بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

معرفی بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک کدام است؟

کمپرسورهای هوا و سیالات فشرده در دنیای امروز استفاده‌های متعددی در مصارف خانگی، مصارف صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی دارند. کمپرسور هوا در اصل ابزاری است که با استفاده از انرژی برق، سوخت دیزلی یا بنزینی قدرت را به انرژی پتانسیل در سیالات فشرده استفاده می‌کند. در صنعت نساجی و پوشاک از ده‌ها دستگاه مختلف استفاده می‌شود که برای فعالیت خود به یک منبع انرژی مانند کمپرسورهای هوا نیاز دارند. انتخاب یک کمپرسور مناسب برای صنعت نساجی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کمپرسورها باید توان و قدرت کافی برای تامین انرژی دستگاه‌های مختلف را داشته باشند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک پرداخته می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کاربردهای کمپرسور هوا در صنعت نساجی و پوشاک

کمپرسورها امروزه تقریباً در تمامی صنایع فعال دنیا استفاده می‌شوند و کاربردهای متعددی دارند. یکی از صنایعی که بیشترین استفاده را از انواع پمپ باد می‌کند صنعت نساجی و پوشاک است. می‌توان گفت تمامی دستگاه‌هایی که در این صنعت وجود دارند به نوعی انرژی مورد نیاز خودشان را از کمپرسورهای هوا دریافت می‌کنند. از جمله مهم‌ترین موارد استفاده و کاربرد کمپرسورها در صنعت نساجی و پوشاک می‌توان به تأمین انرژی انواع دستگاه‌های رنگرزی، دستگاه‌های چاپ، ماشین‌آلات ریسندگی و بافندگی و … اشاره کرد. از دیگر تجهیزاتی که انرژی خود را از کمپرسورهای هوا دریافت می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع کمپرسور صنعتی و مواردی که لازم است در مورد آن‌ها بدانید پیشنهاد می‌شود مقاله “آشنایی با انواع کمپرسور صنعتی و کاربردهای هرکدام” را که توسط تیم محتوای پارس وکیوم تهیه شده است را مطالعه بفرمائید.

  • کنترل سوپاپ‌ها و سیلندرها در ماشین‌های ریسندگی
  • ماشین‌های دوک پیچی و نخ یاب
  • دستگاه‌های انباشت و ماشین‌های بافت
  • ابزارهای پنوماتیک و تجهیزات خودکار بادی
  • چرخ‌های خیاطی
  • هم زدن مایعات و خنک کردن سامانه‌ها و همچنین تمیز کردن رسوبات و گردوغبار

کمپرسور برای نساجی

بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک

صنعت پوشاک از جمله صنایع پول‌ساز و سوددهی است و امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. پمپ باد و کمپرسورهای هوا به دلیل آنکه هزینه نگهداری و عملیاتی کمی دارند، میزان صدای تولیدی پایینی دارند و از طراحی خاصی برخوردارند می‌توانند در این صنعت کاربردهای متعددی داشته باشند. به‌صورت کلی بهترین کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

کمپرسور قدرت کار را در هر شرایط آب و هوایی دارد.

کمپرسورهایی که در صنعت پوشاک و نساجی استفاده می‌شوند باید بتوانند در شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلفی همچون مناطق گرمسیر، مناطق سردسیر، مناطق شرجی و حتی مناطق کویری و پر گردوغبار عملکرد مناسبی داشته باشند.

توان کار مداوم

ازآنجایی‌که صنعت نساجی و پوشاک نیاز به سرمایه بسیار زیادی دارد لازم است که خط تولید آن به‌صورت شبانه‌روز فعالیت داشته باشد تا بتواند سودآوری مناسبی داشته باشد. کمپرسور هوا باید توان فعالیت شبانه‌روزی در هر شرایطی را داشته باشد.

هزینه نگهداری و تعمیرات پایین

از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که هر پمپ باد و کمپرسوری باید داشته باشد هزینه پایین تعمیرات و نگهداری است. یک کمپرسور مناسب کمپرسوری است که بتوان به‌راحتی آن را تعمیر کرد و هزینه‌های نگهداری مناسبی داشته باشد.

توان و قدرت دستگاه کافی باشد

همان‌طور که گفته شد کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک باید بتواند انرژی مورد نیاز برای تجهیزات مختلفی همچون دستگاه‌های چاپ، دستگاه ریسندگی، دستگاه رنگرزی و … را فراهم کند بنابراین باید از قدرت و توان کافی برخوردار باشد.

نوع منبع تغذیه دستگاه

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب و استفاده از پمپ باد باید به آن توجه شود نوع منبع تغذیه دستگاه است. به‌صورت کلی کمپرسورهای هوا از موتورهای برقی، دیزلی و بنزینی استفاده می‌کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. علاوه بر این فاکتورها در انتخاب کمپرسور برای صنعت نساجی و پوشاک لازم است که به فاکتورهای دیگری همچون قابلیت حمل داشتن، نوع سیستم خنک‌کننده کمپرسور، میزان صدای تولیدی دستگاه، نوع برق مصرفی، طول عمر دستگاه و … توجه شود.

انواع کمپرسورهای هوا

کمپرسورهای هوا را می‌توان بر اساس پارامترهای مختلفی همچون نوع عملکرد، فشار مکش و دهش، سرعت، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک و نوع پاشش روغن تقسیم‌بندی کرد. رایج‌ترین نوع طبقه‌بندی کمپرسورهای هوا نوع کارکرد و عملکرد دستگاه است. بر این اساس پمپ باد به دو دسته اصلی کمپرسورهای دینامیکی و جابجایی مثبت تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها می‌توانند کمپرسورهای دیگری را شامل شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی هستند و می‌توانند در صنایع مختلفی استفاده شوند. از جمله رایج‌ترین کمپرسورهایی که امروزه در صنایع مختلف استفاده می‌شوند می‌توان به کمپرسورهای محوری، گریز از مرکز، روتاری، رفت و برگشتی، کمپرسور اسکرو، رینگ مایع، دیافراگمی، اسکرول و … اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: همانطور که تا بحال متوجه شدید پمپ باد بسیار استفاده در صنعت ها دارد و قبلا استفاده کمپرسور نقاشی و کمپرسور برای صنعت شیلات، کشاورزی و دامپروری را معرفی کرده ای که می توانید آنها را مطالعه کنید.

کمپرسور نساجی و پوشاک

انتخاب بهترین کمپرسور باد

در حال حاضر شرکت‌های متعددی در سراسر دنیا وجود دارند که در زمینه تولید انواع پمپ خلا، کمپرسور هوا، بلوئرها و … فعالیت دارند و تنوع و تعدد محصولات باعث می‌شود که انتخاب دقیق و درست برای افراد مشکل شود. برای انتخاب یک کمپرسور مناسب برای صنایع مختلفی همچون نساجی لازم است که به نکات و عوامل مختلفی همچون نوع کمپرسور، قدرت مورد نیاز تجهیزات پنوماتیک، فاکتورهایی مانند مقدار اسب بخار (HP)، دبی حجمی ( CFM)، میزان قدرت دستگاه و … توجه شود.
کمپرسورهای صنعتی از قدرت زیاد، حجم مخزن بالا، دبی حجمی و فشار بالایی برخوردارند و به‌خوبی می‌توانند نیاز دستگاه‌های صنعتی را تامین کنند. دستگاه‌هایی که در صنعت نساجی و پوشاک استفاده می‌شوند هر کدام دارای فشار (PSI)، دبی حجمی (CFM)، قدرت (HP) و ویژگی‌های خاص خود هستند بنابراین باید تمام این موارد مورد توجه قرار بگیرند.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورها از جمله ابزارهای بسیار کاربردی هستند که در صنایع مختلف به کار می‌روند. صنعت نساجی و پوشاک از جمله صنایع پویای جهان به شمار می‌رود که از انواع دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف در بخش‌های مختلف استفاده می‌کند. انرژی مورد نیاز بسیاری از این دستگاه‌ها توسط پمپ‌های باد تأمین می‌شوند. برای انتخاب کمپرسور برای صنعت نساجی لازم است که به فاکتورهای مختلفی مانند میزان قدرت، نوع موتور، حجم مخزن، طول عمر، هزینه‌های نگهداری و … توجه شود.