بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

مهم‌ترین نکات نصب لوله کشی کمپرسور+بایدهای انتخاب لوله‌کشی

کمپرسورهای هوا قلب سیستم تهویه شما هستند؛ یکی از مهم‌ترین مشکلات مشتریان ما این است که در مرحله اول، تنها برروی دستگاه کمپرسور تمرکز کرده و لوله کشی آن را در اولویت‌های بعدی قرار می‌دهند. با این حال، درست مانند قلب که به دلیل گرفتگی عروق از کار می‌ایستد، لوله کشی کمپرسور نیز می‌تواند باعث از کار افتادگی سیستم شما شود. در مورد استاندارد لوله کشی هوای فشرده کمپرسور هوا گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد؛ اما پیش از انتخاب هر یک از آن‌ها در ابتدا شما باید بدانید که از لوله کشی کمپرسورهای هوا چه می‌خواهید.

اگر قصد خرید کمپرسور هوا از یک ارائه دهنده مطمئن را دارید، پارس وکیوم می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد. همچنین اگر در هر یک از مراحل خرید با سوال یا مشکلی مواجه شدید، می‌توانید با شماره 66801373-021 تماس بگیرید تا کارشناسان و متخصصان ما، شما را یاری کنند.

آنچه در این مقاله مي‌خوانیم:

کمپرسور چیست؟

پیش از اینکه به سراغ موضوع اصلی مقاله برویم و در مورد استاندارد لوله‌کشی آن‌ها صحبت کنیم، نیاز است که در ابتدا به درستی درک کنیم که به چه دستگاهی کمپرسور گفته می‌شود. کمپرسور (Compressor) یا متراکم کننده در حقیقت به دستگاهی گفته می‌شود که می‌تواند با کاهش حجم سیالات و متراکم کردن آن‌ها باعث افزایش فشار در این دستگاه‌ها شود. در اصل این دستگاه،‌ می‌تواند با استفاده از یک انرژی اولیه که از نوع انرژی‌های مکانیکی است هوا را با سرعت و قدرت بالا مکیده و به واسطه نوع طراحی و برنامه‌ای که دارد، آن را فشرده و متراکم و در نهایت به سمت کندانسور منتقل کند.

فرآیند متراکم کردن گاز در کمپرسورها باعث می‌شود که دمای هوا به شکل قابل توجهی بالا برود؛ به همین دلیل در مسیر خروج گاز از کمپرسور ، از لوله‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. گازی که توسط کمپرسور ها تولید می‌شود، می‌تواند انرژی مورد نیاز دستگاه‌های مختلف در صنایع گوناگون را تأمین کند.

پیشنهاد مطالعه: توضیحی که در مورد دستگاه کمپرسور ارائه دادیم، تنها بخش کوچکی از مواردی است که باید در مورد این دستگاه پرکاربرد بدانید. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر آنچه در ادامه عنوان می‌کنیم، حتما از محتوای مقاله کمپرسور چیست استفاده کنید.

کمپرسور هوا

چه انتظاراتی از لوله کشی کمپرسور های هوا دارید؟

مطمئنا همه ما به دنبال لوله کشی کمپرسور با کیفیت و استانداردی هستیم که هیچگونه نشتی نداشته باشد. نشتی لوله، خطرناک‌ترین اتفاقی است که ممکن است برای دستگاه شما پیش بیاید و در نهایت نیز زمان زیادی را باید برای برطرف کردن آن اختصاص دهید. به همین دلیل و برای جلوگیری از مشکلات اینچنینی همواره پیشنهاد می‌شود که از همان ابتدا، برای انتخاب نوع لوله کشی دقت به خرج دهید.

می‌خواهید سیستم لوله کشی دستگاهتان، افت فشار کمتری داشته باشد؟ هر 2٪ افزایش فشار، به محدوده بالاتر از 100 psi، هزینه انرژی شما را 1٪ افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر، هر سیستم لوله کشی، افت فشار خاص خود را دارد. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که هیچ راهی برای رفع این نقص وجود ندارد!

لازم به ذکر است که افت فشار در اثر اصطکاک بین لوله و هوایی که از آن عبور می‌کند، ایجاد می‌شود و لوله بدون اصطکاک هنوز اختراع نشده است؛ بنابراین افت فشار همیشه وجود خواهد داشت. در این موقعیت شما باید این موضوع را به حداقل برسانید تا بازدهی کمپرسورهای هوا به بالاترین حد خود برسد.

می‌خواهید سیستم لوله کشی کمپرسور بادوامی داشته باشید؟ از PVC استفاده نکنید! در کنار تمامی موارد امنیتی، این کار غیر قانونی است و نباید در کمپرسورهای هوا استفاده شود. از طرفی دیگر، این مواد در نهایت ترک خورده و می‌شکنند.

پیشنهاد: یکی از دیگر محصولات ما که عموما مورد استقبال مشتریانمان قرار می‌گیرد، پمپ وکیوم است. ما با ارائه پمپ وکیوم یا پمپ خلا با کیفیت، به شما کمک می‌کنیم تا دیگر هیچ نگرانی بابت سلامت دستگاه‌های خود نداشته باشید.

جنس مناسب لوله کشی کمپرسور باد

در زمان انتخاب یک لوله کشی استاندارد، موارد گوناگونی وجود دارد که باید در نظر بگیرد، اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سیاه نبودن رنگ آن اشاره کرد. برخلاف تصور عموم که آهن سیاه به عنوان گزینه‌ای مناسب برای تاسیسات کمپرسور هوا شناخته می‌شود، آهن سیاه به راحتی از درون و بیرون خورده می‌شود. خوردگی از داخل برای کیفیت هوای فشرده شده و افت فشار بسیار بد است. فولاد گالوانیزه، مس، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم گزینه‌های بسیار خوبی برای لوله کشی کمپرسور هستند. در نهایت، این که کدام گزینه را انتخاب می‌کنید، وابسته به متغیرهای متفاوتی است.

استاندارد لوله کشی هوای فشرده

تا به اینجا توضیح دادیم که کمپرسور چیست و چه جنسی برای لوله کشی آن می‌تواند مناسب‌تر باشد. در ادامه مواردی را که در زمان نصب این لوله‌ها باید در نظر بگیرید را بررسی می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

نصب لوله کمپرسور

یک نصاب استخدام کنید! این بهترین و ایمن‌ترین راهی است که می‌توانید پیش بگیرید. درست است که بسیاری از ما می‌توانیم از ابزارها استفاده کنیم اما در مورد کمپرسور و دیگر دستگاه‌های اینچنینی، آیین نامه‌های مهم، مقررات و شیوه‌هایی برای نصب وجود دارند که احتمالا از وجود آن‌ها بی‌خبر هستید و عدم توجه به هر کدام از آن‌ها می‌تواند در آینده برای شما مکشل ساز شود.

«لازم به ذکر است که در صورت نصب صحیح، یک سیستم لوله کشی کمپرسور می‌تواند چندین دهه کارایی داشته باشد.»

پیشنهاد مطالعه: مناسب‌ترین جریان هوا برای کمپرسور چیست؟ برای پاسخ به این سوال و جلوگیری از وارد شدن آسیب به دستگاه، محتوای مقاله جریان هوای مناسب برای کمپرسور می‌تواند به شما کمک کند.

نقشه لوله کشی کمپرسور باد

کاهش افت فشار با لوله کشی مناسب

  • از جمله نکات پر اهمیت این است که اطمینان حاصل کنید اندازه لوله برای CFM، فشار و طول سیستم مناسب است. هر چه طول لوله بیشتر شود، به لوله عریض‌تری هم نیاز خواهید داشت. نکته جالب توجه این است که نمودارها و برنامه‌های نرم‌افزاری زیادی وجود دارند که افت فشار در لوله کشی را محاسبه می‌کنند. در زمان استفاده از این برنامه‌ها باید طول معادل اتصالات را در محاسبات خود وارد کنید، که تحت عنوان “b” شناخته می‌شود.
  • هرچه از زانویی‌ها و خم‌ها کمتر استفاده کنید، نصب ایمن‌تری دارید. یک زانویی هنگام محاسبه افت فشار، با چند متر لوله معادل می‌شود. گاهی اوقات شما نمی‌توانید از گزینه دیگری برای زانویی استفاده کنید؛ زیرا موانعی در مسیر وجود دارد. اما تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن تعداد آن‌ها انجام دهید.
  • یک حلقه درست کنید؛ ایجاد یک حلقه باعث می‌شود تا فشار به طور مساوی در سراسر سیستم پخش شود. بدین ترتیب در پایان خط، افت فشار نخواهید داشت. یک حلقه همچنین باعث می‌شود که بعدها به راحتی، سیستم لوله خود را گسترش دهید.

نکات مهم پیش از نصب لوله کشی کمپرسور

قبل از شروع فرآیند لوله کشی کمپرسور های باد، بهتر است که موارد زیر را در نظر بگیرید:

1. برنامه‌ریزی برای آینده

مطمئن شوید که به راحتی امکان گسترش سیستم وجود دارد. انجام این کار هنگام نصب اولیه آسان است، اما بازگشت و اصلاح آن دشوار و پرهزینه خواهد بود؛ مگر این که شما یک سیستم لوله کشی مدولار داشته باشید. اگر فکر می‌کنید در آینده به گسترش سیستم نیاز خواهید داشتد، سایز لوله خود را بزرگ‌تر کنید. لوله بزرگ‌تر هرگز صدمه نمی‌بیند و دوباره نیاز نیست که این دردسر را به جان بخرید و عملیات نصب را مجددا انجام دهید.

پیشنهاد: اگر قصد خرید بلوئر دارید، می‌توانید از طریق سایت پارس وکیوم اقدام کرده و در صورت نیاز به دریافت مشاوره با متخصصان و کارشناسان ما صحبت کنید تا در نهایت تجربه خرید خوبی داشته باشید.

2. استفاده از فیلتر درون لوله

اگر خشک کن، سیستم غشایی یا مکنده هوا ندارید، باید فیلترهایی درون لوله خود قرار دهید. کمپرسورها مقدار زیادی آب از هوا خارج می‌کنند،‌ اما یک فیلتر فقط بخشی از آن را خارج می‌کند. اگر خشک کن ندارید، آب بیشتری درون لوله‌های شما متراکم می‌شود. این آب باید در جایی تخلیه شود در غیر اینصورت، به تجهیزات شما وارد شده و یا به داخل کمپرسور باز می‌گردد. یک فیلتر به راحتی می‌تواند این آب را جذب کند.

به یاد داشته باشید که حتما آن را تخلیه کنید یا یک تخلیه اتوماتیک بر روی آن نصب کنید. نصب این فیلترها بسیار آسان است. حتی اگر خشک کن دارید، ممکن است در صورت نیاز مجبور شوید از این فیلترها نیز استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه: رطوبت گیر کمپرسور باد چیست و چه کمکی به شما می‌کند؟ با مراجعه به بلاگ پارس وکیوم، می‌توانید در مورد این ابزار، اطلاعات کامل و کاربردی کسب کنید؛ روی این لینک کلیک کنید: رطوبت گیر کمپرسور باد چیست .

استفاده از فیلتر

3. استفاده از دریچه‌های توپی و جمع کننده‌ها

قبل و بعد از هر المان اصلی، به یک دریچه توپی نیاز خواهید داشت. دریچه توپی به شما امکان می‌دهد تا قسمت مورد نظر را به راحتی از سیستم جدا کنید. شما همچنین باید قبل یا بعد از اجزای اصلی و بین لوله‌ها جمع کننده‌هایی داشته باشید. اگر مجبور شوید، بخشی را تغییر دهید، این وسیله، می‌تواند در این عملیات به شما کمک کند. علاوه‌بر تمامی این موارد، جمع کننده‌ها می‌توانند سرعت انجام عملیات نصب را بسیار افزایش دهند.

سخن آخر

در این مقاله در مورد جزئیات مختلف لوله‌کشی کمپرسور هوا صحبت کردیم؛ در مورد انتظاراتی که از لوله‌کشی کمپرسور هوا داریم تا جنس مناسب لوله‌کشی و همچنین نصب لوله کمپرسور و تاثیر آن در کاهش افت فشار. همچنین نکاتی که لازم است قبل از نصب کمپرسور هوا بدانید نیز مطرح شدند. امیدواریم که مطالب گفته شده برای شما مفید بوده باشند، چنانچه در مورد هریک از مطالب گفته شده با سوالی مواجه شدید و یا موضوعی وجود داشت که تمایل داشتید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید، با ما در قسمت کامنت به اشتراک بگذارید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخگوی شما باشیم.

2 پاسخ

  1. سلام آیا لوله کشی کمپرسور اسکرال با سایر انواع کمپرسورها فر ق داره و خودم میتونم انجم بدم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *