بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

معرفی و آشنایی با کمپرسور اسکرو روغنی

کمپرسورها از جمله ابزارهای بسیار کاربردی هستند که در صنایع و مشاغل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌صورت کلی می‌توان بر اساس فاکتورهای و پارامترهای متعددی کمپرسورها را تقسیم‌بندی کرد. بر اساس عملکرد می‌توان گفت کمپرسورها به دو دسته کمپرسورهای دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند. کمپرسورهای اسکرو در حقیقت نوعی از کمپرسورهای روتاری هستند که زیرمجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت می‌باشند. کمپرسورها می‌توانند انرژی مورد نیاز ابزارهای پنوماتیک را تأمین کنند و متناسب با نوع صنعت و مشاغل باید از انواع مختلف آن‌ها بهره برد. کمپرسورهای اسکرو معمولاً برای صنایعی که نیاز به هوای فشرده بالایی دارند استفاده می‌شوند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کمپرسور اسکرو روغنی، کاربردها و مزایا و معایب آن پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

کمپرسور اسکرو روغنی چیست؟

همان‌طور که گفته شد کمپرسور هوای اسکرو زیرمجموعه‌ای از کمپرسورهای دورانی یا روتاری است. نحوه کار این کمپرسورها به این شکل است که هوا از اطراف دستگاه وارد بخش هواساز می‌شود. این بخش دارای دو روتور مارپیچی است که همواره در حال چرخش هستند. زمانی که هوا وارد دستگاه شده و به روتورهای مارپیچی می‌رسد دچار کاهش حجم شدیدی شده و انرژی جنبشی آن‌ها به‌شدت بالا می‌رود و درنهایت وارد مخزن ذخیره هوا می‌شوند.
همان‌طور که از نام آن‌ها پیداست در کمپرسور اسکرو روغنی که با نام کمپرسور اسکرو اویل اینجکت نیز شناخته می‌شوند از روغن برای خنک کردن هوای فشرده، روانکاری روتورها و پوسته و همچنین ممانعت از بازگشت فشار استفاده می‌شود. فشار خروجی از واحدهای هواساز در کمپرسورهای اسکرو روغنی باید حداقل 4 بار باشد تا قادر باشد روغن را داخل واحد هواساز (بلوکه هواساز ایرند، Air End) سیرکوله نماید و درنهایت باعث خنک شدن و روانکاری روتورها شود و حداکثر بازدهی و راندمان ممکن را داشته باشد.

پیشنهاد: ما در یک مقاله در مورد تفاوت کمپرسور اسکرو روغنی و بدون روغن پراختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

کمپرسور اسکرو روغنی

تفاوت کمپرسورهای اسکرو روغنی با کمپرسور اسکرو خشک

در کمپرسور اسکرو اویل فری یا خشک یا بدون روغن برخلاف کمپرسورهای اسکرو اویل اینجکت هیچ‌گونه روغنی در فضای داخل هواساز وجود نخواهد داشت. نبود روغن در این کمپرسورها باعث می‌شود که دمای هوای خروجی به‌شدت بالا برود و زمانی که فشارهای بالای 3 تا 4 بار مورد نیاز باشد لازم است که عملیات افزایش فشار در دو مرحله و به وسیله هواسازی‌های دومرحله‌ای انجام شود. از دیگر تفاوت‌های کمپرسور اسکرو روغنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمپرسور اسکرو روغنی توان تولید 10 تا 25 فوت مکعب هوا در دقیقه را دارد درحالی‌که کمپرسور اسکرو بدون روغن حداکثر می‌توانند 5 فوت مکعب هوا تولید نمایند.
  • فشار کاری کمپرسورهای اسکرو روغنی بیشتر از فشار کاری کمپرسورهای اسکرو بدون روغن است.
  • شرایط نگهداری و تعمیرات کمپرسورهای بدون روغن سخت‌تر و پرهزینه‌تر از کمپرسورهای روغنی است.
  • کمپرسور اسکرو روغنی امکان کار در درجه حرارت بالا و شرایط سخت را دارد درحالی‌که ممکن است کمپرسورهای بدون روغن محدودیت داشته باشند.
  • قیمت کمپرسورهای اسکرو روغنی می‌تواند تا 3 برابر بیشتر از کمپرسورهای بدون روغن باشد
  • طول عمر کمپرسورهای اسکرو روغنی بسیار بیشتر از کمپرسورهای اسکرو بدون روغن است.

پیشنهاد: یکی از پراستقبال‌ترین محصولاتی که توسط پارس وکیوم به عنوان نماینده روبوسکی در ایران در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، بلوئر robuschi است. شما می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا، این محصول را با بهترین کیفیت از ما تهیه کنید.

مزیت‌های استفاده از کمپرسور اسکرو اویل اینجکت یا روغنی

همان‌طور که گفته شد کمپرسور اسکرو دارای دو نوع روغنی و فری اویل است که تفاوت‌های متعددی باهم دارند و می‌توانند در شرایط مختلط راندمان متفاوت از خود نشان دهند. استفاده از کمپرسورهای روغنی می‌تواند مزیت‌های متعددی داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند.

  • روغن‌کاری در بیرینگ‌ها در این نوع کمپرسور هوا بسیار ساده‌تر از سایر کمپرسورها می‌باشد.
  • ازآنجایی‌که همیشه در داخل واحد هواساز روغن وجود دارد، روتورها همیشه با روغن در ارتباط هستند و دمای متعادلی دارند.
  • در ایرند به علت پر کردن حجم‌های خالی از برگشت هوا جلوگیری می‌گردد.
  • روتورها در ابتدا و انتهای خود به وسیله بدنه آب‌بندی می‌شوند
  • با توجه به آنکه روغن مقدار قابل توجهی از دمای هوا را جذب می‌کند حرارت و دمای هوای فشرده کم می‌شود.
  • با توجه به آنکه مابین روتورها روغن وجود دارد از اصطکاک مابین آن‌ها جلوگیری می‌شود.
  • میزان سر و صدای این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی بسیار کمتر است.
  • می‌تواند برای صنایع و مشاغل مختلف و متعددی که نیاز به فشار هوای زیادی دارند استفاده شود.

مشخصات فنی کمپرسور اسکرو روغنی

در این کمپرسورها به علت درگیری دائمی قطعات متحرک، ایجاد اصطکاک و حرارت و همچنین نیاز همیشگی به روان کاری بیرینگ‌ها و روتورها باید روغن با هوا وارد هواساز شود. بعدازآنکه مخلوط روغن و هوا از کمپرسور خارج شد توسط یک جدا کننده از هم جدا شده و بعد از تصفیه و خنک شدن در رادیاتور دوباره به کمپرسور برمی‌گردد. روغن راندمان و کارایی و همچنین فشار کمپرسور را افزایش می‌دهد و ازآنجایی‌که دمای قطعات موتور را جذب می‌کند باعث افزایش طول عمر قطعات کمپرسور می‌شود. ممکن است که مقادیر ناچیزی روغن در هوای تولید شده توسط این کمپرسور هوا وجود داشته باشند بنابراین مشاغل و صنایعی که با این مقادیر کم از روغن مشکلی نداشته باشند می‌توانند از این نوع کمپرسور استفاده کنند. البته برای کارهایی که حساسیت بالایی دارند می‌توان از میکروفیلترها برای جذب ذرات میکرونی روغن استفاده کرد اما برای تولید هوای باکیفیت باید این فیلترها به‌صورت منظم تعویض و نظافت شوند.

قطعات اصلی کمپرسور اسکرو روغنی

به‌صورت کلی هم کمپرسورهای روغنی و هم کمپرسورهای بدون روغن دارای قطعات متعددی هستند که کدام دارای کاربردهای مختلف می‌باشند. مهم‌ترین قطعات این کمپرسورها شامل موارد زیر هستند

  • بلوکه هواساز کمپرسور اسکرو (Airend) که معمولاً عمر مفید آن به دور الکتروموتور بستگی دارد.
  • اویل کولر و افتر کولر (OIL COOLER AND AFTER COOLER) که برای خنک کاری قسمت‌های مختلف کمپرسور استفاده می‌شوند.
  • پرشر ولو و آنلودر ولو که دو در جریان هوا قرار می‌گیرند ولی کاملاً از یکدیگر مجزا عمل می‌کنند. آنلودر ولو روی ورودی هوای کمپرسور نصب شده و وظیفه تنظیم هوا را دارد و مینیمم پرشر ولو وظیفه کنترل فشار را دارد.
  • تابلو برق (PLC یا آنالوگ) که وظیفه قطع و وصل کمپرسور اسکرو را دارد
  • الکتروموتور کمپرسور که اصلی‌ترین اجزای کمپرسور است و کیفیت هوای فشرده تولید شده به آن بستگی دارد.

تفاوت کمپرسور اسکرو روغنی و بدون روغن

نحوه انتقال قدرت در کمپرسور اسکرو روغنی

هرکدام از انواع کمپرسور اسکرو برای انتقال قدرت از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌کنند. نوع و روش انتقال قدرت به هواساز در کمپرسورهای اسکرو روغنی می‌تواند تأثیر زیادی در کیفیت و راندمان آن‌ها داشته باشد. انتقال قدرت در کمپرسورها خصوصاً در دورهای بالا بسیار حساس است و چنانچه استانداردهای آن رعایت نشود ممکن است باعث پارگی تسمه، آسیب دیدن بیرینگ‌ها و کاهش عملکرد و طول عمر دستگاه شود. به‌صورت انتقال قدرت در کمپرسورهای اسکرو روغنی به دو شیوه انجام می‌شود:

  1.  استفاده از تسمه که به وسیله دو پولی که یکی به الکتروموتور و دیگری به هواساز نصب می‌گردد انجام می‌شود و با تغییر سایز پولی‌ها می‌توان دور ورودی به هواساز را تغییر داد.
  2.  انتقال قدرت به روش کوپل مستقیم که بعد از هم‌تراز کردن الکتروموتور و هواساز، توسط کوپلینگ به یکدیگر متصل می‌شوند و دور الکتروموتور و هواساز یکی می‌شوند. در یک راستا بودن الکتروموتور و هواساز اهمیت زیادی دارد.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسور اسکرو روغنی از جمله کمپرسورهای جابجایی مثبت است که می‌تواند کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته باشد و برخلاف کمپرسور اسکرو بدون روغن می‌توان هوایی با فشار بالاتر تولید کند. این کمپرسور همچنین طول عمر و راندمان بیشتری داشته و تعمیر و نگهداری راحت‌تری دارد.