بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

راهنمای خرید کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای هوا از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که می‌توانند استفاده‌های صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند و بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. کمپرسورهای اسکرو از جمله رایج‌ترین نوع کمپرسورهای روتاری هستند که زیرمجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت به شمار می‌روند و به سبب ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند از محبوبیت بالایی برخوردارند. از آنجایی که تنوع و تعدد کمپرسورها در بازار بسیار زیاد است برای خرید این کمپرسورها همانند انواع کمپرسورهای دیگر و تجهیزات صنعتی لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی کامل راهنمای خرید کمپرسور اسکرو پرداخته می‌شود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

کمپرسور اسکرو چیست؟

همان‌طور که گفته شد کمپرسور اسکرو در حقیقت به نوعی از کمپرسور جابجایی مثبت گفته می‌شود که از یک ساختار چرخشی برای متراکم کردن هوا استفاده می‌کند. این کمپرسورها معمولاً برای محیط‌هایی که به حجم زیادی از هوای فشرده نیاز دارند مناسب هستند. امروزه این کمپرسورها بیشتر با نام کمپرسور حلزونی شناخته می‌شوند و ویژگی بارز آنها نداشتن سوپاپ است که باعث می‌شود هیچ نیروی مکانیکی که باعث ایجاد عدم تعادل می‌شود به کار گرفته و وارد نشود. بر یاتاقان این کمپرسورها نیروی محوری فعالی وارد می‌شود که به اختلاف فشار بین ورودی و خروجی بستگی داشته و در آن جریان پیدا می‌کند.

کمپرسور اسکرو معمولاً به دو روش نیرو را از الکتروموتور به هواساز منتقل می‌کند که شامل استفاده از تسمه و استفاده از کوپل مستقیم هستند. این کمپرسورها معمولاً از یک طراحی ساده برخوردار بوده و قطعات پیچیده‌ای ندارند و می‌توانند کاربردهای متعددی در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی، خودروسازی، لوازم‌خانگی و … دارند.

راهنمای خرید کمپرسور اسکرو

همان‌طور که گفته شد کمپرسورها امروزه از تنوع و تعدد بسیار زیادی برخوردار هستند و لازم است که در زمان خرید آنها به پارامترها و نکات مختلفی توجه داشت. در حقیقت کمپرسورها می‌توانند از نظر قدرت، سرعت، ظرفیت، نوع روغن پاشی، قیمت، ابعاد و اندازه و … دسته‌بندی شوند و برای خرید یک کمپرسور مناسب تمامی این جوانب باید بررسی شوند. مهم‌ترین عواملی که باید به عنوان راهنمای خرید کمپرسور اسکرو در نظر داشت به شرح زیر هستند:

توجه به نیاز تجهیزات

کمپرسور اسکرو بیشتر به عنوان کمپرسورهای صنعتی شناخته می‌شوند چرا که تحت فشار عملکرد مناسبی دارند و می‌توانند هوای متراکم با فشار بالایی تولید کنند. اولین نکته در خرید این کمپرسورها برآورد میزان نیاز به هوای فشرده و میزان نیاز تجهیزات است. هر کدام از ابزارهای پنوماتیک به حجم مشخصی از هوای متراکم نیاز دارند و برای آنکه کمپرسور بیش از حد تحت فشار قرار نگیرد و بتواند به خوبی این هوا را تامین کند باید میزان نیاز تجهیزات به دقت برآورد شود.

لوازم جانبی کمپرسور اسکرو

نوع کمپرسور

کمپرسورهای اسکرو اگرچه خود زیرمجموعه کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند اما می‌توانند به دو دسته اصلی اویل فری و روغنی تقسیم ‌شوند. هر کدام از این کمپرسورها می‌توانند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشند و از نظر عملکرد، هزینه، آلودگی صوتی و … نیز باهم متفاوت خواهند بود. نوع کمپرسور باید بر اساس نوع فعالیت، میزان فشاری که به دستگاه وارد می‌شود، میزان نیاز به هوای فشرده و …مشخص شود. به عنوان مثال کمپرسورهای خشک و بدون روغن نمی‌توانند گزینه مناسبی برای فعالیت مستمر صنعتی باشند.

پیشنهاد مطالعه: برای اطلاع دقیق از انواع کمپرسورهای اسکرو روغنی و بدون روغن، کاربردها و انواع آن میتوانید مقاله آماده شده در بلاگ پارس وکیوم با عنوان “تفاوت‌های کمپرسور اسکرو بدون روغن و روغنی” را مطالعه کنید.

توجه به مقدار اسب بخار (HP) و CFM

قدرت کمپرسور هم از جمله مهم‌ترین پارامترهایی است که حتماً باید در زمان خرید به آن توجه داشت. قدرت کمپرسور بر اساس واحد اسب بخار سنجیده می‌شود و نشان دهنده حجم تولید هوای دستگاه است. همچنین CFM (Cubic Feet Per Minute) نشان دهنده جریان حجمی دستگاه است و هرچه CFM کمپرسور بیشتر باشد حجم بیشتری از هوا را متراکم می‌کند و کاربردهای بیشتری خواهد داشت.

برند و شرکت سازنده کمپرسور

محبوبیت و کارایی متعدد کمپرسورها باعث شده است که امروزه برندها و شرکت‌های متعددی در سراسر جهان در زمینه تولید این دستگاه‌ها فعالیت داشته باشند. توجه به برند و شرکت سازنده به عنوان یک فاکتور مهم در راهنمای خرید کمپرسور اسکرو اهمیت بالایی دارد چرا که هر کدام از برندها محصولات خودشان را با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌کنند. هر کدام از برندها و شرکت‌های تولید کننده کمپرسور هوا می‌توانند خدمات پس از فروش مختلفی داشته باشند، محصولات خودشان را با گارانتی‌های مختلف عرضه کنند و قطعات مختلف کمپرسور را به شیوه‌ای متفاوت در دسترس مصرف‌کننده قرار بدهند پس برند اهمیت بسیار زیادی دارد.

تعمیر و نگهداری و دسترسی به قطعات

قطعات همه کمپرسورها بعد از مدتی استفاده دچار مشکلات و معایبی می‌شوند و به سرویس، تعمیرات و نگهداری نیاز پیدا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید این سیستم‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد تعمیر و نگهداری ساده دستگاه و همچنین دسترسی راحت به قطعات و تجهیزات کمپرسور است. همچنین نحوه نصب کمپرسور نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و لازم است که کمپرسورها از نصب ساده و راحتی برخوردار باشند و در صورت نیاز به جابجایی، افراد عادی نیز بتوانند آن را در محل جدید نصب کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با انواع کاربردهای کمپرسور اسکرو با مقاله مربوط به آن با عنوان “آشنایی با کاربرد کمپرسورهای اسکرو” را مطالعه کنید.

میزان تولید صدا

هر کدام از انواع کمپرسورهای هوا در زمان فعالیت می‌توانند حجم مشخصی از سر و صدا تولید کنند و میزان آلودگی صوتی باید به عنوان یک فاکتور مهم در راهنمای خرید کمپرسور اسکرو در نظر گرفته شود. هرچند که سروصدای کمپرسورهایی که در کارخانه‌ها و محیط‌های صنعتی استفاده می‌شوند نمی‌تواند زیادی آزار دهنده باشد اما در محیط‌های کوچک و آرام می‌تواند باعث صلب آسایش از افراد شود.

راهنمای کمپرسور اسکرو

ظرفیت و حجم دستگاه

یکی دیگر از مهم‌ترین فاکتورهایی که به عنوان راهنمای خرید کمپرسور اسکرو باید در نظر داشت، میزان ظرفیت مخزن دستگاه است. کمپرسور باید از یک مخزن مناسب برخوردار باشد که بتواند نیاز دستگاه‌های پنوماتیک را به خوبی تامین کند و به گونه‌ای نباشد که موتور کمپرسور ناچار باشد به صورت مستمر و مداوم کار کند تا هوای متراکم مورد نیاز را تولید و تامین نماید. امروزه کمپرسورها از نظر ظرفیت مخزن تنوع بالایی دارند و هر کدام می‌توانند متناسب نوع خاصی از فعالیت‌ها باشند.

دمای کاری کمپرسور اسکرو

کمپرسورهای اسکرو به دلیل اینکه امکان کار کردن به صورت مستمر را دارند بسیار قدرتمند بوده و اهمیت بسیار زیادی دارد که دستگاه از سیستم‌های خنک‌کننده باکیفیتی برخوردار باشد. بهترین دمای برای کار کردن این کمپرسورها 20 تا 80 درجه سانتی گراد است و هر چه در دمای کمتری کار کند میزان استهلاک آن پایین‌تر بوده و از طول عمر بیشتری برخوردار خواهد بود. به صورت کلی در زمان خرید کمپرسور اسکرو باید به دمای محیط مورد استفاده و همچنین نوع سیستم خنک‌کننده آن توجه ویژه‌ای داشت.

  • علاوه بر موارد گفته شده در زمان خرید کمپرسورهای اسکرو لازم است که به موارد دیگری همچون میزان مصرف انرژی، امکان ارتقا یافتن دستگاه، ابعاد و اندازه‌ها، کیفیت ساخت و تولید، ویژگی‌های ایمنی کمپرسور، کیفیت قطعات و اجزای کمپرسور و … توجه ویژه‌ای شود.

جمع‌بندی نهایی

کمپرسورهای اسکرو از جمله کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند که به دلیل قدرت بالایی که دارند معمولاً در صنایع بزرگ به کار گرفته می‌شوند و می‌توانند کاربردهای متعددی داشته باشند. برای خرید این کمپرسورها لازم است که به نکات و پارامترهای مختلفی توجه داشت که مهم‌ترین آنها ظرفیت دستگاه، برند و شرکت سازنده، نوع دستگاه، قدرت کمپرسور، ابعاد و اندازه، نصب و نگهداری و … هستند.

 

یک پاسخ

  1. باسلام از مهمترین معایب این کمپرسورها میتوان به هزینه خرید و نگهداری بالا و همچنین امکان استفاده فقط برای ظرفیت های بالا وجود دارد، اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *