بزرگترین تولید کننده

پمپ‌های وکیوم، بلوئر و کمپرسور هوا

نمایندگی

محصولات Atlas Copco

گواهینامه

ISO 9001-2015

کمپرسور فشار قوی چیست؟

کمپرسورهای هوا از جمله ابزارهای کاربردی و پراستفاده ای هستند که امروزه در بسیاری از صنایع و مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند. کمپرسورها در حقیقت وسایلی هستند که به کمک انرژی الکتریکی هوا را به داخل پمپ کشیده، فشرده کرده و سپس وارد کندانسور می کنند. امروزه انواع مختلفی از کمپرسورها در مشاغل و صنایع مختلف استفاده می شوند و بر اساس فاکتورهای مختلف می تواند کمپرسورها را به چندین دسته مختلف تقسیم کرد. کمپرسورهایی که بتوانند فشاری بیشتر 25 بار تولید کنند در دسته بندی کمپرسور هوا فشار قوی می باشد و ممکن است این فشار بار تا 400 بار نیز برسد. معمولا از کمپرسور فشار قوی در صنایع مختلفی همچون تهویه، صنعت نفت و گاز، تولید ظروف پت و … استفاده می شود. در ادامه این مطلب از پارس وکیوم به بررسی بیشتر این نوع کمپرسورها، انواع آن، مزایا و معایب و کاربردهای آن پرداخته خواهد شد.

کمپرسور فشار قوی و مکانیسم عملکرد آن

کمپرسورهای فشار قوی در حقیقت مدل پیشرفته تری از کمپرسورهای پیستونی هستند و بر خلاف کمپرسورهای معمولی که فشار آنها کم است این کمپرسورها به دلیل فشرده سازی 2 تا 4 مرحله ای هوا می توانند فشار بسیار زیادی تا 1000 بار تولید کنند. در اصل می توان گفت در کاربردهایی که فشار بالای 20 بار و هوادهی بالای 600 تا 2000 لیتر بر دقیقه نیاز باشد باید از کمپرسورهای فشار قوی استفاده کرد.

مکانیسم عملکرد کمپرسورهای فشار قوی به گونه ای است که اول هوای محیط به داخل هواساز مکیده می شود و بعد از آنکه کاملا فشرده شد وارد مخزن ذخیره دستگاه می شود و مقداری از کندانس هوا ته نشین می شود. بعد از این مراحل هوای فشرده شده به تله آبگیر (Water Separator) وارد می شود و حدودا 40 درصد از میزان رطوبت آن گرفته خواهد شد. بعد از آبگیری هوا دوباره وارد فیلتر اولیه می شود و ذرات گرد و غبار موجود در آن در آن به اندازه 2 میکرون جذب می شود. بعد از جذب گرد و غبار هوایی که از خلوص بالایی برخوردار است وارد Refrigeration Dryer (درایر تبریدی) می شود و تمامی رطوبت و کندانس باقی مانده از آن جدا می شود. در مرحله پایانی هوای فشرده به وسیله میکروفیلتر ثانویه که مخصوص هوای فشار قوی می باشد به اندازه 0.01 میکرون فیلتراسیون می شود و هوایی کاملا خشک و پاک تولید می شود.

کمپرسور فشار قوی

پیشنهاد مطالعه: در یک مقاله به موضوع انواع کمپرسور هوا در صنایع کشاورزی، دامپزشکی و شیلات پرداختیم که می توایند آن را مطالعه کنید.

تقسیم بندی کمپرسورهای فشار قوی بر اساس سیستم خنک کاری

همانطور که گفته شد می توان انواع کمپرسورها را بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته بندی کرد. سیستم خنک کاری کمپرسور از جمله مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند کمپرسورها را از هم متمایز کند. کمپرسور فشار قوی پیستونی دارای قطعات متعددی است که نیازمند خنک کاری دایمی است. خنک کاری در این کمپرسورها توسط دو ماده هوا و آب انجام می شود. با توجه به کاربردهای کمپرسور هوا، میزان استفاده از آن، حجم هوای مصرفی و فشار بار دستگاه می توان از یکی از این دو حالت برای خنک کردن کمپرسور استفاده کرد.

تقسیم بندی کمپرسورهای فشار قوی بر اساس فشار کاری

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تقسیم بندی کمپرسورها میزان فشار کاری مصرفی دستگاه های پنوماتیک است. این دستگاه ها انرژی خودشان را از هوای فشرده تولید شده دریافت می کنند و معمولا ابزارهای پنوماتیکی سنگین نیاز به فشارهای بالاتر از 25 بار دارند. به عنوان مثال:

  • ابزارهای پنوماتیک تصفیه آب حدودا 25 تا 30 بار فشار نیاز دارند.
  • ابزارهای پنوماتیک صنعت PET نیازمند فشار بالای 40 بار هستند.
  • تفنگ های پینت بال نیاز به فشار بالای 250 تا 300 بار دارند.
  • کمپرسورهای مخصوص کپسول های غواصی باید بتوانند 300 تا 350 بار فشار تولید کنند.

به صورت کلی کمپرسورهای فشار قوی بر اساس میزان فشار هوایی که تولید می کنند می توانند به چند دسته تقسیم شده و در صنایع مختلف استفاده شوند. از نظر حجم و اندازه نیز این کمپرسورها می توانند در اندازه های کوچک تا اندازه های غول پیکر وجود داشته باشند.

کاربردهای کمپرسورهای فشار قوی

همانطور که گفته شد کمپرسور هوا یکی از وسیله های کاربردی و مفید در صنایع و مشاغل مختلف است که به انواع مختلفی تقسیم می شود. از مهم ترین و بارزترین کاربردهای کمپرسور فشار قوی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده در غواصی
  • استفاده به عنوان کمپرسور تولید ظروف پت (Pet)
  • استفاده به عنوان کمپرسور آتش نشانی، ریخته گری و کشتیرانی
  • استفاده برای کمپرسور پینت بال و همچنین راه اندازی انواع ژنراتورهای صنعتی بزرگ
  • استفاده به عنوان کمپرسور پر کردن کپسول
  • کمپرسور سند بلاست سنگ و گرانیت

معایب کمپرسور فشار قوی

در کنار تمامی مزیت هایی که این کمپرسورها در صنایع مختلف دارند و می توانند فشار هوای بسیار زیادی تولید کنند، معایبی نیز دارند که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • همانطور که گفته شد این کمپرسورها معمولا از نوع کمپرسورهای پیستونی می باشند و به دلیل فرآیند رفت و برگشت پیستون ها سر و صدای زیادی دارند.
  • این کمپرسورها مدل فری اویل ندارند و برای صنایع حساس به روغن نمی توانند مناسب باشند.
  • شرایط و هزینه های نگهداری این کمپرسورها سخت تر از سایر کمپرسورهای هوا است.

high pressure compressor

پیشنهاد: از محصولات پر استفاده‌ای که عموما مورد استقبال مشتریان ما قرار می‌گیرد، پمپ وکیوم است. این محصول کاربردی به دلیل، مصارف گوناگونی که دارد، در صنایع کوچک و بزرگ استفاده می‌شود. برای خرید پمپ وکیوم با کارشناسان ما مراجعه کنیددر ارتباط باشید.

مهم ترین فاکتورهای موثر در قیمت کمپرسورهای فشار بالا

همانند سایر کمپرسورها برای خرید کمپرسورهای فشار قوی نیز باید به عوامل و فاکتورهای مختلفی توجه کرد. از جمله مهم ترین فاکتورهای موثر در قیمت کمپرسورهای فشار بالا می توان موارد زیر را عنوان نمود:

  • سیستم انتقال قدرت (تسمه ای یا کوپله مستقیم)
  • میزان فشار کاری کمپرسورها
  • نوع مصرف کمپرسورها و کاربردهای آن (کمپرسور تنفسی یا کمپرسور صنعتی)
  • برند و کشور تولید کننده کمپرسورها
  • کیفیت ساخت کمپرسور
  • نوع موتور محرک (الکتریکی یا احتراق داخلی)

جمع بندی نهایی

هر چند که امروزه انواع کمپرسورهای هوا با کاربردها، قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فردی تولید می شوند اما بسیاری از ابزارها و عملگرهای پنوماتیکی در صنایع مختلفی همچون کشتیرانی، آتش نشانی، تولید ظروف پت و … نیاز به فشار هوای بسیار بالایی دارند که کمپرسورهای عادی توان تولید آنها را ندارند. کمپرسور فشار قوی از جمله کمپرسورهایی است که می تواند فشارهای زیادی ایجاد کند. این کمپرسورها می توانند از 25 تا 400 بار فشار تولید کنند و در صنایع مختلفی کاربرد داشته باشند.

2 پاسخ

    1. سلام دوست عزیز این نوع کمپرسور می تواند هوایی فشرده و متراکم با فشار ۳۵۰ بار را تولید کند و آن را به صورت متوازن پخش کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *