می‌شود.
  • روتورها در این کمپرسورها در ابتدا و انتهای خود به‌وسیله بدنه آب‌بندی شده‌اند.
  • مقدار زیادی از گرمای نهان هوای فشرده جذب می‌شود و باعث می‌شود که دما و حرارت هوا کمتر شود.
  • این کمپرسورها میزان سروصدای کمتری در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی دارند.
  • با توجه به وجود روغن بین قطعات از اصطکاک روتورها جلوگیری می‌شود.

کمپرسور اسکرو بدون روغن چیست؟

کمپرسور هوای بدون روغن یا Oil Free دقیقاً عملکرد و کارکردی همانند کمپرسورهای اسکرو روغنی دارد و بزرگ‌ترین تفاوت آنها این است که این کمپرسور هوا از آب به‌جای روغن برای خنک کردن قطعات استفاده می‌کند. در این کمپرسور به جای روغن آب به محفظه تراکم تزریق می‌شود. این نوع از کمپرسورهای اسکرو با توجه به فشار کاری مورد نیاز می‌توانند به دو شکل کمپرسور اسکرو بدون روغن یک مرحله‌ای و کمپرسور بدون روغن 2 مرحله‌ای تولید شوند. عدم وجود روغن در این کمپرسورها برای خنک‌سازی بخش‌های مختلف کمپرسور باعث می‌شود که دمای هوای فشرده تولید شده بسیار بالا باشد و زمانی که به فشارهای بیشتر از 3 یا 4 بار نیاز باشد باید عملیات افزایش فشار از طریق دومرحله‌ای کردن هواساز انجام شود.

ویژگی‌های کمپرسور Oil Free

کمپرسورهای بدون روغن همانند کمپرسورهای روغنی دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • این کمپرسورها هیچ‌گونه آلودگی ایجاد نمی‌کنند و هوای فشرده شده کاملاً بدون روغن است.
  • تقریباً می‌توان تمامی گازهای مختلف را با این کمپرسور فشرده کرد.
  • روتورهای این کمپرسورها سرعت بالاتری از روتور کمپرسور اسکرو روغنی دارند.
  • دمای هوای فشرده شده در این کمپرسور بسیار زیاد است
  • به ماده‌ای مانند آب برای خنک‌سازی نیاز دارد.
  • میزان صدای کمی تولید می‌کند و برای کاربردهای پزشکی و داروسازی مناسب است.
  • امکان استفاده از مواد غیرفلزی در روتورهای کمپرسور

کمپرسور اسکرو بدون روغن

مهم‌ترین تفاوت‌های کمپرسور اسکرو روغنی و خشک

همان‌طور که گفته شد مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت‌های کمپرسور اسکرو روغنی و بدون روغن در سیستم خنک‌سازی آنها است اما هر کدام از این کمپرسورها دارای ویژگی‌ها، قابلیت‌ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های کمپرسورهای اسکرو بدون روغن و روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور اسکرو روغنی از قدرت بالاتری برخوردارند و می‌توانند 10 تا 25 فوت مکعب هوا در دقیقه را تولید کنند و برای صنایع بزرگ کاربرد دارند درحالی‌که کمپرسور اسکرو بدون روغن قدرت کمتری دارد و حداکثر می‌تواند 5 فوت مکعب هوا تولید نماید.
  • کمپرسورهای اسکرو روغنی دارای فشار کاری بیشتری نسبت به کمپرسورهای اسکرو بدون روغن هستند.
  • هزینه خرید اولیه کمپرسورهای اسکرو روغنی کمتر از کمپرسور بدون روغن است.
  • طول عمر کمپرسور روغنی بسیار بیشتر از کمپرسورهای بدون روغن است چرا که روغن موجود در دستگاه باعث کاهش دمای قطعات مختلف و افزایش راندمان آنها و در نتیجه افزایش طول عمر آنها می‌شود.
  • با توجه به آنکه کمپرسورهای روغنی دارای مخازن بزرگ‌تری هستند معمولاً حجم بیشتری داشته و حمل‌ونقل آنها سخت‌تر است به همین دلیل مناسب مشاغل کوچک نیستند.
  • می‌توان از کمپرسورهای روغنی در شرایط سخت و دماهای بالا استفاده کرد درحالی‌که کمپرسورهای بدون روغن محدودیت‌های متعددی در شرایط سخت دارند.
  • کمپرسور هوای روغنی صدای کمتری نسبت به مدل‌های بدون روغن تولید می‌کند.
  • کمپرسورهای روغنی نیاز به رسیدگی و مراقبت بیشتری دارند و معمولاً هوای تولید شده توسط این دستگاه کیفیت کمتری دارد و ممکن است باعث آلودگی محیط نیز بشود.
  • کمپرسور اسکرو بدون روغن زمان بیشتری برای انتقال هوای فشرده شده نیاز دارند درحالی‌که کمپرسور روغنی سریع‌تر این کار را انجام خواهد داد.

پیشنهاد: قصد خرید پمپ خلا دارید؟ شما با انتخاب پارس وکیوم، می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین پمپ وکیوم موجود در بازار را با قیمت مناسب دریافت کنید. همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره 66801373-021 تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما، به تمامی ابهامات و سوالات شما پاسخ دهند.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای اسکرو از جمله کمپرسورهای روتاری و جابجایی مثبت هستند که می‌توانند هم کاربردهای صنعتی و هم کاربردهای غیر صنعتی داشته باشند. این کمپرسورها بر اساس سیستم خنک‌کنندگی به دو دسته کمپرسورهای روغنی و کمپرسورهای خشک تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت‌های کمپرسور اسکرو بدون روغن و روغنی در نوع سیستم خنک‌کنندگی، میزان طول عمر، دمای هوای فشرده، قدرت و توان، نوع کاربردهای آنها است به نحوی که کمپرسور اسکرو روغنی برای مصارف صنعتی و کمپرسور بدون روغن برای مصارف نیمه‌صنعتی و خانگی استفاده می‌شود.

یک پاسخ

  1. باسلام و درود
    در کمپرسورهای روغنی یا اویل اینجکت واحد هواساز آنها با روغن خنک می‌شود در حالی که در کمپرسورهای باد اویل فری واحد هواساز با روغن خنک نمی‌شود بلکه با آب خنک می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *