بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

پمپ باد نیتروژن

پمپ‌های باد از جمله تجهیزات کاربردی و پراستفاده‌ای هستند که در بسیاری از صنایع جایگاه ویژه‌ای دارند و می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند. هر کدام از انواع پمپ‌های باد می‌توانند مزیت‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند اما معایبی نیز خواهند داشت. پمپ‌های باد نیتروژن از جمله پمپ‌هایی هستند که معمولاً در اتوسرویس‌ها استفاده می‌شوند و از آنجایی که گاز نیتروژن یک گاز خشک، خنثی و سبک است می‌تواند استفاده‌های متعددی داشته باشد. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی پمپ باد نیتروژن، ویژگی‌ها و مزیت‌های آن پرداخته می‌شود.

آنچه دراین مقاله خواهیم خواند:

پمپ باد نیتروژن چیست؟

همان‌طور که گفته شد پمپ باد نیتروژن در اصل نوعی از پمپ‌های باد است که بیشتر در اتوسرویس‌ها و برای باد کردن تایر خودروهای سنگین و سبک استفاده می‌شود چرا که این گاز می‌تواند به افزایش طول عمر رینگ و لاستیک کمک کند. هوا یا باد معمولی که در کمپرسورهای عادی وجود دارند دارای 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد گازهای دیگر و همچنین مقداری رطوبت هستند و این مواد می‌توانند در طی عملیات شیمیایی مختلف باعث ایجاد خوردگی و زنگ‌زدگی در رینگ‌ها و لاستیک‌ها شوند و به مرور زمان باعث فرسودگی آنها گردند. لاستیک‌ها به مرور زمان با کاهش فشار باد مواجه می‌شوند و تغییرات دمایی می‌تواند این کاهش فشار را سرعت ببخشد.

درکل به ازای هر 10 درجه کاهش یا افزایش فشار 1 psi از فشار لاستیک کم می‌شود اما نیتروژن به دلیل داشتن مولکول‌های بزرگ‌تر در زمان طولانی‌تری از دیوارهای لاستیک خارج می‌شود و افت فشار در این لاستیک‌ها کمتر است. همچنین نیتروژن حساسیت کمتری به تغییرات دمایی دارد و افزایش و کاهش دمای آن تغییری در فشار نخواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه: شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع پمپ باد مقاله ای که توسط تیم محتوایی پارس وکیوم در این باره با عنوان “معرفی انواع پمپ باد بر حسب حجم و اندازه” آماده شده است را مطالعه کنید.

پمپ باد نیتروژن

مزیت‌های پمپ باد نیتروژن

هر کدام از انواع پمپ‌های باد می‌توانند از مزیت‌ها و نقاط قوت متعددی برخوردار باشند و پمپ باد نیتروژن نیز از این قاعده خارج نیست. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از پمپ‌های باد نیتروژن می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • استفاده از این پمپ به دلیل خشک و خنثی بودن نیتروژن باعث حذف رطوبت باد داخل لاستیک خواهد شد.
  • با توجه به آنکه نیتروژن باعث نرم‌تر شدن لاستیک می‌شود استفاده از آن به افزایش طول عمر لاستیک کمک می‌کند.
  • استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک انواع خودروها باعث فرمانپذیری بهتر آنها خواهد شد و در نهایت سیستم جلوبندی ماشین‌ها نیز عملکرد بهتری خواهند داشت.
  • این پمپ‌ها می‌توانند به افزایش مقاومت بیشتر و بهتر لاستیک در هوای گرم کمک کنند
  • میزان افت فشار لاستیک‌ها در صورت استفاده از این پمپ باد بسیار ناچیز خواهد بود
  • از آنجایی که فشار لاستیک همواره ثابت است میزان مصرف سوخت نیز کاهش پیدا می‌کند
  • قسمت‌های فلزی لاستیک مانند رینگ‌ها دچار پوسیدگی نمی‌شوند چرا که هیچ رطوبتی وارد لاستیک نمی‌شود.

اجزای تشکیل دهنده پمپ باد نیتروژن

پمپ‌های باد نیتروژن یا دستگاه‌های مولد باد نیتروژن همانند انواع پمپ‌های دیگر می‌توانند از تجهیزات، قطعات و اجزای مختلفی ساخته شوند و هر کدام از این قطعات می‌توانند وظایف جداگانه‌ای داشته باشند. از مهم‌ترین اجزای این پمپ‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • برد هوشمند الکترونیکی
  • نمایشگر دیجیتالی یا LCD
  • فیلترهای تصفیه
  • مخزن تولید نیتروژن و مخزن باد
  • ورودی O2 و خروجی N2 و خروجی هوا
  • واحد مراقبت و رطوبت‌گیر
  • درجه تنظیم و قطع کن اتوماتیک باد
  • کلید روشن و خاموش دستگاه
  • سیستم وکیوم با مکش باد کهنه از داخل لاستیک
  • درجه‌های نشانگر فشار باد و فشار نیتروژن و …

انواع دستگاه مولد باد نیتروژن

پمپ‌های باد نیتروژن می‌توانند بر اساس نوع استفاده و کاربردی که دارند به دو دسته اصلی تقسیم شوند که به شرح زیر هستند:

  • پمپ باد نیتروژن سواری که برای تزریق باد نیتروژن به خودروهای سواری و نیمه سنگین استفاده می‌شود و می‌تواند شامل انواع پمپ‌های ساده، اتوماتیک و فول اتوماتیک باشد.
  • دستگاه باد نیتروژن ماشین سنگین که برای تزریق باد نیتروژن به لاستیک خودروهای سنگین مانند کامیون، اتوبوس، تراکتور، تریلی، لودر و… استفاده می‌شود و همانند پمپ‌های سواری می‌تواند شامل پمپ‌های ساده، اتوماتیک و فول اتوماتیک باشد. البته نوعی از این پمپ‌ها پمپ‌های توربودار هستند که علاوه بر باد کردن لاستیک‌ها می‌توانند میزان باد لاستیک را نیز تنظیم کنند.

مهم‌ترین نکات استفاده از کمپرسور باد نیتروژن

استفاده از پمپ باد نیتروژن همانند انواع کمپرسور هوا صنعتی، نیمه‌صنعتی و غیر صنعتی نیازمند توجه به نکات و پارامترهای مختلفی است که مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • در زمان استفاده از پمپ باد نیتروژن باید از خاموش و روشن کردن مکرر دستگاه خودداری کرد چرا که این کار می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی مدار الکتریکی دستگاه شود.
  • بعد از آنکه پمپ باد خاموش شد برای روشن کردن مجدد آن حداقل باید 5 دقیقه منتظر ماند تا آسیبی به آن وارد نشود.
  • پمپ باید نباید زیر نور مستقیم خورشید نگهداری شود چرا که نور می‌تواند باعث آسیب دیدن اجزای لاستیکی و پلاستیکی آن شود.
  • محیطی که از پمپ باد نیتروژن استفاده می‌شود باید دارای یک تهویه مناسب باشد.
  • در زمان استفاده از این پمپ باد باید ارت به پریز دستگاه وصل شده باشد.
  • بعد از اتمام کار با دستگاه حتما باید جریان برق آن را به صورت کامل قطع کرد.
  • نباید فشار بادی را که برای دستگاه تنظیم شده را تغییر داد. این فشار معمولاً روی ۸ تا ۹ بار قرار گرفته ‌است که باید معادل PSI 130 تا PSI 145 باشد.

انواع پمپ باد نیتروژن

قیمت پمپ باد نیتروژن

هر کدام از انواع کمپرسورهای باد می‌توانند قیمت‌های متفاوتی داشته باشند و این قیمت‌ها تحت تأثیر فاکتورها و پارامترهای مختلفی قرار خواهند داشت. از جمله مهم‌ترین نکاتی که می‌توانند در تعیین قیمت پمپ باد نیتروژن مؤثر باشند می‌توان به مواردی همچون برند و شرکت سازنده پمپ، نوع پمپ و نحوه عملکرد آن، ابعاد و اندازه و ظرفیت پمپ، کیفیت ساخت و استانداردهای پمپ، مدت زمان گارانتی، فروشگاه عرضه‌کننده، نرخ ارز و نوسانات آن و … اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با معروف ترین برند پمپ باد مقاله “معروف‌ترین برندهای پمپ باد” را مطالعه کنید.

نحوه کار با پمپ باد نیتروژن

برای کار با پمپ باد نیتروژن لازم است که ابتدا شیلنگ ورودی باد از کمپرسور را به دستگاه وصل کرده و دستگاه را به وسیله کلید اصلی روشن کرد تا صفحه نمایش دستگاه روشن گردد. زمانی که فشار روی گیج نیتروژن به کمتر از 5 بار (معادل 72 پی اس آی) برسد تولید نیتروژن به صورت خودکار شروع می‌شود و زمانی که این فشار به 6 بار برسد تولید آن به صورت خودکار قطع می‌شود و همزمان چراغ نمایشگر خاموش می‌شود. بعد از آماده شده پمپ با فشار دکمه Mode  می‌توان وضعیت مورد نظر را انتخاب کرد. با انتخاب وضعیت اتوماتیک کاربر می‌تواند در صورت لزوم مقدار N2 را تغییر بدهد تا به مقدار مورد نظر برسد و سپس کلید AUTO را فشار می‌دهد. در نهایت کاربر می‌تواند هر کدام از کلیدهای Vacuum  و Inflating  را فشار دهد تا بتواند عملیات وکیوم یا تزریق باد را آنجا بدهد و در نهایت دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد. البته در پمپ‌های دستی و ساده تمامی این مراحل باید به صورت دستی انجام شوند.

پیشنهاد: بلوئر ارزن ، از آن دست برندهایی است که مورد استقبال مشتریان قرار گرفته و آن‌ها ترجیح می‌دهند از میان چندین برند مختلف موجود در بازار، خرید خود را از این برند انجام دهند. پارس وکیوم به عنوان نماینده aerzen در ایران، اورجینال‌ترین محصولات این برند را در اختیار شما قرار می‌دهند.

جمع‌بندی نهایی

پمپ باد نیتروژن نوعی پمپ باد است که در اتوسرویس‌ها و برای باد کردن لاستیک انواع خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین استفاده می‌شود و می‌تواند از خوردگی و زنگ‌زدگی رینگ و لاستیک جلوگیری کرده و به افزایش طول عمر آنها کمک کند. این پمپ‌ها می‌توانند انواع مختلفی همچون پمپ‌های ساده، اتوماتیک و فول اتوماتیک داشته باشند.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *