بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

راهنمای انتخاب پمپ مناسب + 9 نکته مهم و کاربردی

پمپ آب از جمله تجهیزاتی است که می‌تواند کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشد. مهم‌ترین وظیفه این دستگاه‌ها انتقال، تنظیم و تشدید فشار آب است. پمپ‌های آب می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شوند به همین دلیل تنوع بسیار زیادی دارند. تنوع و تعدد محصولات در بازارها باعث می‌شود که افراد برای خرید پمپ آب دچار چالش‌ها و سردرگمی‌های مختلفی شوند. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین فاکتورها در خرید پمپ‌های آب و راهنمای انتخاب پمپ مناسب می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

اگر شما هم قصد خرید پمپ وکیوم باکیفیت و مطمئن را دارید، پارس وکیوم یکی از بهترین انتخاب‌های شما می‌باشد. همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید با سوالی مواجه شدید می‌توانید با شماره 88601373-021 تماس بگیرید تا مشاوران ما به شما کمک کنند.

آنچه در مقاله می‌خوانیم:

پمپ چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و مهم‌ترین نکات نحوه انتخاب پمپ آب را بررسی کنیم، نیاز است که به درک درستی از معنا و مفهوم پمپ برسیم. پمپ یا تلمبه در اصل وسیله‌ای مکانیکی است که می‌تواند برای جابجایی و انتقال سیالات و مایعات مختلف با افزایش فشار استفاده شود.به عبارتی دیگر، این دستگاه می‌تواند مایعات را به ارتفاع بالاتر و یا پایین‌تر انتقال دهد. پمپ‌های خانگی که امروزه استفاده‌های متعددی دارند، انواع مختلفی درند اما به صورت کلی در سه دسته اصلی پمپ‌های سانتریفیوژ، پمپ‌های جتی و پمپ‌های محیطی قرار می‌گیرند.

پیشنهاد مطالعه: برای اینکه بیشتر و کامل‌تر با مفهوم پمپ آب خانگی آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به وبلاگ ما مقاله پمپ آب خانگی چیست را مطالعه کنید تا با تمامی جوانب این دستگاه آشنا شوید.

پمپ چیست

راهنمای انتخاب پمپ مناسب

 با توجه به آنکه امروزه مشکلات رایج همچون افت فشار آب در بسیاری از نقاط کشور مشاهده می‌شود و با توجه به آنکه این افت فشار می‌تواند بر روی سیستم‌های گرمایشی، سرمایش و … مؤثر باشد لازم است که در انتخاب و خرید پمپ به فاکتورها و نکات مختلفی توجه شود که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

1. میزان دبی پمپ

یکی از مهم‌ترین نکات و فاکتورهایی که در انتخاب پمپ آب خانگی و خرید آن باید مورد توجه قرار بگیرد، میزان دبی یا آبدهی آن است. لازم به ذکر است که میزان عبور سیال از یک مقطع در واحد زمان را دبی می‌گویند که با علامت Q نشان داده می‌شوند. دبی می‌تواند بر اساس دو دسته واحد مختلف که شامل واحدهای جرمی و واحدهای حجمی است، اندازه‌گیری شود. در حقیقت دبی به میزان سیال یا مایعی گفته می‌شود که در واحد مشخصی از زمان از نقطه‌ای خاص عبور کرده و می‌تواند بر حسب لیتر بر دقیقه، لیتر بر ثانیه و یا مترمکعب در ساعت محاسبه شود.

«در انتخاب یک پمپ، به میزان نیاز به حجم و مقدار آب به دبی پمپ توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چرا که پمپ‌های آب می‌توانند در دبی‌های مختلفی وجود داشته باشند.»

2. راهنمای خرید پمپ آب خانگی؛ توجه به هد یا ارتفاع پمپ آب

هد پمپ بدان معناست که پمپ در شرایط استاندارد تا چه اندازه می‌تواند سیال را تحت فشار بالا ببرد. هد در پمپ‌های سانتریفیوژی بر حسب متر یا فوت محاسبه می‌شود و در پمپ‌های جابجایی مثبت نیز بر حسب بار و پاسکال. مقدار ارتفاع پمپ می‌تواند به قطر پروانه و سرعت گردش موتور بستگی داشته باشد و نوع سیال تأثیری در کم و زیاد بودن آن نخواهد داشت.

«در نتیجه در زمان انتخاب پمپ آب مناسب لازم است که ارتفاع ساختمان و محل استفاده از پمپ را به صورت دقیق مشخص کرده و سپس بر اساس آن اقدام به خرید پمپ کنید.»

از دیگر محصولاتی که عموما مورد استقبال مشتریان پارس وکیوم قرار می‌گیرد، دستگاه بلوئر است. اگر شما هم قصد تهیه بلوئر را دارید با ما تماس بگیرید.

3. میزان فشار پمپ

فاکتور دیگری که می‌تواند به عنوان راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی شناخته شود، میزان فشار پمپ است. به یاد داشته باشید که فشار در اصل به میزان فشار وارد شده بر روی هر واحد از سطح زمین (مانند کیلوگرم بر سانتی متر مربع) گفته می‌شود و نباید با مقدار ارتفاع اشتباه گفته شود. در نهایت در زمان خرید پمپ، لازم است که حتماً به فشار پمپ توجه ویژه‌ای داشته باشید. به صورت کلی پمپ‌های آب بر اساس فشار می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند که رایج‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پمپ آب کوچک خانگی نیم
  • پمپ آب خانگی یک اسب بخار بشقابی
  • پمپ آب خانگی یک اسب بخار جتی
  • پمپ آب یک اسب بخار دو پروانه
  • پمپ آب خانگی یک و نیم اسب بخار دو پروانه
  • پمپ‌های آب خانگی 2 اسب بخار

«روش محاسبه میزان فشار پمپ آب: حاصل‌ضرب مقدار ارتفاع پمپاژ در وزن خاص مایع پمپاژ شونده برابر با فشار پمپ است که مایع می‌تواند بر روی سطح زمین وارد کند.»

پیشنهاد مطالعه: اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر با مفهوم فشار و قدرت پمپ آب آشنا شده و انواع مختلف آن را بشناسید با مراجعه به وبلاگ پارس وکیوم، مقاله تشخیص قدرت کمپرسور را مطالعه کنید.

راهنمای خرید پمپ آب

4. بررسی مشخصات محیط استفاده از پمپ آب

همان‌طور که گفته شد هر کدام از پمپ‌های آب می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و کاربردهای متعددی داشته و در محیط‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرند. علاوه بر نکات و فاکتورهای گفته شده می‌توان به موارد دیگری به عنوان راهنمای انتخاب پمپ مناسب توجه کرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تعداد طبقات ساختمان و میزان نیاز به آب
  • تعداد واحدهای موجود در هر طبقه
  • مساحت و متراژ هر کدام از واحدهای موجود در ساختمان

در حقیقت لازم است که قبل از انتخاب پمپ آب خانگی از ویژگی‌ها و مشخصات ساختمان و محل استفاده از آن اطمینان حاصل کرده و سپس خرید را انجام دهید.

5. راهنمای انتخاب پمپ آب خانگی ؛ نوع پمپ و برند تولید کننده

پمپ‌های آب مانند انواع پمپ‌های هوا، بلوئرها و… انواع مختلفی داشته و بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. در هر راهنمای کامل انتخاب پمپ آب خانگی ، حتما به مشخص کردن نوع پمپ با توجه به نوع نیاز و کاربرد و عملکرد آن اشاره می‌شود. همچنین امروزه برندها و شرکت‌های متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید انواع پمپ‌های آب فعالیت دارند و لازم است که به برند و شرکت سازنده آن نیز توجه شود.

پیشنهاد مطالعه: آشنایی با بهترین پمپ های آب خانگی به شما کمک می‌کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشید. در همین راستا و برای اینکه شما بتوانید سرمایه خود را در مکان درستی هزینه کنید، در مقاله بهترین پمپ آبی خانگی مهم‌ترین برندهایی را که در بازار با استقبال مشتریان مواجه می‌شوند را بررسی کرده‌ایم.

6. توان مصرفی و توان خروجی پمپ

  • از دیگر فاکتورهایی که زمان انتخاب پمپ آب خانگی می‌تواند به شما کمک کند، توان مصرفی و توان خروجی دستگاه است. منظور از توان خروجی، انرژی وارد شده بر سیال عبوری از پمپ است که به ارتفاع و غلظت خود سیال مربوط می‌شود. توان خروجی تحت تاثیر فاکتورهایی مانند دبی، ارتفاع و وزن سیال قرار دارد.
  • از طرفی دیگر، توان مصرفی نیز میزان قدرت مورد نیاز پمپ برای کارکرد و پمپاژ سیالات را نشان می‌دهد. در اصل، توان مصرفی نشان دهنده میزان توان وارد شده به پمپ توسط موتور و انتقال آن به سیال است.

توان پمپ

7. مصرف انرژی

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌تواند در زمان انتخاب پمپ آب خانگی به شما کمک کند، میزان مصرف انرژی آن‌هاست. در حقیقت مصرف انرژی می‌تواند تاثیر زیادی در میزان هزینه‌ها داشته باشد و پمپ‌هایی که از قدرت و توان بالایی برخوردارند، قطعاً مصرف انرژی بالاتری نیز خواهند داشت.

8. راهنمای انتخاب پمپ آب ؛ بررسی میزان صدای پمپ

با توجه به آنکه پمپ‌های آب معمولاً در داخل ساختمان‌های مسکونی و با هدف جبران افت فشار و تنظیم آب مصرفی استفاده می‌شوند، لازم است که صدای کمی داشته باشند تا  هیچ آلودگی صوتی برای ساکنین ایجاد نشود. البته می‌توان با عایق‌بندی کردن پمپ‌ها از میزان صدای آن‌ها کاست؛ اما در کل خرید پمپ‌های کم‌صدا می‌تواند راهکار بهتری باشد.

راهنمای انتخاب پمپ مناسب + مهم‌ترین نکات

در کنار تمامی مواردی که به عنوان راهنمای خرید پمپ آب خانگی بررسی شدند لازم است که به نکات و فاکتورهای دیگری در زمان انتخاب و خرید پمپ‌های آب توجه داشته باشید که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • قیمت پمپ آب
  • کیفیت ساخت پمپ
  • مدت‌زمان گارانتی پمپ
  • نوع برق مصرفی پمپ آب
  • اعتبار و سابقه فروشگاه عرضه کننده
  • و…

در حقیقت بهترین روش انتخاب پمپ آب در نظر گرفتن تمامی فاکتورها و موارد گفته شده است؛ چرا که اگر پمپ، توان کافی برای تنظیم فشار آب را نداشته باشد، نمی‌تواند عملکرد خوبی را در اختیار شما می‌گذارد.

جمع‌بندی نهایی

پمپ آب از آن دست تجهیزاتی است که نقش زیادی در تنظیم و تقویت فشار آب در ساختمان‌ها خصوصا در مکان‌های مرتفع داشته و از کاربردهای صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متفاوتی برخوردار است. همانطور که در این مقاله توضیح دادیم، در زمان انتخاب پمپ آب خانگی باید به فاکتورها و موارد مختلفی توجه داشته باشید. برخی از مهم‌ترین این موارد همانطور که بالاتر به تفصیل بررسی کردیم، عبارتند از:

  • فشار پمپ
  • توان و قدرت پمپ
  • ارتفاع پمپ
  • میزان دبی پمپ
  • برند
  • قیمت
  • ارتفاع ساختمان و متراژ آن
  • و…

امیدواریم که مواردی که تحت عنوان راهنمای انتخاب پمپ مناسب عنوان کردیم به شما کمک کنند انتخاب خوب و درستی داشته و در نهایت از خرید خود رضایت داشته باشید. چنانچه در مورد هر یک از موارد گفته شده با سوال مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن بیشتر بدانید با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا متخصصان ما در سریع‌ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ دهند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *