بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

دستگاه کندانسور چیست ؟ آشنایی 0 تا 100 با انواع کندانسور

یخچال‌ها، سیستم‌های تهویه هوا، پمپ‌های گرمایی و انواع چیلرها هر کدام از انواع قطعات مختلف تشکیل شده‌اند و هرکدام از قطعات آن‌ها وظایف و کاربردهای مختلفی دارند. در حقیقت هر کدام از این تجهیزات، مجموعه‌ای از قطعات مختلف هستند و در کنار هم عملکرد و راندمان مورد انتظار را در اختیار شما می‌گذارند. کندانسور یکی از مهم‌ترین قطعات در این تجهیزات است که وظیفه اصلی آن خنک‌سازی سیالات و کنترل دماست. کندانسورها می‌توانند کاربردهای متعددی در فرآیند تولید برق، تأسیسات پالایشگاهی و فرآیندهای صنعتی و غیر صنعتی دیگر داشته باشند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به صورت دقیق بررسی می‌کنیم که دستگاه کندانسور چیست، دارای چه وظایف و کاربردهایی است و به چه شکلی کار می‌کند؛ با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم، پمپ‌ها خصوصا پمپ وکیوم یکی از بهترین و پراستفاده‌ترین محصولاتی است که کاربران به استفاده از آن‌ها تمایل پیدا می‌کنند. اگر شما هم قصد خرید پمپ خلا را دارید می‌توانید وارد سایت ما شده و یا با شماره 66801373-021 تماس بگیرید تا مشاوران و متخصصان ما شما را در تمامی مراحل خرید همراهی کنند.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

دستگاه کندانسور چیست ؟

همان‌طور که گفته شد کندانسورها (condenser) به واحدهایی گفته می‌شوند که با هدف کنترل دما در یخچال‌ها، چیلرها، پمپ‌های گرمایی و تجهیزات صنعتی دیگر به کار می‌روند. این دستگاه در حقیقت با استفاده از فرآیند فشرده‌سازی و به کمک مایع مبرد، انرژی بخار را می‌گیرد. پس از آن، کندانسور، انرژی دریافت شده از بخار را به کویل های سیستم منتقل کرده و از هوای اطراف کویل های برای ایجاد سرما یا گرما استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است که کندانسور از اجزای ساده و قطعات محدودی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن‌ها کنترلرها، فن‌ها، پمپ و… هستند. هر کدام از این قطعات، می‌توانند عملکرد متفاوت و نقش ویژه‌ای در عملکرد دستگاه داشته باشند و وجود کوچک‌ترین خلیل در هر کدام از آن‌ها می‌تواند به طور کامل، عملکرد دستگاه را با مشکل مواجه کند.

بررسی وظیفه کندانسور

دستگاه‌هایی مانند یخچال‌ها، پمپ‌های گرمایشی، سیستم‌های تهویه هوا، چیلرها و… از جمله وسایلی هستند که به صورت مستمر کار می‌کنند و ممکن است حتی هفته‌ها و ماه‌ها نیز خاموش نشود؛ به همین دلیل دمای قطعات آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که این دما کاهش پیدا نکند، می‌تواند باعث آسیب دیدن قطعات مختلف سیستم شود. کندانسورها با استفاده از فرایندی که توضیح داده شد به کنترل دما در دستگاه‌های صنعتی و غیر صنعتی کمک می‌کنند و از وارد شدن خسارت و آسیب به قطعات مختلف دستگاه جلوگیری می‌کنند.

در حقیقت کندانسورها انواع مختلفی داشته و از هرکدام از آن‌ها می‌توان در سیستم‌های مختلفی استفاده کرد. به صورت کلی کندانسور یا «چگالنده» همان‌گونه که از نام آن پیداست، برای تبدیل حالت ماده مبرد از گاز به مایع در سیستم‌های مختلف استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه: در میان انواع مختلف برندهای پمپ که در بازار وجود دارد، انتخاب بهترین مورد و تناسب آن با نیازهای ما یکی از چالش‌های اساسی است. ما در مقاله راهنمای انتخاب پمپ مناسب به شما کمک می‌کنیم تا خرید خوبی را تجربه کنید.

انواع کندانسور

کندانسورها با توجه به نوع عملکرد و نحوه قرارگیری که در دستگاه‌های مختلف دارند، می‌توانند انواع مختلفی نیز داشته باشند؛ اما در کل این تجهیزات به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند که شامل کندانسورهای هوایی، آبی و تبخیری هستند. در ادامه تمامی این موارد را به تفصیل توضیح می‌دهیم.

انواع کندانسور

1. انواع دستگاه کندانسور چیست ؛ کندانسور هوایی یا هواخنک

کندانسورهای هوایی یا کندانسورهای هواخنک همان‌طور که از نام آن‌ها مشخص است، می‌توانند با استفاده از هوا، مبرد را از فاز گاز به مایع تبدیل کنند. این کندانسورها در محیط بیرون قرار گرفته و با استفاده از هوا مبرد را خنک می‌کنند. کندانسورهای هوایی عموما از یک کویل برخوردار هستند که لوله‌هایی مسی دارد. لازم به ذکر است که بر روی آن‌ها فین‌های آلومینیومی قرار گرفته است. برای گردش هوا در این کویل، یک یا چند دمنده وجود دارد؛ هرچند که این کویل‌ها می‌توانند تماماً از جنس آلومینیوم باشند که معمولا در مایکروچنل‌ها به کار می‌روند. در این کندانسورها مبرد ابتدا وارد تیوب‌ها شده و بعد از قرار گرفتن در لوله‌های پرپیچ‌وخم در مجاورت هوا قرار می‌گیرند. در نهایت نیز فین‌های آلومینیومی کمک می‌کنند که حرارت مبرد و هوا به شکل بهتری انتقال پیدا کند.

«به یاد داشته باشید که راندمان این کندانسورها تحت تأثیر شکل طراحی و قرارگیری صفحه‌های کندانسور خواهد بود.»

نکته قابل اهمیت دیگر این است که فن دمنده با مکش و گذراندن هوا از روی صفحه‌های کندانسور به انتقال حرارت بیشتر بر روی کندانسور کمک می‌کند. لازم به ذکر است که سرعت این فرآیند می‌تواند ثابت یا متغیر باشد. نوع فن و شکل قرارگیری آن نیز می‌تواند در راندمان، صدا و عملکرد دستگاه مؤثر باشد.

از جمله انواع کندانسورهای هوایی که بیشتری کاربردها را در صنایع مختلف دارند می‌توان به موارد زیر اشاه کرد:

  • کندانسور هواخنک با مکش اجباری
  • کندانسور هوایی با جریان اتمسفریک یا طبیعی

پیشنهاد: یکی از دیگر محصولاتی که عموما مورد استقبال مشتریان پارس وکیوم قرار می‌گیرد، بلوئر است. اگر شما هم قصد تهیه این محصول را دارید، می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

2. کندانسور آبی یا آب خنک

همان‌گونه که از نام این دستگاه مشخص است، در این کندانسورها از آب برای خنک‌سازی سیستم استفاده می‌کنند. در این حالت، مبرد داغ به وسیله لوله‌هایی در مجاورت آب قرار می‌گیرد و از آنجایی که ظرفیت جذب گرما در آب بسیار بیشتر از هواست، کندانسورهای آبی می‌توانند راندمان بسیار بهتری در مقایسه با کندانسورهای هوایی داشته باشند. این کندانسورها معمولا در چیلرها بیشتر استفاده می‌شوند که معمولا از مدل پوسته و لوله هستند.

مدل پوسته و لوله دارای مجموعه‌ای از لوله‌های کم قطر است که در داخل یک پوسته قرار گرفته‌اند. ساده‌ترین نوع این دستگاه‌ها، مدل دو لوله آن است. در کندانسور Shell and Tube یا پوسته و لوله،‌ در داخل لوله‌های داخلی، دستگاه آب جریان پیدا کرده و سیال و مبرد گازی در پوسته قرار می‌گیرد. زمانی که گاز در مجاورت با لوله‌های حامل جریان آب قرار بگیرد، گرمای خود را از دست داده و به مایع تبدیل می‌شود. آب موجود در لوله‌ها نیز گرمای گاز را جذب کرده و برای خنک‌سازی مجدد توسط دستگاه خنک‌کننده خنک شده و یا آب کاملا تعویض می‌گردد.

از جمله انواع کندانسورهای آبی می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • کویل صفحه‌ای
  • کویل لوله مارپیچی
  • کندانسورهای دو لوله‌ای
  • کندانسور انتقال حرارت پوست لوله

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید بدانید که معنی پمپ دند‌ای چیست و چه کاربردی دارد، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ما، فرصت مطالعه مقاله پمپ دنده ای چیست را از دست ندهید.

3. کندانسور تبخیری

نوع سوم از کندانسورها، نوع تبخیری آن هستند که برای عملیات خنک‌سازی دستگاه‌ها همزمان از آب و هوا استفاده می‌کنند. در این دستگاه‌ها آب از بالا بر روی لوله‌های حاوی مبرد پاشیده شده و همزمان از پایین به سمت بالا و از روی لوله‌های کندانسور هوا عبور می‌کند. در نهایت این امر، آب پاشیده شده بر روی لوله‌های حاوی مبرد، تبخیر شده و باعث خنک شدن دستگاه می‌شود.

«نکته قابل اهمیت در این دستگاه این است که منبعی که این آب از آنجا پمپ شده و به صورت اسپری روی لوله‌ها استفاده می‌شود، باید مجددا جایگزین شود.»

مدل تبخیری

طرز کار دستگاه کندانسور چیست ؟

هر کدام از انواع کندانسور های هوایی، آبی و تبخیری که بالاتر با آن‌ها آشنا شدیم، می‌توانند طرز کار متفاوتی داشته و می‌توانند از مواد مختلفی همچون هوا، آب و یا هر دو برای خنک‌سازی سیستم استفاده کنند. مبرد گرم که می‌تواند آب و یا گاز باشد بعد از آنکه حرارت و دمای محیط را به خود جذب کرد، دوباره به سمت ایرکولرهای صنعتی یا غیر صنعتی منتقل می‌شود. در همین زمان، فن‌های دستگاه، شروع به کار کرده و با دمیدن هوای تازه داخل کویل کندانسور، باعث کاهش قابل توجه دمای سیال درون لوله‌ها می‌شود.

«دلتاتی ایجاد شده حاصل از عملکرد دستگاه می‌تواند بین 3 تا 15 درجه سانتی‌گراد متغیر باشد؛ به همین دلیل در کارخانه‌های کویل سازی dx متناسب با انواع سیستم‌ها محاسبه و تولید می‌شود.»

آشنایی با مهم‌ترین کاربردهای کندانسور

با توجه به مطالبی که در مورد انواع کندانسور ها و کابرد هریک از آن‌ها عنوان شد، به راحتی می‌توان متوجه شد که مهم‌ترین کاربردهای این سیستم‌ها چیست و در چه زمینه‌هایی استفاده می‌شوند. در کنار تمامی کاربردهایی که این تجهیزات در چیلرها، یخچال، سیستم‌های تهویه هوا، پمپ‌های گرمایی و… دارند می‌توان گفت از نظر کاربرد، کندانسورها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • کندانسور چیلر که معمولاً در چیلرهای تراکمی هوایی و آبی به کار می‌روند و می‌توانند استفاده‌های صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی داشته باشند.
  • کندانسور صنعتی که می‌تواند شامل انواع کندانسورهای پوسته و لوله، هوا خنک، آب خنک و انواع آن‌ها باشد؛ بیشترین کاربرد این دستگاه‌ها، انجام فرآیند تقطیر در ماشین آلات صنعتی است.
  • کندانسور سردخانه که از پرکاربردترین کندانسورها بوده و معمولا در سردخانه‌ها به کار می‌رود؛ در حقیقت این کندانسورها با نام یونیت کندانسینگ نیز شناخته شده و بیشتر دارای استفاده‌های صنعتی هستند.

پیشنهاد مطالعه: یکی از چالش‌های اساسی کاربران این است که نصب و نگهداری پمپ روغن چگونه انجام می‌شود؟ اگر شما هم با این سوال مواجهید، از مطالب لینک روبه‌رو استفاده کنید: نصب و نگهداری پمپ روغن .

جمع بندی نهایی

از آنجایی که کندانسور از آن دست محصولات پرکاربردی است که معمولا مورد توجه کاربران است؛ همانطور که توضیح دادیم، کندانسور ها (condenser) واحدهایی هستند که با هدف کنترل دما و خنک‌سازی تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و با انجام فرآیندهای مختلف، دمای مبرد را کاهش می‌دهند. انواع کندانسور را می‌توان در سه نوع کندانسور آبی، هوایی و تبخیری قرار داده و در نهایت نیز هر کدام از آن‌ها را نیز با توجه ب کاربردی که دارند در دسته‌بندی‌های دیگری قرار داد. امیدواریم که با توضیحات داده شده به درستی درک کرده باشید که دستگاه کندانسور چیست و هر کدام از انواع آن چه وظایفی برعهده دارند.

چنانچه در خصوص مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدبد و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا متخصصان ما در سریع‌ترین زمان ممکن،‌ پاسخگوی شما باشند.

یک پاسخ

  1. باسلام و احترام معمولا کندانسور تبخیری گران تر است چراکه نیاز به منبع آب ندارد ولی این نوع معمولا برای دستگاه های متوسط و بزرگ استفاده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *