بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

معرفی انواع پمپ باد بر حسب حجم و اندازه

پمپ‌های باد از جمله تجهیزات بسیار کاربردی و کارآمدی هستند که امروزه در صنایع و مشاغل مختلفی استفاده می‌شوند. کمپرسورهای هوا می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند و هر کدام از آنها کاربردهای منحصربه‌فردی داشته باشند. هر چند که به صورت کلی این دستگاه‌ها به دو دسته اصلی کمپرسورهای جابجایی مثبت و دینامیک تبدیل می‌شوند اما هر کدام از این کمپرسورها می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی انواع پمپ باد بر حسب حجم و اندازه پرداخته خواهد شد.

کمپرسور باد چیست؟

کمپرسور هوا در حقیقت به سیستم و ماشینی گفته می‌شود که می‌تواند به کمک انرژی الکتریکی گاز را به داخل پمپ کشیده و بعد از متراکم کردن، آن را به داخل کندانسور منتقل می‌نماید. کمپرسورها امروزه جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف دارند و باعث حذف بسیاری از تجهیزات اضافی مانند تسمه، چرخ و … شده‌اند. کمپرسورها می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی همچون فشار مکش، دهش و ظرفیت، سرعت متغیر، تعداد مراحل کار، نوع موتور محرک، نحوه پاشش روغن و روغن‌کاری آنها، نحوه کار و عملکرد و … به انواع مختلفی تقسیم شوند.

انواع پمپ باد

تقسیم‌بندی انواع پمپ باد بر حسب حجم و اندازه

همان‌گونه که گفته شد فاکتورهای مختلفی برای تقسیم‌بندی انواع کمپرسورهای هوا وجود دارند و بر همین اساس امروزه ده‌ها نوع پمپ باد در دسترس هستند و هر کدام کاربردهای متعددی دارند. انواع پمپ باد بر حسب حجم به شرح زیر هستند:

کمپرسور پیستونی یا رفت و برگشتی

کمپرسورهای پیستونی از جمله انواع پمپ باد بر حسب حجم و کمپرسورهای جابجایی مثبت هستند که نحوه عملکرد آنها به‌صورت رفت و برگشتی است و به کمک یک پیستون و سیلندر محور میل‌لنگ می‌توانند هوا را فشرده کنند. کمپرسورهای پیستونی یا رفت و برگشتی می‌توانند در حجم‌های مختلف از 25 تا 1000 لیتر وجود داشته باشند. در حقیقت این پمپ‌های باد معمولی‌تری نوع پمپ باد در صنایع مختلف هستند و می‌توانند فشاری بین 8 تا 10 بار را تولید کنند.پمپ‌های باد که دارای حجم 25 تا 50 لیتر هستند می‌توانند برای مصارف خدماتی معمولی و سبک استفاده می‌شوند و پمپ‌هایی با حجم 250 تا 1000 لیتر می‌توانند کاربردهای صنعتی و کارگاهی داشته باشند. پمپ‌های پیستونی از نوع پمپ‌های بدون روغن هستند و می‌توانند به کمک میل‌لنگ داخل دستگاه هوا را متراکم نمایند. این کمپرسورها بیشتر برای زمان‌هایی مناسب هستند که نیاز به کار مداوم و بی‌وقفه وجود ندارد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای پمپ‌های پیستونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  استفاده در خطوط انتقال گاز
  •  استفاده در پالایشگاه‌ها و تولید انواع گازهای صنعتی
  •  استفاده در تولیدات فرآوری شده
  •  استفاده در صنایع پلاستیک‌سازی و …

پیشنهاد: برای خرید پکیج تخصصی پمپ وکیوم واکیوم پارس و اطلاع از قیمت، راهنمای نصب، دانلود کاتالوگ، مشخصات آن‌ها با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

معرفی پمپ باد

کمپرسور اسکرو یا پیچ دوار یا پیچ روتاری

کمپرسورهای پیچ دوار، پیچ دوار یا کمپرسور اسکرو از جمله انواع پمپ باد بر حسب حجم هستند که بیشتر از 1000 لیتر حجم دارند. در این نوع از پمپ‌های باد برای متراکم سازی گازها از دو عدد روتور استفاده می‌شود. گاز با عبور از داخل این روتورها متراکم شده و آماده استفاده می‌گردد. کمپرسورهای اسکرو خود می‌توانند به دو دسته اصلی شامل کمپرسورهای تک پیچه و دو پیچه تقسیم شوند که هر کدام از قدرت و ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردارند.

پمپ‌های اسکرو می‌توانند بدون روغن یا با روغن تولید شوند و هر کدام از آنها در صنایع مختلفی استفاده شود. معمولاً از انواع کمپرسورهای بدون روغن در صنایع دارو، غذا و … استفاده می‌شود و کمپرسورهای روغنی نیز در صنایع مختلف استفاده می‌شوند.

صنعت پزشکی، صنعت دارو و غذا، جک چکش‌ها، آچارهای ضربه‌ای، صنایع تولیدی و … از مهم‌ترین صنایعی هستند که از کمپرسورهای اسکرو استفاده می‌کنند.

این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی بزرگ‌تر هستند، در صنایعی که نیاز به فشار بالایی دارند استفاده شده و می‌توان به صورت مداوم از آنها استفاده کرد. همچنین این کمپرسورها می‌توانند در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده شوند در حالی که کمپرسورهای پیستونی محدودیت‌های مختلفی دارند.

کمپرسور گریز از مرکز

کمپرسورهای سانتریفیوژی نیز از جمله انواع پمپ باد بر حسب حجم هستند که در مقایسه با کمپرسورهای پیستونی و اسکرو پیچیده‌تر هستند و روزبه‌روز در حال تغییر می‌باشند. این کمپرسورها از طریق نیروی گریز از مرکز باعث تغییر فشار سیال می‌شوند و در نهایت انرژی جنبشی و دمای آن را افزایش می‌دهند. این پمپ‌های باد برخلاف دو نوع قبلی می‌توانند حجم خروجی بیشتری داشته باشند هرچند که فشار تولیدی کمتری دارند. این کمپرسورها می‌توانند به انواع پمپ‌های تک‌حالته، دوحالته، چندحالته، ریزشی، تحت‌فشار، بدون روغن، گیربکسی، تک‌محوری و … تقسیم شوند.

 این کمپرسورها می‌توانند در انواع صنایع مختلف مانند صنایع هوایی، خودروسازی، نیروگاهی، غذایی، شیمیایی، پلاستیک و … کاربردهای متعددی دارند.

کمپرسورهای سانتریفیوژی وزن کمتری نسبت به دو مدل قبلی داشته و از ظرفیت تولید بیشتری برخوردارند. همچنین این کمپرسورها فضای کمتری اشغال می‌کنند و از لرزش و ارتعاش کمتری نیز برخوردار هستند و در نهایت هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتری خواهند داشت.

جمع‌بندی نهایی

پمپ‌های باد از جمله کاربردی‌ترین تجهیزاتی هستند که امروزه در اکثر صنایع و مشاغل استفاده می‌شوند. این تجهیزات می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی تقسیم‌بندی شوند. از جمله انواع پمپ باد بر حسب حجم می‌توان به کمپرسورهای پیستونی، اسکرو و سانتریفیوژی اشاره کرد که هر کدام کاربردها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند و می‌توانند در صنایع مختلفی استفاده شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *