بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

فن سانتریفیوژ چه کاربردهایی دارد؟

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین معضلات صنایع و کارگاه‌ها عدم تهویه مناسب است که در نهایت می‌تواند باعث افت کیفیت محصولات و پایین آمدن راندمان نیروهای کاری شود. فن‌های سانتریفیوژی از جمله بهترین تجهیزاتی هستند که می‌توانند در تهویه محیط‌های مختلف صنعتی و غیر صنعتی استفاده شوند. اساس کار این فن‌ها بر مبنای نیروی گریز از مرکز است و می‌توانند مزیت‌های متعددی داشته باشند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی فن سانتریفیوژ، مزایا و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

فن سانتریفیوژ چیست؟

در حقیقت می‌توان گفت که فن‌های سانتریفیوژی یک هواکش گریز از مرکز مکانیکی هستند که می‌توانند برای گردش و انتقال هوا در محیط‌های مختلف استفاده شوند. این فن‌ها همانند انواع کمپرسور هوا می‌توانند در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید شوند و هر کدام از آنها در صنایع متعددی به کار بروند. در این نوع از فن زاویه ورود و خروج هوا 90 درجه است و این سیستم هوا را در جهت عمود بر محور گردش پروانه تخلیه می‌کند. فن‌های سانتریفیوژی اولین بار در سال 1832 توسط که مهندس نظامی به نام الکساندر سابلوکف در ارتش روسیه اختراع شد و سازوکار آن تفاوت‌های زیادی با فن آکسیال دارد. مهم‌ترین اجزای سازنده این فن شامل مواردی همچون حلزونی، پروانه، الکتروموتور، صفحه برشی که مانع از برگشت هوا به داخل حلزونی می‌شود و قیف دهانه ورودی برای افزایش بازدهی فن، محفظه فن، لوله تخلیه فن، کوپلینگ ها و … هستند.

فن سانتریفیوژ

مزایای استفاده از فن سانتریفیوژ

استفاده از فن‌های گریز از مرکز همانند پمپ وکیوم می‌تواند مزیت‌ها و فواید مختلفی داشته باشد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  •  این فن‌ها دارای دوام و مقاومت بالایی هستند.
  •  قابلیت سازگاری بالا با هوای محیط را دارند و می‌توانند در انواع هواهای خشک، معمولی و مرطوب کار کنند.
  • در اندازه‌ها و ابعاد مختلفی وجود دارند و می‌توانند در موقعیت‌های مختلف استفاده شوند.
  •  این فن‌ها با ایجاد جریان هوای ثابت اجازه می‌دهند که انرژی تولید شده تا 84 درصد بازده استاتیک باشد و این سطح کارایی می‌تواند برای حفظ سیستم‌های بزرگ تری هوا مناسب است.
  •  این فن‌ها می‌توانند در محیط‌هایی که خوردگی و فرسایش زیادی دارند به خوبی عمل کنند.
  •  نگهداری از این فن‌ها ساده بوده و به‌راحتی می‌توان آنها را تمیز، تعمیر و سرویس نمود.
  •  از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار هستند و برای ترکیب چندین جریان هوا و فشار مفید می‌باشند و قادر هستند که چندین حالت جریان هوا را تهویه نمایند.

فن سانترفیوژ صنعتی در کارخانه

انواع فن سانتریفیوژ

فن‌های گریز از مرکز می‌توانند همانند تجهیزاتی همچون بلوئرها، پمپ‌ها و کمپرسورها بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند. این فن‌ها به صورت کلی می‌توانند به 4 دسته اصلی تقسیم شوند که به شرح زیر می‌باشند:

  • فن‌های سانتریفیوژی بلوئر Centrifugal Fan که از سرعت بسیار زیادی برخوردارند و می‌توانند برای به حرکت در آوردن گازها، هوا و بخارات استفاده شوند.
  •  فن‌های سانتریفیوژی دارای پروانه شعاعی (Radial) که نمی‌توانند حجم هوای زیادی جابجا کنند اما فشار هوا از مرکز بالا است و می‌توانند برای محیط‌هایی با گردوخاک، گازهای مختلف و یا رطوبت زیاد مناسب باشند.
  • فن‌های سانتریفیوژی بکوارد (فن با پروانه خم به عقب یا Backward Curve) که فشار هوای بالایی ایجاد می‌کنند و می‌توانند حجم زیادی از هوا را جابجا کنند. این فن‌ها کارایی بالایی داشته و صدای کمی نیز تولید می‌کنند.
  •  فن‌های سانتریفیوژ فوروارد (فن‌ با پروانه خم به جلو یا Forward Curve) که فشار جابجایی هوا در آنها بیشتر از سایر فن‌ها بوده و در آنها تیغه‌های منحنی و خمیده به سمت جلو روی پروانه است.

کاربردهای فن یا هواکش سانتریفیوژ

به صورت کلی فن‌ها همانند انواع کمپرسور اسکرو و سیستم‌های پنوماتیک می‌توانند کاربردها و استفاده‌های متعددی داشته باشند. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای فن سانتریفیوژ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  •  جمع‌کردن گردوغبار و پاک‌سازی فضاهای مختلف صنعتی و غیر صنعتی
  •  انتقال مواد و سیالات مختلف در یک مسیر حرکتی ثابت
  •  خنک کردن فضا و استفاده به عنوان کولر
  • استفاده به عنوان سیستم‌های خشک‌کن در محیط‌های صنعتی برای خشک‌کردن کلینکر در کوره‌ها
  •  تهویه و سیرکوله هوا در محیط‌های مختلف
  • استفاده در صنایع مختلفی همچون صنعت غذا و دارو، صنعت سیمان، صنعت شیشه، صنعت خودروسازی، کوره‌های صنعتی، تونل‌ها، کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و آشپزخانه‌های صنعتی، سوله‌های تولید و …
  •  کاربردهای مسکونی و شهری فن سانتریفیوژی نیز شامل استفاده در سالن‌های اجتماعات، بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری، هتل‌ها، کارواش‌ها، آسانسورها، هودهای آشپزخانه، پارکینگ‌ها و…

پیشنهاد: قصد خرید پمپ خلا دارید؟ شما با انتخاب پارس وکیوم، می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین پمپ وکیوم موجود در بازار را با قیمت مناسب دریافت کنید. همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید، با مشکل مواجه شدید، می‌توانید با شماره ۶۶۸۰۱۳۷۳-۰۲۱ تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما، به تمامی ابهامات و سوالات شما پاسخ دهند.

جمع‌بندی نهایی

فن‌های سانتریفیوژی از جمله فن‌هایی هستند که می‌توانند با استفاده از نیروی گریز از مرکز هوا را با سرعت و فشار ویژه‌ای به جریان در بیاورند. این فن‌ها به سبب ویژگی‌هایی همچون دوام بالا، راندمان عالی، صدای کم، نگهداری راحت و … محبوبیت بالایی در صنایع مختلف دارند. فن‌های گریز از مرکز می‌توانند به 4 دسته اصلی تقسیم شوند و هرکدام از آنها می‌توانند ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و در نهایت کاربردهای متفاوتی داشته باشند. در پایان اگر سوالی دارید که در این مقاله به پاسخ آن نرسیده‌اید با کارشناسان شرکت پارس وکیوم تماس بگیرید.

یک پاسخ

  1. دوست عزیز این مورد میتواند با توجه به نوع کاربری انواع مختلفی داشته باشد ولی به طور کلی شامل دسته های استیل، گالوانیزه، PVC، ST37 و ABS میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *