بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

هر آنچه که در مورد بلبرینگ ها باید بدانید

بلبرینگ ها یکی از پرکاربردترین قطعات صنعتی هستند که در بسیاری از ماشین‌آلات و دستگاه‌های مختلف قرار دارند‌. بلبرینگ ها که زیرمجموعه یاتاقان‌ها به شمار می‌روند استفاده‌ها و کاربردهای متعددی در صنایع مختلف داشته و در انواع ماشین‌آلات صنعتی مانند کمپرسور اسکرو به کار می‌روند. این قطعات بر اساس نوع کاربردهایی که دارند می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند که رایج‌ترین آنها شامل بلبرینگ های شیار عمیق، بلبرینگ های تماس زاویه‌ای، بلبرینگ‌های کف گرد و … هستند. و گاها نیز با نام یاتاقان شناخته می‌شوند. این محصولات با توجه به کاربردها و استفاده‌های متعدد، انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها می‌توانند ویژگی‌های منحصربه‌فرد و نحوه عملکرد متفاوتی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی انواع بلبرینگ پرداخته خواهد شد.

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ Ball Bearing که با نام یاتاقان توپی یا بیرینگ نیز شناخته می‌شود و می‌توانند بارهای شعاعی و محوری را تحمل کنند و گونه‌ای از چرخنده‌ای خانواده یاتاقان‌ها هستند. وزن بار از لایه خارجی به گوی‌ها اعمال شده و از آنجا فشار به لایه داخلی منتقل می‌شود. در حقیقت بلبرینگ از 3 بخش اصلی ساخته شده و از ساچمه‌ها برای انتقال بار بین دو یاتاقان استفاده خواهد شد. از آنجایی که ساچمه‌ها در بیرینگ‌ها حرکت گردشی دارند، میزان اصطکاک آنها خیلی کمتر از حالتی است که دو سطح بر روی یکدیگر سایش پیدا کنند به همین دلیل این قطعات امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف و انواع ماشین‌آلات مانند پمپ خلأ و … دارند.

پیشنهاد: پمپ وکیوم یکی از دیگر محصولاتی است که عموما از استقبال قابل توجه مشتریان ما قرار می‌گیرد. اگر شما هم قصد خرید پمپ خلا از یک فروشنده مطمئن را دارید،‌ از طریق سایت ما اقدام کرده و یا در واتساپ به شماره 09226431108 پیام دهید.

آشنایی با انواع بلبرینگ

انواع بلبرینگ‌ها

بلبرینگ‌ها همانند انواع قطعات صنعتی دیگر به دلیل کاربردهای متعددی که دارند می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند. این قطعات از نظر ساختمان داخلی می‌توانند به 3 دسته اصلی شامل بلبرینگ‌های لغزشی، غلتان و مگنتی تقسیم می‌شوند اما به صورت کلی می‌توان از نظر کاربرد بلبرینگ‌ها به انواع مختلفی تقسیم کرد که به شرح زیر می‌باشند:

بلبرینگ‌های شیار عمیق (Deep Groove Ball Bearings)

این نوع بلبرینگ‌ها از پرکاربردترین بلبرینگ‌ها بوده و استفاده‌های گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. این بلبرینگ‌ها از عملکرد بسیار قوی و مکانیزم ساده‌ای برخوردارند و خود می‌توانند به انواع مختلفی همچون بلبرینگ‌های یک ردیفه تقسیم شوند. این بلبرینگ‌ها دارای شیاری یک دست و عمیق بوده و توان تحمل بار شعاعی و محوری را از دو طرف دارند. نصب و استفاده از بلبرینگ‌های شیار عمیق بسیار ساده است و همین امر باعث می‌شود که کاربردهای متعددی داشته باشند. از دیگر انواع بلبرینگ‌های شیار عمیق می‌توان به بلبرینگ های دو ردیفه و بلبرینگ های تک ردیف با شیار ساچمه دار اشاره کرد که می‌توانند در صنایع مختلف استفاده شوند.

پیشنهاد مطالعه: همانطور که می‌دانید، بلوئر هوا، انواع مختلفی دارد که هر کدام می‌توانند وظیفه متفاوتی را عهده‌دار باشند. اگر می‌خواهید با انواع این دستگاه و کاربردهایی که هر کدام از آن‌ها دارند، آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم فرصت مطالعه مقاله انواع بلوئر هوا را از دست ندهید.

بلبرینگ های تماس زاویه‌ای (Angular Contact Ball Bearings )

حلقه‌های داخلی و خارجی این نوع بلبرینگ ها با یکدیگر زاویه‌ایجاد می‌کنند. میزان زاویه‌ایجاد شده بین حلقه‌ها میزان تحمل بار قطعه را مشخص می‌کنند و هر چه این زاویه بازتر و بزرگ‌تری باشد می‌تواند تحمل بالاتری داشته باشد. این نوع از بلبرینگ ها خود می‌توانند به سه دسته اصلی یک ردیفه، دو ردیفه و چهار ردیفه تقسیم شوند.

  • بلبرینگ یک طرفه فقط بار محوری را از یک جهت تحمل می‌کند اما بار شعاعی را به‌طور کامل مهار می‌کند.
  • بلبرینگ‌های دو ردیفه به این شکل هستند که دو بلبرینگ یک ردیفه به صورت جفت در پشت یکدیگر تعبیه شده و بارهای محوری را از هر دو طرف تحمل می­کنند.
  • برای برطرف ساختن مشکل تحمل بار محوری تک ردیفه‌­ها می‌توان از بلبرینگ های تماس زاویه‌ای با چهار نقطه تماس یا چهار ردیفه استفاده کرد که می‌توانند بار محوری را از دو جهت تحمل کنند.

بلبرینگ­ های کف گرد (Thrust Ball Bearings)

این بلبرینگ‌ها نیز روش نصب و طراحی ساده‌ای دارند و کاربردهای بیشتری در انواع ماشین‌آلات صنعتی مانند بلوئر هوا دارند. این بلبرینگ ها معمولاً از جنس فولاد یا برنج هستند و در دو نوع یک ردیفه و دو ردیفه وجود دارند. این بلبرینگ ها فقط برای تحمل نیروهای محوری ساخته شده و تحمل بارهای وارده به شکل شعاعی را ندارند. هر دو نوع بلبرینگ یک‌طرفه و دوطرفه کف گرد فقط قادر به تحمل نیروهای محوری هستند و هیچ‌کدام نمی‌توانند نیروی شعاعی را تاب بیاورند.

بلبرینگ های خود تنظیم (Self-Aligning Ball Bearings)

همانگونه که از نام آنها مشخص است این نوع بلبرینگ‌ها دارای قابلیت تنظیم بوده و می‌توانند در ابعاد گسترده‌ای در صنایع مختلف استفاده شوند. در حقیقت این بلبرینگ‌ها با انحنایی که در شیار ساچمه دارند در مواقعی که انحراف و غیر هم راستایی در شفت بلبرینگ ایجاد گردد تنظیمات لازم را برای تحمل نیروها اعمال خواهد کرد. تغییرات در زاویه محوری و به هم خوردن راستای زاویه‌ای در بلبرینگ‌ها مشکلات زیادی را در قطعه و دستگاه ایجاد می‌کنند به همین دلیل این بلبرینگ‌ها کاربردهای متعددی دارند. این بلبرینگ ها می‌توانند برای مکان‌هایی که دارای عدم تطابق و پایستگی هستند و در اثر عوامل مختلف درگیر افزایش و کاهش زوایا می‌شوند کاربردهای ویژه‌ای داشته باشند. این نوع از بلبرینگ‌ها از طراحی ویژه‌ای برخوردارند به همین دلیل توان تحمل بالایی در برابر نیروهای محوری و شعاعی دارند و در نهایت از قیمت بالاتری برخوردارند.

انواع بلبرینگ‌ها در صنعتبلبرینگ‌های مقطع باریک

یکی دیگری از انواع بلبرینگ‌ها که شباهت بالایی به بلبرینگ های شیار عمیق دارند با نام بلبرینگ‌های مقطع باریک شناخته می‌شوند که در ابعاد مختلفی ساخته شده و استفاده‌های متعددی دارند. در اصل این نوع از قطعات در ماشین‌های صنعتی و انواع کارخانه‌های تولیدی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب با بلبرینگ و انواع آن در صنعت آشنا شدیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید محصولات صنعتی مورد نیاز می‌توانید با کارشناسان شرکت پارس وکیوم در تماس باشید.

 

3 پاسخ

  1. دوست عزیز باید مدل بلبرینگ شما را دقیق تر بدانیم با اینحال اکثر بلبرینگهای کف گرد برای تحمل بار شعاعی مناسب نیستند و بار محوری را میتوانند تحمل کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *